2018-09-14, 19:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Med samma resonemang kan du argumentera att om en moderat röstar på SD ger det fördel till sossarna. Alla moderater som röstade på SD måste idag känna en enorm ångest som med in röst gjorde Röfven störst.

Ping-pongmandatet pendlade mellan SD och C. Om någon moderat röstade på SD ökade de snarare chansen att SD skulle få det i stället för C. Ganska många moderater hade behövt rösta på SD för att moderaterna skulle tappa ännu ett mandat till SD.

När det gällde C vs. SD stod det däremot och vägde på en knivsegg. Det var därför som de röster som SD tappade till AfS blev avgörande.
Citera
2018-09-14, 19:45
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ping-pongmandatet pendlade mellan SD och C. Om någon moderat röstade på SD ökade de snarare chansen att SD skulle få det i stället för C. Ganska många moderater hade behövt rösta på SD för att moderaterna skulle tappa ännu ett mandat till SD.

När det gällde C vs. SD stod det däremot och vägde på en knivsegg. Det var därför som de röster som SD tappade till AfS blev avgörande.

Knappast. Alla hundratusentals moderater som röstat SD är torsk idag eftersom deras röst gjorde Röfven större.
Citera
2018-09-14, 19:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Kanske SionistDemonissarna då inte skulle uteslutit Kasselstrand.

Det var naturligtvis en olycka för SD att förlora sitt ungdomsförbund, och därmed en hel generation politiker. Jag skulle tro att det kostade dem minst 5% i årets val, kanske 10%.

Om de ideologiska skillnaderna är så stora som Åkesson påstår, så hade SD dock knappast något val. De kan inte samtidigt plädera för en öppen svenskhet och någon slags etnisk rensning av Sverige.

Det grundläggande problemet var nog att SD inte hade tillräckligt goda kontakter med SDU och därför inte i tid kunde styra upp dem ideologiskt. Kanske berodde det på att de tidigare SDU-ordförandena Erik Almqvist och William Petzäll båda försvann från SD av olika skäl.
Citera
2018-09-14, 20:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Du kan ju inte skylla på de som röstade AfS. Rent logiskt bär väl de som röstade på C ändå störst ansvar för att den antivita globalisthäxan Lööf nu ser ut att bli statsminister. Tätt följt av alla som röstat på någon av de övriga 6 partierna i sjuklövern. Nåja, Bilderberggruppen utsåg ju Annie Lööf till ny statsminister redan förra året. Vi kanske lika gärna kunde ha hoppat över den här förfuskade farsen som kallas val.

De som röstar på C är ju lite som de är... man kan undra om de inte är lobotomerade. Däremot förväntade jag mig lite mer av dem som övergav SD för AfS, än att riskera överlämna landet i händerna på Annie. Och nu fick vi just den risken p.g.a några hundra sketna röster...

Smart, jättesmart.
Citera
2018-09-14, 20:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Det var naturligtvis en olycka för SD att förlora sitt ungdomsförbund, och därmed en hel generation politiker. Jag skulle tro att det kostade dem minst 5% i årets val, kanske 10%.

Men vart tog de 5-10%:en vägen då menar du? Vart gick de?
Citera
2018-09-14, 21:01
Medlem
Ni fattar väl att Annie inte blir statsminister? Har Ni helt blivit hjärntvättade av vad som står i några tidningsblaskor? eller regim SVT.

Det skulle ju bli ett djävla liv både till höger och vänster om man försöker sig på något sådant.

Men åter till tråden. Hur gör AfS nu? Man kan väl inte bara lägga ned. Men har man resurser främst med pengar för att driva vidare? Om så är fallet bör man bygga upp organisationen, kanske förändra retoriken lite för att låta mer PK....men ändå vara radikalare än SD.

Turnéer och valpropagande bör i så fall påbörjas tidigare än vad man gjorde detta år inför valet.
Citera
2018-09-14, 21:02
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:

Om de ideologiska skillnaderna är så stora som Åkesson påstår, så hade SD dock knappast något val. De kan inte samtidigt plädera för en öppen svenskhet och någon slags etnisk rensning av Sverige.

Det grundläggande problemet var nog att SD inte hade tillräckligt goda kontakter med SDU och därför inte i tid kunde styra upp dem ideologiskt. Kanske berodde det på att de tidigare SDU-ordförandena Erik Almqvist och William Petzäll båda försvann från SD av olika skäl.

SD-ledningen valde den israeliska flaggan, att hålla värn mot antisemitismen, före den svenska, värnandet av nationalismen. Då måste ungdomarna och nationalisterna bort, de som sätter svenska flaggan alltid först. Det gjorde att Sverige troligen förlorade 15 år.
Citera
2018-09-14, 21:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Både i Karlskrona och Gotland, som ligger i botten (i din lista) vad gäller AfS-stöd, är utbildningsnivån en bra bit över genomsnittet. Torsås är det däremot sämre ställt med.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag noterar att Alternativ för Sverige går starkt i Stockholms rikaste kommunvalkrets:
3 Norrmalm-Östermalm-Gamla Stan

Hur går det med din tes, Troian?

Intressant, men inte särskilt förvånande. Som jag har skrivit:

Citat:
Jag har en känsla att AfS kan gå hyggligt i rika stadsdelar i Stockholm och Göteborg.

Citat:
I Stockholms län var SD 2014 svagast i Danderyd, Täby och Lidingö. Blir lite intressant att se om AfS jämförelsevis lyckas bättre.

Citat:
AfS verkar ju ha det som en medveten inriktning. Inte så övertygad om hur pass lyckat det är. Å ena sidan lyfta fram att man är en del av vanligt folk, och att politikerna är avskärmade från dessa. Samtidigt har de en faiblesse för akademiker och högavlönade. Var och varannan talare idag presenterades med sin yrkestitel; läkare, civilingenjörer och jurister. Deras riksdagslista består i stort sett enbart av akademiker och personer som (på pappret) har hög status.

Får inte riktigt ihop det, men det kanske funkar. En sån som Sofia Arkestål skulle ju förmodligen inte rösta på ett parti med undersköterskor och busschaufförer i ledningen. Samtidigt är högerkonservativa väljare som på grund av arbetarförakt aldrig kan tänka sig SD, men väl AfS, en ganska liten grupp. Har man ambitionen att få i storleksordningen 200 000 röster så får de nog se till att bredda sig.

Att jag trodde att AfS skulle gå hyggligt i rika stadsdelar i Stockholm och Göteborg är att SD där är hyfsat stigmatiserade, inte minst bland överklassen. SD ses som obildade lantisar, som man inte kan rösta på. Approachen som AfS har kan säkert ha attraherat än och annan blåbrun moderat (som jag är inne på ovan). SD går inte särskilt bra i Norrmalm-Östermalm-Gamla Stan, 10,45 procent .

Även Danderyd ligger över rikssnittet (0,43 procent - SD har 10,85).

Då är det skillnad mot Skåne, där moderaterna och SD sitter i knäna på varandra, och där det är socialt accepterat att rösta på SD. Överklassen har därför inga problem att lägga sin röst på SD. Dålig koll på var den malmöitiska överklassen bor, men i Vellinge (med bland annat Skanör-Falsterbo) ligger SD på 23,55 procent - Alternativ för Sverige har 0,18.

Noterar förresten att AfS också ligger på en bra bit över en halv procent i flera studentområden. Skulle tro att det ungefär samma mekanismer som ligger bakom där.

Hur som helst: Baslinjen i AfS röstboskap finns inte på Östermalm i Stockholm eller i studentområdena. Trots att de där är ganska starka. Den stockholmska och göteborgska överklassen, samt studenter, är rätt så små grupper.
Citera
2018-09-14, 21:52
Medlem
Incendios avatar
Gjorde just världens upptäckt! Hjälten Jeff Ahl är med i en liten roll i "Lilla Jönssonligan på styva linan" Precis i början som pojken som säger"om man hjälper till att sätta upp tivolit så får man fribiljetter".
Citera
2018-09-14, 22:00
Medlem
Citat:

Håller med dig i den fetade texten. Hela SDU uteslöts och jag tror bl. a. att detta kom att påverka SD i årets val med upp emot 10%.
Citera
2018-09-14, 22:32
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Kanske SionistDemonissarna då inte skulle uteslutit Kasselstrand.
Kanske Herr Kassler skulle hållt sig inom partlinjen och inte börjat tjata tvåstatslösning.

Det finns inget behov för ett mer radikalt parti än SD. SD själva tappade nog endel röster när de försökte möta luftslottet AFS genom att tala om stopp på kvotflyktingar och annat. SD borde hållt huvudet kallt och kört på samma politik som fungerat ehela mandatperioden. Men AFS hypades så starkt på nätet att många i SD-ledningen gick på det.

Det enda ni lyckats med är att splittra och förstöra.

Du kanske kryssade Martin Hagwall, jag kryssade Björn Söder. Svenskar gillar inte nazifasoner.
Citera
2018-09-14, 22:36
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Kanske Herr Kassler skulle hållt sig inom partlinjen och inte börjat tjata tvåstatslösning.

Det finns inget behov för ett mer radikalt parti än SD. SD själva tappade nog endel röster när de försökte möta luftslottet AFS genom att tala om stopp på kvotflyktingar och annat. SD borde hållt huvudet kallt och kört på samma politik som fungerat ehela mandatperioden. Men AFS hypades så starkt på nätet att många i SD-ledningen gick på det.

Det enda ni lyckats med är att splittra och förstöra.

Du kanske kryssade Martin Hagwall, jag kryssade Björn Söder. Svenskar gillar inte nazifasoner.

Ett ungdomsparti som vill ha tvåstatslösning är inget som bör leda till uteslutning. Bara hos Israel-klanen inom SD är detta ett problem. Finns inget annat ungdomsförbund i Sverige där ett sådant förslag leder till uteslutning annat än hos SD.
Senast redigerad av StillaHavet 2018-09-14 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in