2017-12-12, 08:57
  #14881
Avslutad
[quote=Alpoxen|62585602]
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Vilka alla andra marknader? Inte alla andra bostadsmarknader i alla fall. Men Sverige kanske ska bli extremast i världen på bostadsmarknaden, precis som vi redan är på skolmarknaden.

Jaha så Helsingfors,Oslo, London etc har alltså inte marknadshyror? Man kan alltså hyra våningar mitt i smeten i dessa städer som den jsg länkade för 7000 i mån? Det var som fan!
Citera
2017-12-12, 08:59
  #14882
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Om någon är beredd att betala mer är helt irrelevant, eller vill du skrota besittningsskyddet?
Statligt priviegium? Ett kontrakt är ett kontrakt. Båda parter har skrivit på det. Var kommer staten in? Speciellt i detta fallet då resten av huset är Bostadsrätter. Den hyrs alltså av en BRF, om du tycker dom satt hyran för lågt är det din rätt att tycka det. För övrigt saknar jag vissa uppgifter, t. ex byggnadsår men framför allt 'Stambytt år/senast'.

Nej det är jävligt relevant..När de som idag hyr lägenheten flyttar får värden rätt att ta ut vilken hyra de vill. Du fatta likaväl som jag att denna BRF knappast hyrt ut denna lägenhet till detta pris om det inte fanns kraftiga regleringar på marknaden.
Citera
2017-12-12, 09:02
  #14883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej det är jävligt relevant..När de som idag hyr lägenheten flyttar får värden rätt att ta ut vilken hyra de vill. Du fatta likaväl som jag att denna BRF knappast hyrt ut denna lägenhet till detta pris om det inte fanns kraftiga regleringar på marknaden.

Hur ser dessa regleringar ut?
Citera
2017-12-12, 09:14
  #14884
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det kan du inte här heller jävla pundhuvud om du inte redan har kontrakt eller ett bytesobjekt.

Så du menar att det sitter massor av människor på liknande lgh i centrala Oslo, Helsingfors och London? Länk tack!
Citera
2017-12-12, 09:37
  #14885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så du menar att det sitter massor av människor på liknande lgh i centrala Oslo, Helsingfors och London? Länk tack!

Hyresrätter i vår mening existerar ju knappt i Oslo, de flesta äger. I London finns däremot massor med subventionerade kommunala lägenheter. Även centralt. De kommer så klart inte i fråga om du som utlänning skulle vilja hyra, då är du, som i Oslo, hänvisad till att hyra av någon som äger. Helsingfors stad är den största hyresvärden i Helsingfors, var sjätte invånare bor i deras hyresbestånd. Dessa hyreslägenheter är mycket poulära eftersom hyrorna är rimliga. De finns i alla stadsdelar. Om du är intresserad kan du ställa dig i kö.
Citera
2017-12-12, 10:03
  #14886
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hyresrätter i vår mening existerar ju knappt i Oslo, de flesta äger. I London finns däremot massor med subventionerade kommunala lägenheter. Även centralt. De kommer så klart inte i fråga om du som utlänning skulle vilja hyra, då är du, som i Oslo, hänvisad till att hyra av någon som äger. Helsingfors stad är den största hyresvärden i Helsingfors, var sjätte invånare bor i deras hyresbestånd. Dessa hyreslägenheter är mycket poulära eftersom hyrorna är rimliga. De finns i alla stadsdelar. Om du är intresserad kan du ställa dig i kö.

Visa mig EN lögenhet i nivå med den jag länkade som går för samma pengar i en annan huvudstad i hela västeuropa i stadens mest attraktiva område tack. Borde ju vara enkelt fixat isf.
Citera
2017-12-12, 10:04
  #14887
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nybyggda hyresrätter står inte direkt utan intressenter , till skillnad från BRmarknaden som har uppenbara problem.

Det beror på var i landet du menar. I Sthlm är det nog inga problem att hyra ut, men Uppsala har uppenbara problem.

http://www.uppsalatidningen.se/4654221

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det handlar i vissa fall om minuter efter att möjlighten att boka kommit ut på nätet så är det fulltecknat. Trenden går mot fler HR, färre BR.
den långa trenden är solklar. BR har tagit över fullständigt iom att det är så ofördelaktigt att vara hyresvärd, vilket lett till en enorm ombildningsvåg.


Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
https://www.sabo.se/hyresratten-gar-om-bostadsratten/
Citat från ingressen: "I år byggs det fler hyresrätter än bostadsrätter, enligt Boverkets senaste prognos.

I år ja; men det intressanta är hur den långa trenden ser ut. På 70-talet var nästan alla lgh i Sthlms innerstad hyresrätter. Hur ser det ut idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Och nästa år beräknas nyproduktionen av bostadsrätter vända nedåt, medan antalet nya hyresrätter fortsätter att öka."
det är så det blir med de nya amorteringsreglerna...Förr eller senare bottnar vi och produktionen kommer igång igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hyresrätter är ju vad marknaden skrikit efter i decennier men för byggbolagen har BR varit mer lönsamt. Ja tills nu då.


Marknaden? Snarare är det väl vänstern som skrikit sig hesa efter något som inte finns. Billiga nya hyresrätter är en ideologisk illusion som vissa okunniga dårar tror blint på.
Citera
2017-12-12, 11:23
  #14888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Visa mig EN lögenhet i nivå med den jag länkade som går för samma pengar i en annan huvudstad i hela västeuropa i stadens mest attraktiva område tack. Borde ju vara enkelt fixat isf.
fan vad korkad du är. När har jag påstått att jag kan länka till det? Hur var det med marknadshyrorna nu då? Ska vi sätta oss in i situationen i London? Här en sida som förmedlar subventionerade lägenheter i London till medelinkomsttagare https://www.london.gov.uk/what-we-do/housing-and-land/renting/london-living-rent
Hyran ligger typiskt på två tredjedelar av marknadshyran enligt sidan. Finns så klart billigare alternativ för låginkomsttagare. (finns olika typer som affordable hosing och social housing)här kan du läsa om hur man bestämmer hyrorna för de subventionerade hyreslägenheterna i trendiga Notting Hill. https://www.nhhg.org.uk/residents/rent-and-service-charge/how-are-tenant-rents-set/
Tycker nog det är attraktivare än Ynglingagatan. Hyrorna i dom bostäderna är normalt hälften av marknadshyrorna.
Om medianhyran i London är ung 1850 pund på den privata marknaden (för en lgh, inte ett rum) kan du ju räkna själv.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-12 kl. 11:48.
Citera
2017-12-12, 11:28
  #14889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror på var i landet du menar. I Sthlm är det nog inga problem att hyra ut, men Uppsala har uppenbara problem.

http://www.uppsalatidningen.se/4654221

den långa trenden är solklar. BR har tagit över fullständigt iom att det är så ofördelaktigt att vara hyresvärd, vilket lett till en enorm ombildningsvåg.




I år ja; men det intressanta är hur den långa trenden ser ut. På 70-talet var nästan alla lgh i Sthlms innerstad hyresrätter. Hur ser det ut idag?

det är så det blir med de nya amorteringsreglerna...Förr eller senare bottnar vi och produktionen kommer igång igen.



Marknaden? Snarare är det väl vänstern som skrikit sig hesa efter något som inte finns. Billiga nya hyresrätter är en ideologisk illusion som vissa okunniga dårar tror blint på.

Ja i år, Och nästa år. Och säkerligen även året efter det. I Uppsala lyckas de ju hyra ut allt än så länge, om det inte längre går kommer hyrorna sänkas.
Var länge sen jag hörde talas om några ombildningar där jag bor. När bottnar vi? När blir det attraktivt att bygga och köpa BR igen? Om 5 år? 10? Allt du skriver förutsätter att den enorma bostadsbubblan inte existerar.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-12 kl. 11:36.
Citera
2017-12-12, 20:10
  #14890
Medlem
Om räntorna stiger så går nog bostadsbristen över. Problemet är att BR som ska byggas behöver sälja 60% av lägenhetsytorna för att få lån. Alternativet är då att bygga hyresrätter men de med mest behov har inte råd.
Slutar väl med att bidragsinvandrarna bor med stora bidrag i nybyggda hyresrätter och de som bygger får kommunala garantier för hyrorna. Annars så är det säkert snart färdigbyggt för denna gång.

Vi går med snabba steg mot ett delat samhälle med betydande utanförskap och brottslighet.
Landet är förstört av korkade politiker som offrar befolkningen för möjligheten att handla exotisk skitmat i vart gathörn svart till lågt pris.
Citera
2017-12-12, 20:38
  #14891
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
den långa trenden är solklar. BR har tagit över fullständigt iom att det är så ofördelaktigt att vara hyresvärd, vilket lett till en enorm ombildningsvåg.
Du vräker ur dig påståenden som ska backa upp dina åsikter, men oftast blir det fel. Det är mycket lönsamt att äga hyresfastighet. De som ombildas är framförallt Allmännyttans hus, och det av ideologiska skäl. Alliansens privatiseringsiver har gått hårt fram med våra gemensamt ägda hyresfastigheter.

"Hyrorna stiger dessutom mycket mer. Om de hade följt konsumentprisindex hade hyran för en vanlig trerumslägenhet varit 3 400 kronor i månaden – istället för dagens 6 400 kronor".
"...årsvinsten per lägenhet är femsiffrig".

https://www.hd.se/2017-01-01/det-ar-oerhort-lonsamt-att-aga-hyreshus
Citera
2017-12-12, 20:42
  #14892
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ta denna tex;

https://www.lagenhetsbyte.se/Bytes/841708/1

6900 i mån. 78kvm. Hörnlägenhet, stor fin terass utsikt Hagaparken, hiss, fräscht kök, nyrenoverat badrum, stort ljust vardagsrum.

Folk skulle stå i KÖ att hyra denna paradvåning för 20 000 i mån. Men istället ska andra som med all sannolikhet skulle ha råd att att betala 20k sitta med ett statlig privilegie och betala kraftigt underpris. Vad är rationalen???
Det kan ju också vara så att den som bor där nu inte har råd med mer, och skulle tvingas flytta om marknadshyror infördes. Jag förstår fortfarande inte ditt engagemang i att få bort folk med låga inkomster och istället få in högavlönade i dessa lägenheter? Om du inte är hyresvärd själv vill säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in