2018-09-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Skriken kom nu och då under några minuters tid, inte hela tiden. Tyder på kamp. Antingen att mördaren inte lyckades hålla hårt om halsen hela tiden på grund av att hon kämpade mot, eller att hon skrek vid knivhugg eller slag (sten mot huvud t ex).
Jag tänker likadant. Flera så höga skrik låter som någon som är både rädd och arg. Om man tänker sig att GM tar fram en kniv el dyl. och det blir handgemäng innan slutet.
Citera
2018-09-19, 13:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag håller med dig. Oförsvarbart! Är vi helt säkra på att kroppen trots allt inte varit flyttad? Dvs, att LW blivit mördad någon annanstans och medan polisen letade kring hemmet så låg hon inte där varav inga hundar fick vittring och att hon flyttades av GM eller medhjälpare till GM sedan för att förvilla kring alibin, eller kasta misstankar åt de närboende eller random galning därav val av planket som FP?
Jag har förstått att detta vore ett stort risktagande med tanke på hur kontaminerad en bil eller annat transportverktyg skulle bli men ändå... jag har liksom svårt att fatta att kroppen kunnat blivit missad av polisen trots att den hela tiden låg så nära BOs eget hem. Absolut att man ändrade försvunnen till människorov och då satte in andra typer av resurser men ändå... borde man ändå inte alltid som rutin bara "gå en vända runt kvarteret"? Även om en försvunnen människa ha ev hotbild mot sig som kan tyda på rov så är det ju närmast slöseri med skattemedel att dra till stora efterlysningar innan man ens kollat så hen inte ramlat och slagit sig bara nära hemmet. Särskilt med tanke på LWs fritidshobbys som inkluderade väldigt mycket uteliv i naturen så måste man väl ha tagit i beräkningen att hon mycket väl, hotbild eller ej, kunnat ligga skadad bara efter att ha gett sig ut efter en FTF eller vad de nu kallas?

Ja, det är en fråga som börjat poppa upp. Vad har SD och UW som grannar under så lång tid haft för relation till varandra? Vänskaplig som grannar i allmänhet? Gemensamma fritidsintressen eller engagemang? Frostigt? Finns det några indikationer på att otroheten mellan SD och LW började innan LW skiljt sig, eller iaf ett slags intresse dem emellan under tiden de var grannar och båda gifta? Eller ska man se det som att allt hände efter att LW skiljt sig? Det är inte relevant för att man ska moralisera över ev äktenskapliga snedsteg från LWs sida men det kan ju säga något om motivbilder, ev spänningar mellan SD och UW samt vad folk sagt "på byn" om dessa två par. I en av mina mer långsökta spekulationer så har jag tänkt att någon helt annan GM än SD varit skyldig men att denna varit väl medveten om otroheten och problemen för LW och kunnat lätt hitta en perfekt syndabock i SD som inte framstått vidare trevlig enligt många i tråden.

Fetade: Jag vill minnas MV för vad det är värt ansåg att kroppen inte flyttats. Därtill så måste man väl tänka sig att kroppen i annat fall legat gömd på sådant sätt att dumpning på FP ansågs som ett vettigt alternativ. Skogen är ju större annars. Och manövern att ta dit kroppen riskabel om den inte redan ligger i anslutning.

Endast UW borde väl haft ev. intressen av att kroppen hittades tidigt, möjligen SD förvisso som den närmast till hands misstänkte. (Om inte själva flyttandet som i mitt exempel tidigare skulle ge honom alibi...) Johanna Möller ville ju att Aki skulle hittas för hon behövde gå till banken och ta ut livsförsäkringen, så han fick ju lov att självdrunkna i midjehögt vatten direkt vid bryggarn stackarn. En dödförklaring som ligger ett decennium fram i tiden gör ju förstås bara en mamma glad, så man kan väl inte utesluta att mördaren förstått att kroppen inte borde gömmas onödigt bra. (Ändå var det lite på håret som det visade sig.) Men det enda skälet jag kan se för att SD skulle vilja att kroppen hittas borde ju då vara om detta samtidigt mirakulöst skulle fria honom från misstankar, och konstateras ha skett när han är upptagen med annat. Det skulle dock från polisens perspektiv knappast finnas så många rimliga ytterligare mördarkandidater att välja på att det skulle kännas särskilt trevligt för dessa att röna denna uppmärksamhet.

Troligare har vi att göra med ngt mindre sinnrikt övertänkt. Troligen har väl kroppen inte flyttats.

Från det ena till det andra: det är ett sjuhelsikes trafikmot de har som granne, utöver varandra. Vilket man kan förstå kan bidra till lite extra spring i benen. Det finns inte trafikkameror och väder- el partikelkameror el ngt annat som kan ha fångat något på bild? Jag antar att man kollat detta.
Citera
2018-09-19, 13:33
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Garage - plank är 100m, drygt.
Garagen är precis utanför LW.

Det är just det, varför nässla sig dit bak om man ska prata? Känns inte naturligt.

Planen kanske inte var från början att de skulle dit? Med de hann inte längre?
Citera
2018-09-19, 13:35
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske för tråden relevant översikt med tanke på starka känslor om förtäckt vedergällning som uttrycks mot ännu icke dömd GM

Med sociala media har visavi anonymitet forna tiders primitiva hämdbehov getts nytt utrymme vilket annars vårt moderna rättsystem lämnat bakom oss. Det är förtal att sprida uppgifter om andra som kan leda till att dessa drabbas av andras missaktning som också berörs under nettikett 0,09. Intressant i sammanhanget är att det kan även vara förtal om uppgiterna som spridits är riktiga.

-- Riskfritt-att-hota-och-kranka-pa-internet.
-- Och ser man till statistiken så stämmer det: I totalt 40 procent av ärendena är det en vän eller bekant som pekas ut som gärningsperson. Det är till och med vanligt att den utpekade gärningspersonen är någon som offret har eller har haft ett förhållande med – för kvinnorna stämmer det i nästan hälften av fallen.
https://www.idg.se/2.1085/1.607009/riskfritt-att-hota-och-kranka-pa-internet
-- Därför ägde man också rätt att själv skaffa sig upprättelse för lidna oförrätter genom att hämnas. Blodshämnden var en särskild art av denna lagliga hämnd. Den hade sin rot i det starka släktmedvetande, som utmärkte nordbornas rättstänkande. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blodshämnd

-- I alla västerländska samhällen är hämnd förbjudet i lag (staten har våldsmonopol), och hämndbegär förekommer inte som legitim grund för institutionellt straff, oavsett missgärningens art. I straffrätten har fokus sedan 1800-talet kommit att skifta från hämnd till fångvård, inkapacitering och avskräckning.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hämnd

Du ligger pyrt till angående dina inlägg om Lena...
Citera
2018-09-19, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, jag kan inte riktigt förstå varför HD väljer att flytta in så nära LW.

I samband med skilsmässa kan behovet bli akut.
Kolla på hur få objekt som sålts i Nya Hjärsta den perioden.
Kolla priserna:
https://www.booli.se/slutpriser/nya+hjarsta/6366/

Minst 2-3 miljoner.

Inte lätt för en sjuksköterska med 2 barn med amorteringar. Samtidigt vill man bo hyggligt nära varandra för barnens skull.

1, 4 betalade HD för sin lgh.
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-hjarsta-orebro-kommun-fardemansgatan-45-13252836

Tror inte att det är konstigare än så.
Citera
2018-09-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dom kanske hade kontakt varje dag och att inte haft kontakt hade varit onaturligt?

Jo, dom kan ha gått längs gatan och pratat. Sen då, varför dit bak? Som jag ser det är det där skriken och bråket startade och urartade, inte ute på gatan. Jag ser det inte framför mig helt enkelt, det blir för till knystat.

Med SD som GM stör platsen mig, även skriken känns inte rätt, sen kommer vi till mobilen, som inte alls känns rätt. Tror man måste ned ganska långt i IQ om man droppar bevis så nära sitt hem, men fullt möjligt om man är otroligt stressad. Men som sagt, känns inte logiskt och rätt, fanns 100 bättre platser att slänga iväg den om SD tog den vägen MV lagt ut.

Nej, kan inte heller se det framför mig och när man känner att bilden inte kan frammanas är det något vajsing. Jag kan inte heller se framför mig att LW av någon anledning, tillsammans med någon människa skulle gå bakom det där planket på kvällen.
Jag tror att mordet skedde på en annan plats. Det kan vara i närheten av LW's hem, men då vore väl det enklaste att bara låta kroppen ligga och sticka så fort det går.
Om mordet begicks på en annan plats. T ex i GM's bil så är FP ett logiskt val.
Skriken är inte alls rätt. Hela detta villaområde på andra sidan vägen kan inte vara döva eller nedsövda en vacker kväll i maj. Jag tror att skriken kom från en plats mycket närmare Daalan. Ungefär där tjejerna stod med sina cyklar.
Att bullerplanket skulle studsa ljudet bara till just Daalan är en trådsanning.
Mobilen i Vivallaskogen är också en trådsanning. Polisen talade om ett upphittat föremål. Att det var en mobil, och att det var i Vivallaskogen kommer från tråden, AB och Metro.
Citera
2018-09-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag har också den misstanken om hur det kan ha gått till utifrån alla de diskussioner som varit där folk i tråden försökt förstå den ev öppna dörren och ev hastigt lämnade paketinslagningen. Ifall det är vad som hänt så gör det bara mordet ännu värre, dvs eftersom att någon då gått via att dra in hennes barn, utnyttjat hennes roll som mamma och förälder för att lura ut henne att möta en våldsam död. Om GM inte förtjänade att få bli inlåst med nyckeln slängd i havet innan så gör hen verkligen det ifall hen lurat ut LW på det sättet.

Men, jag slits hela tiden mellan det som pekar på planerat mord (vilket då utlurad ut till planket tyder vore en del av) eller mord i vredesmod. Jag ska erkänna att jag har pendlat rejält mellan dessa alternativ för att på något sätt känna att det kanske är ett slags mellanting. Om man skulle ställa upp de extremt tunna fakta vi har kring omständigheter (baserat på SD, HD eller SD/HD som GM) samt även rada upp de indicier vi har kring detta i en slags avskalad lista, vad pekar det åt då? Kan någon mer klartänkt person här i tråden sammanställa någon slags lista över vad som pekar åt planerat och vad som pekar åt situation som spårat ur?

Givet att man utgår från att SD, HD eller HD/SD är GM(s):

Planerat:
-Att GM fortfarande är fri vilket kan tyda på brist på bevis på FP vilket tyder på att mordet var planerat eller iaf väl orkestrerat efteråt med undanstädning av bevis/att mordet skedde på annan plats därav få fynd (kan å andra sidan finnas rejält med bevisning men utredningen bara tar tid!).
- Ifall något tyder på att LW blev utlurad till en lämplig plats (här har vi väl inga bevis, bara rena spekulationer?).
-Man kan spekulera om vissa personers motiv baserat på hur LWs del i deras liv kan ha byggt upp spänningar, friktion över tid vilket gjort att de kunnat börja vilja ta bort LW, men återigen bara spekulationer.
-FP. Ifall GM inte är någon av de som bor nära LW (HD, SD, UW) men känner till intriger och otroheter så kan valet av FP då vara strategiskt för att locka polisen att direkt misstänkliggöra någon av de närboende medan GM i själva verket inte alls bor där. FP är då valt för att det ska se ut som ett mord i vredesmod skett av någon som bara gått över till LW sent en kväll.
-?

Oplanerat:
- Om dörren verkligen stod på lämnad öppen och paketen låg påbörjade tyder det på att något kan ha skett i hast, men mordet kan lik förbaskat ha varit planerat även om LW själv hastade ut .
- FP. FP som är nära både LWs hem och personer som kunnat misstänkas för att vara GM. Hade det varit planerat så hade GM väl valt en plats långt bort från sig själv? Särskilt om GM är geocachare och har kunskaper om naturområdena i närheten samt kunnat skapa en liten olycka?
- ?

Mellanting:
-?

Planerat -
Om GM är geocachare skulle det ju vara en enkel sak att arrangera en klätterolycka. Men det kräver som sagt planering och kallblodighet.
Det är en sak att bli vansinnigt arg och slå ihjäl någon, en helt annan att i "lugn och ro" döda någon.
Det blir också svårare att lura iväg någon som inte vill ha med en att göra.
Citera
2018-09-19, 13:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Om LW och SD fortsatt att träffas i smyg som KK
och LW sedan träffat "MR Right" så kanske hon ville
avsluta sitt förhållande med SD.
Och det accepterade han inte.
"Om inte jag får dig så ska ingen annan få dig heller"
brukar väl vara ett vanligt motiv.
Citera
2018-09-19, 13:57
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kolla priserna:

Minst 2-3 miljoner.

Inte lätt för en sjuksköterska med 2 barn med amorteringar. Samtidigt vill man bo hyggligt nära varandra för barnens skull.

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-hjarsta-orebro-kommun-fardemansgatan-45-13252836

Bostadsvalet behöver naturligtvis inte vara märkligt på något sätt. Det kan ju ha varit den enda praktiska och ekonomiskt lämpliga möjligheten som stod till buds vid det tillfället.
Citera
2018-09-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Nej, kan inte heller se det framför mig och när man känner att bilden inte kan frammanas är det något vajsing. Jag kan inte heller se framför mig att LW av någon anledning, tillsammans med någon människa skulle gå bakom det där planket på kvällen.
Jag tror att mordet skedde på en annan plats. Det kan vara i närheten av LW's hem, men då vore väl det enklaste att bara låta kroppen ligga och sticka så fort det går.
Om mordet begicks på en annan plats. T ex i GM's bil så är FP ett logiskt val.
Skriken är inte alls rätt. Hela detta villaområde på andra sidan vägen kan inte vara döva eller nedsövda en vacker kväll i maj. Jag tror att skriken kom från en plats mycket närmare Daalan. Ungefär där tjejerna stod med sina cyklar.
Att bullerplanket skulle studsa ljudet bara till just Daalan är en trådsanning.
Mobilen i Vivallaskogen är också en trådsanning. Polisen talade om ett upphittat föremål. Att det var en mobil, och att det var i Vivallaskogen kommer från tråden, AB och Metro.

Så skrik i dödsångest är vanliga i detta område?
Hur många sådana "skrik" har blivit inringda varje år? Och varför bara detta område, då borde det vara var och varannan natt i en stad som Örebro.
Nej det ter sig självklart att skriken hör ihop med mordet.
Citera
2018-09-19, 14:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kolla priserna:

Minst 2-3 miljoner.

Är hon inte helt stollig så har hon tänkt primärt på barnen.
Citera
2018-09-19, 14:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Bostadsvalet behöver naturligtvis inte vara märkligt på något sätt. Det kan ju ha varit den enda praktiska och ekonomiskt lämpliga möjligheten som stod till buds vid det tillfället.

Vad som är märkligt dock är varför EGT
ville få oss att tro att HD köpt bostaden
av sin bror (som inte finns).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in