2018-09-16, 08:14
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns en reporter på Fyens.dk som är mycket fängslande återgett rättegångsdagarna via sin närvaro i byretten. Det är detaljerat och målande där det allvarliga fångas parallellt med en mix av drypande ironi.
Ämnar citera en sammanfattning av åklagarens slutplädering i byretten samt sista dagens domslut.

DAG 12: Peter Madsen er en utroværdig morder
25. april 2017

Fram tills sista ordet är sagt ska jag följa rättsfallet om det så handlar om en resningsansökan.
Det kommer oändliga poddar, böcker och dokumentärer i tv och på film om PM och jag kommer inte se en enda av dem.

Ju mer efterfrågan, ju mer läsare och tittare - ju mer gynnas hans narcissism och grandiositet som psykopat.
Han skulle fullständigt älska att hans perversa personlighet och ubåt står i centrum i evigheters evighet. För min del ska han likt Nerijus Bilevicius dö ut i tomma intet som den bleka skit han är och samma inställning har jag till uppmärksamhetshoran Möller.

Hur ser ni på saken?

Om det skulle dyka upp något nytt( typ nya detaljer) kanske man skulle vilja ta del av det, men att anvenda tid på att studera andras tolkningar av dom upplysningar som redan finns, känns lite meningslöst, faktiskt. Om Madsen själv skulle ge ut en bok (vet inte om det går i Danmark) är jag nog inte häller så intresserad. Kommer inte lita på vad han skriver.
Det skall nog gå bra att lemna det här fallet bakom sig, men jag kommer sakna er andra skribenter här i tråden.(faktiskt) Inte trodde vel jag att det fanns intelligent liv på andra sidan riksgrensen...
Senast redigerad av kugutt 2018-09-16 kl. 08:20.
Citera
2018-09-16, 08:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Om det skulle dyka upp något nytt( typ nya detaljer) kanske man skulle vilja ta del av det, men att anvenda tid på att studera andras tolkningar av dom upplysningar som redan finns, känns lite meningslöst, faktiskt. Om Madsen själv skulle ge ut en bok (vet inte om det går i Danmark) är jag nog inte häller så intresserad. Kommer inte lita på vad han skriver.
Det skall nog gå bra att lemna det här fallet bakom sig, men jag kommer sakna er andra skribenter här i tråden.(faktiskt) Inte trodde vel jag att det fanns intelligent liv på andra sidan riksgrensen...
Haha, ja man vet aldrig vad som rör sig på andra sidan gränsen.
Det är så jag funderar - om det dyker upp nåt relevant och nytt. Men att dra saker på repeat eller andras nytolkningar känns mer som att offrer eller anhöriga aldrig får ro. Tyvärr fick Lundin ut en bok, till fördel ratades den fullständigt. Det sägs vara en orgie i narcissism.
Citera
2018-09-16, 09:10
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah
Jag antar att man måste läsa den och hitta något i den.

Mm, en gåta, rrrrr, me like. Tyskarna anvende sig av en kryptoapparat som kallades just för Enigma( Zagadka). Det fanns även en modell för ubåtar om jag inte minns fel. Den är lite mindre, men är den dyraste modellen att köpa (på auktioner).

https://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine
Senast redigerad av kugutt 2018-09-16 kl. 09:22.
Citera
2018-09-16, 13:16
Medlem
Citat:
Mm, en gåta, rrrrr, me like. Tyskarna anvende sig av en kryptoapparat som kallades just för Enigma( Zagadka). Det fanns även en modell för ubåtar om jag inte minns fel. Den är lite mindre, men är den dyraste modellen att köpa (på auktioner).

https://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine

Hej Kugutt,

nej, det jag menar är kopplingen mellan Madsens "Zagadka" och en ubåt.

Det finns en bok som har titeln Zagadka - U137.

Och se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_S-363
Senast redigerad av Qavalah 2018-09-16 kl. 13:19.
Citera
2018-09-16, 13:33
Medlem
Citat:
Hej Kugutt,

Och se här:

Ubåten känd som U-137, klassificerades som en Whiskey-Class-Submarine, som gick på en klippa i svenskt vatten. Incidenten blev känd som händelsen "Whiskey on the rocks".

Madsen kan ha placerat minneskortet från kameran i en Whiskey-flaska och kastat den där han sänkte ubåten.
Senast redigerad av Qavalah 2018-09-16 kl. 13:39.
Citera
2018-09-16, 15:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ubåten känd som U-137, klassificerades som en Whiskey-Class-Submarine, som gick på en klippa i svenskt vatten. Incidenten blev känd som händelsen "Whiskey on the rocks".

Madsen kan ha placerat minneskortet från kameran i en Whiskey-flaska och kastat den där han sänkte ubåten.
Nog för att det låter spännande och som en gåta, PM- kopplingen till "Zagadka"-Ubåten (U-137?) som gick på grund i svenskt vatten och det blev ett politiskt ståhej.
"Whiskey on the rocks" - incedienten, att kopplingen skulle vara att PM lagt minneskort i en Whiskey-flaska och sänkt där han sänkte u-båten kanns lite långsökt. Då skulle han i förväg planerat, tagit med en tom Whiskeyflaska för att sänka minneskortet i den. Då skulle han alltså innan mordet varit medveten om att polisen skulle haffa honom i hamnen, vilket jag tror att hans grandiosa uppfattning av sig själv omöjliggör. Jag tror inte att han planerade i förväg att han skulle behöva gömma minneskortet. Däremot kanske Zagadka kan ge några andra ledtrådar angående en filminspelning, var den skulle kunna finnas. Tänker på eventuell uppladdning under mordnatten, är Zagadka kod för något/någon annan? En egen server? Alternativt att minneskort (eller flashminne) hann placeras/gömmas vis landstigningen och att han bett någon han litar på (någon som är söndermanipulerad), som Deirdre, att ta hand om minneskortet och invänta hans direktiv.
OBS! Jag är inte alls insatt i det tekniska med uppladdning, ev kryptering och grejer!

Ett litet betydelselöst PS:
Angående U-137 - incedienten, lite skvaller som jag absolut ej kan intyga någon äkthet i. På 80-talet jobbade jag med elevvård på en Östermalmsskola. Hade b.la hand om olika aktiviteter för elever som var under och efter skoltid, årskurs 1-9. En av högstadielärarna på fiiiinskolan var bror till den som på 80-talet var chef för ubåtsflottlinjen och senare Sydkustens örlogsbas. Senare blev han chef för kustflottan. Den här läraren var trevlig men trodde att han var guds gåva till kvinnor så han kunde vara lite påfrestande, även mot mig som var typ en tredjedel så gammal som han. Han skulle berätta en "hemlighet" och då berättade han om sin bror och vad denne hade för ämbete. Det här var när det med U-137 var aktuellt. Enligt "charmören" då så hade han fått veta via brodern att det inte endast hade varit denna U-137 vid incedienten utan den var bara den ubåt som legat först i en större armada av ubåtar, men att detta var information som var hemlig.
En sladdertacka som berättar saker han inte borde ens fått höra, eller en sladdertacka som hittar på i syfte att framstå som spännande och insatt. Vetefan? Själv brydde jag mig inte och tänkte inte mera på det, då. Var mer typ "tack för kaffet, nu har jag annat för mig".
Senast redigerad av magiciadehex 2018-09-16 kl. 15:21.
Citera
2018-09-16, 15:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Tecknaren har fått med djävulshornen i pannan också
Ja, på en del riktigt obehagliga typer där empatilösheten, den egoistiska ondskan och narcissismen - där ser det ut som att de otäcka personlighetsdragen mer och mer sipprar igenom och förändrar och förfular deras utseende så att det bättre passarin på deras RUP, efter att ha varit inlåsta ett tag. Kolla på Möller t.ex och nu även PM. De förvrids i ett ondskefullt utseende. Så jävla beskvikna att ha åkt fast.
Ondskeläckage
Citera
2018-09-16, 16:42
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Hej Kugutt,

Och se här:

Citat:

Hehe, jag elskar sånt. Jo, jag förstår. Själv tenkte jag mer att "Zagadka" fungerar som Madsens "kryptoapparat" till omvärlden, den som han kommuniserar gjenom. Jag skrev ju tidigare i tråden att det finns två interessanta saker kvar i det här fallet.
1- har Madsen dödat förut, och
2- vad hende i ubåten.

Men jag innser nu att det finns en tredje sak kvar.
3-Vart har Madsen gjort av minneskortet?
Zagadka är oavsett ett märkligt namn och har Madsen gömt minneskortet på utsidan behöver han ju hjälp att hitta det.( den filmen måste ju vara värd en förmögenhet vid det här laget om man har dom retta kontakterna)
Senast redigerad av kugutt 2018-09-16 kl. 16:44.
Citera
2018-09-16, 17:01
Medlem
Citat:
Hehe, jag elskar sånt. Jo, jag förstår. Själv tenkte jag mer att "Zagadka" fungerar som Madsens "kryptoapparat" till omvärlden, den som han kommuniserar gjenom. Jag skrev ju tidigare i tråden att det finns två interessanta saker kvar i det här fallet.
1- har Madsen dödat förut, och
2- vad hende i ubåten.

Men jag innser nu att det finns en tredje sak kvar.
3-Vart har Madsen gjort av minneskortet?
Zagadka är oavsett ett märkligt namn och har Madsen gömt minneskortet på utsidan behöver han ju hjälp att hitta det.( den filmen måste ju vara värd en förmögenhet vid det här laget om man har dom retta kontakterna)

Får vi inte höra vad det är för detalj du upptäckte ang det 50 min långa stoppet som ubåten hade på väg till Kögebukt? Nyfiken ju...
Citera
2018-09-16, 17:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Förvaring och livstid är detsamma. Livstids statistiken är höjd i danmerk likaså sverige därför de mest extrema fallen höjer genomsnitsåren. Danmark har fler extrema fall än Sverige. Därför kommer livstid upp till ett genomsnitt på 14-17 år i Danmark.

Får Madsen förvaring kommer han aldrig ut, lita på det rättspsykiatriska utlåtandet. Jepsen vågade inte lita på utkåtandet men som du ser säger alla försvarsadvokater och pensionerade åklagare idag. Förvaring.

Jag har noterat att denna tråd ser psykopater som jordens avskum, värre än trippelmördare. Jag håller inte med. Jag har flertalet med vänner utan kriminellt förflutet högt uppsatta i det fria samhället som enligt er går under namnet psykopat. Jag gillar dessa vänner.
Klart psykopater är avskum; att de är värre än trippelmördare är dina egna tillägg för att överdriva.

När egenskaper som empati förfaller och egoism dominerar så har normala egenskaper hos en människa försvunnit. Det leder till känslokyla och cynism. Ett tomt skal, nåt som saknas i hjärnan.

Förutom detta är psykopater kroniska lögnare och gör allt för att framställa sig som förmer - även om de genomskådas på lögnerna gång efter annan så gör jakten på att vinna och hybrisen att de inte ens inser att de är ute ur spel för länge sen och framstår som patetiska; att folk snarare gapskrattar åt deras framfart.

Livstid och förvaring är inte detsamma. Livstid är lagens strängaste straff som du sen start inte hade koll på överhuvudtaget och vill fortsatt framställa dig som excellent på dansk juridik.

Det du nämner är en medelsnittstid och Madsen har alla förutsättningar att sitta inlåst länge. Fördelen med livstid är att han är säkrad en inlåsning i 12 år till skillnad mot förvaring innan han öht kan börja ansöka om tidsbestämt.
Citat:
Livstid:
"I Danmark kan det ske först efter tolv år. Just nu avtjänar 25 personer ett livstidsstraff i någon av den danska kriminalvårdens institutioner. En man som är dömd för ett dubbelmord på Amager strand utanför Köpenhamn 1984 är den person som i nuläget suttit längst tid (34 år) som livstidsdömd i landet, enligt danska TV2. Det finns ingen statistik över kortast tid som en livstidsdömd har suttit, men genomsnittstiden för de 17 personer som under åren 1984–2011 släpptes fria var knappt 17 år i fängelse."

Förvaring:
"Förra året uppgav den danska kriminalvården att den person som suttit längst i förvar har gjort det i 21,5 år, enligt nyhetsbyrån Ritzau. Enligt undersökning av anstalten Herstedvester, där de flesta som döms till förvaring sitter, uppgick den avtjänade tiden för en förvaringsdömd som släpptes fri åren 2007–2011 till i genomsnitt 14 år och 7 månader."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRWBbX/vad-innebar-livstids-fangelse-for-madsen
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Jag är insatt i dansk juridik och vill helst se att detta blir förvaring eller tidsbestämt. Man underskattar Betina men hennes chanser att få igenom tidsbestämt är ändå goda för Kirk åberopar livstid och på så vis måste han kringå det rättspsykiatriska utlåtandet till viss del då han inte kan trycka för hårt på det, han vill ju inte ha en förvaringsdom. Ganska svår balansgång där mot försvaret som ratar både livstid och förvaring. Betina har triumf på hand.

Kirk kringgår ingenting. Förvaring är en rekommendation och som ÅK kan han yrka exakt vad han har lust till din dumme fan.
Det är i första hand lagens strängaste straff han är ute efter pga av planering och försvårande omständigheter - i andra hand förvaring.
Att PM inte ska ha tidsbestämt säger sig själv då han har kombinationen svår psykopati och gravt pervers. PM är en fara för allmänheten.
Senast redigerad av develi 2018-09-16 kl. 17:33.
Citera
2018-09-16, 17:16
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Får vi inte höra vad det är för detalj du upptäckte ang det 50 min långa stoppet som ubåten hade på väg till Kögebukt? Nyfiken ju...

Jo, det kommer. Men det är faktiskt ingen myt at vi norrmän är extremt mycket latare enn ni svenskar. Jag tror jag bara slenger ut ett pyttelitet resyme av min "avhandling". Man får ju aldrig tid att skriva den.
Citera
2018-09-16, 17:34
Medlem
Grandiosos avatar
Inte en dag utan GW i media...

GW om Madsenrättegången: ”Tror den kommer att tas om”

Citat:
Nu är det ovisst vad som sker. Det finns en risk att hela rättegången måste tas om från början.

Det danska systemet har tre juridiska domare och tre lekmän. För att avkunna dom måste det vara minst två av varje. Men i det här fallet försvann en lekman redan tidigt eftersom den personen fått nytt jobb och blivit jävig. Och nu försvann en till vilket gör att rättegången förmodligen måste tas om, säger Leif GW Persson i ”Nyhetsmorgon” på söndagen.

Än finns det inga uppgifter om när hovrättsförhandlingarna kan återupptas men enligt GW kan ett besked komma redan inom några dagar.

Jag tror att vi får veta hur det blir redan i början av veckan.

Frågan som ska avgöras i Østre Landsret handlar om straffets längd, det är enbart det som Madsen har överklagat.
Leif GW Persson tror att strafflängden inte ändras.

Men det beror ju på hur praxistrogen man är. I Danmark får man inte livstid för ett mord, det krävs ofta flera. Nu fick han livstid för att det finns särskilt försvårande omständigheter. Följer rätten praxis så ändrar de till ett tidsbestämt straff, men något säger mig att livstidsstraffet står kvar.
https://www.expressen.se/kvallsposten/gw-om-madsenrattegangen-darfor-maste-malet-tas-om/
Senast redigerad av Grandioso 2018-09-16 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in