2018-08-21, 21:43
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag brukar kalla det för carbonara variant om man går utanför grudnen, så är den löst om andra eller extra ingredienser.

Det köper jag fullt ut! Carbonara+ är ju ett alternativ när man tänker efter.
Citera
2018-08-22, 10:02
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hmm, men fortare handlar det inte om då.
Sommartid odlar jag min egen persilja och har jag tur har jag även frysen full av egenodlad persilja men ska jag ta bilen in till stan alt till närmaste lanthandel som förhoppningsvis har öppet och köpa vispgrädde och lämplig ost så tar det betydligt längre tid att att vispa ner en pulverpåse.
Citera
2018-08-22, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Sommartid odlar jag min egen persilja och har jag tur har jag även frysen full av egenodlad persilja men ska jag ta bilen in till stan alt till närmaste lanthandel som förhoppningsvis har öppet och köpa vispgrädde och lämplig ost så tar det betydligt längre tid att att vispa ner en pulverpåse.
Saker jag har i kylen och frysen, även så blir inget riktigt gott med pulver.
Men med lite pimpning så ska det nog bli rätt okey.

Sen vad du ska ha grädde till vet jag inte.
Citera
2018-08-22, 12:35
Medlem
a.e.gs avatar
Jag brukar göra en variant som jag kallar carbonara Hawaii.

Istället för guanciale kör jag med kassler och sedan lök och vitlök också. Matlagningsgrädde på det och avslutas med tärnad ananas från burk.

Jag brukar servera med pressad potatis istället för pasta.

Där har ni mitt recept på spagetti carbonara Hawaii.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2018-08-22, 13:00
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g

Istället för guanciale kör jag med kassler och sedan lök och vitlök också. Matlagningsgrädde på det och avslutas med tärnad ananas från burk.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Det här är intressant. Vad är det egentligen som ska ingå för att det ska bli en carbonara? Inte ens pasta tydligen. Är det en carbonara om jag drar ihop en gräddtårta och kallar den för carbonara? Det verkar nästan så.
Citera
2018-08-22, 13:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det här är intressant. Vad är det egentligen som ska ingå för att det ska bli en carbonara? Inte ens pasta tydligen. Är det en carbonara om jag drar ihop en gräddtårta och kallar den för carbonara? Det verkar nästan så.
Haha, hade en liknande tanke.

Som matlagningsintresserad så är carbonaran rätt klar.
Men frågan är hur det är bland kreti och plet som inte har en susning.
Kommer i ihåg de först carbonars man åt på restaurang för evigheter sedan, de var ju grädde och bacon alltid.

Men så många byten av ingredienser och tillagda, så får man ha lite välvilja faktiskt.
Jag skulle inte vilja kalla det för canrbonara, för det är för mycelt som är borta.
Sen att man kör på annans och kanske kassler, sure det kan jag köpa med en Hawaii carbonara.
Men spagetti känns som ett måste.

Med det sagt, så kan det mycket väl vara gott.
Citera
2018-08-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Jag tycker att pastan är viktig i carbonara. Jag gör gärna färsk pasta själv. Istället för att ha ägg i carbonaran har jag den i pastadegen, vilken jag också brukar ha vatten och faktiskt jäst i.
Jag formar avlånga bitar på ca 10 cm som sen bakas i ugn istället för den traditionella kokningen.
Istället kokar jag köttet. Jag har testat olika men fastnat för wienerkorv.
Som kronan på verket lägger jag en sträng Johnnys sötstarka. Riktigt gott.

Hemgjord pasta är för god, skulle äta ihjäl mig om jag gjorde den. Reservat för fester.

Ang. Carbonaran tycker jag bäst om, egen rökt bacon, äggula, spagetti, svartpeppar i mängder och, jag vet men det smakar bra, port salute. :P Tycker pecorino och parm gör det hela åt det salta håller, port salute är även fint gräddig..
Citera
2018-08-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Påminner om det recept på carbonara min franska mormor brukade laga. Hon är född på 1920-talet.
Dock så brukade hon byta ut kasslern och ananasen mot 900 g högrev skuren i kuber på tre centimeter, 2 tsk olivolja, 150 g rökt sidfläsk, 1 stor morot, skalad och skivad
1 stor lök, skalad och skivad
3 vitlöksklyftor, skalad och fint hackad
2 msk mjöl
5 dl rött vin
3 dl köttbuljong
1 lagerblad
1 msk tomatpuré salt
svartpeppar
18 pärllökar, skalade
300 g champinjoner
1 persilja

Hon kokade också carbonaran cirka 2-3 timmar.
Citera
2018-08-22, 18:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag tycker att pastan är viktig i carbonara. Jag gör gärna färsk pasta själv. Istället för att ha ägg i carbonaran har jag den i pastadegen, vilken jag också brukar ha vatten och faktiskt jäst i.
Jag formar avlånga bitar på ca 10 cm som sen bakas i ugn istället för den traditionella kokningen.
Istället kokar jag köttet. Jag har testat olika men fastnat för wienerkorv.
Som kronan på verket lägger jag en sträng Johnnys sötstarka. Riktigt gott.
Så korv med bröd helt enkelt?
Senast redigerad av Denom 2018-08-22 kl. 18:47.
Citera
2018-08-22, 19:10
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Påminner om det recept på carbonara min franska mormor brukade laga. Hon är född på 1920-talet.
Dock så brukade hon byta ut kasslern och ananasen mot 900 g högrev skuren i kuber på tre centimeter, 2 tsk olivolja, 150 g rökt sidfläsk, 1 stor morot, skalad och skivad
1 stor lök, skalad och skivad
3 vitlöksklyftor, skalad och fint hackad
2 msk mjöl
5 dl rött vin
3 dl köttbuljong
1 lagerblad
1 msk tomatpuré salt
svartpeppar
18 pärllökar, skalade
300 g champinjoner
1 persilja

Hon kokade också carbonaran cirka 2-3 timmar.
Det var en pasta carbonara som inte går av för hackor, den ska jag testa imorgon.

Fransk pasta carbonara, jo man tackar...

hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2018-09-08, 20:45
Medlem
Carbonara ska i min värld vara enkel, less is more så att säga och ingen jävla grädde!

Koka pasta.
Stek bacon/sidfläsk i smör och olivolja med en vitlöksklyfta.
Vispa ihop ägg och salt.
Häll i pastan med baconet .
Rör ner äggen och riven parmesan.
Servera med nymald svartpeppar.

Magi.
Citera
2018-09-17, 20:56
Medlem
Vem0ths avatar
Helgens Carbonara blev suverän. Receptet mättade ett rejält hungrigt par, ni med mindre magar kan nog dela upp det till 4 portioner.

500g Spaghetti (Vi valde Kungsörnens gotlandspasta) kokas enligt beskrivning minus en minut i rejält saltat vatten.
6 äggulor
En hel gourmetbit(165g) Västerbottenost.
Ett hekto färska kantareller
ca 300g rökt sidfläsk, tärnad.
En klick smör.

Ingen vidare förklaring, sidfläsket och kantarellerna stektes ihop i en stor panna med en ungefär en stor matsked smör. Blandar äggulor, ungefär hela västerbottenosten finriven och 1½ deciliter pastavatten. Låt pastan stekas med fettet i pannan medan den kyls ned, blanda i ostmixen och rör om samt peppra på rejält med svartpeppar. Servera med lite extra ost och persilja.
Senast redigerad av Vem0th 2018-09-17 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in