Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det kan man säkert göra, men vi har inget sådant material för handen, varför diskussionen i det avseendet är överflödig.
Nu resonerar du som en räka igen
Aborter görs pga oönskade graviditeter som beror på att män och kvinnor har sex, och pga att dessa män och kvinnor inte vill ha dessa barn eller kan ta hand om dem
om du nu menar att nääää, män ville jättegärna ha alla dessa aborterade barn, de vill alla jättegära byta blöja, gå upp mitt i natten, avbryta sina studier, ta föräldraledigt etc etc då tycker jag du ska bevisa detta.
Citat:
Nej, på makronivå är det ingen tvekan om att det finns ett betydande slentrianmoment i återfallsaborterna.
Då vill jag du ska förklara HUR du kan avgöra detta.
Citat:
På vilket sätt skulle logiken sätt hinder i vägen för en diskussion kring det ofödda barnets intressen?
Orka!
Du hänvisar till att vi ska fråga alla dessa ofödda liv, alla de som "inte kan tala för sig"
Dessa är vid det här laget trillioners trillioner! uven
Varje existerande mänskligt ägg i denna värd är en potentiell ofött liv.
och varje flicka föds med x miljoner av dessa
samma med spermier.
Dessa gener i sin cell behöver bara ett enda stort OM, för att voilá! ta sin mänskliga form.
Varför frågar du inte dem?
i sin potentiella existens i detta luddiga ljusblå ologiska uvvärld?
hmm?
Citat:
I intet av dessa fall anser vi att döden är den närmast till hands liggande problemlösningsmetoden.
åjo det gör vi allt, olycka av krig, ex. någon hotar ditt liv, ditt sätt att leva, din kultur ex, du väljer att döda, eller hur?
Ingen annan jämförelse gjord.
Vi väljer hela tiden att INTE befrukta ägg, div. INTE ge just detta äggs celler sin möjlighet att formatera sig till en människa, dvs med ditt sätt att tänka: DÖDA denna potentiella människa!!
Det sker en gång i månaden för kvinnors del, och betydligt oftare för män
Hela det levande livet sätt att reproducera sig innebär att en enorm majoritet av alla möjliga liv som skulle kunna ha kunnat uppkommit inte gör det, utan bara en mycket liten andel.
Världen kryllar alltså av "ofött liv", du kan fråga, om dess önskan av att få lov existera.
Som sagt lite mer osentimental logik tack, om jag får be.
Citat:
Det bör varje utvecklat samhälle som har välfungerande skolsystem, god tillgång till preventivmedel och ett påkostat socialt skyddsnät klara av. Sverige tycks härvid ha sällsynt goda förutsättningar - men knappast så länge det finns gratis tillgång till slentrianabort.
och? var har du detta samhälle?
För sorry uven men "bör" räcker ju inte långt.