2018-09-09, 13:51
  #78601
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
”Franzliszts” faktor 1,46. Blir 25,4%.
Bådar gott för min gissning.
2018-09-09, 13:52
  #78602
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, jag såg just det... jag väljer att tolka det som 20-isch.

Bara lugn, Enoch. Dina 24,8% kommer att vara närmare resultatet än Linderborgs 20%.
2018-09-09, 13:52
  #78603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ursäkta, men det du säger är helt fel. Jag förstår nog vad du menar, men så som du formulerar det blir det helt fel. För det första, i princip ingen enkätundersökning någonsin lever upp till kravet slumpmässigt urval i den striktaste möjliga definitionen. De som baserar undersökningar på att ringa upp människor har ett exceptionellt stort bortfall, det är inte heller inte i närheten av ett slumpmässigt urval.

Att ett urval inte kan anses vara strikt slumpmässigt betyder INTE att man ej kan applicera matematiskt statistik, man måste bara vara medveten om att urvalet inte är helt slumpmässigt, och om möjligt (vilket det kan eller inte kan vara) prova sträva efter att kompensera för det.

Om jag går ut på gatan och frågar de 100 första personerna jag ser om de gillar palsternacka så är detta inte ett slumpmässigt urval i den striktaste definitionen. Men det är ett urval som i mer eller mindre grad kan anses närma sig det man kan anse vara ett slumpmässigt urval i hög nog grad till att matematiken, utan oskälig avvik, kan appliceras med acceptabel grad av noggrannhet.

Om då till exempel 18 svarar JA och 82 svarar nej kan jag dra slutsatsen att undersökningen tyder på att 18% gillar palsternacka och att standardavvikelsen är (0,82*0,18/100)^2 = 0,0384 andelar. Om man då använder ett 95%-igt konfidensintervall så kan man dra slutsatsen att det med 95% sannolikhet är så att 0,18+/-1,96*0,0384 andel av befolkningen gillar palsternacka, alltså att andelen ligger i intervallet [10,47%...25,53%]. Felmarginalen blev såpass stor eftersom jag inte frågade så många.

Det viktiga är att man sedan påpekar potentiella brister på urvalsmetodiken. Det kanske finns en viss korrelation mellan att vara ute och gå och gilla palsternacka, mitt kvarter kanske är mer positivt inställt till palsternacka än genomsnittet i Sverige osv osv.

Men att säga att man inte FÅR applicera matematisk statistik på ett urval som ej är slumpmässigt är direkt trams och utvisar att man totalt missförstått. Men man måste alltid noga avväga hur approximativt nära slumpmässighet man rimligtvis kan anse ha uppnått när man gjorde sitt urval. Ibland är urvalsmetodiken så dålig att det blir uppenbart att man inte bör lägga någon vikt på undersökningen alls med avseende på den populationen man anser undersöka.

Om jag till exempel frågar alla svenskar som var med i förra OS vad de har för vilopuls, så även om samtliga svarar och jag får genomsnittet 51 slag per minut, så hade det varit fullständigt befängt att påstå att den svenska befolkningen i genomsnitt har 51 slag per minut i vilopuls, eftersom det är rätt klart att OS-deltagare är mycket mer benägna att ha bra kondition och ej lida av övervikt än en genomsnittlig svensk person.
Bra genomgång. Exakt vad jag hävdat hela tiden, det är en fråga om matematik, och en vilja att inse att ens urval inte är representativt, och en ovilja att justera för dessa skevheter. Statistiska resultat ska ju normalt inte bara redovisas uran också utsättas för en slutlig "verklighetscheck", dvs att man kritiskt granskar sina resultat och matematiska modeller. Och hur har det fungerat under 10 år? Tja, sådär va? Men idag är det examensdag
2018-09-09, 13:54
  #78604
Medlem
Vill ni se högre siffror för sd, tänk då på följande:

Rösta inte bara själva, se till att MINST en till av era bekanta röstar sd.

Kanske lite sent att försöka omvända någon, men absolut inte försent att dra med dom soffliggare ni känner till valurnan.
2018-09-09, 13:54
  #78605
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
SD-politiker: ”Nu vågar folk säga att de röstar på oss”

Citat:
Slaget om Skåne väntas bli en kamp med Sverigedemokraterna som betydelsefull aktör i många av kommunerna. På flera håll tyder signaler på att de etablerade partierna nu är beredda att inleda samarbete med SD. Sverigedemokraterna har flera av sina starkaste fästen i Skåne.

Vid valet för fyra år sedan gick det allra bäst i Örkelljunga, där 24 procent valde att rösta på partiet.

Svalöv i nordvästra Skåne var bara bråkdelen sämre med 23,5 procent. Resultatet gav åtta platser i kommunfullmäktige. Men inflytandet över politiken har under de senaste fyra åren inte varit lika framgångsrikt som själva valet.

I flertalet kommuner har övriga partier lyckats kryssa runt SD och därmed vingklippt partiets möjligheter att agera vågmästare.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sd-politiker-nu-vagar-folk-saga-att-de-rostar-pa-oss/

Hur stor är egenligen Bradley-effekten?
2018-09-09, 13:54
  #78606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Bådar gott för min gissning.

2 timmar kvar av gissningar. Det går bra att göra det i tråden.

Gimbal 35,0
Lallladin 34,0
IVXX 33,3
LBeria 32,6
Flipflap 32,0
oingoboingo 30,8
Svinrik 30,1
Annica, sthlm 30,0
Longbow4y 29,3
Pilothockey 28,9
Wordwarrior 28,5
Smoothman 28,2
Hotrod 27,7
FBerntsson 27,6
hakantheb 27,6
2big4you 27,4
HairyCojones 27,3
Napoleon 27,1
DID 27,0
NorthernAngel 27,0
annonsblockeringen 26,9
Groknak.Ankbonden 26,8
Nivijag 26,6
Evilius 26,5
Arthas 26,3
Hanuman 26,2
Necris 26,0
Swegunners 26,0
Catforwardpower 25,8
Henget 25,8
Snigel 25,8
360488 25,7
B.Mystic 25,7
Barfotalasse 25,7
Logoped 25,7
Levandelegend 25,4
TronaldDump 25,4
Kolgrill 25,27
Mentapesola 25,21
Rumpppspark 25,2
anteri 25,1
Djimmie 25,03
Viktorolsson 25,0
trazke 25,0
FruLibertas 24,9
Mac-Arthur 24,9
Oyto 24,8
Dfdr 24,6
PanicRolls 24,6
Frozzzt 24,5
Rostere 24,4
TheAlamo 24,4
KEYY 24,37
Fnysington 24,3
Amor 24,2
Enoch.Thulin 24,2
Bushbuck 24,1
SvartaVredaVatten 24,0
Fernebo 23,9
ricardo22 23,9
svenab 23,9
gemenemannen 23,89
KokaGroda 23,8
Milton-E 23,8
Sexbox 23,8
Cutlerjr 23,7
RingRing 23,7
Van Nostrand 23,55
IncestuousMoses 23,5
svenne-i-Sverige 23,5
IanFraser 23,36
Flashybear 23,34
RudyardKipling 23,32
Baggebo 23,3
Endryt 23,3
Casinoreklam 23,2
Infern 23,2
Hogdal 23,1
Rysstrollet 23,1
brutalare 23,0
Friherr 23,0
StatligaTeleverket 23,0
S.Kandal 22,9
Nycticorax 22,8
ShariaInstructor 22,8
tivereC 22,8
Dr.skalmanski 22,7
Krispans fanboy 22,64
Lookalike 22,5
Tarstan 22,5
Utopiantos 22,5
Nostradumbass 22,4
Psflax 22,35
Fruidolore 22,31
Sinewave 22,3
bobolding 22,0
medelklassman 21,5
Sang 21,5
IntePKmen... 21,41
Krispan 21,1
SMOrcimus.PriME 21
Svarta-skatan 20,5
zpiffis 20,5
Noone 20,3
ZilverZodde 20,1
DaEzz 19,8
SvenskOpposition 19,8
Grevelesevi 19,6
KlartSur 19,5
Greta 19,1
wakkawalla 19
JasonLives 18,9
Karman 18,7
BaraBiffen 18,2
Fagin 17,8
2018-09-09, 13:57
  #78607
Medlem
Sd förlorar minst 1 av 4 röster på valförfarandet, problemet med att AfS tar väljare är ett skämt i jämförelse.


Jag skulle rösta SD idag men det blev M eftersom jag inte fick tag i valsedlar. Det är helt kaos att rösta i Stockholm om du inte röstar FI, MP, V eller S.


Tror inte folk utanför city förstår trycket här och hur dem har planerat vallokalerna.
Jag tog M på första bordet för att det stod massa idioter och stirrade, gick sedan förbi 4-5 andra bord (valkretsar) innan jag kom till mitt distrikt, där står det typ 8 personer och pillar med valsedlarna och tjatar om AfS och hur hemska dessa är.. Så jag har att välja mellan att antingen ta SD inför alla eller smyga iväg och försöka ta lappar i något annat distrikt där sossarna inte vaktar.

Kan lova att merparten av SDs och Afs sympatisörer i min vallokal(säkert 20.000 pers) väljer något annat för att slippa konflikten i valrummet.


Så ni som gråter om att Kasselstrand norpar ett par procent bör tänka om, hade vi haft ett anonymt valförfarande så hade jag och förmodligen nån miljon andra röstat annorlunda.
Och, ja, jag vet att jag hade kunnat "smuggla" in SDs valsedlar, men nu hade jag inte några.

Jävligt besviken på mig själv och på detta sjuka system, får bli SD om fyra år istället, då kommer jag iallafall se till att ta med mig egna valsedlar.
2018-09-09, 13:57
  #78608
Medlem
Energiknippes avatar
Energiknippe: 22,8
2018-09-09, 13:57
  #78609
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
2 timmar kvar av gissningar. Det går bra att göra det i tråden.

Gimbal 35,0
Lallladin 34,0
IVXX 33,3
LBeria 32,6
Flipflap 32,0
oingoboingo 30,8
Svinrik 30,1
Annica, sthlm 30,0
Longbow4y 29,3
Pilothockey 28,9
Wordwarrior 28,5
Smoothman 28,2
Hotrod 27,7
FBerntsson 27,6
hakantheb 27,6
2big4you 27,4
HairyCojones 27,3
Napoleon 27,1
DID 27,0
NorthernAngel 27,0
annonsblockeringen 26,9
Groknak.Ankbonden 26,8
Nivijag 26,6
Evilius 26,5
Arthas 26,3
Hanuman 26,2
Necris 26,0
Swegunners 26,0
Catforwardpower 25,8
Henget 25,8
Snigel 25,8
360488 25,7
B.Mystic 25,7
Barfotalasse 25,7
Logoped 25,7
Levandelegend 25,4
TronaldDump 25,4
Kolgrill 25,27
Mentapesola 25,21
Rumpppspark 25,2
anteri 25,1
Djimmie 25,03
Viktorolsson 25,0
trazke 25,0
FruLibertas 24,9
Mac-Arthur 24,9
Oyto 24,8
Dfdr 24,6
PanicRolls 24,6
Frozzzt 24,5
Rostere 24,4
TheAlamo 24,4
KEYY 24,37
Fnysington 24,3
Amor 24,2
Enoch.Thulin 24,2
Bushbuck 24,1
SvartaVredaVatten 24,0
Fernebo 23,9
ricardo22 23,9
svenab 23,9
gemenemannen 23,89
KokaGroda 23,8
Milton-E 23,8
Sexbox 23,8
Cutlerjr 23,7
RingRing 23,7
Van Nostrand 23,55
IncestuousMoses 23,5
svenne-i-Sverige 23,5
IanFraser 23,36
Flashybear 23,34
RudyardKipling 23,32
Baggebo 23,3
Endryt 23,3
Casinoreklam 23,2
Infern 23,2
Hogdal 23,1
Rysstrollet 23,1
brutalare 23,0
Friherr 23,0
StatligaTeleverket 23,0
S.Kandal 22,9
Nycticorax 22,8
ShariaInstructor 22,8
tivereC 22,8
Dr.skalmanski 22,7
Krispans fanboy 22,64
Lookalike 22,5
Tarstan 22,5
Utopiantos 22,5
Nostradumbass 22,4
Psflax 22,35
Fruidolore 22,31
Sinewave 22,3
bobolding 22,0
medelklassman 21,5
Sang 21,5
IntePKmen... 21,41
Krispan 21,1
SMOrcimus.PriME 21
Svarta-skatan 20,5
zpiffis 20,5
Noone 20,3
ZilverZodde 20,1
DaEzz 19,8
SvenskOpposition 19,8
Grevelesevi 19,6
KlartSur 19,5
Greta 19,1
wakkawalla 19
JasonLives 18,9
Karman 18,7
BaraBiffen 18,2
Fagin 17,8
Orkar du räkna till medelvärdet och median sedan också? Jag ligger bra till någonstans där i mitten.
2018-09-09, 13:58
  #78610
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Sd förlorar minst 1 av 4 röster på valförfarandet, problemet med att AfS tar väljare är ett skämt i jämförelse.


Jag skulle rösta SD idag men det blev M eftersom jag inte fick tag i valsedlar. Det är helt kaos att rösta i Stockholm om du inte röstar FI, MP, V eller S.


Tror inte folk utanför city förstår trycket här och hur dem har planerat vallokalerna.
Jag tog M på första bordet för att det stod massa idioter och stirrade, gick sedan förbi 4-5 andra bord (valkretsar) innan jag kom till mitt distrikt, där står det typ 8 personer och pillar med valsedlarna och tjatar om AfS och hur hemska dessa är.. Så jag har att välja mellan att antingen ta SD inför alla eller smyga iväg och försöka ta lappar i något annat distrikt där sossarna inte vaktar.

Kan lova att merparten av SDs och Afs sympatisörer i min vallokal(säkert 20.000 pers) väljer något annat för att slippa konflikten i valrummet.


Så ni som gråter om att Kasselstrand norpar ett par procent bör tänka om, hade vi haft ett anonymt valförfarande så hade jag och förmodligen nån miljon andra röstat annorlunda.
Och, ja, jag vet att jag hade kunnat "smuggla" in SDs valsedlar, men nu hade jag inte några.

Jävligt besviken på mig själv och äcklad på detta sjuka system, får bli SD om fyra år istället, då kommer jag iallafall se till att ta med mig egna valsedlar.


Varför tog du inte en blank?
2018-09-09, 13:59
  #78611
Medlem
ProfessorAnuss avatar
ProfessorAnus = 26.2%
2018-09-09, 13:59
  #78612
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
2 timmar kvar av gissningar. Det går bra att göra det i tråden.

Gimbal 35,0
Lallladin 34,0
IVXX 33,3
LBeria 32,6
Flipflap 32,0
oingoboingo 30,8
Svinrik 30,1
Annica, sthlm 30,0
Longbow4y 29,3
Pilothockey 28,9
Wordwarrior 28,5
Smoothman 28,2
Hotrod 27,7
FBerntsson 27,6
hakantheb 27,6
2big4you 27,4
HairyCojones 27,3
Napoleon 27,1
DID 27,0
NorthernAngel 27,0
annonsblockeringen 26,9
Groknak.Ankbonden 26,8
Nivijag 26,6
Evilius 26,5
Arthas 26,3
Hanuman 26,2
Necris 26,0
Swegunners 26,0
Catforwardpower 25,8
Henget 25,8
Snigel 25,8
360488 25,7
B.Mystic 25,7
Barfotalasse 25,7
Logoped 25,7
Levandelegend 25,4
TronaldDump 25,4
Kolgrill 25,27
Mentapesola 25,21
Rumpppspark 25,2
anteri 25,1
Djimmie 25,03
Viktorolsson 25,0
trazke 25,0
FruLibertas 24,9
Mac-Arthur 24,9
Oyto 24,8
Dfdr 24,6
PanicRolls 24,6
Frozzzt 24,5
Rostere 24,4
TheAlamo 24,4
KEYY 24,37
Fnysington 24,3
Amor 24,2
Enoch.Thulin 24,2
Bushbuck 24,1
SvartaVredaVatten 24,0
Fernebo 23,9
ricardo22 23,9
svenab 23,9
gemenemannen 23,89
KokaGroda 23,8
Milton-E 23,8
Sexbox 23,8
Cutlerjr 23,7
RingRing 23,7
Van Nostrand 23,55
IncestuousMoses 23,5
svenne-i-Sverige 23,5
IanFraser 23,36
Flashybear 23,34
RudyardKipling 23,32
Baggebo 23,3
Endryt 23,3
Casinoreklam 23,2
Infern 23,2
Hogdal 23,1
Rysstrollet 23,1
brutalare 23,0
Friherr 23,0
StatligaTeleverket 23,0
S.Kandal 22,9
Nycticorax 22,8
ShariaInstructor 22,8
tivereC 22,8
Dr.skalmanski 22,7
Krispans fanboy 22,64
Lookalike 22,5
Tarstan 22,5
Utopiantos 22,5
Nostradumbass 22,4
Psflax 22,35
Fruidolore 22,31
Sinewave 22,3
bobolding 22,0
medelklassman 21,5
Sang 21,5
IntePKmen... 21,41
Krispan 21,1
SMOrcimus.PriME 21
Svarta-skatan 20,5
zpiffis 20,5
Noone 20,3
ZilverZodde 20,1
DaEzz 19,8
SvenskOpposition 19,8
Grevelesevi 19,6
KlartSur 19,5
Greta 19,1
wakkawalla 19
JasonLives 18,9
Karman 18,7
BaraBiffen 18,2
Fagin 17,8

Har du koll på vad snittet blir? Skulle tippa på att vi hamnar ungefär där nämligen.

Edit: Vi hade ju en liknande omröstningen när sifos siffror presenterades och då prickade vi in detta rätt träffsäkert.
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2018-09-09 kl. 14:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in