2018-08-17, 22:59
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
- Efter mkt testande har jag kommit fram till att jag föredrar rund pancetta framför guanciale. Gillar den långlagrade smaked från pancettan.

Precis vad som krävs för en äkta carbonara: Pancetta. Men den godaste är ju importerad från Italien, och betydligt godare än bacon och sidfläsk.
Citera
2018-08-19, 08:51
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag vet att det är en dödssynd i matlagningsväg men när jag har bråttom brukar jag köpa Knorr Carbonara (pulversås) i lägga i 1 tsk cayennepeppar och 150 gram strimlat brynt bacon. Blir faktiskt fullt ätbart.
Citera
2018-08-19, 20:42
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Jag vet att det är en dödssynd i matlagningsväg men när jag har bråttom brukar jag köpa Knorr Carbonara (pulversås) i lägga i 1 tsk cayennepeppar och 150 gram strimlat brynt bacon. Blir faktiskt fullt ätbart.

Hur kan det gå fortare att göra en pulversås än att knäcka ett par ägg och riva ost?
Citera
2018-08-21, 08:59
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Hur kan det gå fortare att göra en pulversås än att knäcka ett par ägg och riva ost?
Förklaringen är väl väldigt enkel... det kanske inte alltid jag har både vispgrädde, färsk persilja och lämplig ost hemma.
Citera
2018-08-21, 12:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Förklaringen är väl väldigt enkel... det kanske inte alltid jag har både vispgrädde, färsk persilja och lämplig ost hemma.
Hmm, men fortare handlar det inte om då.
Citera
2018-08-21, 14:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Haha, kolla kommentarerna. Carbonara-elitisterna är verkligen överallt och spyr ut sitt hat mot alla som inte gör en "äkta" Carbonara på "deras" sätt. Detta sättet att göra en Carbonaro på har de snappat upp på någon halvusel krog i Rom varav de tror sig vara experter efter detta. Din kycklingcarbonara ser däremot väldigt god ut. Ska nog göra en sån imorgon men ska lägga till ketchup och tomatpure vilken jag anser krävs för att Carbonaran ska bli god.

Men vad vet jag, jag kanske är lite biased i denna fråga då jag kallas för tomatmannen av mina vänner Detta grundar sig i att jag förra sommaren bestämde mig för att gå på en tomatdiet under en vecka. Detta eftersom jag ville göra en stor cleaning av kroppen. Så jag gick en vecka där jag bara åt tomater och drack vatten. I alla fall så hade jag inte berättat detta för mina polare men sista kvällen satt vi och spelade tv-spel hos mig och jag råkade glömma spola så min polare såg min skit som var helt röd då jag bara ätit rött. Så efter det blev jag tomatmannen.

Är själv carbonarapurist. Kan inte svara för alla andra av min sort, men jag anser att antingen gör man en carbonara eller också gör man en (möjligtvis lika god) pastarätt. En carbonara är en carbonara.

I mina ögon är alla "alternativ" ungefär som om man skulle koka makaroner, hälla i köttbullar, tomater och bechamelsås och kalla det lasagne. Nej, det är inte en lasagne, även om grunden kanske är liknande.

Men det kan iofs bero på att jag är en obstinat italienare.
Citera
2018-08-21, 14:16
Medlem
sunsidans avatar
Spaghetti, äggula, knaperstekt sidfläsk, hyvlad pecorino och rikligt med nymalen svartpeppar och möjligen lite lite färsk persilja.
Citera
2018-08-21, 14:23
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Spaghetti, äggula, knaperstekt sidfläsk, hyvlad pecorino och rikligt med nymalen svartpeppar och möjligen lite lite färsk persilja.

+1! Så ska det skötas!

Själv vill jag iofs helst ha lite parmesan också och helst pancetta, men till och med jag tycker att sidfläsk är ett utmärkt alternativ.
Citera
2018-08-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
+1! Så ska det skötas!

Själv vill jag iofs helst ha lite parmesan också och helst pancetta, men till och med jag tycker att sidfläsk är ett utmärkt alternativ.

Parmesan eller parmigiano reggiano till största delen, och en mindre del pecorino. Inbillar mig att pecorinon har en större sälta men det kanske bara är den kraftfulla smaken. Till fest serverar jag gästerna carbonaran individuellt upplagd på skivor av rågbröd och en spegel av rödvinssås.
Citera
2018-08-21, 20:13
Medlem
Hardstekts avatar
Italienarna kan inte göra carbonara.

Genuin äkta carbonara innehåller grädde.
Citera
2018-08-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Italienarna kan inte göra carbonara.

Genuin äkta carbonara innehåller grädde.

Det var amerikanarna som tog med sig carbonaran till Italien under WW2.
Citera
2018-08-21, 20:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är själv carbonarapurist. Kan inte svara för alla andra av min sort, men jag anser att antingen gör man en carbonara eller också gör man en (möjligtvis lika god) pastarätt. En carbonara är en carbonara.

I mina ögon är alla "alternativ" ungefär som om man skulle koka makaroner, hälla i köttbullar, tomater och bechamelsås och kalla det lasagne. Nej, det är inte en lasagne, även om grunden kanske är liknande.

Men det kan iofs bero på att jag är en obstinat italienare.
Jag brukar kalla det för carbonara variant om man går utanför grudnen, så är den löst om andra eller extra ingredienser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in