2018-09-16, 17:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här bör man dock läsa texten också:
Då har vi en ökning från 18 till 25, trots en nedgång från 1966 till 1980 ca. Man skulle nästan kunna misstänka ändrad metodik runt 1980 när kurvan viker så abrupt. Men det står inte så.
Citera
2018-09-16, 18:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Här bör man dock läsa texten också:
Exactly my point!

Och jag fruktar att med den nya satelliten som kom upp i år så kommer de närmaste åren att bli en orgie i klimatalarm.
Citera
2018-09-16, 18:43
Medlem
arbetets avatar
Ser iaf ut som att åtminstone de svenska väljarna har mer innanför pannbenet än många postare här som tur är:

Svenska folket sa nej till MP
/…/Ingen vågar vända på stenen att väljarna har vänt MP ryggen för att de hamnat helt fel i miljö- och klimatpolitiken.

I kärnkraftsfrågan har Miljöpartiet låst fast sig totalt. De allra flesta inser - exempelvis FN:s klimatpanel - att kärnkraften har en viktig roll att spela i värld där de fossila energislagen ska fasas ut. I stället för att heja på dess avveckling borde MP se kärnkraftens potential när efterfrågan på el förväntas öka.

I skogsfrågorna går MP i armkrok med Greenpeace som vill förbjuda ett rationellt och livskraftigt skogsbruk. Hur vore det i stället om MP såg den svenska skogsindustrins potential i klimatpolitiken? Ska Sveriges gröna guld minska användningen av cement och stål kan man inte förklara krig mot skogsägarna och skogsindustrin. Man kan inte införa en skatt på avstånd om träden ska användas till att bygga mer klimatvänliga städer. Om uttaget av biomassa ska öka, hur rimligt är det då att satsa hundratals miljoner skattekronor på att lägga produktiv skogsmark i träda?

När ledande miljöekonomer säger att det bästa för klimatet är att använda klimatbudgeten kostnadseffektivt håller Miljöpartiet för öronen så hårt de bara kan. Hur vore det i stället om de tog till sig av kritiken att en bonus för elcyklar kostar skattebetalarna väldigt mycket pengar men inte spelar någon roll för klimatet?

Hur vore det om de gröna lyssnade på de kloka röster inom Grön Ungdom som vill att partiets inställning till GMO-grödor blir mer forskningsbaserad? Eller om tog till sig av kritiken från forskarhåll om att samhället slänger stora belopp på ekologiska livsmedel och ekologiskt jordbruk utan att få någon uppenbar miljönytta tillbaka?

Svenska folket vände Miljöpartiet ryggen i årets val. Det hjälpte inte MP att klimatfrågan blåstes upp bortom alla proportioner i årets valrörelse. Det är hög tid för MP att vara självkritiska. Våga ompröva er kostsamma och ineffektiva klimatpolitik som in absurdum är helt fokuserad på nationalstaten. Våga i er eftervalsanalys komma fram till en annan slutsats än att det är väljarna det är fel på.
http://www.blt.se/ledare/svenska-folket-sa-nej-till-mp/

Citera
2018-09-16, 18:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exactly my point!

Och jag fruktar att med den nya satelliten som kom upp i år så kommer de närmaste åren att bli en orgie i klimatalarm.
Du får det att låta som att du är den ende som inser riskerna med ändrad teknik och metodik.
Och att experterna är idioter.
Det är helt obegripligt att du kan vara så här enfaldig och narcissistisk.

Men det är väl inget bättre att vänta från en person som låtsas att allt är som vanligt.

Tur att vi har en massa klimatforskare och IPCC som kan skingra förvirringen och förnekandet.
Senast redigerad av humanlife 2018-09-16 kl. 18:52.
Citera
2018-09-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
NOAA har statistik över atlantiska stormar sedan 1851.

http://www.aoml.noaa.gov/hrd/tcfaq/E11.html?print=yes

Jag har bearbetat statistiken genom att beräkna 21-års medelvärden. På så sätt försvinner mycket av "bruset" (det stokastiska innehållet i data) och den underliggande systematiska trenden blir tydligare.

Här är resultatet:

https://ibb.co/kRdacK

Väldigt märkligt medelvärde du fått fram, enligt din graf är antalet stormar 20-25 per år sedan typ 1995, men i rådata finns det bara ett år som är över 20. Jag kan se direkt på rådatan att tex år 2004 ( det sista värdet i din graf?) är en bra bit under 20 stormar om man tar 21 års medelvärde. Medan du får det till 25 stormar. Inte trovärdigt.
Citera
2018-09-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tvivlar på att det gör så mycket skillnad. Man ser redan alla stormar så bättre satelliter ger bara mer detaljer om dem. Användbart för att kunna förutsäga deras bana men det påverkar inte statistiken.
Citera
2018-09-16, 20:13
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Väldigt märkligt medelvärde du fått fram, enligt din graf är antalet stormar 20-25 per år sedan typ 1995, men i rådata finns det bara ett år som är över 20. Jag kan se direkt på rådatan att tex år 2004 ( det sista värdet i din graf?) är en bra bit under 20 stormar om man tar 21 års medelvärde. Medan du får det till 25 stormar. Inte trovärdigt.
De år du ska använda för 21 årsmedel runt 2004 är från och med 1994 tillochmed 2014. Med det kan man nog också dra slutsatsen att 2005 är sista året i grafen eftersom datat sträcker sig till 2015.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-09-16 kl. 20:20.
Citera
2018-09-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
De år du ska använda för 21 årsmedel runt 2004 är från och med 1994 tillochmed 2014. Med det kan man nog också dra slutsatsen att 2005 är sista året i grafen eftersom datat sträcker sig till 2015.

Ja, det gjorde jag. Menar du att hans resultat stämmer?
Citera
2018-09-16, 20:52
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Ja, det gjorde jag. Menar du att hans resultat stämmer?
Jag har inte idats återskapa hela grafen, men för 2004 stämde det. Addera alla kolumner utom ACE (som också borde vara relevant, accumulated cyclone energy).
Citera
2018-09-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag har inte idats återskapa hela grafen, men för 2004 stämde det. Addera alla kolumner utom ACE (som också borde vara relevant, accumulated cyclone energy).

Okej det förklarar saken, trodde grafen gällde för kolumnen stormar enbart.
Citera
2018-09-16, 21:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du får det att låta som att du är den ende som inser riskerna med ändrad teknik och metodik.
Och att experterna är idioter.
Det är helt obegripligt att du kan vara så här enfaldig och narcissistisk.

Men det är väl inget bättre att vänta från en person som låtsas att allt är som vanligt.

Tur att vi har en massa klimatforskare och IPCC som kan skingra förvirringen och förnekandet.
Och du har fortfarande inte grepp människans kognitiva svagheter.
Citera
2018-09-16, 21:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag tvivlar på att det gör så mycket skillnad. Man ser redan alla stormar så bättre satelliter ger bara mer detaljer om dem. Användbart för att kunna förutsäga deras bana men det påverkar inte statistiken.
Nä, men fler orkaner kanske detekteras som annars hade gått förbi utan någons uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in