2018-09-03, 07:28
  #16081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Om du påstår att alla hemlösa är alkisar och pundare, då har du fel. Men jag förstår att det var dit du ville. Finns folk som haft bolag, och mist det. Frun antagligen också gått, ingen vill vara ihop med en loser, då är det inte långt till absolut social deroute.

Om man saknar 250 000 till en bostadsrätt så är men bostadslös i Sverige. Det är det enda som står till buds när invandrarna flyttat in i alla hyresrätter. Men det kan nog gå att hyra också på vissa platser om man kan betala 15 000 varje månad i hyra.

Bostadsbristen är relativ, det beror vanligtvis på något annat. Om man däremot har "rätt" till bostad utan motprestation då saknas många miljoner bostäder för alla som vill bo just i ett land där "rättigheter" styr behoven. Pröva res till Venezuela eller Kuba länder där det finns rättigheter i varje fall i propagandan.
Citera
2018-09-03, 07:43
  #16082
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast vänta nu här.

Kvinnan i exemplet har läst en master på 5 ÅR inom drama/teater. Ett område som är NOTORISKT svårt att få jobb inom. På de 5 åren hade hon kunnat utbilda sig till TVÅ olika bristyrken (tex VVS montör eller SSK) där hon hade fått garanterad anställning omedelbart. Eftersom hon klarade av en master finns uppenbarligen kvaliteten där.

Hon sätter sedan barnen i skolor på Sveriges mest exklusiva plats (sthlms innerstad) som de sedan "måste" gå kvar i (sannolikt för att pappan bor i innerstan)

Finns flera möjliga anledningar till hennes situation men mest sannolikt har allt ekonomiskt ansvar lagts på maken vilket är oerhört oansvarigt om man ser det som helt nödvändigt att fortsätta bo på Sveriges mest exklusiva plats vid ett eventuellt uppbrott.

Ska ALLA i Stinas situation "ha rätt" till en våning i innerstan billigt? Hur prioriterar man? Det finns säkert en miljon ansvarslösa människor runt om i Sverige. Ska alla få bo i Sthlms innerstad? Varför ska "samhället" kratta manegen för de som är oansvariga på det sättet? Hur motiverar man det ur ett rättviseperspektiv för de som INTE valde att läsa en 5årig flumutbildning som man vet är omöjlig att få jobb på och blev vvs-montörer istället??

Hur motiverar man för en annan trebarnsmorsa (som inte har delad vårdnad) som bor i Farsta stt Stina ska få särbehandling för att hon tidigare i en period av sitt liv bodde i innerstan?

Bra svar, det enda tillägget är att det finns många föräldrar som kämpar för att få in barnen i innerstadsskolor trots att de själva bor i en förort. Det är alltså långt ifrån säkert att pappan bor i innerstan och att det är ett skäl för barnet att gå där. Även om så skulle vara fallet är det heller inget som gör att barnet måste gå i skolan där, en skola som ligger mellan föräldrarnas bostäder skulle kunna vara mer lämpligt, eller en skola där mamman bor.
Citera
2018-09-03, 07:58
  #16083
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Om man saknar 250 000 till en bostadsrätt så är men bostadslös i Sverige. Det är det enda som står till buds när invandrarna flyttat in i alla hyresrätter. Men det kan nog gå att hyra också på vissa platser om man kan betala 15 000 varje månad i hyra.

Bostadsbristen är relativ, det beror vanligtvis på något annat. Om man däremot har "rätt" till bostad utan motprestation då saknas många miljoner bostäder för alla som vill bo just i ett land där "rättigheter" styr behoven. Pröva res till Venezuela eller Kuba länder där det finns rättigheter i varje fall i propagandan.

Nej man är inte bostadslös för att man saknar 250,000 kr, man är bostadslös för att man saknar bostad. Det finns rätt många rätt många som har bostad men inte 250,000kr.

Och denna "rätt" att få bostad skulle vara någon annans skyldighet. Tar du på dig den skyldigheten och bygger billiga HR?
Citera
2018-09-03, 08:18
  #16084
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och det är som tidigare en stor lögn.
Och inte på något sätt visar du att du har förstått vad jag skriver ovan om marknadspris.

Du är ungefär som sovjetkramarna förr som envetet bet sig fast i lögner och förnekade all information som kom fram.


Vem ville betala mer?
Det måste framgå. Annars går det inte att säga att det var någon "rabatt", eller hur stor den var.
Framgår det att någon ville betala mer men inte fick köpa?
Om jämförbara lägenheter i området har ett försäljningsvärde på låt säga 5 miljoner, och de aktuelle lägenheterna säljs för 2 miljoner, så kan man ta om en rabatt på 3 miljoner.
Om en Volvo V70 kostar 300000 och du erbjuds köpa en för 200000, så har du fått en rejäl rabatt på denna.
Citera
2018-09-03, 08:28
  #16085
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om jämförbara lägenheter i området har ett försäljningsvärde på låt säga 5 miljoner, och de aktuelle lägenheterna säljs för 2 miljoner, så kan man ta om en rabatt på 3 miljoner.
Om en Volvo V70 kostar 300000 och du erbjuds köpa en för 200000, så har du fått en rejäl rabatt på denna.

Men nu var det inte två jämförbara bostäder, det var en HR som jämfördes med BR. Du anser väl inte att HR har samma marknadsvärde som BR, eller gör du det?
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-09-03 kl. 08:30.
Citera
2018-09-03, 08:54
  #16086
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men nu var det inte två jämförbara bostäder, det var en HR som jämfördes med BR. Du anser väl inte att HR har samma marknadsvärde som BR, eller gör du det?
Frågan var ju prissättningen vid en ombildning, varför hyresgästerna får köpa sina lägenheter till halva marknadsvärdet. Marknadsvärdet är lätt att fastställa genom att jämföra med försäljningspriset på liknande lägenheter i området.
Det finns hu mycket som helst att läsa om "Stockholmsrean", det är allmänt känt och inget som jag hittar på.
Citera
2018-09-03, 09:03
  #16087
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Frågan var ju prissättningen vid en ombildning, varför hyresgästerna får köpa sina lägenheter till halva marknadsvärdet. Marknadsvärdet är lätt att fastställa genom att jämföra med försäljningspriset på liknande lägenheter i området.
Det finns hu mycket som helst att läsa om "Stockholmsrean", det är allmänt känt och inget som jag hittar på.

Det fick de ju inte, det var en HR när de köpte och skulle fortsatt vara HR om de inte hade köpt, så frågan som du undvek att svara på är om du anser att en HR har samma marknadsvärde som en BR?
Citera
2018-09-03, 09:21
  #16088
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det fick de ju inte, det var en HR när de köpte och skulle fortsatt vara HR om de inte hade köpt, så frågan som du undvek att svara på är om du anser att en HR har samma marknadsvärde som en BR?
Det var en fastighet man köpte, till ett pris som gjorde att det i praktiken gavs en rejäl rabatt på bostäderna. Hyresgästerna erbjöds köpa "sina" lägenheter till ett pris långt under vad motsvarande bostadsrätt kostade på den öppna marknaden.
Prissättningen är fri, men på direktiv av Alliansen sattes priset på fastigheten tillräckligt lågt för att locka till köp. Våra gemensamma tillgångar har på detta sätt reats ut till ett antal lyckligt lottade hyresboende, och alla andra medborgare har för all framtid gått miste om möjligheten att hyra dessa lägenheter.
Citera
2018-09-03, 09:29
  #16089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

4. Det finns inget som hindrar allmännyttan från att bygga annat än deras egen enfaldighet och pengar. Pengar är ett litet problem i sammanhanget då de flesta banker lånar ut mot säkerhet i fastigheten även för allmännyttan. För att inte tala om staten. Äger allmänyttan mark är det bara strandsskydd och utrotningshotade djur som vid avsaknad av enfaldighet kan hindra ett bygge. Storleken på enfaldigheten är nu vara uppenbar för dig.


Tja, i Stockholm finns ju Joakim Larsson som bromskloss.

https://www.stockholmsfria.se/artikel/113214

"Stockholms stora bostadsbolag ska bygga bostadsrätter i områden där hyresrätter dominerar. Enligt ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M) är Rinkeby ett aktuellt område och syftet är att få fler upplåtelseformer som gör områdena ännu mer attraktiva."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/moderaterna-fler-bostadsratter-i-jarva

"– Under den förra mandatperioden, när Moderaterna styrde, satsade man mer än 20 miljoner på konsulter för att övertala folk att ombilda i Järva. Man lyckades få till en ombildning i Tensta. Det visar att människor varken har råd eller vill."

https://fastighetsnytt.se/2018/02/m-kommunal-graddfil-till-bostader/

"– Om staden tränger ut privata aktörer riskerar byggtakten att avta och utbudet att minska, vilket gör att stockholmarna får vänta ännu längre på en hyresrätt, säger Joakim Larsson (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Partiet menar att den politiska majoriteten ger kommunala bolag en gräddfil på bostadsmarknaden."

Ganska uppenbart att Alliansen i allmänhet och moderaterna i synnerhet har en nollvision för
Allmännyttan. Fult ord ? Egennytta låter i vart fall inte bättre.
Citera
2018-09-03, 09:31
  #16090
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det var en fastighet man köpte, till ett pris som gjorde att det i praktiken gavs en rejäl rabatt på bostäderna. Hyresgästerna erbjöds köpa "sina" lägenheter till ett pris långt under vad motsvarande bostadsrätt kostade på den öppna marknaden.
Prissättningen är fri, men på direktiv av Alliansen sattes priset på fastigheten tillräckligt lågt för att locka till köp. Våra gemensamma tillgångar har på detta sätt reats ut till ett antal lyckligt lottade hyresboende, och alla andra medborgare har för all framtid gått miste om möjligheten att hyra dessa lägenheter.

Precis det var en fastighet de köpte och därför faller hela din jämförelse med en BR. Det var heller ingen som bjöd mer för fastigheten.
Citera
2018-09-03, 09:36
  #16091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

En snedvriden marknad gör allt den kan för att få rätsida på sig själv. En ren naturlag.

Ideologiskt halsstarriga högerpolitiker har väl inget med naturen att göra. Att slumpa
bort allmän egendom hör däremot hemma på den kanten.

Ser du de moderata politikerna, de som till skillnad från vissa andra på den kanten,
inte arbetar som marknaden som en mänsklig inkarnation av densamma ?

Konstiga naturlagar. Men du har väl läst grundkursen i ekonomi och ingenting annat.
Någonsin.
Citera
2018-09-03, 09:37
  #16092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ska jag hålla en stavningskurs med dig nu också, kan du inte googla själv och se att getto kan stavas på olika sätt, Elvis var för övrigt inte svensk.

Är inte ghetto en ganska nedlåtande benämning på områden och även på människorna däri ?
Du var ju inte nedlåtande, bara full av förakt mot mindre lyckligt lottade än du själv. Enligt
dig själv då.
__________________
Senast redigerad av litesliten 2018-09-03 kl. 09:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in