2018-08-31, 11:46
  #16033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag röstade dessutom på SD i valet eftersom 7K förstör landet och endast består av vänsterpartier som stöttar regleringarna som lett till köer.

Ser att du redan har tagit SD till ditt hjärta. Jo, de är populära på sina håll ute i landet.

Köer, ja. Hur var det nu med skillnaden mellan bostadsköer och vårdköer ? Varför kan
man åtgärda (och tala om) de sistnämnda men inte de förstnämnda ?
Citera
2018-08-31, 11:52
  #16034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det marknadsvärdet du refererade till gällde inte för den bostaden. Du kan inte säga att marknadsvärdet för en Ferrari är 2 miljoner och därför ska din Fiat också kosta det.

Eller om du jämför 2 identiska bostäder men där föreningarna har en helt olika ekonomi så kommer marknadsvärdet inte bli detsamma. Detta är grundläggande.

Marknadsvärdet ger en kostnad per m2 på 20.000 i ett av Stockholms bästa lägen när en
ideologiskt halsstarrig allians bestämmer sig för att rea ut allmän egendom. Borgerliga
politiker och dåliga affärer med allmänna medel hör ihop som ler och långhalm. Samma
sak när man skänkte bort förskolor och läkarmottagningar till de som jobbade där.

T o m de borgerliga politikerna har vett att försöka tiga ihjäl det här. Man ber ändå inte
skattebetalarna om ursäkt för att man slösat bort deras pengar. Men fåntrattarna i den
här tråden lutar mera åt förnekande, bisarra argument, ordmärkande och liknande.
Citera
2018-08-31, 11:54
  #16035
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Marknadsvärdet ger en kostnad per m2 på 20.000 i ett av Stockholms bästa lägen när en
ideologiskt halsstarrig allians bestämmer sig för att rea ut allmän egendom. Borgerliga
politiker och dåliga affärer med allmänna medel hör ihop som ler och långhalm. Samma
sak när man skänkte bort förskolor och läkarmottagningar till de som jobbade där.

T o m de borgerliga politikerna har vett att försöka tiga ihjäl det här. Man ber ändå inte
skattebetalarna om ursäkt för att man slösat bort deras pengar. Men fåntrattarna i den
här tråden lutar mera åt förnekande, bisarra argument, ordmärkande och liknande.

Du belyste ingen rea.
Citera
2018-08-31, 11:55
  #16036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Man kan åtgärda båda köerna, har någon sagt något annat?

Just nu tävlar alla partier om åtgärder mot vårdköerna. Har du läst någon tidning eller hört
något nyhetsprogram senaste veckan ? Utförsäljningarna hade du ju inte hört talas om. Och
de är inget avslutat kapitel, nu när borgerligheten inte driver marknadshyror utan räknar med
att byta befolkning på ett annat sätt och redan har gjort det i stor utsträckning.

Har du hört någon borgerlig politiker ens tala om bostadsköer och att de skall åtgärdas ?
Borde vara lika allvarligt att inte ha någonstans att bo som att ha cancer (som oftast inte
är dödlig).
Citera
2018-08-31, 11:59
  #16037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

För mig tog det som sagt var mer än 2 år för att få en s.k. bristlägenhet i ett getto i Stockholm för mer än 20 år sedan och kötiderna för innerstan var flera decennier så det var inget alternativ, faktum var att jag inte ens kunde ställa mig i kö i innerstan om jag inte redan bodde eller jobbade där.

Vad är det för löjligt påhitt att man inte skulle kunna köa till ett visst område ? Däremot kanske
inte i/till en viss kommun ?

Stavas förresten inte ghetto med h ? Elvis sjöng om ett utan att ha bott i ett så du kan säkert
skriva att du bott i ett fast du aldrig gjort det, bara sett uppifrån ty det är ju ditt perspektiv.
Citera
2018-08-31, 12:02
  #16038
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vad är det för löjligt påhitt att man inte skulle kunna köa till ett visst område ? Däremot kanske
inte i/till en viss kommun ?

Stavas förresten inte ghetto med h ? Elvis sjöng om ett utan att ha bott i ett så du kan säkert
skriva att du bott i ett fast du aldrig gjort det, bara sett uppifrån ty det är ju ditt perspektiv.

Ska jag hålla en stavningskurs med dig nu också, kan du inte googla själv och se att getto kan stavas på olika sätt, Elvis var för övrigt inte svensk.

Varför är du så förtjust i köer, det är svårbegripligt.
Citera
2018-08-31, 12:03
  #16039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och när de helt har dödat hyresrätten med mer vänsterflum kommer de skylla på marknaden.

Hyresrätten, i synnerhet den allmännyttiga, dödas enklast med rejäla utförsäljningar till
reapris. Och hyresrätter som sålts ut kommer aldrig tillbaka som sådana.

Men utan hyresrätter kan det inte heller bli några marknadshyror ! Bara en ny befolkning.
Citera
2018-08-31, 12:05
  #16040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ska jag hålla en stavningskurs med dig nu också, kan du inte googla själv och se att getto kan stavas på olika sätt, Elvis var för övrigt inte svensk.

Varför är du så förtjust i köer, det är svårbegripligt.

Hur var det nu köer i sjukvården och köer till bostäder ? Är det samma sak ? Och varför
vill alliansen så gärna åtgärda det ena men inte det andra ?

Tycker man att hyresrätter och maträtter är samma sak måste man väl tycka att vårdköer
och bostadsköer och samma sak ?

Skillnaden mellan matproduktion och bostadsproduktion är möjligen att 1/3 av all producerad
mat globalt förstörs nästan direkt ? Förespråkar du samma metod för bostäder ?
Citera
2018-08-31, 12:09
  #16041
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Hur var det nu köer i sjukvården och köer till bostäder ? Är det samma sak ? Och varför

Nej det är inte samma sak, det är olika sorters köer, det ena leder till vård och det andra till bostad (om man har tur).

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
vill alliansen så gärna åtgärda det ena men inte det andra ?

Fråga dem.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Tycker man att hyresrätter och maträtter är samma sak måste man väl tycka att vårdköer
och bostadsköer och samma sak ?

Det är väl ingen som tycker att man kan äta hyresrätter så samma sak är det förstås inte. Däremot kan köer uppstå av samma orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Skillnaden mellan matproduktion och bostadsproduktion är möjligen att 1/3 av all producerad
mat globalt förstörs nästan direkt ? Förespråkar du samma metod för bostäder ?

Nej varför ska man förstöra bostäderna direkt, det verkar dumt.
Citera
2018-08-31, 12:11
  #16042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inte samma sak, det är olika sorters köer, det ena leder till vård och det andra till bostad (om man har tur).

Fråga dem.

Det är väl ingen som tycker att man kan äta hyresrätter så samma sak är det förstås inte. Däremot kan köer uppstå av samma orsaker.

Nej varför ska man förstöra bostäderna direkt, det verkar dumt.

Förnekar du nu t o m dina egna påståenden om att allting är samma sak ? Det har ju
varit väldigt viktigt för dig tidigare. Grundkursen i nationalekonomi och allt det där.
Varor och tjänster, ingen som helst skillnad enligt dig. Skrivet i hur många inlägg som
helst under hur många år som helst.
Citera
2018-08-31, 12:19
  #16043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
4. Nu har jag blivit alldeles för gammal för det här forumet. Förhoppningsvis ej på återseende.

Anade att du inte var någon ungdom. Tycker ändå det är lite synd om dina fakta(?)späckade
inlägg inte alls skall ta upp någon plats här. Finns vissa andra som man hellre skulle se tog
en paus. Inser att vi inte tycker lika men.

Skulle gärna citera ur en byggtidning från alldeles nyligen (vad den nu hette) där alla partier
tycktes medge att bostadsbristen existerar. Däremot nämndes inte allmännyttan av allianssidan.
Och om nu inte denna tillåts bygga vem skall då se till att fattiga människor får tak över
huvudet ? Knappast de s k bostadsutvecklarna som hellre lägger verksamheten på is.

Utförsäljningsförnekarna brukar även hävda tesen att bostadsbristen inte existerar utan bara är
på låtsas. Samt att bostäder är en vara likaväl som vård och mat. Tycker mig se en viss skillnad
vad gäller mängden som skall/bör/kan produceras av dessa saker. Någon av de mera teoretiskt
lagda debattörerna kanske kan fördjupa detta en liten smula.
Citera
2018-08-31, 12:21
  #16044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En massa bludder men inga invändningar mot det jag skrivit, försök igen.

Sambandet mellan utförsäljningar och bostadsbrist har du inte utvecklat så värst noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in