Citat:
Ursprungligen postat av
Cloudedcrystalbeam
Jag har svårt att överge spekulationen om att LW lämnade bostaden så hastigt p.g.a. att hon blivit ”informerad” om att något av de äldre barnen befann sig i dåligt sällskap (eller liknande) vid planket.
UW var kanske fortfarande iväg på arbete och LW kan därmed ha känt att hon ville veta (hade visst ansvar för) att alla tre barnen var trygga, även de som inte skulle sova hos henne, tänker jag.
GM kan ha sagt sig ha fått kännedom om att barnet befann sig i olämpligt umgänge och erbjudit sig att hjälpa till att reda upp saken, funderar jag.
Jag har också den misstanken om hur det kan ha gått till utifrån alla de diskussioner som varit där folk i tråden försökt förstå den ev öppna dörren och ev hastigt lämnade paketinslagningen. Ifall det är vad som hänt så gör det bara mordet ännu värre, dvs eftersom att någon då gått via att dra in hennes barn, utnyttjat hennes roll som mamma och förälder för att lura ut henne att möta en våldsam död. Om GM inte förtjänade att få bli inlåst med nyckeln slängd i havet innan så gör hen verkligen det ifall hen lurat ut LW på det sättet.
Men, jag slits hela tiden mellan det som pekar på planerat mord (vilket då utlurad ut till planket tyder vore en del av) eller mord i vredesmod. Jag ska erkänna att jag har pendlat rejält mellan dessa alternativ för att på något sätt känna att det kanske är ett slags mellanting. Om man skulle ställa upp de extremt tunna fakta vi har kring omständigheter (baserat på SD, HD eller SD/HD som GM) samt även rada upp de indicier vi har kring detta i en slags avskalad lista, vad pekar det åt då? Kan någon mer klartänkt person här i tråden sammanställa någon slags lista över vad som pekar åt planerat och vad som pekar åt situation som spårat ur?
Givet att man utgår från att SD, HD eller HD/SD är GM(s):
Planerat:
-Att GM fortfarande är fri vilket kan tyda på brist på bevis på FP vilket tyder på att mordet var planerat eller iaf väl orkestrerat efteråt med undanstädning av bevis/att mordet skedde på annan plats därav få fynd (kan å andra sidan finnas rejält med bevisning men utredningen bara tar tid!).
- Ifall något tyder på att LW blev utlurad till en lämplig plats (här har vi väl inga bevis, bara rena spekulationer?).
-Man kan spekulera om vissa personers motiv baserat på hur LWs del i deras liv kan ha byggt upp spänningar, friktion över tid vilket gjort att de kunnat börja vilja ta bort LW, men återigen bara spekulationer.
-FP. Ifall GM inte är någon av de som bor nära LW (HD, SD, UW) men känner till intriger och otroheter så kan valet av FP då vara strategiskt för att locka polisen att direkt misstänkliggöra någon av de närboende medan GM i själva verket inte alls bor där. FP är då valt för att det ska se ut som ett mord i vredesmod skett av någon som bara gått över till LW sent en kväll.
-?
Oplanerat:
- Om dörren verkligen stod på lämnad öppen och paketen låg påbörjade tyder det på att något kan ha skett i hast, men mordet kan lik förbaskat ha varit planerat även om LW själv hastade ut .
- FP. FP som är nära både LWs hem och personer som kunnat misstänkas för att vara GM. Hade det varit planerat så hade GM väl valt en plats långt bort från sig själv? Särskilt om GM är geocachare och har kunskaper om naturområdena i närheten samt kunnat skapa en liten olycka?
- ?
Mellanting:
-?