2018-09-11, 00:58
Medlem
Dem som kör långsamt på motorvägen
Citera
2018-09-11, 01:00
Medlem
Elementarts avatar
Cyklister främst inne i stan, men även på landsväg då det ofta är folk som tävlingscyklar.
Citera
2018-09-11, 08:41
Medlem
ormbitens avatar
Har säkert redan sagts i tråden...?

Men när man typ kör med farthållaren i 110 på 100 väg, rätt som det är så är det någon som sakta kommer ifatt och när dom väl kommer ifatt kör dom om i 120-130 och när dom väl har kört om så sänker dom sakta farten så att man efter en km eller två kommer ifatt dom igen. Antingen får man slå av farthållaren när man kommer ifatt eller slå på blinkers och göra en omkörning.
Slår man på blinkers och går ut för en omkörning kan man ge sig fan på att dom ökar farten igen...

Ska det vara så jävla svårt att hålla en jämn fart!
Citera
2018-09-11, 10:48
Medlem
För mig är det absolut värsta när man ligger i vänsterfilen på motorväg och folk tror att det är lämpligt att köra om en ändå. De väntar en lucka på mittfilen, byter fil för att tränga in sig framför mig i vänsterfilen igen. Jag hade förstått tankesättet om jag var någon som blockerade dennes framfart, men det är ju 30 bilar framför som drar ned tempot. Jag brukar minska avståndet till bilen framför mig för att blockera dessa personers filbytande och trängande. Respektera att det inte är fritt, ni är inte de enda som vill köra snabbare.

Nu pratar jag inte om tät köbildning utan i hastigheter på 100+
Citera
2018-09-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncapitano
För mig är det absolut värsta när man ligger i vänsterfilen på motorväg och folk tror att det är lämpligt att köra om en ändå. De väntar en lucka på mittfilen, byter fil för att tränga in sig framför mig i vänsterfilen igen. Jag hade förstått tankesättet om jag var någon som blockerade dennes framfart, men det är ju 30 bilar framför som drar ned tempot. Jag brukar minska avståndet till bilen framför mig för att blockera dessa personers filbytande och trängande. Respektera att det inte är fritt, ni är inte de enda som vill köra snabbare.

Nu pratar jag inte om tät köbildning utan i hastigheter på 100+

Det är ju helt ditt eget fel.
Om en lucka är stor nog för en annan bil att byta till höger, dra om dig och sen in igen framför, så är den garanterat stor nog för dig att gå till höger och släppa fram dom som vill köra fortare - så att dom kan komma om på normalt sätt istället.
Och 100+
- tycker du detta är snabbt på en motorväg?! Du är uppenbarligen en riktig bromskloss.

30 bilar framför - du skriver inte vilken fil dom ligger i. Om det är fullt med bilar i båda filer, kan jag förstå dig. Men ofta vid dom där lägena brukar det va flera bilar i högerfilen - sen är vänsterfilen tom en bra bit fram, så när som på enstaka förare som tycker det är ok att ligga och sakta, sakta köra om bil efter bil efter bil. Även fast det finns plats att gå in mellan och släppa fram dom som vill köra snabbare.
I dom lägena brukar jag också göra så, som dom du stör dig på
Citera
2018-09-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det är ju helt ditt eget fel.
Om en lucka är stor nog för en annan bil att byta till höger, dra om dig och sen in igen framför, så är den garanterat stor nog för dig att gå till höger och släppa fram dom som vill köra fortare - så att dom kan komma om på normalt sätt istället.
Och 100+
- tycker du detta är snabbt på en motorväg?! Du är uppenbarligen en riktig bromskloss.

30 bilar framför - du skriver inte vilken fil dom ligger i. Om det är fullt med bilar i båda filer, kan jag förstå dig. Men ofta vid dom där lägena brukar det va flera bilar i högerfilen - sen är vänsterfilen tom en bra bit fram, så när som på enstaka förare som tycker det är ok att ligga och sakta, sakta köra om bil efter bil efter bil. Även fast det finns plats att gå in mellan och släppa fram dom som vill köra snabbare.
I dom lägena brukar jag också göra så, som dom du stör dig på

Jag har ett rimligt avstånd till fordonet framför, självklart är det lite mer än en billängd på dessa hastigheter. Med 30 bilar framför menar jag i samma fil, jag kör i 100 för att jag annars kör in i fordonet framför. Jag brukar åka i 140+.
Citera
2018-09-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncapitano
Jag har ett rimligt avstånd till fordonet framför, självklart är det lite mer än en billängd på dessa hastigheter. Med 30 bilar framför menar jag i samma fil, jag kör i 100 för att jag annars kör in i fordonet framför. Jag brukar åka i 140+.

Ok, jo då kan jag ju hålla med om det är ganska dumt. Om jag gör så, brukar jag ju kolla hur det ser ut framför den bilen som man tycker blockerar (och det är påfallande ofta som det är tomt eller tomt en bra bit fram, även fast det kan vara ganska många bilar i högerfilen - iallafall här i Stockholmsområdet när man kör på kvällarna)
Att "tränga sig förbi" en bil, för att sen direkt komma ikapp en ny som kör lika långsamt, är ju ganska meningslöst.
Citera
2018-09-11, 22:14
Medlem
calamatos avatar
Dryga jävla fjuniga nyutexaminerade lastbilschaufförer som gasar på när jag som är gammal i gamet ska köra om och då förorsakar en massa meter kö bakom mig. Jag hade vid tillfället inget släp så skit i moralpredikningar om hastighet.
Citera
2018-09-11, 22:16
Medlem
poxers avatar
Lastbilschaffisar som tutar och blinkar för att påpeka minsta trafiköverträdelse, men att köra i 90 på 70-väg är tydligen helt ok.
Citera
2018-09-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Kanske är här nån lastbilschaufför som kan förklara detta: Om man ligger på motorväg i 80-85 vid gles eller i princip ingen trafik så händer det en och annan lastbil hinner ifatt. Dessa börjar då alltid med lägga ca en halv meter bakom bilen och ligga så i ca 1-2 min. Efter detta kör ni antingen om alt. ökar avståndet till ca tio meter för att sedan hålla er där. Min fråga är nu alltså: Om ni ändå ska om, varför inte görs en flygande omkörning direkt och om ni ändå INTE vill om, varför inte lägga er på behörigt avstånd direkt. Förklara gärna!

Om du kör i 80-85km/h så lär inte "en och annan lastbil" hinna ifatt då alla lastbilar är strypta till 90km/h som max. De lastbilar som du troligtvis menar (dvs långtradare) är dessutom strypta till 80km/h då du enbart får köra max 80km/h med släp (som en påhängsvagn/trailer räknas som). Sedan är det nog ingen vettig chaufför som lägger sig 1-2 (eller 10) meter bakom din bil, utan det är nog troligast att DU uppfattar avståndet fel då lastbilen är betydligt större än vad din bil är. Det är förenat med direkt dödlig fara för framförvarande bil om en lastbil skulle ha 10 meters avstånd i 80km/h. Det går absolut aldrig att få stopp på lastbilen om du skulle vilja bromsa.

Anledningen till varför en lastbil inte vilt kör om är att denne behöver konstatera att denne inte har någon bil brevid sig vid omkörning. Samtidigt behöver denne se till att bilen bakom är just bakom och inte påväg fram till sidan av lastbilen. En lastbil har liksom ganska många ställen som bilar och annat smått kan gömma sig i. Därav tar det några sekunder för chauffören att köra om eller byta fil.
Citera
2018-09-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Dryga jävla fjuniga nyutexaminerade lastbilschaufförer som gasar på när jag som är gammal i gamet ska köra om och då förorsakar en massa meter kö bakom mig. Jag hade vid tillfället inget släp så skit i moralpredikningar om hastighet.

Jag moralpekar ändå och hävdar bestämt att det inte föreligger någon som helst anledning till att köra om andra lastbilar, om det nu inte är så att det är fel på framförvarande lastbil. Spara på soppan och åk i dina 80 som alla andra gör. Lastbilar gör bäst i att tuffa på i sina fordonståg och dra nytta av varandras turbulens.
Citera
2018-09-11, 22:39
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvd8Ka/biljakt-i-hog-hastighet-norr-om-stockholm Kvällens biljakt går ju långsamt 10 polisbilar lyckas inte stoppa den dom jagar

QUOTE=Qwerty69|65231108]Dem som kör långsamt på motorvägen[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in