2018-08-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det kanske pratades om det men det finns inga sådana beslut eller beställningar. Nu pratas det om att fördubbla hela Försvarsmakten - vilket då ger 120 plan. Fyra luftvärnsbataljoner vill man ha också. Hela Försvarsmaktens numerär ökas då till 120 000.

Men som sagt, det finns inga som helst politiska beslut om detta.

Finns inte pengar. Det Sverige behöver är värdiga bostäder, fungerande kollektivtrafik, fler vuxna i skolan och barnomsorgen och mycket annat. Befolkningen kommer att öka minst 10% kommande decennium. Vi måste börja förbereda det redan nu.
Citera
2018-08-21, 13:53
Medlem
IceEyess avatar
Var det Lars Rådeström som var ute på äventyr igen?
Citera
2018-08-22, 00:57
Medlem
Megaforces avatar
Lite märkliga reaktioner från flygvapnet då man spärrar av pga brinnande kolfiber. I förra veckan brann det bla upp en sportbil med kolfiberdetaljer i Västra Frölunda, men man spärrade inte av området utan bara själva bilen..
Citera
2018-08-22, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Lite märkliga reaktioner från flygvapnet då man spärrar av pga brinnande kolfiber. I förra veckan brann det bla upp en sportbil med kolfiberdetaljer i Västra Frölunda, men man spärrade inte av området utan bara själva bilen..
Fpl 39 är fullt med hemlig utrustning, rätt självklart att man inte vill att kreti och pleti rotar runt innan man sökt av. Plus att jag inte sett om man hittat svarta lådan än. Det där med kolfiber är väl ett sätt att få bort fokus från det hemliga. Kan ju vara så att denna individ hade ytterst hemlig provmateriel.
Citera
2018-08-22, 08:51
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Fpl 39 är fullt med hemlig utrustning, rätt självklart att man inte vill att kreti och pleti rotar runt innan man sökt av. Plus att jag inte sett om man hittat svarta lådan än. Det där med kolfiber är väl ett sätt att få bort fokus från det hemliga. Kan ju vara så att denna individ hade ytterst hemlig provmateriel.
Är nog mycket mer kolfiber i Gripen än en sportbil och knappast samma typ heller. Canardvingarna är ju tex helt gjorda i kolfiber. Blir en större brand också med tankte på bränslet som brinner. Tror inte det är hälsosamt med kolfiberpartiklar i lungorna är som asbest när de blir rök.

Märkligt dock inte radarn varnade för fåglarna. Även ett Israeliskt F-35 ska ju blivit besegrat av några fåglar så de fick "nödlanda". Försvaret borde anställa fåglar de är fan bättre än luftvärn och miljövänligare.

https://www.nordfront.se/jas-plan-havererade-i-blekinge.smr
https://theaviationist.com/2017/10/18/israeli-air-force-f-35i-adir-involved-in-a-bird-strike-incident-gets-grounded/
Citera
2018-08-22, 13:17
Medlem
Citat:

Nej, det är standardpraxis när det kommer till störtade flygplan. Som tidigare sagt, det finns känslig materiel, det finns behov av att hålla platsen ostörd i utredningssyfte, det finns risk för skada på tredje part, osv osv.

Tillfälligt skyddsobjekt är rutin och det löser man med ett snabbt telefonsamtal. Sen är det bara skrapa ihop några soldater och skicka ut dom. Vad nån pressansvarig ger för anledning är i det stora hela irrelevant.
Citera
2018-08-22, 13:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Märkligt dock inte radarn varnade för fåglarna. Även ett Israeliskt F-35 ska ju blivit besegrat av några fåglar så de fick "nödlanda". Försvaret borde anställa fåglar de är fan bättre än luftvärn och miljövänligare.

https://www.nordfront.se/jas-plan-havererade-i-blekinge.smr
https://theaviationist.com/2017/10/18/israeli-air-force-f-35i-adir-involved-in-a-bird-strike-incident-gets-grounded/
Jag letade efter den där F-35 men du hittade den först, jag hade glömt nationaliteten. Med en motor och en viktig roderyta främst låter JAS sårbart för fågelträff, tycker jag. En träff i elektroniken är nog också mer riskabel i JAS som är mer datorberoende.

Den F-35 gick att landa. Vore intressant att försöka bilda sig en uppfattning om utgången av incidenter av fågelträff i stridsflygplan uppdelat i motor och "övrigt". Hur många stridsflygplan har totalhavererats pga fågelträff de senaste åren?
Senast redigerad av wwr 2018-08-22 kl. 13:55.
Citera
2018-08-22, 14:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag letade efter den där F-35 men du hittade den först, jag hade glömt nationaliteten. Med en motor och en viktig roderyta främst låter JAS sårbart för fågelträff, tycker jag. En träff i elektroniken är nog också mer riskabel i JAS som är mer datorberoende.

Den F-35 gick att landa. Vore intressant att försöka bilda sig en uppfattning om utgången av incidenter av fågelträff i stridsflygplan uppdelat i motor och "övrigt". Hur många stridsflygplan har totalhavererats pga fågelträff de senaste åren?

Fågelns storlek är avgörande. Gripen klarar en träff av enstaka fåglar på upp till 2 kilos vikt i ca 450 km/h. Men en gåsflock består av fåglar som väger närmare 5 kilo styck. Kör man in i fem fåglar i rad så är det 25 kilo fågel som studsar in i motorn.
Citera
2018-08-22, 14:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer

Det är inte säkert att radarn var aktiv då. Man brukar inte använda den inför landning. Sen beror det också på hur radarn är inställd och om den diskriminerar fåglar och andra långsamtflygande föremål. (det blir väldigt plottrigt på radarbilden om alla fåglar skall presenteras på den).
Citera
2018-08-22, 14:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Fågelns storlek är avgörande. Gripen klarar en träff av enstaka fåglar på upp till 2 kilos vikt i ca 450 km/h. Men en gåsflock består av fåglar som väger närmare 5 kilo styck. Kör man in i fem fåglar i rad så är det 25 kilo fågel som studsar in i motorn.
Det var intressanta fakta. Fast 450 km/h är ju inte så fort. Få se om det går att avgöra om det aktuella planet träffat mer än en fågel. Svarta lådan kanske visar dip för varje fågel i någon parameter beroende på var träffen tog. Begreppet canard-vinge kanske får en ny innebörd

Känner du eller någon annan till andra stridsflygplan som totalhavererat pga fågelträff de senaste åren?
Senast redigerad av wwr 2018-08-22 kl. 14:15.
Citera
2018-08-22, 14:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var intressanta fakta. Fast 450 km/h är ju inte så fort. Få se om det går att avgöra om det aktuella planet träffat mer än en fågel. Svarta lådan kanske visar dip för varje fågel i någon parameter beroende på var träffen tog. Begreppet canard-vinge kanske får en ny innebörd

Känner du eller någon annan till andra stridsflygplan som totalhavererat pga fågelträff de senaste åren?

Det sker väl typ varje år. Men på 70-talet flögs det mer och motorerna klarade fågelträffar betydligt sämre så då var det kanske 20-30 haverier per år i USA, Europa och Sovjet orsakade av fåglar. I Sverige hade vi runt 2-3 haverier/år som orsakades eller troligen orsakades av fågelkollisioner (det gick inte alltid att avgöra i efterhand i utredningen).
Citera
2018-08-22, 14:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det sker väl typ varje år. Men på 70-talet flögs det mer och motorerna klarade fågelträffar betydligt sämre så då var det kanske 20-30 haverier per år i USA, Europa och Sovjet orsakade av fåglar. I Sverige hade vi runt 2-3 haverier/år som orsakades eller troligen orsakades av fågelkollisioner (det gick inte alltid att avgöra i efterhand i utredningen).
Jag ser nu att mitt inlägg hamnar i Gripentråden när jag citerade dig. Jag flyttar det till olyckstråden.
(FB) Gripenplan störtat i Blekinge 180821
Senast redigerad av wwr 2018-08-22 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in