Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Hehe fin analys. Och jag gillar idg, bara så att du vet.
Själv väntar jag på valresultaten som ska rätta opinionsinstitutens PK-handpålagda siffror. Jag är ganska säker på att både du och Krispan är ganska nervösa nu
(Och jag med, för inget är säkert förrän vi har facit. Har jag helt fel får jag försvinna ett tag. Är det ni, förväntar jag mig ett mer ödmjukt tonfall iaf tills nästa Sifo.)
Har ingen aning om vad du pratar om. Hela tråden är full av mina referenser till att jag tror att Sentio/Yougov är de som mäter SD bäst och att PK-instituten missar grovt. Hela diskussionen har ju handlat om huruvida PK-instituten
medvetet manipulerat (och i del påstådda fall synkront) SD:s siffror eller om det beror på att deras mätmetoder inte räcker till och ingenting annat. Det som hade varit penibelt för Crispy och mig är ifall några medarbetare på PK-instituten kommer ut och erkänner att "we did it".
Om det blir som vi tror och hoppas, d.v.s att Yougov/Sentio har rätt så har jag mycket svårt att se att PK-instituten kommer ha ett uns trovärdighet kvar och jag ifrågasätter starkt att man skulle ta en risk att medvetet manipulera fram siffror som man vet är helt fel, i förhoppningen att någon procentenhet SD:are inte skull våga rösta på dem för att de har ett lite mindre väljarstöd i opinionsundersökningar de flesta inte ens bryr sig om mellan valen. The risk/reward ratio talar för att man får vara helt efterblivna ifall man valt en sådan strategi.
Vad vi däremot
med absolut säkerhet kan fastslå är att PK-instituten inte uppjusterat SD ju närmare valet vi kommit enligt den teori som var så populär hos en del i tråden. Vilket också betyder att valet har potential att skicka ett antal institut i graven när det gäller politiska opinionsmätningar.