2018-10-10, 11:12
  #79801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Har YG eller Sentio uttalat sig om sin blunder?

Sentio har uttalat sig och sagt att det inte är något fel på deras metod. De mäter opinionen just nu och många bestämde sig sista veckan och till och med sista dagen. De hade alltså rätt när mätningen gjordes.

YouGov har väl egentligen diskuterat problem med sin metod redan innan valet. De sade ju något om att de bara frågar en gång och inte följer upp med frågor om vart det lutar om man är osäker. Det skule göra att de hamnade lite för högt på partier med många säkra väljare (då var det (SD)) och för lågt på partier med många osäkra (då (S)). Mätningen kan ju då få sämre prognosvärde eftersom folk måste bestämma sig i vallokalen och de skulle troligtvis välja det alternativ de lutar åt redan nu.

Man kan alltså anta att YouGov mätte korrekt på de som redan hade bestämt sig. De som var osäkra i YouGov pressades inte men när det väl blev dags att rösta så tvingades de ju välja till slut och då valde de (S) i högre utsträckning än de som bestämde sig tidigt.

Med 30% som bestämde sig i slutet av valrörelsen behöver man ju inte direkt göra några gigantiska fel för få stora avvikelser gentemot en mätning som är en vecka gammal. Tycker att det är förenkelt att säga att Sentio/YouGov hade fel denna gång. Däremot är det uppenbart att deras mätningar inte funkade något vidare som prognos.
2018-10-10, 13:04
  #79802
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Du kan väl förklara varför S underskattades i samma omfattning som SD överskattades precis innan valet. Det var bara S och SD som hamnade långt ifrån snittet. S underskattades med hela 4.4 PE och SD med 2.5 PE. Ett sådant här gigantiskt fel har aldrig tidigare inträffat, vilket tyder på ett omfattande valfusk.

Om du ägnade lite mer tid till opinionsfrågor och struntade i halmhattar och konspirationsteorier så skulle du upptäcka att det var Sentio/YouGov ivrigt påhejade av flashback kören som var totalt misslyckade i sina försök att spegla opinionen. Tittar man på övriga instituts medel så var de bettydligt närmare det slutliga valresultatet. Å andra sida så ingår väl alla institut utom Sentio/Yougov i en av dina konspirationsteorier med.
2018-10-10, 13:45
  #79803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Om du ägnade lite mer tid till opinionsfrågor och struntade i halmhattar och konspirationsteorier så skulle du upptäcka att det var Sentio/YouGov ivrigt påhejade av flashback kören som var totalt misslyckade i sina försök att spegla opinionen. Tittar man på övriga instituts medel så var de bettydligt närmare det slutliga valresultatet. Å andra sida så ingår väl alla institut utom Sentio/Yougov i en av dina konspirationsteorier med.
Om man ägnar ändå mer tid för att studera ditt resonemang 2010 och 2014 framstår ditt resonemang idag som vänsterblivet trams.

SD fick 17,53 procent i valet. En omöjlighet enligt dig. Lika omöjligt som att S enbart kunde få 28 procent. Det sämsta på hundra år. Idag jublar du din nolla över det anskrämliga resultatet.
2018-10-10, 14:13
  #79804
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Om du ägnade lite mer tid till opinionsfrågor och struntade i halmhattar och konspirationsteorier så skulle du upptäcka att det var Sentio/YouGov ivrigt påhejade av flashback kören som var totalt misslyckade i sina försök att spegla opinionen. Tittar man på övriga instituts medel så var de bettydligt närmare det slutliga valresultatet. Å andra sida så ingår väl alla institut utom Sentio/Yougov i en av dina konspirationsteorier med.

Att en del trodde SD på 25 % den här gången, beror nog på att opinionsinstituten grovt underskattade dem i förra riksdagsvalet. Till och med snittet var underskattat med 22 procent, vilket är jäkligt dåligt. Den här gången underskattades S med ungefär lika mycket och SD överskattades 15 procent.

Jag bollade den här frågan med en professor för tillämpad matematik och statistik och han sade att det inte går att få så här stora skillnader i resultat. I princip omöjligt och avsevärt lättare att vinna på lotto. Kolla bara avvikelserna för S, samtliga institut har grovt underskattat dem. Professorn i matematik påstod att resultatet är helt orealistiskt.

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2018
2018-10-10, 17:47
  #79805
Medlem
Nihennas avatar
Inte varit i den här tråden på länge. Har Sentio och Yougov förklarat sina grova överskattningar när de senaste två valen varit mitt i prick?
2018-10-10, 18:16
  #79806
Medlem
Efter valet har vi då tydligen haft en starkt uppåtgående trend för Sossar och en svagt uppåtgående trend för SD. Men jag har bara sett två OU och just nu är jag trött på skiten.

Jag tillhörde inte dom överentusiastiska som för SD:s del trodde på över 25%, för jag har sett utanför min egen bubbla.
Jag försökte ligga mitt emellan dom "bästa" på c:a 25% och dom "sämsta" på cirkus 17%. Jag hamnade ofta på dagskursen 21% men kände medvind och höjde till över 22%.

Det är klart att man var påverkad av hur SD mättes inför valet 2014 och jag korrigerade lite uppåt men jag fattar inte riktigt slutresultatet 17,53%. Hur man skall rätt mäta SD verkar för evigt vara en ständig huvudvärk.
Eftersom SD kom in så lågt förutser jag att opinionsinstituten kommer att vara mycket försiktiga med att korrigera för den så kallade skämsfaktorn. Detta blir intressant och själv tror jag inte på att SD kommer att sjunka, tvärtom. Intressant för framtiden blir också hur man skall undanröja risken för valfusk.
2018-10-10, 18:24
  #79807
Medlem
Pentagenaristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte varit i den här tråden på länge. Har Sentio och Yougov förklarat sina grova överskattningar när de senaste två valen varit mitt i prick?
De hade kanske rätt även 2018? En del menar ju att valet inte gått rätt till.
2018-10-10, 18:26
  #79808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Du kan väl förklara varför S underskattades i samma omfattning som SD överskattades precis innan valet. Det var bara S och SD som hamnade långt ifrån snittet. S underskattades med hela 4.4 PE och SD med 2.5 PE. Ett sådant här gigantiskt fel har aldrig tidigare inträffat, vilket tyder på ett omfattande valfusk.

SD underskattades ju i förra valet, om du glömt det redan. Valfusk då också?

Troligtvis missade op.instituten att S mobiliserade sina väljare bättre. De där 700 000 SMS:en på valdagen spelade kanske in. Man skulle behöva undersöka resultatet kommun för kommun för att se vilka kommunen som hade högre S än förväntat.

Man kan sammanställa det men jag får göra det i en annan tråd.
2018-10-10, 19:21
  #79809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
SD underskattades ju i förra valet, om du glömt det redan. Valfusk då också?

Troligtvis missade op.instituten att S mobiliserade sina väljare bättre. De där 700 000 SMS:en på valdagen spelade kanske in. Man skulle behöva undersöka resultatet kommun för kommun för att se vilka kommunen som hade högre S än förväntat.

Man kan sammanställa det men jag får göra det i en annan tråd.

Håller med dig, sossarnas starka resultat handlar om mobilisering för S-starka grupper.
Framför allt gamlingar och blattar.
Men också Åkessons klara besked innan valet att SD siktar in sig på samarbete med M, gjorde säkert att några procent osäkra valde S och inte SD.

Skulle absolut tro på mycket god grund att SD:s svaga resultat mest handlar om Åkessons agerande innan valet.
Han gjorde helt klart för alla att M var den tänkbara partnern SD kommer att samarbeta med.
Detta gjorde valet mycket lätt för personer som tvekade lägga sin röst på S eller SD!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-10-10 kl. 19:52.
2018-10-10, 19:25
  #79810
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtillskatt
Fast om man bor i Skåne är det väl inte så konstigt att man trodde SD skulle få större andel röster? Man drog dock den felaktiga slutsatsen att folket uppåt landet skulle rösta snarlikt skåningarna. Skåningarna erfarenhet av varandra tillsammans med undersökningarna gav goda skäl till att tro att SD skulle få ca 25%.


Intressant tanke.
2018-10-10, 20:58
  #79811
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
SD underskattades ju i förra valet, om du glömt det redan. Valfusk då också?

Troligtvis missade op.instituten att S mobiliserade sina väljare bättre. De där 700 000 SMS:en på valdagen spelade kanske in. Man skulle behöva undersöka resultatet kommun för kommun för att se vilka kommunen som hade högre S än förväntat.

Man kan sammanställa det men jag får göra det i en annan tråd.

I det här riksdagsvalet så var avvikelserna nästan dubbelt så höga i jämförelse med förra valet. Om det är opinionsinstituten som mäter fel så att avvikelsen nästan dubblas mellan valen, då är det faktisk dags att skrota alla opinionsinstitut. Jag tyckte att det var katastrof i förra valet när ett av instituten hade runt 16 % i avvikelse, men nu ligger nästan samtliga runt 20 % och över.

I år så var valdeltagandet 1,37 % högre, vilket motsvara drygt 102 000 röster. Detta räcker inte på lång väg att förklara varför S, M och KD tillsammans avvek med runt 10 PE. Det blir med andra ord 750 000 personer som plötsligt ändrade sig på valdagen. Jag vill inte gärna tro att folk är så dumma i huvudet att ett simpelt SMS får dem att ändra sig på valdagen.

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2018

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2014

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2010
2018-10-10, 21:04
  #79812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Håller med dig, sossarnas starka resultat handlar om mobilisering för S-starka grupper.
Framför allt gamlingar och blattar.
Men också Åkessons klara besked innan valet att SD siktar in sig på samarbete med M, gjorde säkert att några procent osäkra valde S och inte SD.

Skulle absolut tro på mycket god grund att SD:s svaga resultat mest handlar om Åkessons agerande innan valet.
Han gjorde helt klart för alla att M var den tänkbara partnern SD kommer att samarbeta med.
Detta gjorde valet mycket lätt för personer som tvekade lägga sin röst på S eller SD!

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
I det här riksdagsvalet så var avvikelserna nästan dubbelt så höga i jämförelse med förra valet. Om det är opinionsinstituten som mäter fel så att avvikelsen nästan dubblas mellan valen, då är det faktisk dags att skrota alla opinionsinstitut. Jag tyckte att det var katastrof i förra valet när ett av instituten hade runt 16 % i avvikelse, men nu ligger nästan samtliga runt 20 % och över.

I år så var valdeltagandet 1,37 % högre, vilket motsvara drygt 102 000 röster. Detta räcker inte på lång väg att förklara varför S, M och KD tillsammans avvek med runt 10 PE. Det blir med andra ord 750 000 personer som plötsligt ändrade sig på valdagen. Jag vill inte gärna tro att folk är så dumma i huvudet att ett simpelt SMS får dem att ändra sig på valdagen.

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2018

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2014

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2010

Har startat tråd nu om S: (FB) S:s valresultat 2018

Felräkningen om 3% för ett parti på 30% är procentuellt sett mindre än 3% felräkning på ett 10% parti.

Jag kan nog inte diskutera mer om M och S i den här tråden...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in