[quote=magiciadehex|65283048]
Citat:
Nog för att det låter spännande och som en gåta, PM- kopplingen till "Zagadka"-Ubåten (U-137?) som gick på grund i svenskt vatten och det blev ett politiskt ståhej.
"Whiskey on the rocks" - incedienten, att kopplingen skulle vara att PM lagt minneskort i en Whiskey-flaska och sänkt där han sänkte u-båten kanns lite långsökt. Då skulle han i förväg planerat, tagit med en tom Whiskeyflaska för att sänka minneskortet i den.
Han hade tänkt klara sig och ta hem filmen.
En Whiskey-flaska är normalt att ha med sig utan planering att använda den som annat.
Citat:
Då skulle han alltså innan mordet varit medveten om att polisen skulle haffa honom i hamnen, vilket jag tror att hans grandiosa uppfattning av sig själv omöjliggör.
Det skulle han inte tro att de skulle, nej. Så varför försöka planera att gömma ett litet kort.
Citat:
Jag tror inte att han planerade i förväg att han skulle behöva gömma minneskortet.
Precis, nej, det gjorde han inte. Så när han blev hittad och beslöt att sänka ubåten så beslöt han att även sänka kortet. För kortet har ett högt värde för honom.
En Whiskey-flaska på havsbotten är det ingen som tar upp om inte det pågår en städ-aktion av havsbotten just där.
Citat:
Däremot kanske Zagadka kan ge några andra ledtrådar angående en filminspelning, var den skulle kunna finnas. Tänker på eventuell uppladdning under mordnatten, är Zagadka kod för något/någon annan? En egen server?
Jag tror inte han laddat upp den. Just för att han förväntade sig att klara sig och ta hem kameran.
Citat:
Alternativt att minneskort (eller flashminne) hann placeras/gömmas vis landstigningen och att han bett någon han litar på (någon som är söndermanipulerad), som Deirdre, att ta hand om minneskortet och invänta hans direktiv.
OBS! Jag är inte alls insatt i det tekniska med uppladdning, ev kryptering och grejer!
Men då måste man hitta en annan mening med Zagadka. Jag tror inte namnet är en slump. Han vill outsmarta alla och njuter av att vara kryptisk. Det handlar inte om att han vill outsmarta andra i fråga om något irrelevant. Utan det handlar om mordet. Det är hans stora intresse.
Jag ser gärna fler hypoteser. Men denna är enkel och tydlig nog.