Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är som sagts flera faktorer som styr klimatet på jorden. Solens aktivitet, jordens bana runt jorden varierar. Sedan har du CO2-halten som har varierat mellan 200 ppm och 300 ppm i 800 000 år.
Nu har vi 410 ppm tack vare utsläppen. Och då skall man också känna till att haven har tagit upp en massa koldioxid, så mycket att de har blivit surare. Ett surare hav skadar organismer som bildar skal.

Detta är allvarligt! Du snackar om hysteri, men att inte lyssna på klimatexperterna och inte se vad som verkligen händer i naturen, det är idioti! Det är bättre att vara hysterisk än idiotisk.
Problemet är att det är väldigt svårt att mäta CO2 få det är en gas som löser sig väldigt lätt. Det blir felmarginaler, dessutom är inte mätningarna gjorda på samma ställen utan man har jämfört mätningar från olika platser.
Citera
2019-05-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Återigen är du så vag att man får försöka gissa vad du menar. Vare sig källa eller ens tidsperiod förmår du ange. Återigen försöker du med att om det finns andra faktorer än CO2 som påverkar klimatet så kan inte CO2 ha någon betydelse. Återigen vägrar du svara på de frågor som ges.

Det är uppenbarligen meningslöst att försöka ha en debatt med dig.
Menar du att vi inte hade varmare klimat i Europa under bronsåldern än idag? Trots påstådda lägre CO2 halter?
Citera
2019-05-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Problemet är att du använder argumentet i "bad faith". Hur ska man kunna ta dina argument på allvar när du förmodligen inte ens tror att klimatproblemen är något att bry sig om? Och även om du gör det, vad är ditt argument, att vi ska ge upp? För det verkar så.

"Ge upp! Kina existerar, inte lönt att försöka rädda civilisationen för Kina kommer släppa ut så mycket skit ändå. Bara köra bil, flyga och festa tills skiten tar slut."

Så låter du, bokstavligt talat. Jag har en ny brorson som fyller 1 imorgon. Jag har inte tänkt acceptera en "patetisk" inställning till problemen och låta hans framtid gå till spillo, och så tänker nog de flesta som bryr sig. Förövrigt så bör vi få problem med matproduktion på global nivå inom 20 år. Dessa kommer påverka dig ekonomiskt också. Och då har jag en väldigt seriös fråga till dig, som jag vill du svarar på (eller så diskvalificerar du dig från vidare diskussion):

Om matpriserna går upp om, säg 10 år, och forskarna kraftigt och självsäkert går ut och säger "Det här är på grund av våra koldioxidutsläpp", kommer du då undvika att klaga om detta till dina vänner och på nätet, eftersom du redan idag har erkänt att du inte bryr dig?
Matproduktionen ökar pga stigande CO2 halter, för jävligt eller hur.
Citera
2019-05-01, 19:54
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
För det första, lådcyklar är fan super! Du kan flytta en tvättmaskin med en sån så länge staden din är någorlunda platt.

För det andra är kina inte ens nära en majoritet av världens utsläpp. "Bara" ca: 30%. Resten av världen kan alltså göra insatser som påverkar de kvarvarande 70 procenten.

För det tredje, skrämmer det inte dig att dina "talking points", dvs. argument du kan hänga upp dig på, kommer från lobbyister som oljebolagen betalar? Skrev det här någon annanstans:

Du är en sann miljöpartist, saknar totalt förståelse för att alla inte bor i större städer där lådcykeln är kanon för det lilla fåtal som aldrig rör sig mer än ett par kilometer i sitt dagliga liv. Den arrogansen skrämmer mig.
Och Kina är snart ikapp med femhundra kolkraftverk vart femte år. Kol eller olja är samma skit.
Kvar är kärnkraften som du antagligen också dissar.
Citera
2019-05-01, 23:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Säger någon som inte ens kan ta sig igenom en sammanfattning utan förlitar sig på diverse tidningsartiklar och klimatorakler. Wow, så söt du är lilla troll!

Now, lovely boy:

https://1.bp.blogspot.com/-_NluejSMJrY/WrKd24zOhbI/AAAAAAAAJvE/11vCzJDhaq0Dya9HhRIV2kkOpX9RyRAHQCLcBGAs/s320/it%2Baint.jpg

Två klipp och klistra är inte tecken på hjärnaktivitet.

Som vanligt hittar människor som du bara på saker om andra, så vilka är det som är troll?

Försök att skapa egna tankar om klimatet istället för kopierade textväggar.

Hur som helst - klimatforskning och förutspående är inte detsamma som tankar om en tiodygnsprognos. Man kan lika gärna säga att det inte går att veta ifall det vanligen är kallare på julafton här, än på midsommar, för vi vet inte riktigt om det blir regn eller sol om två veckor.

Men det fungerar inte så.
Citera
2019-05-02, 00:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Vinnova som delar ut forskningspengar.
Ett krav är dock att det stödjer FNs 2030agenda. Lika i USA staten ger endast forskning till co2 forskning inte naturliga förändringar. När all forskning går ut på att stödja en hypotes och annan forskning svälts ut kallas det pseudoscience.

Vem är plattjordare och vem är de fria folken?
Greta?

https://www.vinnova.se/m/agenda-2030/

Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag förstår att du anser Tolkien vara en stor vetenskapsman.
Men varken han eller alarmisterna lyckas få verifierbara observevationer till sina hypoteser.

Klimat är en lång serie av väder.
Väder är ett kaossystem som ingen förstår det är för kompliserat.

Om man inte ens kan förespå delmängden hur ska man då kunna förespå helheten?

Du förstår ingenting, och nöjer dig därför med konspirationsteorier. Och Tolkien var ingen stor vetenskapsman mer än vad gäller språk. Grejen med honom är att han hade bra fantasi och kunde skriva, men hans tankar om Beowulf är exempelvis mycket naiva.

En sak till, det stavas KOMPLICERAT.

Det finns massor av verifierbara observationer. Försök att sätta dig in i det. Om så inte vore fallet borde du själv kunna upptäcka saker som inte stämmer.

Bluffvetenskap är något annat än att nästan alla forskare idag tycker likadant. Orsaken till att de gör så beror på att de forskat, att teorierna utvecklats, och att samstämmigheten blivit större. Idag är dessa teorier lika accepterade som plattektonik.

De som tycker annorlunda är ofta avlönade av tankesmedjor från storfinans och industri.

Ditt argument är också inte korrekt. Det är en form av gruvbrytning där man letar efter en liten teknisk detalj som skall kunna stjälpa en hel teoribildning. I verkligheten behöver vi inte förstå EXAKT hur alla faktorer påverkar klimatet, det går ändå att skapa modeller som är mer eller mindre korrekta.
Citera
2019-05-02, 02:06
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Du är en sann miljöpartist, saknar totalt förståelse för att alla inte bor i större städer där lådcykeln är kanon för det lilla fåtal som aldrig rör sig mer än ett par kilometer i sitt dagliga liv. Den arrogansen skrämmer mig.
Och Kina är snart ikapp med femhundra kolkraftverk vart femte år. Kol eller olja är samma skit.
Kvar är kärnkraften som du antagligen också dissar.
Fetade: Det där är tvättäkta "whataboutism", dvs. du kommer plötsligt ihåg att alla use cases inte är täckta och helt plötsligt har du, åtminstone i ditt sinne, förvandlat mig till en hycklare för att jag inte tar upp 100% av alla transportvarianter som existerar. Enda jag sa är att lådcyklar har ett syfte, och med tanke på den nya artikeln om Stockholmares lathet ( https://www.dn.se/sthlm/sju-av-tio-stockholmare-skulle-kunna-cykla-till-jobbet-pa-en-halvtimme/ ) så tycker jag exemplet fungerar utmärkt.

Och Kina är fortfarande "bara" 30% av befolkningen. Enda anledningen du bryr dig om den är för att oljelobbyn hittat på ett, för dig, "bra låtande" argument som menar "GE UPP! Kina bygger kolkraftverk, vad vi gör kvittar!". Väldigt lockande, men som du hör själv....... vad...... säger du ens?

Kärnkraft is löv.
Citera
2019-05-02, 02:08
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Matproduktionen ökar pga stigande CO2 halter, för jävligt eller hur.
??? Baserar du det på att det blivit några procent grönare på jorden? För det stämmer inte. https://www.reuters.com/article/agriculture-drought-denmark/danish-crop-harvest-to-fall-40-percent-due-to-drought-idUSL5N1V02OH
Citera
2019-05-02, 02:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hur som helst - klimatforskning och förutspående är inte detsamma som tankar om en tiodygnsprognos. Man kan lika gärna säga att det inte går att veta ifall det vanligen är kallare på julafton här, än på midsommar, för vi vet inte riktigt om det blir regn eller sol om två veckor.

Men det fungerar inte så.
Oj, va' smart du är. Det visste inte vi andra. Nej, det är svårare att förutsäga då vi inte ens känner till alla parametrar som styr klimatet. Och sedan är upplösningen alldeles för dålig i dagens modeller.
Citera
2019-05-02, 06:09
Medlem
Citat:
??? Baserar du det på att det blivit några procent grönare på jorden? För det stämmer inte. https://www.reuters.com/article/agriculture-drought-denmark/danish-crop-harvest-to-fall-40-percent-due-to-drought-idUSL5N1V02OH
All jordbruksproduktion sker i Danmark som bekant.
Du är ett troll.
Citera
2019-05-02, 07:02
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Fetade: Det där är tvättäkta "whataboutism", dvs. du kommer plötsligt ihåg att alla use cases inte är täckta och helt plötsligt har du, åtminstone i ditt sinne, förvandlat mig till en hycklare för att jag inte tar upp 100% av alla transportvarianter som existerar. Enda jag sa är att lådcyklar har ett syfte, och med tanke på den nya artikeln om Stockholmares lathet ( https://www.dn.se/sthlm/sju-av-tio-stockholmare-skulle-kunna-cykla-till-jobbet-pa-en-halvtimme/ ) så tycker jag exemplet fungerar utmärkt.

Och Kina är fortfarande "bara" 30% av befolkningen. Enda anledningen du bryr dig om den är för att oljelobbyn hittat på ett, för dig, "bra låtande" argument som menar "GE UPP! Kina bygger kolkraftverk, vad vi gör kvittar!". Väldigt lockande, men som du hör själv....... vad...... säger du ens?

Kärnkraft is löv.

Vi bryr oss. Vi har solpaneler på taket som aldrig kommer att betala sig, vi äter så mycket krav, närproducerat och rättvisemärkt som vi har råd med osv.
Jag jobbade en gång på Sydkraft(Eon) och anser att nedläggningen av Barsebäck var en skandal, ett mycket välskött och säkert verk.
Men jag vänder mig mot all extremism och miljöfascismen skrämmer mig. T. ex. det rigida sättet att hindra människor att transportera sig och klara sin vardag samtidigt som alla pengar skall gå till höghastighetståg, ett skrytprojekt som bara de besuttna kommer att kunna utnyttja.
Citera
2019-05-02, 07:09
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Vi bryr oss. Vi har solpaneler på taket som aldrig kommer att betala sig, vi äter så mycket krav, närproducerat och rättvisemärkt som vi har råd med osv.
Jag jobbade en gång på Sydkraft(Eon) och anser att nedläggningen av Barsebäck var en skandal, ett mycket välskött och säkert verk.
Men jag vänder mig mot all extremism och miljöfascismen skrämmer mig. T. ex. det rigida sättet att hindra människor att transportera sig och klara sin vardag samtidigt som alla pengar skall gå till höghastighetståg, ett skrytprojekt som bara de besuttna kommer att kunna utnyttja.
Klaga inte till mig, IDGAF. Den bistra sanningen är att alla kommer tvingas göra uppoffringar. Ingen ville det såklart, men då är det lättare att kalla det för en konspirationsteori av klimathysteriker likt MDrive, än att faktiskt göra uppoffringen.

Eller, om du så vill, så kan du för all del förstå innebörden av problemen och totalt ge upp för att du eventuellt inte vill göra något. Men var uppriktig med det i så fall istället för att klaga här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in