Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-14, 22:38
Medlem
Amors avatar
Första röstlokalerna där jag sett Afs på över 1% Kvarnbergsplan i Huddinge kommun https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/01/26/0110/index.html

Samt Gladökvarn i Huddinge kommun https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/01/26/0122/index.html
Citera
2018-09-14, 22:53
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Första röstlokalerna där jag sett Afs på över 1% Kvarnbergsplan i Huddinge kommun https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/01/26/0110/index.html

Samt Gladökvarn i Huddinge kommun https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/01/26/0122/index.html

Underbart...
Citera
2018-09-14, 23:29
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

De borde ställt upp i kommunalvalet i Huddinge.
Citera
2018-09-14, 23:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men vart tog de 5-10%:en vägen då menar du? Vart gick de?

De gick inte. De kom aldrig (från andra partier).

Jag tror att det hade varit mycket lättare för SD att rekrytera nya väljare om de haft tillgång till de unga, entusiastiska och ofta talangfulla personerna i gamla SDU.

Problemet med Kasselstrand & Co är inte att de är odugliga utan att de driver en extrem politik som anständiga väljare inte vill ha. Om de blivit kvar i SD och hållit sig till SD:s politiska linje tror jag att de hade kunnat lyfta SD i opinionen.

SD:s stora problem är ju att de saknar kompetenta och mediala politiker som kan locka till sig nya väljargrupper. AfS hade åtminstone på papperet en mer kompetent laguppställning än SD.

Sedan visade det sig att en del av dessa snillen var stolpskott, men det är ju svårt att undvika i ett nybildat parti. Vad AfS saknade var rutiner för att hantera (avlägsna) stolpskott så att de inte skadar partiet.

Det här är iofs ett hypotetiskt resonemang. Kasselstrand & Co ställde ju inte upp på SD:s politik. Men SD förlorade nya väljare som de annars hade kunnat få när de sparkade sitt ungdomsförbund.
Citera
2018-09-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Ett ungdomsparti som vill ha tvåstatslösning är inget som bör leda till uteslutning. Bara hos Israel-klanen inom SD är detta ett problem. Finns inget annat ungdomsförbund i Sverige där ett sådant förslag leder till uteslutning annat än hos SD.
Det här med att utesluta partimedlemmar förekom knappt i svenskt partiväsende innan SD. Jag tror knappt aldrig jag hört talas om någon som blivit utesluten från ett parti förrän SD började utesluta sina medlemmar. Tidigare kunde man i stort sett säga och göra vad som helst. Det var bara sektpartier (till vänster och höger som SD) som uteslöt medlemmar och det var inget som normala människor brydde sig om eller ens hörde talas om.

Nu på senare år tycks det däremot som att SD kommit att utgöra mallen även för mer etablerade partier och nu är det inte helt ovanligt att det öppnas ett uteslutningsärende i M eller S, men inget kan naturligtvis jämföra sig med sektpartiet SD.
Citera
2018-09-15, 00:33
Medlem
Mattias Karlsson och partiledningen har ju i efterhand gett gamla SDU-falangen rätt på flera punkter. SD tappade ju momentum i invandringsfrågan mitt under brinnande flyktingkris. Socialdemokraterna övervägde till och med att stänga Öresundsbron medan SD tyst såg på när S och M ett tag tävlade om vilka som var bäst på att stoppa asylinflödet. Hur bra funkade SD:s mittenparti-policy då med att tona ner invandringskritiken för att hoppas få samarbeta med de andra partierna? Partiet har dessutom tills den här valrörelsen drivit krav på fördubblad kvotflyktinginvandring på 5 000 årligen. Men nu slopade de helt plötsligt det.

Flera av AfS företrädare var ju tongivande inom SD när de fick 13 % och sen började öka i opinionsmätningarna året därpå. Så det var ju inget där som talade för att SD skulle förlora väljare på att tala klarspråk.

Jag har som SD-väljare inte uppfattat Kasselstrand & co som ideologiska avvikare egentligen. Mer än att de som ungdomsförbund drev en mer konfrontativ marknadsföring utåt, vilket ungdomsförbund ofta gör.

Mot slutet kan jag tänka mig att det dessutom blev lite av en katt och råtta-lek mot partiledningen, eftersom de fattade att det var en tidsfråga innan Mattias Karlsson ändå skulle utesluta dem, då de fått för mycket makt genom att röstas fram i SDU och SD Stockholm när partieliten ville se sina kandidater på de posterna.

Ironiskt Karlsson låter mer drastisk på Facebook än AfS torgmötesturne. Karlsson har ju ändå lång tid på sig att formulera och posta medan AfS stundtals befunnit sig i kaos-lägen med högljudda vänsterextremister och hotfulla kriminella invandrare. Interagerar man då med publiken har jag mer förståelse för man kan tända till och låta mer radikal än vad som kanske är partiets officiella hållning.
Citera
2018-09-15, 00:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det här med att utesluta partimedlemmar förekom knappt i svenskt partiväsende innan SD. Jag tror knappt aldrig jag hört talas om någon som blivit utesluten från ett parti förrän SD började utesluta sina medlemmar. Tidigare kunde man i stort sett säga och göra vad som helst. Det var bara sektpartier (till vänster och höger som SD) som uteslöt medlemmar och det var inget som normala människor brydde sig om eller ens hörde talas om.

Nu på senare år tycks det däremot som att SD kommit att utgöra mallen även för mer etablerade partier och nu är det inte helt ovanligt att det öppnas ett uteslutningsärende i M eller S, men inget kan naturligtvis jämföra sig med sektpartiet SD.

Nej, det här har hänt flera gånger tidigare i svensk politik.

1917 uteslöt sossarna sitt ungdomsförbund, som då bildade ett nytt parti, Sveriges Kommunistiska Parti, sedemera Vänsterpartiet.

1934 bröt Högerpartiet, numera Moderaterna, med sitt ungdomsförbund Sveriges Nationella Ungdomsförbund, som hade blivit pro-nazistiskt. I stället bildade Högerpartiet ett nytt ungdomsförbund som kallades Ungsvenskarna, numera MUF.

1978 uteslöt sossarna återigen delar av sitt nya ungdomsförbund SSU, som hade infiltrerats av trotskister, den så kallade Offensiv-fraktionen.

Det är intressant att notera att när SD sparkade sitt ungdomsförbund och bildade ett nytt valde de att ge det samma namn som Högerpartiet gjorde när de sparkade sitt ungdomsförbund och bildade ett nytt: Ungsvenskarna.
Citera
2018-09-15, 01:12
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Kanske Herr Kassler skulle hållt sig inom partlinjen och inte börjat tjata tvåstatslösning.

Det finns inget behov för ett mer radikalt parti än SD. SD själva tappade nog endel röster när de försökte möta luftslottet AFS genom att tala om stopp på kvotflyktingar och annat. SD borde hållt huvudet kallt och kört på samma politik som fungerat ehela mandatperioden. Men AFS hypades så starkt på nätet att många i SD-ledningen gick på det.

Det enda ni lyckats med är att splittra och förstöra.

Du kanske kryssade Martin Hagwall, jag kryssade Björn Söder. Svenskar gillar inte nazifasoner.

Tvåstatslösning var den officiella partilinjen på den tiden. Ljuger du eller är du bara okunnig?

Från debattartikeln:

Citat:
Moderpartiets mångåriga ställningstagande om att verka för en tvåstatslösning har nu dessvärre förlorat all trovärdighet.
Citera
2018-09-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det här har hänt flera gånger tidigare i svensk politik.

1917 uteslöt sossarna sitt ungdomsförbund, som då bildade ett nytt parti, Sveriges Kommunistiska Parti, sedemera Vänsterpartiet.

1934 bröt Högerpartiet, numera Moderaterna, med sitt ungdomsförbund Sveriges Nationella Ungdomsförbund, som hade blivit pro-nazistiskt. I stället bildade Högerpartiet ett nytt ungdomsförbund som kallades Ungsvenskarna, numera MUF.

1978 uteslöt sossarna återigen delar av sitt nya ungdomsförbund SSU, som hade infiltrerats av trotskister, den så kallade Offensiv-fraktionen.

Det är intressant att notera att när SD sparkade sitt ungdomsförbund och bildade ett nytt valde de att ge det samma namn som Högerpartiet gjorde när de sparkade sitt ungdomsförbund och bildade ett nytt: Ungsvenskarna.
Självklart, om man är en trotskistisk kampgrupp som försöker ta över SSU eller LUF så blir man utesluten. Det är just därför man har uteslutningsparagrafer i stadgarna.

Men om du går 20 år tillbaka i tiden och söker efter en politiker som blivit utesluten ur ett parti för att han sagt något rasistiskt så kammar du noll. Detta förekom inte innan SD började utesluta för värdegrundsbrott.

Jag deltog en gång i ett seminarium i riksdagshuset med den folkpartistiska riksdagsgruppen. Det fanns en riksdagsman där från Örebro, tror jag, som nog hade en IQ under 80. Allt han sa var dumt. Hade han varit medlem i SD idag så hade han uteslutits på några timmar. Men av minerna på de andra folkpartisterna att döma så betraktades han mest som en oförarglig tok, ett original. Att han skulle kunna bli utesluten ur partiet fanns inte ens i deras föreställningsvärld.
Citera
2018-09-15, 03:22
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
De gick inte. De kom aldrig (från andra partier).

Jag tror att det hade varit mycket lättare för SD att rekrytera nya väljare om de haft tillgång till de unga, entusiastiska och ofta talangfulla personerna i gamla SDU.

Problemet med Kasselstrand & Co är inte att de är odugliga utan att de driver en extrem politik som anständiga väljare inte vill ha. Om de blivit kvar i SD och hållit sig till SD:s politiska linje tror jag att de hade kunnat lyfta SD i opinionen.

SD:s stora problem är ju att de saknar kompetenta och mediala politiker som kan locka till sig nya väljargrupper. AfS hade åtminstone på papperet en mer kompetent laguppställning än SD.

Sedan visade det sig att en del av dessa snillen var stolpskott, men det är ju svårt att undvika i ett nybildat parti. Vad AfS saknade var rutiner för att hantera (avlägsna) stolpskott så att de inte skadar partiet.

Det här är iofs ett hypotetiskt resonemang. Kasselstrand & Co ställde ju inte upp på SD:s politik. Men SD förlorade nya väljare som de annars hade kunnat få när de sparkade sitt ungdomsförbund.

Vad menas med "anständiga väljare"? Är det väljare som delar dina åsikter?
Citera
2018-09-15, 07:14
Bannlyst
Citat:
Problemet med Kasselstrand & Co är inte att de är odugliga utan att de driver en extrem politik som anständiga väljare inte vill ha. Om de blivit kvar i SD och hållit sig till SD:s politiska linje tror jag att de hade kunnat lyfta SD i opinionen..

Dina egna värderingar det där. Finns inga "anständiga väljare" eller jo, det var vi som röstade på AFS. De andra röstade på olika oanständiga alternativ.

SD slog in på fel kurs men kanske aldrig någonsin vinner något av värde iallafall.

Citat:

"En del", hur många då? Eller så får faktiskt enskilda politiker ansvara själva för att vara stolpskott. Ja, delvis vore jag lat om jag själv vore partiledare. Skulle låta folk hållas.
Citera
2018-09-15, 08:20
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad menas med "anständiga väljare"? Är det väljare som delar dina åsikter?
Det kan det ju omöjligt vara.

För är det anständigt att släppa in så många lågproduktiva invandrare att det nu inte finns pengar och bostäder för svenskar som blir hemlösa, ibland bara efter en separation, där socialtjänsten tvår sina händer i brist på pengar, samtidigt som nyanlända kan få gratis bostäder på livstid, extremt attraktiva bostäder, eller bara en bostad med svensk normalstandard, vilket är ett mycket bra boende? De s k ensamkommande år inte att prata om här då det inte är ens samma liga.

Är det anständigt att alla som är utomeuropéer enkelt kan utge sig för att vara papperslösa och få tandvård för 50 kronor medan svenska pensionerärer, som ofta inte får mer än 13-14.000 i pension innan skatt - detta efter ett långt yrkesliv med en okej lön, kan få betala 6-8000 för samma åtgärd? Sossarna och moderaterna har här i en ohelig allians skapat ett etniskt klassystem där svenskar får gå tandlösa och migranter alltid har lagade och fixade tänder, oavsett vad det kostar?

Är det anständigt att svenska ungdomar i 25-27-årsåldern tvingas bo kvar hemma med sina föräldrar för att "det inte finns några bostäder", när dessa i själva verket givits bort till migranter?

Är det anständigt att två nyanlända utländska män från mellanöstern som knappt talar svenska skickas ut mitt i natten för att byta blöja på en 95-årig svensk kvinna i hennes hem? Är det anständigt att samma kvinna inte kan få en plats på ett ålderdomshem, och får hon detta får hon vara glad om några i personalen delar hennes språk och kulturella referenser, medan äldre migranter har särskilda ålderdomshem där enbart folk av samma etnicitet bor (som vanligt har invandrare en etnicitet medan svenskar saknar detta) och personalen som anställs måste ha rätt "kulturell komnpetens" för att anställas för att vårda de persiska, grekiska, turkiska, kurdiska etc äldre som bor där?

Givet detta, är det oanständigt om dessa svenskar känner att de vill ha tillbaks det Sverige som fanns innan massimmigrationen, även om det innebär att migranter som inte kunnat eller velat bidra till samhället får resa hem igen, och deras barn med dem, som europeiska kolonalister reste hem under dekolonisationstiden?

Regulus kan ta sin anständighet och stoppa upp någonstans där solen inte skiner. Han har inget moraliskt övertag mot svenskarna som vill att Sverige ska förbli ett hem åt svenskar, där vi själva får bestämma över vårt öde, i samma anda som alla antikolonialrörelser verkat. Svenskt självbestämmande kommer, utan omfattande återvandring eller ett avskaffande av demokratin, vara ett minne blott inom ett par decennier med nuvarande trend utifrån enkla demografiska faktum och det hela kommer bygga på en omfattande ekonomisk exploatering av den ursprungliga befolkningen, och det är det AfS vill stoppa.

Men när det var bruna människor som kämpade för sin frihet då var detta det mest lovvärda tänkbara och gerillakrigsmetoder, som ledde till otaliga människors död, och autokrati var inte "oanständigt", men när vita människor vill ha samma rättigheter och kämpar för det på demokratisk väg så är det naturligtvis oanständigt, särskilt om vederbörande någonsin sagt något nedsättande om en icke-europé - jag undrar förresten om någon svart i en dekolonisationsrörelse någonsin sa något elakt om en vit, det vill säga gjorde sig skyldig till motsvarande hets mot folkgrupp och inte heller tog avstånd från det brunröda, i politisk bemärkelse? Märkligt, av någon anledning ställs aldrig samma krav på de dekolonialiseringsrörelser som svepte över världen under efterkrigstiden. Det är ju nämligen vida känt att Nelson Mandela, om vi ska ta Sydafrika som exempel, som tillhörde de mer moderata etnonationalisterna/svartnationalisterna som ansåg att Sydafrika tillhörde de svarta, aldrig var "oanständig" för att han stödde det autokratiska och kommunistiska Sovjetunionen, för att han sjöng om att "döda boern" eller när hans organisation dödade de svarta som de såg som rasliga förrädare.

Det är ganska uppenbart att Regulus behandlar människor olika beroende på deras hudfärg. Och det vet vi ju vad det kallas i folkmun. Det är ju så avskyvärt att till och med AfS inte vill ha med detta att göra.
Senast redigerad av anenome 2018-09-15 kl. 08:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in