Citat:
Ursprungligen postat av
Velot
Jag förstår mycket väl poängen med medelvärde, men det är inte vad jag pratar om. Jag tyckte siffrorna var konstiga. Du slår ihop alla kolumner för att få totala antalet stormar, men "Major hurricanes" är en delmängd av "hurricanes" som i sin tur är en delmängd av "named storms", dvs totala antalet stormar är enbart "named storms".
Det är missvisande att bara plotta från 1966 eftersom man missar 30-talet då det var många stormar. Om man vill se en långsiktigt trend (>100 år) så bör man använda "landfalling hurricanes" eftersom det är det enda man kunnat mäta tillförlitligt över den tidsperioden.
Kanske har jag missförstått hur data ska tolkas. I så fall ska jag ändra.
Utgående från hur jag tolkat data...
1. Det har noterats i tråden tidigare att data före 1966 var mindre tillförlitliga.
2. Jag tyckte jag var tydlig med vad jag summerat genom rubriken "Atlantiska stormar".
Kanske borde jag varit
ännu tydligare och skrivit:
"Atlantiska stormar, inklusive, enligt NOAA's terminologi "Named Storms", "Hurricanes" och "Major Hurricanes".
Utgående från hur termerna definieras borde det inte behövas.
Definitioner:
Citat:
A storm is a wind measuring 10 or higher on the Beaufort scale, meaning a wind speed of 24.5 m/s (89 km/h, 55 mph) or more.
A hurricane is a storm that occurs in the Atlantic Ocean and northeastern Pacific Ocean. Hurricanes have one-minute maximum sustained winds exceeding 74 mph (64 knots, 33 m/s, 119 km/h).
The U.S. National Hurricane Center classifies hurricanes of Category 3 and above as major hurricanes.
PS. Jag kollade igen och tolkar det som lite motstridigt.
Se t.ex. på data för 1852, 1886, 1893 med flera år.
Där framgår att "named storms" inte inkluderar "Hurricanes" och "Major Hurricanes" eftersom de är fler till antalet än "named storms".
Under tabellen står det dock:
"Named Storms = Tropical Storms, Hurricanes and Subtropical Storms" vilket stämmer med din tolkning.
Kan det vara så att "Hurricanes" och "Major Hurricanes" inte alltid är namngivna?
Jag får nog räkna om, om jag nu klarar att plocka fram uppgifter om sådant som inte är namngivet.
Om namngivning har blivit vanligare så kan det ge fel i statistiken.
–