Citat:
Vi vet egentligen inte om den Israeliska F-35 gick att landa de har inte visat några bilder alls på det planet efter kollisionen. Troligen är det så pinsamt för USA att deras nya superdyra superplan havererar p.g.a. en "fågelträff". Israel sa ju efteråt att planet troligen kommer skrotas efteråt. Kollisionen med "fågeln" skadade F35-planet så mycket att de inte går att reparera. Jag letade efter den där F-35 men du hittade den först, jag hade glömt nationaliteten. Med en motor och en viktig roderyta främst låter JAS sårbart för fågelträff, tycker jag. En träff i elektroniken är nog också mer riskabel i JAS som är mer datorberoende.
Den F-35 gick att landa. Vore intressant att försöka bilda sig en uppfattning om utgången av incidenter av fågelträff i stridsflygplan uppdelat i motor och "övrigt". Hur många stridsflygplan har totalhavererats pga fågelträff de senaste åren?
Den F-35 gick att landa. Vore intressant att försöka bilda sig en uppfattning om utgången av incidenter av fågelträff i stridsflygplan uppdelat i motor och "övrigt". Hur många stridsflygplan har totalhavererats pga fågelträff de senaste åren?
Kan mycket vara att planet kraschade och piloten sköt ut sig men att de döljer de pinsamma uppgifterna. Vissa källor påstår också det var syriskt luftvärn som skadade planet med en S200 missil. Det enda vi vet säkert med det israeliska F35 är att det landade/kraschade över israeliskt territorium. Hade den kraschat över Syrien där den flög och bombade hade vi sett bilder från vraket.
Flygvapnet är i alla fall ärliga nog att gå ut med planet kraschat av en fågelträff. Många länder döljer helt sådant här. Är inte ovanligt nya plan kraschar i USA under tiden man utvecklar dem och provflyger och piloten skjuter ut sig, men hålls hemligt och tas inte med i statistiken.
Kompressorn i RM12 motorn som sitter i Gripen består av en sjustegs kompressor och där är turbinbladen mycket små i slutet. Degas de igen slocknar lågan i brännkammaren och motorn stannar p.g.a. syrebrist och behöver omstartas. Det bästa vid en fågelträff borde egentligen vara att ge full gas på motorn så blåses skiten ut.
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-22 kl. 16:33.
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-22 kl. 16:33.