2018-09-09, 13:24
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ojoj.. TV4 har anlitat Sifo för sin Valu.. Herregud..

SVT tror jag däremot kommer att försöka. De verkar ju i varje fall vara medvetna om att det gick väl fel senast och vill träffa rätt denna gång. SD lär vara underskattade i båda mätningarna, men SVT kommer nog att komma närmare. Sifo däremot är numera så usla att det inte går att ta dem på allvar.
Det kommer att bli lyteskomik på hög nivå.
2018-09-09, 13:25
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Expressens duell mellan Åkesson och Lööf var som ett bisarrt skämt, en levererar floskler den andra sanningen, båda sidor tror att de vann debatten

Skall strax rösta, säger såklart inget då vi har valhemlighet i Sverige

Killgissningen, jag kommer med får bli 25,7 % för SD baserat på torgmötena mest och YOUGOV samt också lite förhoppningar om förändring.

Under 20% så blir det en allvarlig funderare om Sverige är värt att satsa livet i.

Fetat av mig.

Det sista stämmer så väl. Jag själv chansar på 26%, men blir det inte över 20 så vet jag inte ens hur jag ska hantera den besvikelsen.

Blir det under 20% nu i detta läget så är propagandan för bra och svenska folket för dumma för att stå emot. Varför ska jag bekosta ett folks välfärd som vill mig illa? Och inte bara det, beskosta det i högre utsträckning än vad jag måste göra i vilket annat land som helst. Det är bara efterblivet att stanna då.

Jag kommer dock tillbaks när kriget bryter ut och jag kommer alltid rösta Sverigevänligt.
2018-09-09, 13:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Jag menar inte att de som röstar på SD är "white thrash", om man nu måste använda det uttrycket, utan att de som inte gör det väljer bort SD därför att bilden av en SD-röstare inte stämmer med deras självbild. För att den är för "white thrash" om vi nu måste använda det uttrycket. Vidare att detta talar för att det inte är en bradleyeffekt - man är inte rädd för att säga att man röstar på sd, man är rädd för att vara en sd-röstare. Som ett fullkomligt anekdotiskt bevis gick jag och röstade precis; utanför lokalen hade alla partier rena och fräscha representanter som delade ut valsedlar. SD däremot hade en kvinna med tydlig missbruksproblematik som såg ut som ett mellanting mellan batikhäxa och prostituerad.

Tänk så olika det kan vara från ställe till ställe. Utanför röstlokalen här hade SD-representanten svarta välpolerade italienska skor, kostym, vit skjorta med Cut Away krage. Här var det vänsterpartisten och sosse-representanten som såg bedrövligt ovårdade ut - som rena lodisar. Och konstigt nog centerrepresentanten. Kvinnan från Miljöpartiet var också riktigt snyggt klädd.
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-09 kl. 13:29. Anledning: Tillägg
2018-09-09, 13:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Just detta bestämdes vid groggen och cigarren hos Toivo för några veckor sedan, det skulle ha varit alltför uppenbart om man denna gång började justera upp SD siffror, planen var redan knäckt på Flashback Min teori att de försöker göra vad de kan med sina undermåliga metoder. Bättre än så här blir/blev det inte - precis dock som förväntat och planerat. Det lustiga är att vi har de här diskussionerna varje val. Dejavy, någon? Och som den naturvetare jag är, om något upprepas med viss frekvens, då finns det något utöver slumpen som styr. Men jag kan ha fel, chansen/risken finns, men jag ser den i detta nu inte som överhängande.

Det som talar emot att jag har rätt är den massiva påverkansoperation vi just nu är utsatta för (det jag ser nu på både TV4 och SVT är magstarkt (om än subtilt), och värdigt en bananrepublik)(och vilket kan påverka de mer svagsinta som ju är många), samt att 25% är en enorm siffra i en population. Och att dessa 25% mangrant går och gör sin plikt och röstar är inte alls säkert. Snart är det facit
Paniken hos de etablerade och framförallt S har nog varit total. Det har varit valfusk och fulkampanjande på en nivå vi aldrig sett tidigare. Även SVT är inblandade.
Så att ordern gått ut till trogna på alla håll och kanter är inte osannolikt, ett desperat försök att bromsa the bandwagon effect.
2018-09-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
När mätte de så snett?
Hela tiden på sistone.
2018-09-09, 13:34
Medlem
Banneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja. Oavsett hur det går skulle jag vilja se en djupdykning i anledningarna till att folk röstade på SD, och ännu viktigare varför andra som övervägt rösta på dem valde bort det.

Ge respondenterna en lista på SD-relaterade händelser och utspel samt nyhetshändelser som antas ha påverkat opinionen, och fråga sen “hur mycket har du läst/hört och hur insatt är du i X” samt “har händelse X påverkat ditt stöd för SD och i så fall i vilken riktning?”

Sen listar man typ...

Akilov
9000 afghaner
Skjutningar
Bilbränder
SVT-gate
jag fick just svara på en rätt djuplodande inizio. De ville veta om jag redan hade röstat, vad jag hade röstat på, varför och när jag hade bestämt mig. Sedan grävde de i vilka frågor som hade påverkat mig. Det fanns ett tiotal att välja mellan, bland andra DÖ och hazaramnestin. De borrade också i hur jag hade hållit mig informerad om politiken, alltså vilka källor, och där kunde man välja "alternativmedia".
2018-09-09, 13:34
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hela tiden på sistone.

Ge ett exempel på när de mätte SD snett (Tråden hamnar om SD i OU)
2018-09-09, 13:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Lura henne får de för min del gärna göra igen. Gärna MP också att de klarar sig 4% spärren men senare när distrikten räknas så åker de ur
Det är faktiskt mest därför man tittar på valvakan. För att få se gråtande vänsterfolk & galna klappturkar. Samt givetvis för den gryende förhoppningen om att en eller flera partiledare avgår i direktsändning.
2018-09-09, 13:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Jag hade rätt i min gissning förra valet och kommer ha det i år också. SD får 18,2%

I så fall är det vansinnig många som kommer att få fel...
2018-09-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
För att det skall gå att använda statistisk teori så måste man göra ett slumpmässigt urval från den population man studerar. Det är därför som exempelvis Novus är så noga med att de väljer ut vilka de frågar från befolkningsregistret först och sedan försöker de hitta telefonnummer eller epost till de utvalda. Metoden med slumpmässigt urval och statistisk analys har vetenskapligt stöd och det finns bra förståelse när metoden fungerar och när den inte gör det.

När det gäller YouGov så använder de inte slumpmässigt urval. De kan alltså inte luta sig mot statistisk teori för att ge en vetenskaplig grund till sina slutsatser. De beräknar fortfarande felmarginaler med hjälp av samma formler man använder i statistik men det är inte längre vetenskapligt korrekt då grundantagandet om slumpmässigt urval inte gäller.

Det är inte så att YouGov får sämre resultat än exempelvis SIFO som slumpar på befolkningsregistret. Skillnaden är bara att SIFO använder en vedertagen vetenskaplig teori och YouGov gör det inte.

Ursäkta, men det du säger är helt fel. Jag förstår nog vad du menar, men så som du formulerar det blir det helt fel. För det första, i princip ingen enkätundersökning någonsin lever upp till kravet slumpmässigt urval i den striktaste möjliga definitionen. De som baserar undersökningar på att ringa upp människor har ett exceptionellt stort bortfall, det är inte heller inte i närheten av ett slumpmässigt urval.

Att ett urval inte kan anses vara strikt slumpmässigt betyder INTE att man ej kan applicera matematiskt statistik, man måste bara vara medveten om att urvalet inte är helt slumpmässigt, och om möjligt (vilket det kan eller inte kan vara) prova sträva efter att kompensera för det.

Om jag går ut på gatan och frågar de 100 första personerna jag ser om de gillar palsternacka så är detta inte ett slumpmässigt urval i den striktaste definitionen. Men det är ett urval som i mer eller mindre grad kan anses närma sig det man kan anse vara ett slumpmässigt urval i hög nog grad till att matematiken, utan oskälig avvik, kan appliceras med acceptabel grad av noggrannhet.

Om då till exempel 18 svarar JA och 82 svarar nej kan jag dra slutsatsen att undersökningen tyder på att 18% gillar palsternacka och att standardavvikelsen är (0,82*0,18/100)^2 = 0,0384 andelar. Om man då använder ett 95%-igt konfidensintervall så kan man dra slutsatsen att det med 95% sannolikhet är så att 0,18+/-1,96*0,0384 andel av befolkningen gillar palsternacka, alltså att andelen ligger i intervallet [10,47%...25,53%]. Felmarginalen blev såpass stor eftersom jag inte frågade så många.

Det viktiga är att man sedan påpekar potentiella brister på urvalsmetodiken. Det kanske finns en viss korrelation mellan att vara ute och gå och gilla palsternacka, mitt kvarter kanske är mer positivt inställt till palsternacka än genomsnittet i Sverige osv osv.

Men att säga att man inte FÅR applicera matematisk statistik på ett urval som ej är slumpmässigt är direkt trams och utvisar att man totalt missförstått. Men man måste alltid noga avväga hur approximativt nära slumpmässighet man rimligtvis kan anse ha uppnått när man gjorde sitt urval. Ibland är urvalsmetodiken så dålig att det blir uppenbart att man inte bör lägga någon vikt på undersökningen alls med avseende på den populationen man anser undersöka.

Om jag till exempel frågar alla svenskar som var med i förra OS vad de har för vilopuls, så även om samtliga svarar och jag får genomsnittet 51 slag per minut, så hade det varit fullständigt befängt att påstå att den svenska befolkningen i genomsnitt har 51 slag per minut i vilopuls, eftersom det är rätt klart att OS-deltagare är mycket mer benägna att ha bra kondition och ej lida av övervikt än en genomsnittlig svensk person.
2018-09-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Jag menar inte att de som röstar på SD är "white thrash", om man nu måste använda det uttrycket, utan att de som inte gör det väljer bort SD därför att bilden av en SD-röstare inte stämmer med deras självbild..
I detta har du helt rätt. Och en bild som media spelar på så fort tillfälle ges. Jag skulle vilja hävda att det är det enda vapen de har kvar mot SD, och det används då förstås maximalt.

(jag vet inte hur många gånger n som jag nu på SVT hört en väljare svara på vad som är viktiga frågor, och svaret är "främlingsfientlighet", och liknande men nu, Barrling, min fina Barrling )
2018-09-09, 13:50
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
S sista kampanjknep – skapa oro för SD:s makt

Citat:
Socialdemokraternas strategi i valspurten: S är enda garanten för att hålla SD borta från makten. Stefan Löfven har hamrat in budskapet. Både i tal och i riktade annonser i sociala medier.

– Det luktar lite desperation, säger statsvetaren Jenny Madestam.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-sista-kampanjknep--skapa-oro-for-sds-makt/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in