2018-09-05, 17:30
  #14965
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maketo
Otrolig lättnad, det känner jag för stunden, skulle vilja skriva glad, men det är fel typ av ord. Lättnad.
Jag har ett tidigare tungt blandmissbruk som efter min diagnos PTSD gick över till kraftigt opiatmissbruk med alla typer av opiater men främst de 3 starkaste.
Detta pågick inte så länge i jämförelse med andra, totalt 3-4 år dagligt missbruk, men vid 2014 när jag blev tvungen att flytta till min mor och mina småsyskon (Som för övrigt inte visste om hur pass nergången jag va i opiater, samt att mina småsyskon ser mig som en förebild) så blev jag tvungen att lägga ner med skiten och påbörja självmedicinering med hjälp av Buprenorfin. Det va otroligt tufft i början, men sakta o säkert så blev de lättare och min vardag va som vanlig igen.. så länge jag hade råd med suben och fick tag i de.

Det längsta jag va utan va strax över en vecka och då va jag otroligt dålig och sjuk, men så fort jag fick tag i det igen så va livet en fröjd utan några större bekymmer. Detta gjorde att jag sumpade många praktiker, min PTSD-Behandling och min kontakt med familj o vänner, då jag varannan vecka låg utan i 2-3 dagar. Va många undanflykter, bortförklaringar och sjukanmälningar.

Efter många omgångar med uppsamlat mod - kalla fötter, så svalde jag den oroande känslan av att bli straffad istället för att bli erbjuden vård, och begav mig iväg med tunga fötter mot kommunens Laro-enhet. Första gången i mitt liv så öppnade jag mig helt och berättade ärligt för en vanlig person (utanför min missbrukar-bekantskap).

Jag blev tillsagd att dom ska ha ett torsdagsmöte med Laro-teamet och Beroende, men att jag mest troligen kommer hamna på Beroende med nertrappning då jag inte hade testat på en nertrappning innanför den svenska vårdens ramar. (Fick även reda på att nertrappningen och medicinutdelningen först skulle påbörjas 5-6 veckor efter det mötet)

Jag gick därifrån med tårfyllda ögon och tunga axlar då jag visste att jag inte skulle klara av detta innan jag får min PTSD behandlad på riktigt (och slipper den medföljande ångesten som ville bli kvävd av droger) vilket jag inte kunde få gjort då jag ständigt är på jakt efter min medicin och låg sjuk varannan vecka. Detta hade kvinnan på Laro sett och märkt på mig, att det va lite mer akut, så senare samma tisdags eftermiddag så ringde telefonen:

"Hej!
Jag ville bara meddela till dig att jag tog Laro-teamet åt sidan, direkt efter vårat möte, och berättade om den jobbiga sitsen som du sitter i och jag kände mig manad att ringa dig direkt så du slipper gå och vara orolig samt nervös. Laro-teamet hälsade och sa att du uppfyller alla kriterier för att få börja på Laro, så nu vill vi bara ha rena prover i 2 veckor och sen blir du inskriven. Se nu till att ta den här chansen seriöst och gå all-in, då detta är ett väldigt ovanligt tillfälle som väldigt få blir erbjudna."


Jag tackade så otroligt mycket, från djupet av hjärtat och själen, sprang hem och lutade mig tillbaka. Nu kunde jag äntligen se en framtid, jag kunde se mig själv lämna min snart 8år långa sjukskrivning och skaffa jobb med fast inkomst eller ta upp studierna, jag kunde för första gången på 10 år börja våga drömma om en framtid med familj, villa och volvo (Vovve har jag redan).

Meningen och poängen med min historia är; Om du sitter i samma sits som jag har suttit i de senaste många åren, att du lever med ett dolt missbruk, att du inte vågar ta kontakt med vården för att få den hjälp du behöver, att allt i ditt liv saknar mening då ditt liv går ut på att få ihop cash till ditt missbruk/självmedicinering.. Det finns hopp, det finns ärligt talat en väldigt simpel lösning till grunden av dina problem.. Våga ta dig mod, Våga se din ljusare framtid, och våga drömma om något bättre. Våga känna Lättnad.

Grattis i massor!!! Jag förstår din känsla då jag gått igenom samma sak. Är på laro programmet sedan ett tag tillbaka. Mitt liv är påväg tillbaka. Så skönt att slippa stressa, jaga och hassla med droger. Välkommen till ett liv. LARO är metoden med bäst resultat och evidens för ett drogfritt liv förutsatt att du vill ha ett normalt liv och är klar med allt skit. Tyvärr är det många på programmet som inte ens vill ta tag i sitt liv utan vill mätta sina opi-receptorer med allmänna skattemedel..
Jag är tacksam och gör allt för att inte hamna på gamla hjulspår. Min psykiska sjukdom blir även enklare att behandla när det inte finns sidomissbruk. Laro is the shit för mig dvs.
Grattis igen!
Citera
2018-09-05, 18:25
  #14966
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maketo
Lyrica är en mirakel-medicin, men även mycket jobbigare att gå av än opiater (enligt mig själv).
Men ta mellan 300-600mg så tar det bort de jobbigaste med sub-avtändningen. I övrigt är imovane bra mot kvällen så du slipper känna dig för förstörd för att sova. Tramadol tar också bort de värsta (vet att det är smärtlindrande men det är varken en opiat eller opiod). Och slutligen cannabis, men det kändes självklart

Edit: om man inte är van vid lyrica sen tidigare så funkar det med 800-1200mg gabapentin som är en mycket lindrigare variant av pregabalin (lyrica).
Härligt. Måste verkligen klara av vardagen denna vecka då jag har ärenden att utföra. Men har några kartor 75 mg Lyrica och Ksalol 1 mg så det borde dämpa det mesta tycker man Tackar för svaret min vän!
Citera
2018-09-06, 02:06
  #14967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Härligt. Måste verkligen klara av vardagen denna vecka då jag har ärenden att utföra. Men har några kartor 75 mg Lyrica och Ksalol 1 mg så det borde dämpa det mesta tycker man Tackar för svaret min vän!

Ingen fara, och som några redan har påpekat så är ju tramadol en opiod men jag menar på att det är en syntetisk opiod som är framställd på konstgjord väg hur som haver, du lär klara din vecka bra med några kartor lyr och ksalolen men ta de lugnt så du slipper få AT på benz sen, hört att det ska vara bland de jobbigaste som finns.. må bäst!
Citera
2018-09-06, 02:14
  #14968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Grattis i massor!!! Jag förstår din känsla då jag gått igenom samma sak. Är på laro programmet sedan ett tag tillbaka. Mitt liv är påväg tillbaka. Så skönt att slippa stressa, jaga och hassla med droger. Välkommen till ett liv. LARO är metoden med bäst resultat och evidens för ett drogfritt liv förutsatt att du vill ha ett normalt liv och är klar med allt skit. Tyvärr är det många på programmet som inte ens vill ta tag i sitt liv utan vill mätta sina opi-receptorer med allmänna skattemedel..
Jag är tacksam och gör allt för att inte hamna på gamla hjulspår. Min psykiska sjukdom blir även enklare att behandla när det inte finns sidomissbruk. Laro is the shit för mig dvs.
Grattis igen!

Tack verkligen! jag håller fullkomligt med dig om att det är viktigt att man verkligen vill lämna missbruket bakom sig innan man söker till Laro, det finns som sagt väldigt många inom programmet som förstör för dom som faktiskt har viljan att ta tag i sitt liv. Jag är otroligt överlycklig och lättad, och kommer ge allt jag har för att ta den här chansen seriöst och se till att få en vanlig svensson-vardag så jag kan ge tillbaka till det samhället som har funnits där för mig (vilket man tyvärr har tagit för givet och spottat på som ung.) Jag har mycket att göra innan jag har gjort rätt för mig, men det är mitt mål i livet, att ge tillbaka och en vacker dag få gå i pension o se sina framtida barnbarn växa upp så som jag själv borde ha växt upp! Fortsätt kämpa mr.bushman! Och tack igen!
Citera
2018-09-06, 15:55
  #14969
Medlem
who-s avatar
Tjena. Vad heter dom orangea subutexen? Tänkte be läkaren om ett byte till dom. Har i nuläget buprenorfin sandoz. Vad kan jag säga för arr få dom? Gillar ju det märket bäst.

Fridens liljor
Citera
2018-09-06, 17:10
  #14970
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Tjena. Vad heter dom orangea subutexen? Tänkte be läkaren om ett byte till dom. Har i nuläget buprenorfin sandoz. Vad kan jag säga för arr få dom? Gillar ju det märket bäst.

Fridens liljor
Suboxone var tidigare orangea men numera verkar dom vara vita enligt FASS.

Det är dessa du menar va?
https://www.google.se/search?q=gula+suboxone&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=0ahUKEwiVhdCW1KbdAhUJWywKHdMtCFgQ_AUICigB&biw=1 280&bih=918#imgrc=Vgxk_IxkgjI9pM:
Citera
2018-09-06, 18:49
  #14971
Medlem
Kreafts avatar
Hej orkar inte söka, men haft programmet ett tag nu. Och självmant trappat ner till en 8a per dag. Har fortfarande 12mg kvar varje dag. Att nyttja som jag känner för.

Men till min stora fråga, jag känner konstigt nog mer på en 8a än på 20mg.

Hur kan detta stämma? Finns en Teori om att mer passerar över till delta receptorn desto mindre man tar.

Vad är era tankar?
Citera
2018-09-06, 19:20
  #14972
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Suboxone var tidigare orangea men numera verkar dom vara vita enligt FASS.

Det är dessa du menar va?
https://www.google.se/search?q=gula+suboxone&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=0ahUKEwiVhdCW1KbdAhUJWywKHdMtCFgQ_AUICigB&biw=1 280&bih=918#imgrc=Vgxk_IxkgjI9pM:

Det är inte suboxone jag menar. Det är subutex. Dom ser nästan ut såhär
https://goo.gl/images/qjm6X9
Citera
2018-09-06, 19:50
  #14973
Medlem
Buprenorfin Actavis är orange.
Citera
2018-09-06, 21:23
  #14974
Medlem
Lischos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maketo
Tack för ditt tack, hör av dig på pm ifall du vill veta mer, va rätt mkt av min sits som jag kortade ner i inlägget då jag inte kände mig bekväm att spilla ut allt så öppet här i forumet!




Förstår dig och tack för ditt tack med! PM när jag mår bättre! All frid..
Citera
2018-09-07, 16:34
  #14975
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Buprenorfin Actavis är orange.

Tack för ditt svar !

Actavis/teva heter dom ju =)

Hur kan jag lägga upp det för läkaren? Är det bara säga att jag tycker dom fungerar bättre?

Fridens liljor !

Mvh
Citera
2018-09-07, 22:25
  #14976
Medlem
Vad tycker ni är skillnaden mellan ett rent sub rus och om jag skulle ha blandat in lite xanor. Har några xanor hemma ifall jag skulle vilja boosta. Men jag skulle vilja veta vad skillnaden blir och hur ”boosten” känns.
Blir de ett värre opiat rus eller blir de mer benzo rus?

Dela gärna med er av egna erfarenheter

Och ja, jag vet ett det inte är en bra blandning, men med måtta så funkar det. Jag skulle ju inte få för mig attt dricka 5helrör på 1 kväll liksom. Fridens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in