Citat:
Ursprungligen postat av
Scraper
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Både i Karlskrona och Gotland, som ligger i botten (i din lista) vad gäller AfS-stöd, är utbildningsnivån en bra bit över genomsnittet. Torsås är det däremot sämre ställt med.
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag noterar att Alternativ för Sverige går starkt i Stockholms rikaste kommunvalkrets:
3 Norrmalm-Östermalm-Gamla Stan
Hur går det med din tes, Troian?
Intressant, men inte särskilt förvånande. Som jag har skrivit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag har en känsla att AfS kan gå hyggligt i rika stadsdelar i Stockholm och Göteborg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
I Stockholms län var SD 2014 svagast i Danderyd, Täby och Lidingö. Blir lite intressant att se om AfS jämförelsevis lyckas bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
AfS verkar ju ha det som en medveten inriktning. Inte så övertygad om hur pass lyckat det är. Å ena sidan lyfta fram att man är en del av vanligt folk, och att politikerna är avskärmade från dessa. Samtidigt har de en faiblesse för akademiker och högavlönade. Var och varannan talare idag presenterades med sin yrkestitel; läkare, civilingenjörer och jurister. Deras riksdagslista består i stort sett enbart av akademiker och personer som (på pappret) har hög status.
Får inte riktigt ihop det, men det kanske funkar. En sån som Sofia Arkestål skulle ju förmodligen inte rösta på ett parti med undersköterskor och busschaufförer i ledningen. Samtidigt är högerkonservativa väljare som på grund av arbetarförakt aldrig kan tänka sig SD, men väl AfS, en ganska liten grupp. Har man ambitionen att få i storleksordningen 200 000 röster så får de nog se till att bredda sig.
Att jag trodde att AfS skulle gå hyggligt i rika stadsdelar i Stockholm och Göteborg är att SD där är hyfsat stigmatiserade, inte minst bland överklassen. SD ses som obildade lantisar, som man inte kan rösta på. Approachen som AfS har kan säkert ha attraherat än och annan blåbrun moderat (som jag är inne på ovan). SD går inte särskilt bra i Norrmalm-Östermalm-Gamla Stan, 10,45 procent .
Även Danderyd ligger över rikssnittet (0,43 procent - SD har 10,85).
Då är det skillnad mot Skåne, där moderaterna och SD sitter i knäna på varandra, och där det är socialt accepterat att rösta på SD. Överklassen har därför inga problem att lägga sin röst på SD. Dålig koll på var den malmöitiska överklassen bor, men i Vellinge (med bland annat Skanör-Falsterbo) ligger SD på 23,55 procent - Alternativ för Sverige har 0,18.
Noterar förresten att AfS också ligger på en bra bit över en halv procent i flera studentområden. Skulle tro att det ungefär samma mekanismer som ligger bakom där.
Hur som helst: Baslinjen i AfS röstboskap finns inte på Östermalm i Stockholm eller i studentområdena. Trots att de där är ganska starka. Den stockholmska och göteborgska överklassen, samt studenter, är rätt så små grupper.