2018-09-18, 10:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det har vi visst det.
30, 40, 50, 60, början på 70 -talet

LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG debatt om aborträtten
Fråga RFSU och ex. Ottosen-Jensen.

Dels fördes den debatten inom en tämligen snäv krets, dels var det långt före effekterna av de fria aborterna kunde beskådas. Ärligen tror jag att hade resultatet kunnat vara känt i förväg, så hade Riksdagen aldrig accepterat den lagen på det sättet.
Citera
2018-09-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Män avsätter så gott som inga avtryck i statistiken. Det sammanhänger med att abortbeslutet enbart är kvinnans och hon behöver inte ens informera mannen. I många fall kan det finnas anledning misstänka att han inte har en aning om att hon gjort abort. Då är det svårt att klandra honom, men ännu svårare att förmärka honom i statistiken.

Så? Inga män någonsin har gynnats av att kvinnan han just gjort på smällen gör abort?
Hmm?

Citat:
Det syns genom de höga frekvenser av återfallsaborter, ca 40% årligen är sådana. Det innebär att påfallande många kvinnor gör två eller fler aborter under sin fertila tid, vilket talar för att många varken uppfattar det som känslomässigt problematiskt eller har förmåga att lära sig av sina misstag.

Nej, du kan inte hävda slentrian bara för att en kvinna gjort 2 aborter istället för 1.
Det är trams uven, du har inge aning om historierna bakom.
Båda aborterna, eller en kan ex. vara våldtäkter, slentrian?

Citat:
Nej, och det kan Du inte skylla mig för.

Har jag inte gjort heller, men! jag kan beskylla dig för att inte klara tänka stringent och utan känslomässighet.
De där idén du har att där sitter miljoner av människoliv nånstans i ett vaccum och gråter för att de inte fick bli födda ÄR sentimentalt nonsens, uven

Citat:
Så, hur uppkommer då alla tiotusentals aborter varje år i Sverige? Preventivmetoderna äro legio, men uppenbarligen krävs det mer utbildning i hur de bör användas.

De uppkommer för att människor har sex, och för att människor är just människor och inte robotar.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-18 kl. 10:25.
Citera
2018-09-18, 10:21
Medlem
Citat:
Dels fördes den debatten inom en tämligen snäv krets, dels var det långt före effekterna av de fria aborterna kunde beskådas. Ärligen tror jag att hade resultatet kunnat vara känt i förväg, så hade Riksdagen aldrig accepterat den lagen på det sättet.

Effekterna av den fria aborträtten är fantastiska.

-Vi har ex. idag inte längre några vidriga barnhem där barn utsätts för sexövergrepp, övergrepp och negligering.
-Nära 100% av alla barn som föds, föds välkomna i trygga planerade omständigheter.
-Extremt få spädbarn dör under mystiska omständigheter, dvs mördas,
-Extremt få spädbarn dör pga negligering/ vanvård/ misshandel
detta för att de inte utsätts i samma grad av frustrerade vuxna.
-Färre barn utsätts för dåliga barndomar, pga att de har föräldrar som inte vill ha dem, inte älskar dem och ex. är gravt missnöjda med att de påtvingats barn ex .
-Mycket av den minskade graden av våld, kriminalitet, dysfunktionalitet, etc som vi ser i västvälden m.m. kan härledas till aborträtten.
-Samhället slipper enorma kostnader för att ta hand om horder av barn som far illa.
-Människor kan ha sex UTAN allvarlig ångest över konsekvenserna, speciellt så kvinnor.
-ALLA kvinnor har samma praktiska möjligheter som män att fullfölja sia utbildningar, livsplaner etc. utan att tvingas avbrytas av oönskade graviditeter.
-INGEN kvinna tvingas idag till ett liv i bitterhet pga att hon påtvingas barn hon inte vill ha, alldeles fö tidigt i sitt liv.

etc etc
Senast redigerad av Merapi 2018-09-18 kl. 10:29.
Citera
2018-09-18, 10:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Så? Inga män någonsin har gynnats av att kvinnan han just gjort på smällen gör abort?
Hmm?

Fullt möjligt, men det avsätter inga spår i det statistiska materialet.

Citat:
Nej, du kan inte hävda slentrian bara för att en kvinna gjort 2 aborter istället för 1.
Det är trams uven, du har inge aning om historierna bakom.
Båda aborterna, eller en kan ex. vara våldtäkter, slentrian?

Statistiskt sett kan det inte vara det. Mängden aborter, även återfallsaborter, är så pass stort att det utgör ett fullgott statistiskt underlag.

Citat:
Har jag inte gjort heller, men! jag kan beskylla dig för att inte klara tänka stringent och utan känslomässighet.
De där idén du har att där sitter miljoner av människoliv nånstans i ett vaccum och gråter för att de inte fick bli födda ÄR sentimentalt nonsens, uven

Inte alls! Det är ett fullt rimligt sätt att resonera kring de som inte kunde tala för sig själva.

Citat:
De uppkommer för att människor har sex, och för att människor är just människor och inte robotar.

Det där är ett icke-argument och skulle kunna motivera vilka stupiditeter som helst.
Citera
2018-09-18, 10:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Effekterna av den fria aborträtten är fantastiska.

-Vi har ex. idag inte längre några vidriga barnhem där barn utsätts för sexövergrepp, övergrepp och negligering.
-Nära 100% av alla barn som föds, föds välkomna i trygga planerade omständigheter.
-Extremt få spädbarn dör under mystiska omständigheter, dvs mördas,
-Extremt få spädbarn dör pga negligering/ vanvård/ misshandel
detta för att de inte utsätts i samma grad av frustrerade vuxna.
-Färre barn utsätts för dåliga barndomar, pga att de har föräldrar som inte vill ha dem, inte älskar dem och ex. är gravt missnöjda med att de påtvingats barn ex .
-Mycket av den minskade graden av våld, kriminalitet, dysfunktionalitet, etc som vi ser i västvälden m.m. kan härledas till aborträtten.
-Samhället slipper enorma kostnader för att ta hand om horder av barn som far illa.
-Människor kan ha sex UTAN allvarlig ångest över konsekvenserna, speciellt så kvinnor.
-ALLA kvinnor har samma praktiska möjligheter som män att fullfölja sia utbildningar, livsplaner etc. utan att tvingas avbrytas av oönskade graviditeter.
-INGEN kvinna tvingas idag till ett liv i bitterhet pga att hon påtvingas barn hon inte vill ha, alldeles fö tidigt i sitt liv.

etc etc

Precis allt av detta kan uppnås medelst rätt användning av adekvata preventivmetoder. Du har själv föreslagit en fungerande metod.
Citera
2018-09-18, 10:51
Medlem
Citat:

men uven, du tror inte man kan föra statistik över hur många av dessa ca 30 000 män per år som var positiva till aborten?

Citat:
Statistiskt sett kan det inte vara det. Mängden aborter, även återfallsaborter, är så pass stort att det utgör ett fullgott statistiskt underlag.

Nej du kan bara avgöra "slentrian" via att ta reda på varje bakgrundshistoria och börja räkna.
och! dessutom bestämma sig över vad man menar med just "slentrian".
Gäller det sättet man har sex på, eller att man engagerar sig i sin situation, tänker till, och gör ett val?

Slentrian stå för typ bara göra så som man alltid gjort utan att tänka till
Jag skulle vilja hävda att ja man kan ha "slentriansex" men knappast "slentrianborter"

Citat:
Inte alls! Det är ett fullt rimligt sätt att resonera kring de som inte kunde tala för sig själva.

Nej! det är bara ett sätt att visa att man inte klarar resonera med logik

Citat:
Det där är ett icke-argument och skulle kunna motivera vilka stupiditeter som helst

precis, och det gör vi också
trafikolyckor
fall olyckor
alla olyckor som drabbar människor pga klumpighet, slarv, fylla, mänskliga brister, otur etc

Det är bara du här som anser att just människor som är kvinnor ska INTE få lov vara människa
Senast redigerad av Merapi 2018-09-18 kl. 11:04.
Citera
2018-09-18, 10:52
Medlem
Citat:
Precis allt av detta kan uppnås medelst rätt användning av adekvata preventivmetoder. Du har själv föreslagit en fungerande metod.

Verkligen?

Säg mig? vilket samhälle i världen har lyckats med detta?
Hmm?
Citera
2018-09-18, 11:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
men uven, du tror inte man kan föra statistik över hur många av dessa ca 30 000 män per år som var positiva till aborten?

Det kan man säkert göra, men vi har inget sådant material för handen, varför diskussionen i det avseendet är överflödig.

Citat:
Nej du kan bara avgöra "slentrian" via att ta reda på varje bakgrundshistoria och börja räkna.
och! dessutom bestämma sig över vad man menar med just "slentrian".
Gäller det sättet man har sex på, eller att man engagerar sig i sin situation, tänker till, och gör ett val?

Slentrian stå för typ bara göra så som man alltid gjort utan att tänka till
Jag skulle vilja hävda att ja man kan ha "slentriansex" men knappast "slentrianborter"

Nej, på makronivå är det ingen tvekan om att det finns ett betydande slentrianmoment i återfallsaborterna.

Citat:
Nej! det är bara ett sätt att visa att man inte klarar resonera med logik

På vilket sätt skulle logiken sätt hinder i vägen för en diskussion kring det ofödda barnets intressen?

Citat:
precis, och det gör vi också
trafikolyckor
fall olyckor
alla olyckor som drabbar människor pga klumpighet, slarv, fylla, mänskliga brister, otur etc

Det är bara du här som anser att just människor som är kvinnor ska INTE få lov vara människa

I intet av dessa fall anser vi att döden är den närmast till hands liggande problemlösningsmetoden.

Citat:
Verkligen?

Säg mig? vilket samhälle i världen har lyckats med detta?
Hmm?

Det bör varje utvecklat samhälle som har välfungerande skolsystem, god tillgång till preventivmedel och ett påkostat socialt skyddsnät klara av. Sverige tycks härvid ha sällsynt goda förutsättningar - men knappast så länge det finns gratis tillgång till slentrianabort.
Citera
2018-09-18, 11:53
Medlem
Citat:
Det kan man säkert göra, men vi har inget sådant material för handen, varför diskussionen i det avseendet är överflödig.

Nu resonerar du som en räka igen
Aborter görs pga oönskade graviditeter som beror på att män och kvinnor har sex, och pga att dessa män och kvinnor inte vill ha dessa barn eller kan ta hand om dem

om du nu menar att nääää, män ville jättegärna ha alla dessa aborterade barn, de vill alla jättegära byta blöja, gå upp mitt i natten, avbryta sina studier, ta föräldraledigt etc etc då tycker jag du ska bevisa detta.

Citat:
Nej, på makronivå är det ingen tvekan om att det finns ett betydande slentrianmoment i återfallsaborterna.

Då vill jag du ska förklara HUR du kan avgöra detta.

Citat:
På vilket sätt skulle logiken sätt hinder i vägen för en diskussion kring det ofödda barnets intressen?
Orka!

Du hänvisar till att vi ska fråga alla dessa ofödda liv, alla de som "inte kan tala för sig"
Dessa är vid det här laget trillioners trillioner! uven
Varje existerande mänskligt ägg i denna värd är en potentiell ofött liv.
och varje flicka föds med x miljoner av dessa
samma med spermier.
Dessa gener i sin cell behöver bara ett enda stort OM, för att voilá! ta sin mänskliga form.

Varför frågar du inte dem?
i sin potentiella existens i detta luddiga ljusblå ologiska uvvärld?
hmm?

Citat:
I intet av dessa fall anser vi att döden är den närmast till hands liggande problemlösningsmetoden.

åjo det gör vi allt, olycka av krig, ex. någon hotar ditt liv, ditt sätt att leva, din kultur ex, du väljer att döda, eller hur?

Ingen annan jämförelse gjord.

Vi väljer hela tiden att INTE befrukta ägg, div. INTE ge just detta äggs celler sin möjlighet att formatera sig till en människa, dvs med ditt sätt att tänka: DÖDA denna potentiella människa!!

Det sker en gång i månaden för kvinnors del, och betydligt oftare för män
Hela det levande livet sätt att reproducera sig innebär att en enorm majoritet av alla möjliga liv som skulle kunna ha kunnat uppkommit inte gör det, utan bara en mycket liten andel.
Världen kryllar alltså av "ofött liv", du kan fråga, om dess önskan av att få lov existera.

Som sagt lite mer osentimental logik tack, om jag får be.

Citat:
Det bör varje utvecklat samhälle som har välfungerande skolsystem, god tillgång till preventivmedel och ett påkostat socialt skyddsnät klara av. Sverige tycks härvid ha sällsynt goda förutsättningar - men knappast så länge det finns gratis tillgång till slentrianabort.

och? var har du detta samhälle?
För sorry uven men "bör" räcker ju inte långt.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-18 kl. 12:38.
Citera
2018-09-18, 11:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om man studerar fr a statistiken kring återfallsaborter, så märker man att det för många är påfallande mycket slentrian i aborterandet. Det är riktigt obehagligt.

Den miljon ofödda barn som aborterats kan mycket väl ha haft en avvikande åsikt kring vad som är ansvarstagande.

Fö torde det vara svårt att åstadkomma någon som helst graviditet vid oralsex, så om Du rekommenderar det som den lämpliga preventivlösningen, så är nog aborter ett minne blott.
Aborterade foster kan inte ha någon åsikt.
Inte innan heller.
Citera
2018-09-18, 12:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det förespråkas mer eller mindre öppet av de som hävdar den fria aborträttens välsignelser, ty resultatet är uppenbart för alla.

Jag är inte oreligiös - jag låter inte min tro färga min politiska argumentation. Avgörande skillndad! Jag är troende svenskkyrklig lutheran av gammaldags, tråkig svensk landsbygdsmodell - en sådan som gjorde att Sverige fungerade förr i världen och till alldeles nyss.

Så, ja. Tråkig moralism. Ansvarsetik. Plikt före rätt. Nytta före nöje.
Den moralen som tryckte ner kreativa och självständigt tänkande människor.
Herrens tukt och förmaning, stick inte ut, var som de andra.

Jag är glad att kyrkans ok tvingats bort, nu är det frivilligt att vara som Strixs ideal.

Men jag påstår att ju mer religiös du är, desto större sannolikhet att du vill lägga dig i andra människors sexliv.
Citera
2018-09-18, 12:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Det där är ett icke-argument och skulle kunna motivera vilka stupiditeter som helst.
Men hur är antalet aborter ett problem.?
Möjligen kostnaden, men ett abortpiller borde inte vara så dyrt.

Är det moraliskt rätt att abortera tio embryon och sen blir det fel vid tusen?
Jag uppfattar dig som att det är en moralisk katastrof med "massaborter".
Att avhållsamhet är det viktigaste, och att du anser det viktigare än omsorgen av embryona,.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in