2018-09-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Vilken drog förutom de som tillhör klassen opiater och opioider rekommenderas om man vill maskera sin Buprenorfin avtändning? Med andra ord, vilken drog lindrar avtändningen bäst i erat tycke? Ska nämligen klippa några veckors Buprenorfin missbruk och vill åtminstone lindra den på bästa sätt då jag har ett jobb att sköta och vill helst inte gå till jobbet lite sjuk på opiater. Usch.

Tack på förhand!

Lyrica är en mirakel-medicin, men även mycket jobbigare att gå av än opiater (enligt mig själv).
Men ta mellan 300-600mg så tar det bort de jobbigaste med sub-avtändningen. I övrigt är imovane bra mot kvällen så du slipper känna dig för förstörd för att sova. Tramadol tar också bort de värsta (vet att det är smärtlindrande men det är varken en opiat eller opiod). Och slutligen cannabis, men det kändes självklart

Edit: om man inte är van vid lyrica sen tidigare så funkar det med 800-1200mg gabapentin som är en mycket lindrigare variant av pregabalin (lyrica).
Senast redigerad av Maketo 2018-09-04 kl. 22:34. Anledning: Kom på att tillägga en sak
Citera
2018-09-05, 08:34
Medlem
Två veckor sedan sista Subutex-intaget och jag har grova sömnstörningar. Igår fick jag 4h sömn och inatt sov jag inte en blund.

Finns det något att göra? Försöker bibehålla rutiner med mat och lite motion även om det är väldigt svårt. Har inte tillgång till benso eller annat som i vanliga fall skulle hjälpa, men allt från apotek och liknande funkar.

Att inte kunna sova är så klart väldigt frustrerande men försöker vara positiv och tänka att det löser sig snart. Men hur länge kan man gå utan att sova innan det blir ett medicinskt problem? Tacksam för svar.
Citera
2018-09-05, 09:29
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaHosMig
Två veckor sedan sista Subutex-intaget och jag har grova sömnstörningar. Igår fick jag 4h sömn och inatt sov jag inte en blund.

Finns det något att göra? Försöker bibehålla rutiner med mat och lite motion även om det är väldigt svårt. Har inte tillgång till benso eller annat som i vanliga fall skulle hjälpa, men allt från apotek och liknande funkar.

Att inte kunna sova är så klart väldigt frustrerande men försöker vara positiv och tänka att det löser sig snart. Men hur länge kan man gå utan att sova innan det blir ett medicinskt problem? Tacksam för svar.

Du har inte varit på vårdcentralen då och bett om Atarax, Theralen, Lergigan osv? Nån av dom tre eller kanske någon form av kombination av dom kan hjälpa dig.
Annars vore det ju guld värt om du hade en kran som sålde Lyrica eller Gabapentin som du kan äta en vecka.
Hur länge kan man gå utan att sova innan det blir ett medicinskt problem ställde du också.
Det är jätteolika. När jag hade AT på benso så kunde jag inte sova. 6:e dygnet började jag hallucinera och fick psykos och dom fick tvångssöva mig med 40 mg Stesolid + nåt antipsykotiskt.
Hur länge man klarar sig utan sömn är högst individuellt.

Du skrev att du fick 4 timmars sömn en natt, sen inget. Det går lite upp och ner? Men du verkar ju få sova lite iaf. Du kommer att klara dig och det kommer att vända snart!
Citera
2018-09-05, 09:43
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:

Sjukt jobbigt, vet precis vad du går igenom. Om du har en vårdkontakt kan du be om att bli insatt på Mirtazapin, brukar ge de flesta sömn samt öka aptiten avsevärt, viket är guld värt. Sömnproblem vid utsättning av opioider är en bitch, men sover du 4 timmar/natt kommer du att klara dig. För mig blev det bättre i trappsteg, dvs mådde piss många dagar för att plötsligt en dag må lite bättre. Ju mer du aktiverar dig, vad som helst, ju snabbare komner du bli bättre. Men jag hade själv kraftiga problem med att ens palla ta en dusch.

En dag inte allt för långt framöver, förutsatt total avhållsamhet, kommer du plötsligt känna igen dig själv och börja må riktigt bra.

Har själv varit clean i 4 månader och mår utmärkt. Stort lycka till!
Citera
2018-09-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Du har inte varit på vårdcentralen då och bett om Atarax, Theralen, Lergigan osv? Nån av dom tre eller kanske någon form av kombination av dom kan hjälpa dig.
Annars vore det ju guld värt om du hade en kran som sålde Lyrica eller Gabapentin som du kan äta en vecka.
Hur länge kan man gå utan att sova innan det blir ett medicinskt problem ställde du också.
Det är jätteolika. När jag hade AT på benso så kunde jag inte sova. 6:e dygnet började jag hallucinera och fick psykos och dom fick tvångssöva mig med 40 mg Stesolid + nåt antipsykotiskt.
Hur länge man klarar sig utan sömn är högst individuellt.

Du skrev att du fick 4 timmars sömn en natt, sen inget. Det går lite upp och ner? Men du verkar ju få sova lite iaf. Du kommer att klara dig och det kommer att vända snart!

Tack för svar. Kan vara så att jag har AT på benso, läste att insomnia kan vara ett problem även där. Har käkat benso dagligen i ca 3 veckor, kanske inte är tillräckligt länge för att få AT iofs. Har käkat benso och även lyrica just för att genomlida denna Subutex AT så smidigt som möjligt. Nu har jag lagt av med allt. Aldrig mer Subutex för mig, jag klarar inte av det och det är fan i mig inte värt det.

Theralen har jag hemma (är inte hemma just nu, därav min oro). Det hade jag glömt bort - tack. Då kan jag räkna med att få sova inatt iaf.

Ipren och panodil hjälper mer än man tror mot sömnbrist, allt känns lite mer hanterligt. Tack igen för svar, ingen i min närhet kan få veta om varför jag inte kan sova så uppskattar råd och rön.

4h inatt vs. 0h är inte jättestor skillnad än så länge. Blir väl mer senare idag, men ska försöka sova/vila idag hela dagen idag så kanske jag kan återhämta mig snart.
Citera
2018-09-05, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Q: Vad är buprenorfin?
A:
Buprenorfin är en opioid som kan syntentiseras från opiumalkaloiden tebain. Så gott som alla andra opioider är buprenorfin smärtstillande och rusgivande, men buprenorfin har också en egenskap som blockerar andra opioders effekt. Vill man imponera med sina läkarkunskaper kan säga att buprenorfinets egenskaper är både agonistiska (ger rus) och antagonistiska (hindrar andra rus).

En annan speciell sak med buprenorfin är den mycket långa halveringstiden (37 timmar)! Detta gör att buprenorfin ger ett långt rus, men det innebär även att den blockerande effekten varar länge.

Q: Vad används buprenorfin för?
A:
Inom den svenska sjukvården förekommer buprenorfin under namn som Temgesic, Norspan, Suboxone och Subutex. De två förstnämnda av dessa är används mot smärta medan de senare två används som nedtrappning och substitutunderhåll för opioidberoende. Sen får vi ju inte glömma att buprenorfin också är en potent rekreationell drog.

Q: Vad är skillnaden på dessa olika former?
A:
Subutex och Suboxone är tabletter designade för att smälta under tungan (sublingualt) på patienten, så att buprenorfinet tas upp av munslemhinnorna. Subutex består av endast buprenorfin, medan Suboxone också innehåller naloxon. Naloxon har också blockerande effekter och är till för att hindra folk från att få rus av Suboxone. Detta funkar dock inte särskilt bra; det går fortfarande att bli hög på Suboxone.

Temgesic kommer också i den formen, men det finns även injektionslösningar av Temgesic. Norspan är ett depotplåster som gör att buprenoret tas upp av huden (subdermalt). Man kan också inta krossade piller nasalt.

Q: Så vilket intagningssätt är mest effektivt?
A:
Buprenorfin har en väldigt låg oral biotillgänglighet, vilket gör att man behöver mycket högre doser för att få effekt om man sväljer pillren än om man intar dem på något annat sätt. Att följa bipackssedelns instruktioner och sätta tabletterna under tungan fungerar bättre än det orala intaget, men det vanligaste sättet är att snorta, åtminstone då man använder buprenorfin i russyfte. Då man snortar skall man komma ihåg att inte dra in de krossade tabletterna för hårt, eftersom de då åker ner för halsen i magen; man skall istället "andas in" sina linor, så att allt fastnar i näsan.

För att få ut det mesta av buprenorfin måste man dock injicera. Om man injicerar i muskeln får man tre gånger så hög biotillgänglighet som vid sublingualt intag, och om man injicerar i en ven får man också ett skönare påslag. Men det är fortfarande inte någon bra idé att skjuta sina krossade piller om man är mån om sin hälsa. Att skjuta tabletter är alltid mer eller mindre ohälsosamt eftersom de förutom det aktiva ämnet innehåller en massa bindemedel, och Subutex (den vanligaste buprenorfinformen på gatan) hör definitivt till de piller som är mer ohälsosamma. Bindemedlen som finns i Subutex skadar inte bara venerna, utan kan också åka hela vägen upp till ögonen och på lång sikt försämra ens syn om man injicerar mycket! Att missa ett intravenöst skott och träffa en muskel istället kan också leda till bölder och andra komplikationer. Temgesic-injektionslösningen går däremot bra att sätta i både muskler och vener.

A: Vad kostar Subutex på gatan i Sverige?
Q:
Oftast ligger priset på en 8 mg-tablett någonstans mellan 200-300 SEK, men priser så låga som 100 SEK eller så höga som 500 SEK är inte helt ovanligt. Som nästan alltid då det gäller droger är priserna lägst i södra Sveriges storstäder medan de är högst i norra Sveriges bonnhålor.

Q: Hur stor dos skall man ta?
A:
En bra nybörjardos är 1 mg (som passar bra att dra in i två linor på 0,5 mg vardera då det gäller krossade Subutex-piller). Om man använder buprenorfin för ofta kommer man dock att bli tolerant och behöva större doser. Buprenorfindosen har ett "tak" på ungefär 24 mg, vilket innebär att man inte kan få mer effekt genom att överskrida den dosen. Om man skaffat sig så hög tolerans kan man alltså inte längre bli hög på buprenorfin.

Q: Och nu till den viktiga frågan, hur känns ruset!?
A:
Medan exempelvis morfin och heroin har relativt lika rus för alla användare, skiljer sig buprenorfin en del från person till person, precis som tramadol. Vissa blir pigga och sociala medan andra blir dåsiga. Många blir bådeoch: Dåsiga då de ligger/sitter bekvämt och energiska då de gör något intressant. Detta växlande rus är inte lika vanligt bland morfinderivaten (oxykodon, kodein, heroin, etc) som brukar ha en mer jämnstark dimma hela tiden.

Men hur oförutsägbart detta än låter så är ju buprenorfin hur som helst en opioid, så den typiska opioideffekten finns förtås alltid där, dvs känslan av harmoni, trygghet, värme och lycka. Dessa effekter är väldigt starka hos buprenorfin jämfört med lättare opioider som kodein och tramadol. Många användare tycker t.o.m. att det är lika skönt att snorta buprenorfintabletter som det är att snorta morfinpiller. Speciellt i början brukar buprenorfinruset upplevas som väldigt kraftfullt, medan euforin snabbt minskar då man blir tolerant (snabbare än med morfin, t.ex.).
Vad bra att du har läkarkunskaper. Jag vill passa på att fråga om dolcontin har samma egenskap som buprenorfin att det blockerar andra opioders effekt. Det skulle vara intressant med ett svar från en mycket imponerad medlem.
Citera
2018-09-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Sjukt jobbigt, vet precis vad du går igenom. Om du har en vårdkontakt kan du be om att bli insatt på Mirtazapin, brukar ge de flesta sömn samt öka aptiten avsevärt, viket är guld värt. Sömnproblem vid utsättning av opioider är en bitch, men sover du 4 timmar/natt kommer du att klara dig. För mig blev det bättre i trappsteg, dvs mådde piss många dagar för att plötsligt en dag må lite bättre. Ju mer du aktiverar dig, vad som helst, ju snabbare komner du bli bättre. Men jag hade själv kraftiga problem med att ens palla ta en dusch.

En dag inte allt för långt framöver, förutsatt total avhållsamhet, kommer du plötsligt känna igen dig själv och börja må riktigt bra.

Har själv varit clean i 4 månader och mår utmärkt. Stort lycka till!

Tack för svar, det värmer att läsa om någon som tagit sig igenom detta helvete och kan berätta om det. Har haft en AT på Subutex förut men hade mycket mildrade symptom då. All information jag hittar säger att insomnian ska vara över efter två veckor men om det inte verkar konstigt för er andra så måste det vara subutexen som spökar (se svar ovan).

Alla andra symptom är enkla att genomlida, men sömn är ju så känsligt. Hade gärna aktiverat mig mer men är rädd att svimma pga sömnbristen. Får sova inatt med theralen så mår jag förhoppningsvis bättre imorgon.

Stort grattis till din nykterhet, bra jobbat!! Jag kommer att stå där snart själv. Tack.
Citera
2018-09-05, 11:06
Medlem
Citat:
Tack för svar, det värmer att läsa om någon som tagit sig igenom detta helvete och kan berätta om det. Har haft en AT på Subutex förut men hade mycket mildrade symptom då. All information jag hittar säger att insomnian ska vara över efter två veckor men om det inte verkar konstigt för er andra så måste det vara subutexen som spökar (se svar ovan).

Alla andra symptom är enkla att genomlida, men sömn är ju så känsligt. Hade gärna aktiverat mig mer men är rädd att svimma pga sömnbristen. Får sova inatt med theralen så mår jag förhoppningsvis bättre imorgon.

Stort grattis till din nykterhet, bra jobbat!! Jag kommer att stå där snart själv. Tack.
Abstinens är sjuuuuuukt individuell, har läst att det sätter sig på ens svagheter, vilket stämmer på mig, har man haft problem med sömnen är det garanterat där det blir värst, ont i i ryggen så blir det förvärrat osv.

Jag ska inte ljuga, men om du käkat sub en längre tid, typ över 3 månader så tar det tid att läka och bli bra. Många säger att ålder spelar in, lättare om man är yngre. Jag känner spår av skiten fortfarande, men om jag blickar bakåt för en månad sen så tyckte jag då att jag mådde bra, men idag inser jag att jag inte var helt 100% då. Men det är ju positivt.

För mig kom en tydlig förbättring dag 45 (olika för alla), då släppte lite av orkeslösheten som infaller när abstinensbesvären har lagt sig. Orkeslösheten är rätt jobbig, men ändå en skitsak i jämförelse med ångest, sömnlöshet. Svettningar kan vara seglivade också. Som du skriver så kan sömnproblemen vara långvariga, men är du frisk i övrigt tror jag inte du behöver oroa dig för att svimma, din kropp kommer att kräva den sömn precis så mycket så att du klarar dig, det är bara olustigt att inte få sova ut ordentligt.

Jo, ät vettigt och så mycket du kan, överskott är bättre än underskott och de flesta sover bättre på överskott.

För mig vara mirtazapinen en life saver, jag kunde får hyfsat normal sömn, typ 8 timmar pga av den runt 5 veckor in i processen. Vem vet, du kanske sover som en gris, redan nu, om du får det utskrivet. Den verkar direkt dessutom, i motsats till randra antidepressiva. Hade inget problem att sluta med den efter 6 månaders bruk heller.

Du kan skicka PM om du undrar nåt mer, jag har ganska bra koll på hur det var.
Citera
2018-09-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemfixaren
Vad bra att du har läkarkunskaper. Jag vill passa på att fråga om dolcontin har samma egenskap som buprenorfin att det blockerar andra opioders effekt. Det skulle vara intressant med ett svar från en mycket imponerad medlem.
Tror den medlemmen dessvärre är avliden. Nej docontin är en full agonist, precis som tex heroin. Ta INTE docontin på din avtändning, du kommer att bli helt återställd och förmodligen hög. Har gjort precis det tidigare gånger jag tänt av från sub. Du lurar bara dig själv och det kommer att vara psykologist jobbigt att komma tillbaks till abstinensbesvären du hade innan. Du kanske inte hade tänkt göra det.

Mitt råd är att hålla sig borta från allt beroendeframkallande om du vill att processen ska bli så kort som möjligt.
Citera
2018-09-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maketo
Lyrica är en mirakel-medicin, men även mycket jobbigare att gå av än opiater (enligt mig själv).
Men ta mellan 300-600mg så tar det bort de jobbigaste med sub-avtändningen. I övrigt är imovane bra mot kvällen så du slipper känna dig för förstörd för att sova. Tramadol tar också bort de värsta (vet att det är smärtlindrande men det är varken en opiat eller opiod). Och slutligen cannabis, men det kändes självklart

Edit: om man inte är van vid lyrica sen tidigare så funkar det med 800-1200mg gabapentin som är en mycket lindrigare variant av pregabalin (lyrica).
Tramadol är en opioid. Tyckte det var värt att nämna.
Citera
2018-09-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Tror den medlemmen dessvärre är avliden. Nej docontin är en full agonist, precis som tex heroin. Ta INTE docontin på din avtändning, du kommer att bli helt återställd och förmodligen hög. Har gjort precis det tidigare gånger jag tänt av från sub. Du lurar bara dig själv och det kommer att vara psykologist jobbigt att komma tillbaks till abstinensbesvären du hade innan. Du kanske inte hade tänkt göra det.

Mitt råd är att hålla sig borta från allt beroendeframkallande om du vill att processen ska bli så kort som möjligt.
Instämmer till 100%
Ta de råden som en vän till hela dig. Till alla andra också för den delen.
Just say No to Drugs som Nancy Reagan en gång yttrade.
Citera
2018-09-05, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maketo

Tram är en syntetisk opioid..
Bäst för att lindra AT är som sagt Lyr, helst gabapentin pga beroendepotentialen. Catapressan är suveränt. Används på avgiftning mot AT. Dimor/Loperamid i marginell överdos, dock så är det en inaktiv opioid (1-2 förp/dag). Om du vill eller har möjlighet, ta lite bens. Imovane eller stilnoct till natten. Har man dessa preparat så borde sub-at vara outhärdig..
Senast redigerad av Dr.Bushman 2018-09-05 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in