2018-09-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, det kommer. Men det är faktiskt ingen myt at vi norrmän är extremt mycket latare enn ni svenskar. Jag tror jag bara slenger ut ett pyttelitet resyme av min "avhandling". Man får ju aldrig tid att skriva den.

Kanske därför norrmän alltid är så glada och humoristiska

Skriv bara ner det väsentligaste! Nyfiken också.
Citera
2018-09-16, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
PM är en fara för allmänheten.

Precis, förvaring.

Finns många i danmark som höjer livstids statistiken, dom som suttit längst dubbla/tripplar åren.
Senast redigerad av don.t 2018-09-16 kl. 18:36.
Citera
2018-09-16, 22:02
Medlem
[quote=magiciadehex|65283048]

Citat:
Nog för att det låter spännande och som en gåta, PM- kopplingen till "Zagadka"-Ubåten (U-137?) som gick på grund i svenskt vatten och det blev ett politiskt ståhej.
"Whiskey on the rocks" - incedienten, att kopplingen skulle vara att PM lagt minneskort i en Whiskey-flaska och sänkt där han sänkte u-båten kanns lite långsökt. Då skulle han i förväg planerat, tagit med en tom Whiskeyflaska för att sänka minneskortet i den.

Han hade tänkt klara sig och ta hem filmen.

En Whiskey-flaska är normalt att ha med sig utan planering att använda den som annat.

Citat:
Då skulle han alltså innan mordet varit medveten om att polisen skulle haffa honom i hamnen, vilket jag tror att hans grandiosa uppfattning av sig själv omöjliggör.

Det skulle han inte tro att de skulle, nej. Så varför försöka planera att gömma ett litet kort.

Citat:
Jag tror inte att han planerade i förväg att han skulle behöva gömma minneskortet.

Precis, nej, det gjorde han inte. Så när han blev hittad och beslöt att sänka ubåten så beslöt han att även sänka kortet. För kortet har ett högt värde för honom.

En Whiskey-flaska på havsbotten är det ingen som tar upp om inte det pågår en städ-aktion av havsbotten just där.

Citat:
Däremot kanske Zagadka kan ge några andra ledtrådar angående en filminspelning, var den skulle kunna finnas. Tänker på eventuell uppladdning under mordnatten, är Zagadka kod för något/någon annan? En egen server?

Jag tror inte han laddat upp den. Just för att han förväntade sig att klara sig och ta hem kameran.

Citat:
Alternativt att minneskort (eller flashminne) hann placeras/gömmas vis landstigningen och att han bett någon han litar på (någon som är söndermanipulerad), som Deirdre, att ta hand om minneskortet och invänta hans direktiv.
OBS! Jag är inte alls insatt i det tekniska med uppladdning, ev kryptering och grejer!

Men då måste man hitta en annan mening med Zagadka. Jag tror inte namnet är en slump. Han vill outsmarta alla och njuter av att vara kryptisk. Det handlar inte om att han vill outsmarta andra i fråga om något irrelevant. Utan det handlar om mordet. Det är hans stora intresse.

Jag ser gärna fler hypoteser. Men denna är enkel och tydlig nog.
Citera
2018-09-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Hehe, jag elskar sånt. Jo, jag förstår. Själv tenkte jag mer att "Zagadka" fungerar som Madsens "kryptoapparat" till omvärlden, den som han kommuniserar gjenom. Jag skrev ju tidigare i tråden att det finns två interessanta saker kvar i det här fallet.
1- har Madsen dödat förut, och
2- vad hende i ubåten.

Men jag innser nu att det finns en tredje sak kvar.
3-Vart har Madsen gjort av minneskortet?
Zagadka är oavsett ett märkligt namn och har Madsen gömt minneskortet på utsidan behöver han ju hjälp att hitta det.( den filmen måste ju vara värd en förmögenhet vid det här laget om man har dom retta kontakterna)

Det finns skräp på havsbotten, bland annat flaskor. Skräpet flyttas runt med havsströmmarna. Madsen inser att han inte lär hitta sin flaska när han kommer ut. Därför lägger han ut en ledtråd. Om någon gissar rätt och man dyker efter flaskan och råkar hitta den kommer filmen att räddas.

Höjden av spänning för Madsen.
Citera
2018-09-16, 22:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah
Det finns skräp på havsbotten, bland annat flaskor. Skräpet flyttas runt med havsströmmarna. Madsen inser att han inte lär hitta sin flaska när han kommer ut. Därför lägger han ut en ledtråd. Om någon gissar rätt och man dyker efter flaskan och råkar hitta den kommer filmen att räddas.

För all del, men skall man vara realistisk så är det ju inte i Madsens interesse att vem som hällst hittar filmen?
Jag leser just nu en norsk kriminalbok där plottet är lite som du beskriver. Dom har nu letat med miniubåt på havsbotten och där dök en pistol upp, mordvapnet....
Citera
2018-09-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah

Ja, både händelsen i sig kan skapa njutning viss tid för Madsen men kommer att avta med tiden, liksom uppmärksamheten kring hans person. Han kräver MER bekräftelse Ständigt!

Myten kring den filmade versionen lever säkert för evigt! MEN då förflyttas fokuset FRÅN Madsen till filmen.

Intresset av att Tjäna Pengar tror jag var en betydande drivkraft, som noterades tidigt av lärarna i skolan. Men som föll lite i bakgrunden av hans övriga skådespeleri på Narcissismens scen.

Han kommer att skrumpna i fängelset tämligen sakta men effektivt, som ett ruttnat skrutt. Tiden ... gör det av att bara ticka vidare.
Citera
2018-09-17, 07:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, både händelsen i sig kan skapa njutning viss tid för Madsen men kommer att avta med tiden, liksom uppmärksamheten kring hans person. Han kräver MER bekräftelse Ständigt!

Myten kring den filmade versionen lever säkert för evigt! MEN då förflyttas fokuset FRÅN Madsen till filmen.

Intresset av att Tjäna Pengar tror jag var en betydande drivkraft, som noterades tidigt av lärarna i skolan. Men som föll lite i bakgrunden av hans övriga skådespeleri på Narcissismens scen.

Han kommer att skrumpna i fängelset tämligen sakta men effektivt, som ett ruttnat skrutt. Tiden ... gör det av att bara ticka vidare.
.. och hennes familj ska leva i ständig oro över att nåt så vidrigt skulle cirkulera runt.
Citera
2018-09-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. och hennes familj ska leva i ständig oro över att nåt så vidrigt skulle cirkulera runt.

Ja, fy fan. Tack o lov verkar familjen osedvanligt stark och sund. Efter rättegång och dom kommer dom bara smälla igen dörren för gott och ägna sig åt Minnesfonden dom skapat i Kims anda och dela ut stipendier!

All min beundran till denna Familj!!!
Citera
2018-09-17, 13:43
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, fy fan. Tack o lov verkar familjen osedvanligt stark och sund. Efter rättegång och dom kommer dom bara smälla igen dörren för gott och ägna sig åt Minnesfonden dom skapat i Kims anda och dela ut stipendier!

All min beundran till denna Familj!!!
Ja, familjen har visat på en enastående styrka, mod, rättvisepatos och psykologisk insikt. Precis som den älskade dottern Kim.
Deras goda krafter gör att minnet av den engagerade, duktiga och älskvärda journalisten Kim kommer att lysa starkare och starkare för lång tid framöver medan mördarens ego svälter ihjäl när när allas förakt för hans gärning övergår i att medvetet glömma att han ens finns.
Godheten och klokheten segrar över ondskan, som försvinner djupt ner i ett djupt hål av självömkan, glömd och inte ens värd att spotta på.
Citera
2018-09-17, 14:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Några idéer om varför megaäcklet började storböla när nämndemannen svimmade, ambulans tillkallade och förhandlingen fick avbrytas?
"Han var helt chockad, helt förstörd", rapporterar Therese Cedergren som är på plats.(TV4)

Några egna funderingar:

# Han började storböla av självömkan för han var inställd på att detta var dagen när hans straff skulle mildras till tidsbestämt.

# Han insåg att folk skulle tänka att den stackars nämndemannen svimmade av alla hemska detaljer som storbölaren är upphov till. Och tyckte då hemskt synd om sig själv och då kom storbölandet.

# Han hade slipat på sitt avslutande tal (trots advokatens protester). Han var så laddad på att få förklara för omvärlden hur mycket mer han har kvar att ge. Berätta om alla sina planer på rymdresor till stjärnor, andra galaxer och lite annat smått och gott. Och att man måste tänka sig för om världen verkligen klarar sig utan hans förmåga, all denna inneboende kreativitet. Om man verkligen har råd att förlora allt detta för evig tid bara för att en ubåtsolycka kom i vägen.
Och, han var så spänd och förväntansfull inför sitt segertal så när förhandlingen ställdes in kunde han inte annat än att tycka förbannat synd om sig själv och började därför storböla.

# Han fejkstorbölade så att rätten och folk i allmänhet skulle tro att han tyckte synd om den avsvimmade personen och tänka "stackars mördaren som gråter, han kan ju visst tycka synd om andra" så hela RUP måste vara fejk.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/madsen-b%C3%B6rjade-storgr%C3%A5ta-och-n%C3%A4mndeman-kollapsade-i-r%C3%A4ttssalen-11645257
Citera
2018-09-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Några idéer om varför megaäcklet började storböla när nämndemannen svimmade, ambulans tillkallade och förhandlingen fick avbrytas?
"Han var helt chockad, helt förstörd", rapporterar Therese Cedergren som är på plats.(TV4)

Några egna funderingar:

# Han började storböla av självömkan för han var inställd på att detta var dagen när hans straff skulle mildras till tidsbestämt.

# Han insåg att folk skulle tänka att den stackars nämndemannen svimmade av alla hemska detaljer som storbölaren är upphov till. Och tyckte då hemskt synd om sig själv och då kom storbölandet.

# Han hade slipat på sitt avslutande tal (trots advokatens protester). Han var så laddad på att få förklara för omvärlden hur mycket mer han har kvar att ge. Berätta om alla sina planer på rymdresor till stjärnor, andra galaxer och lite annat smått och gott. Och att man måste tänka sig för om världen verkligen klarar sig utan hans förmåga, all denna inneboende kreativitet. Om man verkligen har råd att förlora allt detta för evig tid bara för att en ubåtsolycka kom i vägen.
Och, han var så spänd och förväntansfull inför sitt segertal så när förhandlingen ställdes in kunde han inte annat än att tycka förbannat synd om sig själv och började därför storböla.

# Han fejkstorbölade så att rätten och folk i allmänhet skulle tro att han tyckte synd om den avsvimmade personen och tänka "stackars mördaren som gråter, han kan ju visst tycka synd om andra" så hela RUP måste vara fejk.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/madsen-b%C3%B6rjade-storgr%C3%A5ta-och-n%C3%A4mndeman-kollapsade-i-r%C3%A4ttssalen-11645257

Du lyckas väl pricka in de mesta. I hans värld existerar bara EN ENDA person, HAN SJÄLV.
Citera
2018-09-17, 17:15
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex

Några egna funderingar:

Madsen har tappat kontrollen över sitt eget öde, tror det får honom lite ur balans faktiskt. Nu blev det extremt svårt att ha kontroll på situationen, då tappade han det. Men vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in