Citat:
Ursprungligen postat av
HemmaHosMig
Tack för svar, det värmer att läsa om någon som tagit sig igenom detta helvete och kan berätta om det. Har haft en AT på Subutex förut men hade mycket mildrade symptom då. All information jag hittar säger att insomnian ska vara över efter två veckor men om det inte verkar konstigt för er andra så måste det vara subutexen som spökar (se svar ovan).
Alla andra symptom är enkla att genomlida, men sömn är ju så känsligt. Hade gärna aktiverat mig mer men är rädd att svimma pga sömnbristen. Får sova inatt med theralen så mår jag förhoppningsvis bättre imorgon.
Stort grattis till din nykterhet, bra jobbat!! Jag kommer att stå där snart själv. Tack.
Abstinens är sjuuuuuukt individuell, har läst att det sätter sig på ens svagheter, vilket stämmer på mig, har man haft problem med sömnen är det garanterat där det blir värst, ont i i ryggen så blir det förvärrat osv.
Jag ska inte ljuga, men om du käkat sub en längre tid, typ över 3 månader så tar det tid att läka och bli bra. Många säger att ålder spelar in, lättare om man är yngre. Jag känner spår av skiten fortfarande, men om jag blickar bakåt för en månad sen så tyckte jag då att jag mådde bra, men idag inser jag att jag inte var helt 100% då. Men det är ju positivt.
För mig kom en tydlig förbättring dag 45 (olika för alla), då släppte lite av orkeslösheten som infaller när abstinensbesvären har lagt sig. Orkeslösheten är rätt jobbig, men ändå en skitsak i jämförelse med ångest, sömnlöshet. Svettningar kan vara seglivade också. Som du skriver så kan sömnproblemen vara långvariga, men är du frisk i övrigt tror jag inte du behöver oroa dig för att svimma, din kropp kommer att kräva den sömn precis så mycket så att du klarar dig, det är bara olustigt att inte få sova ut ordentligt.
Jo, ät vettigt och så mycket du kan, överskott är bättre än underskott och de flesta sover bättre på överskott.
För mig vara mirtazapinen en life saver, jag kunde får hyfsat normal sömn, typ 8 timmar pga av den runt 5 veckor in i processen. Vem vet, du kanske sover som en gris, redan nu, om du får det utskrivet. Den verkar direkt dessutom, i motsats till randra antidepressiva. Hade inget problem att sluta med den efter 6 månaders bruk heller.
Du kan skicka PM om du undrar nåt mer, jag har ganska bra koll på hur det var.