Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Inte enbart. Det handlar fr a om beteendemönster och allmänna normer därom. Det är när normerna luckras upp som förbuden och tvånget kommer. Som när den lutherska ortodoxin i början av 1600-talet märkte av att människor i för hög utsträckning levde ihop ogifta, och tvångsäktenskap anbefalldes. Dvs man kodifierade redan befintliga relationer, även om allmogen ofta tog illa vid sig.
Moral bukar definieras förmåga skilja mellan rätt och fel
Eftersom du är konservativ så misstänker jag att du tror på att där finns sk "naturliga" rätt och fel, brukar ju ingå i konservatismen
Jag kan kanske hålla med om detta till viss del, men! min moral kring detta skiljer rejält från dig
Enligt min moral är det FEL att sätta barn till värden som ingen vill ha, speciellt så då världen redan är överbefolkad med barn som ingen vill ha och som far rejält illa. Det är FEL tvinga på människor barn de inte vill eller kan ta hand om.
Inte bara moraliskt FEL utan även helt pantat på flera sätt, framför allt ge det världen massivt lidande som jag anser det är viktigare att undvika moraliskt än att envist hålla fast vid nån sentimental idé om "helighet"
Att 2018 gå runt och stämpla mänskligt DNA i fosterstadie som "heligt" liv, man absolut inte får röra,
för.......eh? tja för att det ÄR så tjoho GUD har sagt så!, samtidigt som man glatt gluffsar i sig bacon av en nyss levande gris som vi plågat genom hela dess "heliga" liv instängd i en "baconfabrik" eller för den delen donerar några kr, till gatubarnens "väl och ve" i ex Sydamerika, du vet dessa ställen där abort är helt förbjudet.
Tja du då har man inte tänkt igenom saker och ting speciellt enigt mig.
Men vi kommer ingenstans med detta
Jag får bara vara tacksam att Sverige, och fler och fler nationer i värden, i stort tänker som jag och inte som du.