2018-09-13, 10:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det begär jag inte. Jag begär att man skall kunna hantera sin sexualitet och befinna sig i en sådan relation att man kan hantera om en oväntad graviditet uppstår.
Det verkar som det du anser vara ansvar främst gäller sexualiteten.
Och där du verkligen måste ta konsekvenserna av sina misstag.

Brott mot din moral måste vara oerhört.

Lite religiöst.
Du vet vilka familjen Phelps är för några antar jag.
Dom skrattar när folk dör j förtid för få har dom inte levt enligt Guds regler.
(Jag menar inte att du är sån)
Citera
2018-09-13, 11:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det verkar som det du anser vara ansvar främst gäller sexualiteten.
Och där du verkligen måste ta konsekvenserna av sina misstag.

Brott mot din moral måste vara oerhört.

Lite religiöst.
Du vet vilka familjen Phelps är för några antar jag.
Dom skrattar när folk dör j förtid för få har dom inte levt enligt Guds regler.
(Jag menar inte att du är sån)

Jag har dragit slutsatsen, genom historiska studier och personliga erfarenheter, att samhällen med uppluckrad sexual- och ansvarsmoral blir sämre samhällen. Att ta ansvar innebär bl a att man stundom låter förnuftet styra över känslan och att man så långt möjligt undviker att åstadkomma problem för andra människor - att man strävar efter att tillföra nytta och inte tillföra skada.

Familjen Phelps är jag obekant med.
Citera
2018-09-13, 11:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag har dragit slutsatsen, genom historiska studier och personliga erfarenheter, att samhällen med uppluckrad sexual- och ansvarsmoral blir sämre samhällen. Att ta ansvar innebär bl a att man stundom låter förnuftet styra över känslan och att man så långt möjligt undviker att åstadkomma problem för andra människor - att man strävar efter att tillföra nytta och inte tillföra skada.

Man gör vad man kan, rimligt, men ibland misslyckas man.
Du för tesen att bli ofrivilligt gravid är värst, där finns ingen förlåtelse.

Svt har en film på play om "USAs mest föraktade familj"
Michael Moore har gjort en film om honom.
Rekommenderas.
Religionen har drivit honom till den tokigaste av tokiga.
Bbc har en film.
Tyvärr lyckades jag inte hitta någon länk, man ,måste ha vpn till Great britain.

Finns lite kul att läsa i varje fall.
Citera
2018-09-13, 15:07
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=msOJm4GqVI8

Här lite Fred Phelps.
Citera
2018-09-13, 15:18
Medlem
Citat:

Verkligen?

Tycker du ex Saudiarabien är ett "bättre" samhälle än ex Sverige?
De har på pricken din sex- och ansvars moral
Bättre samhälle?

"stundum" låter förnuftet styra"?

Vidare att vilja förbjuda fri aborträtt är väl verkligen att åstadkomma problem för andra

Phelps är som sagt en religiös galning från US som drev er församling som brukar stå utanför ex begraviningar av homosexuella och predika att "God hates fags" etc
Han hatar ex Sverige, och har uttalat att ha hoppas Gud ska döda alla svenskar
Citera
2018-09-13, 16:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen?

Tycker du ex Saudiarabien är ett "bättre" samhälle än ex Sverige?
De har på pricken din sex- och ansvars moral
Bättre samhälle?

"stundum" låter förnuftet styra"?

Vidare att vilja förbjuda fri aborträtt är väl verkligen att åstadkomma problem för andra

Phelps är som sagt en religiös galning från US som drev er församling som brukar stå utanför ex begraviningar av homosexuella och predika att "God hates fags" etc
Han hatar ex Sverige, och har uttalat att ha hoppas Gud ska döda alla svenskar

Inget tyder just nu på att han i så fall inte blir bönhörd, även om det kan ta litet längre tid än har hoppas. Varför håller Du och Pollenper koll på amerikanska religiösa galningar? Vi har väl full upp med religiösa galningar här hemma?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Attentatet_i_Stockholm_2017

Du och Dina halsbrytande jämförelser. Det är inte min regering som söker goda relationer till den islamistiska världen. Jag är mer förtjust i demokratin Israel.
Citera
2018-09-14, 08:07
Medlem
Citat:
Inget tyder just nu på att han i så fall inte blir bönhörd, även om det kan ta litet längre tid än har hoppas. Varför håller Du och Pollenper koll på amerikanska religiösa galningar? Vi har väl full upp med religiösa galningar här hemma?

Du och Dina halsbrytande jämförelser. Det är inte min regering som söker goda relationer till den islamistiska världen. Jag är mer förtjust i demokratin Israel.

Det är underhållande med religiösa fanatiker, så länge de inte har makt vill säga, att man har "koll" på amerikanska men kanske inte så mycket italienska ex beror på att vi förstår vad de säger.

Du hävdade att länder med "uppluckrad sexualmoral" var "sämre samhällen".
Vilket länder har minst uppluckrad sexmoraler? jepp de som fortsatt är tvångsreligiösa, dvs där sitter en gubbe av din sort och gormar om vad folk inte ska få lov göra; Saudiarabien, Sudan, Iran, Afganistan den typen

Det är jättefina samhällen uven! Precis i din smak av sexmoral. Folk stenas, dödas, sätts i fängelse om de har sex före äktenskapet, STRAFF uven!!!! eller Gud förbjude! väljer partners själv.
Abort är absolut förbjudet.
Härliga samhällen!

Jättemycket bättre än ex Sverige Tvi! Där nästan varenda unge som föds, föds välkommen,
där människor kan utforska sin sexualitet i lugn och ro med vem de vill, när de vill, på sina egna villkor
Där vi numera bryr oss om viktigare saker än att kontrollera kvinnors kroppar och underliv

Vidrigt samhälle uven
Citera
2018-09-14, 13:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är underhållande med religiösa fanatiker, så länge de inte har makt vill säga, att man har "koll" på amerikanska men kanske inte så mycket italienska ex beror på att vi förstår vad de säger.

Du hävdade att länder med "uppluckrad sexualmoral" var "sämre samhällen".
Vilket länder har minst uppluckrad sexmoraler? jepp de som fortsatt är tvångsreligiösa, dvs där sitter en gubbe av din sort och gormar om vad folk inte ska få lov göra; Saudiarabien, Sudan, Iran, Afganistan den typen

Det är jättefina samhällen uven! Precis i din smak av sexmoral. Folk stenas, dödas, sätts i fängelse om de har sex före äktenskapet, STRAFF uven!!!! eller Gud förbjude! väljer partners själv.
Abort är absolut förbjudet.
Härliga samhällen!

Jättemycket bättre än ex Sverige Tvi! Där nästan varenda unge som föds, föds välkommen,
där människor kan utforska sin sexualitet i lugn och ro med vem de vill, när de vill, på sina egna villkor
Där vi numera bryr oss om viktigare saker än att kontrollera kvinnors kroppar och underliv

Vidrigt samhälle uven

Sexualmoral, liksom samhällsmoral i största allmänhet, handlar rätt litet om lagar, tvång och förtryck - det handlar om hur människor beter sig av sig själva när det råder tämligen tillåtande lagar och i avsaknad av tvång och förtryck. Använder man sin frihet till dumheter, eller till nyttigheter? Däri ligger den verkliga, och den verkligt intressanta, moralen!

Den islamistiska världen är i dessa avseenden nästan helt renons på en fungerande samhällsmoral, och man kan misstänka att man synnerligen ingripande lagstiftning just för att sexualmoralen är så dålig.
Citera
2018-09-14, 15:45
Medlem
Citat:
Sexualmoral, liksom samhällsmoral i största allmänhet, handlar rätt litet om lagar, tvång och förtryck - det handlar om hur människor beter sig av sig själva när det råder tämligen tillåtande lagar och i avsaknad av tvång och förtryck. Använder man sin frihet till dumheter, eller till nyttigheter? Däri ligger den verkliga, och den verkligt intressanta, moralen!

Den islamistiska världen är i dessa avseenden nästan helt renons på en fungerande samhällsmoral, och man kan misstänka att man synnerligen ingripande lagstiftning just för att sexualmoralen är så dålig.

Sexmoral har i alla tider handlat om förbud, regler, lagar och förtyck
Citera
2018-09-14, 16:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Sexmoral har i alla tider handlat om förbud, regler, lagar och förtyck

Inte enbart. Det handlar fr a om beteendemönster och allmänna normer därom. Det är när normerna luckras upp som förbuden och tvånget kommer. Som när den lutherska ortodoxin i början av 1600-talet märkte av att människor i för hög utsträckning levde ihop ogifta, och tvångsäktenskap anbefalldes. Dvs man kodifierade redan befintliga relationer, även om allmogen ofta tog illa vid sig.
Citera
2018-09-14, 20:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Det är helt på nöjeskontot att läsa om denna familjen.
Absurditeter staplas.
Du behöver inte men lite allmänbildning är aldrig fel, tänk vad religion kan leda till. Där vill jag att du ska hålla med mig. Att religion ibland leder fel..

Demokratin i Israel har sina brister.
Fredsrörelsen kommer inte till tals.
Citera
2018-09-14, 20:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Inte enbart. Det handlar fr a om beteendemönster och allmänna normer därom. Det är när normerna luckras upp som förbuden och tvånget kommer. Som när den lutherska ortodoxin i början av 1600-talet märkte av att människor i för hög utsträckning levde ihop ogifta, och tvångsäktenskap anbefalldes. Dvs man kodifierade redan befintliga relationer, även om allmogen ofta tog illa vid sig.
Och allmogen förtjänade att upplysas av såna som dig, kanke tom straffas göför r stt ansluta sig till din moral.?
När folket inte lever som kyrkan lär. Jadå jävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in