2020-01-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Eller också tar man eget ansvar för sina egna misstag. Det är mer respektingivande.

Btw, det verkar inte vara ditt modus operandi i trafiken - istället för att ta eget ansvar för dina misstag så "skyller du" på de som inte blinkar ut ur rondell (om du nu inte tillhör de 40-50% som inte gör det förstås).
Citera
2020-01-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Btw, det verkar inte vara ditt modus operandi i trafiken - istället för att ta eget ansvar för dina misstag så "skyller du" på de som inte blinkar ut ur rondell (om du nu inte tillhör de 40-50% som inte gör det förstås).
Yrandet fortsätter. Jag skyller inte på någon. Det man kan konstatera är att dessa inte följer trafikreglerna med ökad risk för missförstånd och olyckor som följd.
Citera
2020-01-11, 12:32
Medlem
Citat:
Nu är du ute och snurrar igen. Ett tips är att du ånyo läser igenom inläggen på föregående sidor och faktiskt försöker förstå dem, så slipper du vantolka vad som sagts. Ordet "huvudproblem" relaterade exempelvis till körning i cirkulationsplats.

Nädu, även om du avsåg huvudproblemet i cirkulationsplatsen var att folk inte blinkar ut så är det ju så att av allt att döma så drog du slutsatsen utifrån att det var det vanligaste felet folk gör där. Skulle man använda samma resonemang så bör man ju rimligen kunna resonera likadant i andra situationer också - vilket man alltså inte kan. Man måste helt enkelt ta hänsyn till hur pass allvarligt felet är också för att kunna komma till den slutsatsen vilket du inte verkar göra.

Citat:
Av allt att döma så har jag troligen kört bil långt innan du ens var påtänkt.

I så fall är det kanske hög tid att sluta upp med det? Med all respekt, man blir ju lätt lite senil och gaggig när man kommer upp i ålder.

Citat:
Är det något som jag lärt mig så är det att man måste hålla sig ajour med trafikreglerna då de inte är statiska över tid samt vikten av att visa hänsyn och att vara tydlig med sina avsikter i trafiken.

Men tydligen gäller inte detta alltid? Hur man framför fordonet och genom fart och placering visa vad man har för avsikt är inte alls viktigt enligt dig?
Citera
2020-01-11, 12:37
Medlem
Citat:
Yrandet fortsätter. Jag skyller inte på någon. Det man kan konstatera är att dessa inte följer trafikreglerna med ökad risk för missförstånd och olyckor som följd.

Ja, du skyller på andra när missförstånd och olyckor inträffar. Vilken olycka tänker du dig föresten kan inträffa när någon inte blinkar ur en rondell? Du bör här anta att de i övrigt följer trafikreglerna.

Och vilka missförstånd tänker du dig? Och vad de har för konsekvenser. Du bör då ha i beaktande att andra skäl till blinkning kan förekomma och förstås att de i övrigt följer trafikregler (och i övrigt är tydliga med sin avsikt trots att det enligt dig tydligen inte är viktigt)
Citera
2020-01-11, 12:54
Medlem
Citat:
Nädu, även om du avsåg huvudproblemet i cirkulationsplatsen var att folk inte blinkar ut så är det ju så att av allt att döma så drog du slutsatsen utifrån att det var det vanligaste felet folk gör där. Skulle man använda samma resonemang så bör man ju rimligen kunna resonera likadant i andra situationer också - vilket man alltså inte kan. Man måste helt enkelt ta hänsyn till hur pass allvarligt felet är också för att kunna komma till den slutsatsen vilket du inte verkar göra.
De fel man kan göra vid körning i cirkulationsplats är i stort att man inte använder körriktningsvisare på rätt sätt samt att man inte iakttar väjningsplikt. Risken för missförstånd och att det sistnämnda inträffar ökar naturligtvis markant om respektive trafikant inte är tydliga med sina avsikter. Så ja, utebliven eller felanvändning av körriktningsvisare är här ett mycket stort bekymmer, speciellt då det är så många som nonchalerar kravet på detta.
Citat:
I så fall är det kanske hög tid att sluta upp med det? Med all respekt, man blir ju lätt lite senil och gaggig när man kommer upp i ålder.

Är man senil ska man förstås inte köra. Minst lika viktigt är dock att klippa kortet för de som har nedsatt kognitiv förmåga och har vana att kontinuerligt vantolka situationer.
Citat:
Men tydligen gäller inte detta alltid? Hur man framför fordonet och genom fart och placering visa vad man har för avsikt är inte alls viktigt enligt dig?
Detta är en halmgubbe. Det är klart att det är viktigt att följa alla trafikregler.
Senast redigerad av pf10 2020-01-11 kl. 12:57.
Citera
2020-01-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ja, du skyller på andra när missförstånd och olyckor inträffar. Vilken olycka tänker du dig föresten kan inträffa när någon inte blinkar ur en rondell? Du bör här anta att de i övrigt följer trafikreglerna.

Och vilka missförstånd tänker du dig? Och vad de har för konsekvenser. Du bör då ha i beaktande att andra skäl till blinkning kan förekomma och förstås att de i övrigt följer trafikregler (och i övrigt är tydliga med sin avsikt trots att det enligt dig tydligen inte är viktigt)
Kan du inte tänka lite själv? Är det verkligen så svårt att se konsekvenserna av att folk inte använder körriktningsvisare på rätt sätt?
Senast redigerad av pf10 2020-01-11 kl. 13:10.
Citera
2020-01-11, 13:09
Medlem
Citat:
mestmotor är ingen lagbok, men jag hittade stödet själv som jag påpekat i tidigare inlägg (det hela bygger på att rondellen alltså INTE är en korsning). Jag påpekade samtidigt att man sjabblat mer än lovligt när det gäller regler och utformning - som om man riktigt strävat efter maximal förvirring.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Lattlast/Sakerhet-pa-vagarna/Regler-i-trafiken/Sa-kor-du-i-cirkulationsplats-med-rondell/
Varsegod, nu vet du hur du ska blinka i rondeller i framtiden och slipper irritera folk som vet hur man kör.
Jag gissar att du också är en sån där idiot som kör på linjen och blockerar båda körfälten om det är kö också.
Citera
2020-01-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hex30
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Lattlast/Sakerhet-pa-vagarna/Regler-i-trafiken/Sa-kor-du-i-cirkulationsplats-med-rondell/
Varsegod, nu vet du hur du ska blinka i rondeller i framtiden och slipper irritera folk som vet hur man kör.
Jag gissar att du också är en sån där idiot som kör på linjen och blockerar båda körfälten om det är kö också.

Ta och fantisera på du bara, men basera inte dina beslut i trafiken på rena speklationer bara (det gör mer skada än de saker du gissar att jag gör).
Citera
2020-01-11, 14:18
Medlem
Citat:
De fel man kan göra vid körning i cirkulationsplats är i stort att man inte använder körriktningsvisare på rätt sätt samt att man inte iakttar väjningsplikt. Risken för missförstånd och att det sistnämnda inträffar ökar naturligtvis markant om respektive trafikant inte är tydliga med sina avsikter. Så ja, utebliven eller felanvändning av körriktningsvisare är här ett mycket stort bekymmer, speciellt då det är så många som nonchalerar kravet på detta.

Man kan göra många fler fel än så i en cirkulationsplats och många av de felen som man kan göra inklusive att inte iakta väjningsplikt har mer allvarliga konsekvenser än att låta bli att blinka ut ur rondellen.

Citat:
Detta är en halmgubbe. Det är klart att det är viktigt att följa alla trafikregler.

Men att visa sina intentioner inskränker sig inte bara till att följa trafikreglerna. Det finns gott om sätt man kan visa sina intentioner utan att det finns något lagkrav. Enligt dig så verkar det inte alls viktigt att man gör det.
Citera
2020-01-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ta och fantisera på du bara, men basera inte dina beslut i trafiken på rena speklationer bara (det gör mer skada än de saker du gissar att jag gör).

Visa en källa som säger att man INTE ska blinka ut ur en rondell, annars är det bara att hålla käft.
Citera
2020-01-11, 14:27
Medlem
Citat:
Kan du inte tänka lite själv? Är det verkligen så svårt att se konsekvenserna av att folk inte använder körriktningsvisare på rätt sätt?

Jo jag kan tänka själv, men upplys mig vilka "allvarliga" konsekvenser det kan bli av att folk inte blinkar ut ur rondell (om man i övrigt följer trafikreglerna dvs)? Jag kommer inte några egentligen allvarliga konsekvenser.

Det allvarligaste jag kan komma på är att någon som skall in i rondellen tror att man skall fortsätta runt. Det är inget som skall kunna leda till en olycka. Dessutom måste man ha i beaktande att ifall det är någon som är på väg in i rondellen och blinkar höger så behöver inte detta betyda att han skall ut direkt - han kan mycket väl göra en "vänstersväng" trots att han ligger i högerfilen. Samma sak om någon ligger i innerfilen och blinkar höger behöver inte betyda att han skall ut ur rondellen. Att lita på att någon som blinkar har de intentioner som du tror kan dock leda till olyckor.
Citera
2020-01-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hex30
Visa en källa som säger att man INTE ska blinka ut ur en rondell, annars är det bara att hålla käft.

Det skall jag göra när du visat en källa som säger att jag är en idiot som kör på linjen, Du kan ju roa dig med att ge en källa som säger att jag inte viste om hur man skall och får blinka i rondeller (om nu det var det du trodde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in