Citat:
Ursprungligen postat av
Uusmann
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
https://www.expressen.se/nyheter/enorma-pa-sociala-medier-osynliga-i-matningar/
Tre opinionsinstitut som gett AfS mindre än 1 procent får uttala sig i Expressen om hur litet partiet är. Sentio och Yougov, som ger partiet minst 1,5 procent, får inte uttala sig.
Obegripligt att Expressen så naivt fabricerar #fakenews.
Sov de under en sten under Brexit och Trump?!?!?
Nja, jag vågar påstå att dessa tre opinionsinstitut faktiskt inte har fifflat kring AfS faktiska resultat i deras mätningar. Möjligt att de inte har lyckats fånga upp AfS-väljare, men att tro att AfS kommer in i riksdagen i år, det finns inte mycket som pekar på det. Det enda är väl Facebooklikesen, och det är allt. I övrigt har de inte mycket annat som talar för att de kommer in. Och just Facebooklikes talar inte heller för att de kommer in, med tanke på att de största småpartierna i riksdagen (F! och PP) har betydligt fler likes än vad de har fått i valen hittills. AfS har fortfarande mindre likes än både F! och PP. Facebooklikes är dessutom koncentrerade från hela landet, det som verkligen räknas är att tillräckligt mycket folk som är potentiella AfS-väljare dyker upp på deras torgmöten, och sedan därefter stimulerar grupptänket att verkligen gå och rösta på AfS. Detta är betydligt viktigare än Facebooklikes.
Kasselstrand kommer att få sig ett ordentligt magplask i alla fall, efter 9 september. "Vi är Sveriges nästa riksdagsparti", kommer inte låta lika bra när det blir en 50 tusen röster eller så. Annars måste jag erkänna att Kasselwave faktiskt är en skön, underhållande låt, med lite edgy text
Samtidigt måste man ha i åtanke att visst, opinionsinstitut kan vara 'beordrade' så att säga, av "deep state" osv, att inte påverka opinionen till AfS:s fördel, så att folk faktiskt går och röstar på AfS om de ser att AfS ligger bra till, men hade AfS haft en säg, 5% väljare, då hade opinionsinstituten inte varit så dumma att de faktiskt försöker fiffla med något där. Dels förlorar de ju trovärdighet på att hålla på så, och dels finns det tillräckligt många opinionsinstitut, där någon av dem hade varit tillräckligt ärliga med att rapportera att AfS verkligen har så många väljare (det närmaste har väl varit YouGov, men inte ens YG har särredovisat AfS). Samtidigt hade det ju inte heller gått att dölja AfS:s popularitet i opinionsundersökningar, ifall AfS drog dit värsta publiken (med svenska mått) till deras torgmöten. Hittills har publiken på deras torgmöten varit allt annat än imponerande. Visst, de har besökt många småstäder, men även i Göteborg och Malmö var det inte direkt enorma skaror, och kommer AfS in, så hänger det i så fall framförallt på väljare från storstäderna. Jag tror inte att opinionsinstituten behöver fiffla med någonting här kring AfS.
Det är en sak att opinionsinstituten inte fångar med hundra procent exakthet, svårmätta val där valresultatet verkligen blev på marginalen, som Brexit, eller Trump 2016 (han förlorade popular vote med ett antal procent, egentligen bara pga alla latinos i Kalifornien, men i andra swing states som faktiskt var avgörande, som Michigan, var det med bara några tusentals röster). Dessutom så förutspådde två politiska vetenskapsmän, med en historik på över 30 år av korrekta presidentval, juden Allan Lichtman och tysken Helmut Norpoth, Trump's seger mycket korrekt, många månader innan valet. Deras sofistikerade statistiska metoder var mycket mer träffsäkra än opinionsundersökningarna, så mycket kan jag säga.
Tittar man på AfS:s torgmöten, så har det inte varit en särskilt stor publik bland anhängarsidan. Visst har det funnits lite sympatisörer som har dykt upp, men det har generellt varit en liten klick och i stort sett alltid fler motdemonstranter. Visst, man kan skylla på att folk är på jobbet osv, men hade AfS verkligen haft 250+ tusen väljare, då hade vi sett betydligt fler pro-AfS folk på deras torgmöten. På SD:s torgmöten i samma städer där AfS har dykt upp, har Åkesson och hans negertalare, lockat betydligt större publik, och inga motdemonstranter vad jag kunnat notera.
Däremot kan AfS möjligtvis komma in 2022, om de verkligen ligger i under dessa 4 år och växer, och inte bara lägger ner efter ett katastrofval på söndag. Men i dagsläget ser det inte bra ut på torgmötena; det ser inte ut som att AfS har en tillräckligt stor folkrörelse som kommer att rösta in dem i riksdagen. Det känns lite som en upprepning av SvP 2014, minus det skamliga Ukrainadebaclet (här måste jag ge AfS mycket respekt faktiskt, för att de inte är anti-Putin!). Så ur det perspektivet är det trist att AfS inte kommer in i år, eftersom vi verkligen hade kunnat behöva en mer sansad och nyanserad röst kring Rysslandfrågan.
Plus att svennebanan är pga ett sekel av vänsterstyre och jantelagtradition, betydligt mer resistent och intolerant mot aggressiv högerretorik, än amerikaner (I USA vinner du verkligen röster på att säga att du är really really rich och har hög IQ, medan i Sverige hade folk tyckt att nä nu får du sluta spela allan ballan va!). Titta bara på deras torgmöte i Malmö, runt 1 timma och 4 minuter, på hon kortklippta feministen som håller anti-swastika skylten, hur hon börjar aggressivt skrika mot AfS med en hjärntvättad, fanatisk min, och den snygga brunetten till vänster om henne (hon utan glasögon, grå tröja och kuksugarläppar, lol), som pekar fuck you finger och skriker nassesvin:
Återvandringsturnén har kommit till MALMÖ!
https://youtu.be/UAGBnFnbaJA?t=3864
^^ Nu må dessa brudar vara lite mer vänsterextrema än genomsnittet, men deras
modersinstinkter mot högerpolitik är rätt representativ bland svensken rent generellt.
Kasselstrand gjorde många felberäkningar i det här valet, den kanske största felberäkningen var att han lanserade partiet alldeles för sent, men också att han t.ex. inte skrev och släppte en bok med något genomtänkt manifesto eller där han lägger fram sin världsåskådning, helst minst ett år innan valet. Man kan skryta om sin utbildning bäst man vill (man kommer inte särskilt långt på det i politiken), men vill man verkligen övertyga folk om deras röst, och med eller utan riksdagen utöva socialt inflytande, ja då får man faktiskt skriva en bra ideologisk bok. Jag är dock osäker på om Kasselstrand besitter den kompetensen att skriva ihop något i stil med t.ex. Might is Right, men han skulle säkert kunna slänga ihop något i stil med Åkesson's Satis Polito (har inte läst den själv, är övertygad om att den är kass som fan, men sådana böcker hjälper faktiskt ens politiska karriär och parti).
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Phew.... jag är väldigt nervös just nu... vågar inte säga mer än fifty-fifty. Saknade verkligen särredovisning hos Yougov i veckan (jävla fifflare!)
Men jag gillar ju också drama. Det gör livet spännande. Trumpvalet var en riktig berg-o-dalbana, inklusive valnatten.
Och jag oroar mig egentligen mest för bettingen. Politiken kommer att gå bra hursomhelst. 10-15% i EU-valet skulle jag säga redan nu.
Jag rekommenderar dig att dra dig ur bettingen medan du fortfarande kan, du kan tacka mig senare

Hur mycket vann du på Trump förresten?