2018-09-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns en reporter på Fyens.dk som är mycket fängslande återgett rättegångsdagarna via sin närvaro i byretten. Det är detaljerat och målande där det allvarliga fångas parallellt med en mix av drypande ironi.
Ämnar citera en sammanfattning av åklagarens slutplädering i byretten samt sista dagens domslut.

DAG 12: Peter Madsen er en utroværdig morder
25. april 2017

Fram tills sista ordet är sagt ska jag följa rättsfallet om det så handlar om en resningsansökan.
Det kommer oändliga poddar, böcker och dokumentärer i tv och på film om PM och jag kommer inte se en enda av dem.
Ju mer efterfrågan, ju mer läsare och tittare - ju mer gynnas hans narcissism och grandiositet som psykopat.
Han skulle fullständigt älska att hans perversa personlighet och ubåt står i centrum i evigheters evighet. För min del ska han likt Nerijus Bilevicius dö ut i tomma intet som den bleka skit han är och samma inställning har jag till uppmärksamhetshoran Möller.

Hur ser ni på saken?

Detaljerna är så gräsliga att det är nog och blir över. Jag är färdig med PM, men önskar nu bara att han får livstid eller förvaring. Helst att skulle erkänna, men det kommer troligen inte ske. Detta är en slags lek för honom och han anser nog att han har bollen och vill ha den kvar. Vi vet inte, kanske vi får veta om några år? Kanske han säger nåt då - och DET vill jag INTE lyssna på i detalj. Bara att han erkänner, eller om hans pladdrande trut troligen avslöjar det för en medfånge, som i sin tur berättar.

(Arbogakvinnan Johanna Möller är ungefär likadan: en lika grym och grotesk person. Den som så önskar kan lyssna på i dokumentärserien i morgon söndag 16/9 i Svt om henne. Nils Bergman ((han med Rättegångspodden.se i samarbete med SVT)) )
Citera
2018-09-15, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bland det åklagare Kirk hann framföra igår innan det tråkiga hände med nämndemannen var
att han sa sig vara säker på att Madsen filmat det han gjorde mot KW...

Det kan hända att man tror så, ett argument mera för ett försvar som tillåts spekulera fritt men ändå resonligt. En åklagare får aldrig spekulera på detta vis vad gäller troligt händelseförlopp utan måste förhålla sig till sakfakta p g a sin objektivitetsprincip.

Denna spekulation och felaktighet angriper Betina såklart direkt ii sin slutplädering.
Senast redigerad av don.t 2018-09-15 kl. 20:40.
Citera
2018-09-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Det kan hända att man tror så, ett argument mera för ett försvar som tillåts spekulera fritt men ändå resonligt. En åklagare får aldrig spekulera på detta vis vad gäller troligt händelseförlopp utan måste förhålla sig till sakfakta p g a sin objektivitetsprincip.

Denna spekulation och felaktighet angriper Betina såklart direkt ii sin slutplädering.

Du är en riktigt iskall person som bara ser till formaliteter. Men kanske behövs även såna här i tråden?
Citera
2018-09-15, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du är en riktigt iskall person som bara ser till formaliteter. Men kanske behövs även såna här i tråden?

Äh vad som behövs i en tråd eller inte är inte min sak att avgöra. Men du har rätt, Jag ser endast på fallet juridiskt och lämnar mina känslor utanför. Skulle aldrig tillåta mig känna på ett anonymt forum, Vill jag lämna ut mig känslomässigt väljer jag det i verkliga livet.

Byt ut formaliteter till juridiskt. Byt ut iskall till juridisk saklig. Där har du mig, det kan man väl inte bli dömd för. Mina känslor lägger jag på de jag gillar IRL Mina känslor har inget i en tråd på FB eller debatt.dk att göra. Bortkastat om du frågar mig.

Var det detta med inspelning av mordet du störde dig på? Kirk får inte spekulera i det. Han är åklagaren i domarkappa. Objektivitet gäller.
Senast redigerad av don.t 2018-09-15 kl. 21:30.
Citera
2018-09-15, 21:33
Medlem
Grandiosos avatar
– De har en dragning mot farlige menn i fengsel

Citat:
Til tross for alt det grusomme som har kommet frem om hva Kim Wall ble utsatt for før hun ble drept og partert i Peter Madsens ubåt, er det flere kvinner som har oppsøkt Madsen i ettertid.

I luftegården foran Østre Landsrett i København står en kvinne i 50-årene og ser ned på mobiltelefonen.
Hun er en av Peter Madsens venninner. Hver dag under ankesaken har hun kommet for å vise sin støtte til mannen som er dømt for å ha seksuelt mishandlet, drept og partert den svenske journalisten Kim Wall.

Hei. Jeg kommer fra norsk TV 2. Er det mulig å få et intervju med deg om hvorfor du støtter Peter Madsen?

– Nei, takk, sier kvinnen.

TV 2 har valgt å anonymisere henne. Men hun er ikke den eneste kvinnen som er tilstede i retten for å støtte Peter Madsen. Bak drapsmannen sitter tre danske kvinner og følger saken på stoler som er reservert til Madsens pårørende. Alle tre har blitt kjent med han etter at han ble fengslet i forbindelse med drapet på Kim Wall.

– De sier de er venninner av Peter Madsen. Ut over det vil de ikke si så mye, sier krimjournalist i dansk TV 2, Astrid Søndberg.

Hvordan oppfører disse kvinnene seg i retten?

– De ser mye på han og smiler. De har øyekontakt med Peter Madsen. Det er tydelig at Madsen er glad for å se dem og de er glade for å se han, sier Søndberg til TV 2.

https://www.tv2.no/a/10078116/

Nu förstår man i och för sig att dessa damer vill vara där i rätten och "stötta" sin nyfunna
vän eller kärlek, men man kan tycka att det borde upplevas som rätt pinsamt, jobbigt
att visa sig upp så här inför folk. Man bör väl förstå att människor undrar hur i all världen
de kan vilja ha något som helst med den här mannen att göra med tanke på vad ruskigt
han gjort mot en annan kvinna, att det skapar reaktioner och knappast av det positiva slaget.
Att de väljer att ställa sig i "rampljuset" på det här viset.
Att de inte föredrar att ligga så lågt som möjligt.

Eller de kanske riktigt uppskattar uppmärksamheten de väcker?
Senast redigerad av Grandioso 2018-09-15 kl. 22:16.
Citera
2018-09-15, 21:53
Medlem
Citat:
Äh vad som behövs i en tråd eller inte är inte min sak att avgöra. Men du har rätt, Jag ser endast på fallet juridiskt och lämnar mina känslor utanför. Skulle aldrig tillåta mig känna på ett anonymt forum, Vill jag lämna ut mig känslomässigt väljer jag det i verkliga livet.

Byt ut formaliteter till juridiskt. Byt ut iskall till juridisk saklig. Där har du mig, det kan man väl inte bli dömd för. Mina känslor lägger jag på de jag gillar IRL Mina känslor har inget i en tråd på FB eller debatt.dk att göra. Bortkastat om du frågar mig.

Var det detta med inspelning av mordet du störde dig på? Kirk får inte spekulera i det. Han är åklagaren i domarkappa. Objektivitet gäller.

Fattar vad du säger, men jag har ändå ytterst svårt att förstå hur man ens kan diskutera det här fallet utan att blanda in känslor. Vara så kliniskt pragmatisk och juridisk, vad du vill. Även om man visar sådana "i verkliga livet". Men det här är ju det verkliga livet! Kanske jag är överkänslig..... ?
Senast redigerad av zilvereko 2018-09-15 kl. 21:56.
Citera
2018-09-15, 22:33
Bannlyst
Citat:
Fattar vad du säger, men jag har ändå ytterst svårt att förstå hur man ens kan diskutera det här fallet utan att blanda in känslor. Vara så kliniskt pragmatisk och juridisk, vad du vill. Även om man visar sådana "i verkliga livet". Men det här är ju det verkliga livet! Kanske jag är överkänslig..... ?

Nej inlägg på FB är inte "verkliga livet" för mig. För mig.

Du är absolut inte överkänslig, du har förmågan att på ett sakligt vis visa både känslor på detta forum och säkert i verkligheten, där kanske vi skiljer oss åt. Inget fel i det.

Till skillnad mot flertalet med andra skribenter med känslor uppför du dig exemplariskt, du hamnar aldrig i affekt i denna tråd .Däremot kan man se att denna tråd/detta fall inte är ditt "skötebarn". Det är Johanna Möller tråden.

Nu känslokallt igen

Jag är insatt i dansk juridik och vill helst se att detta blir förvaring eller tidsbestämt. Man underskattar Betina men hennes chanser att få igenom tidsbestämt är ändå goda för Kirk åberopar livstid och på så vis måste han kringå det rättspsykiatriska utlåtandet till viss del då han inte kan trycka för hårt på det, han vill ju inte ha en förvaringsdom. Ganska svår balansgång där mot försvaret som ratar både livstid och förvaring. Betina har triumf på hand.
Senast redigerad av don.t 2018-09-15 kl. 22:36.
Citera
2018-09-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har tydligen lämnat lösen till nån som varit på besök. Sammanfaller det med jag nyss skrivit om?
Hur en viss person undrade över hur man går tillväga för att göra ett besök?
22 juli:

Vilket trams. Det står att den där Madsens proxy Zagadka betyder enigma/gåtfull.
Kollade och det är polska och står för Riddle, puzzle, enigma.

Min hypotes:

Madsen har antagligen ett meddelande "gömt" i Zagadka. Det finns en bok om en ubåt:

Edward Topol
Originaltitel: Zagadka U-137
Senast redigerad av Qavalah 2018-09-15 kl. 22:51.
Citera
2018-09-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah
Min hypotes:

Madsen har antagligen ett meddelande "gömt" i Zagadka. Det finns en bok om en ubåt:

Edward Topol
Originaltitel: Zagadka U-137

Jag antar att man måste läsa den och hitta något i den.
Citera
2018-09-15, 22:58
Medlem
Citat:
Nej inlägg på FB är inte "verkliga livet" för mig. För mig.

Du är absolut inte överkänslig, du har förmågan att på ett sakligt vis visa både känslor på detta forum och säkert i verkligheten, där kanske vi skiljer oss åt. Inget fel i det.

Till skillnad mot flertalet med andra skribenter med känslor uppför du dig exemplariskt, du hamnar aldrig i affekt i denna tråd .Däremot kan man se att denna tråd/detta fall inte är ditt "skötebarn". Det är Johanna Möller tråden.

Nu känslokallt igen

Jag är insatt i dansk juridik och vill helst se att detta blir förvaring eller tidsbestämt. Man underskattar Betina men hennes chanser att få igenom tidsbestämt är ändå goda för Kirk åberopar livstid och på så vis måste han kringå det rättspsykiatriska utlåtandet till viss del då han inte kan trycka för hårt på det, han vill ju inte ha en förvaringsdom. Ganska svår balansgång där mot försvaret som ratar både livstid och förvaring. Betina har triumf på hand.

Du har rätt i det att det är JM-fallet som intresserar mig mest. Följer enbart det och detta, som är nästan lika intressant. Läser nästan aldrig om andra mord, särskilt inte på nyheterna.

Mest intresserar jag mig för de långdragna vidrigheterna i PM-fallet för jag kan ej begripa hur man kan utsätta en annan person för sånt, trots att jag vet det genom åratal av högskolestudier. Det är DÄRFÖR sånt är intressant - att få skåda ner en liten bit i det totala mörkret i vissa människors själar.

Så självklart hoppas jag på livstid för PM. Får han Förvaring riskerar danska folket att fanstyget kommer ut tidigare - om de anser honom "botad". Vilket han förhoppningsvis aldrig kommer bli. Ty det går inte att bota en psykopat - och det vet du också.
Senast redigerad av zilvereko 2018-09-15 kl. 23:01.
Citera
2018-09-15, 23:37
Bannlyst
Citat:
Du har rätt i det att det är JM-fallet som intresserar mig mest. Följer enbart det och detta, som är nästan lika intressant. Läser nästan aldrig om andra mord, särskilt inte på nyheterna.

Mest intresserar jag mig för de långdragna vidrigheterna i PM-fallet för jag kan ej begripa hur man kan utsätta en annan person för sånt, trots att jag vet det genom åratal av högskolestudier. Det är DÄRFÖR sånt är intressant - att få skåda ner en liten bit i det totala mörkret i vissa människors själar.

Så självklart hoppas jag på livstid för PM. Får han Förvaring riskerar danska folket att fanstyget kommer ut tidigare - om de anser honom "botad". Vilket han förhoppningsvis aldrig kommer bli. Ty det går inte att bota en psykopat - och det vet du också.

Förvaring och livstid är detsamma. Livstids statistiken är höjd i danmerk likaså sverige därför de mest extrema fallen höjer genomsnitsåren. Danmark har fler extrema fall än Sverige. Därför kommer livstid upp till ett genomsnitt på 14-17 år i Danmark.

Får Madsen förvaring kommer han aldrig ut, lita på det rättspsykiatriska utlåtandet. Jepsen vågade inte lita på utkåtandet men som du ser säger alla försvarsadvokater och pensionerade åklagare idag. Förvaring.

Jag har noterat att denna tråd ser psykopater som jordens avskum, värre än trippelmördare. Jag håller inte med. Jag har flertalet med vänner utan kriminellt förflutet högt uppsatta i det fria samhället som enligt er går under namnet psykopat. Jag gillar dessa vänner.
Senast redigerad av don.t 2018-09-15 kl. 23:41.
Citera
2018-09-16, 00:08
Medlem
Citat:
Förvaring och livstid är detsamma. Livstids statistiken är höjd i danmerk likaså sverige därför de mest extrema fallen höjer genomsnitsåren. Danmark har fler extrema fall än Sverige. Därför kommer livstid upp till ett genomsnitt på 14-17 år i Danmark.

Får Madsen förvaring kommer han aldrig ut, lita på det rättspsykiatriska utlåtandet. Jepsen vågade inte lita på utkåtandet men som du ser säger alla försvarsadvokater och pensionerade åklagare idag. Förvaring.

Jag har noterat att denna tråd ser psykopater som jordens avskum, värre än trippelmördare. Jag håller inte med. Jag har flertalet med vänner utan kriminellt förflutet högt uppsatta i det fria samhället som enligt er går under namnet psykopat. Jag gillar dessa vänner.

Ja, jag förstår att du gillar dem ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in