Citat:
Jag skriver inte monomana inlägg om judar. Jag är tämligen ointresserad av judar, men jag gillar inte när rasister trakasserar judar, romer, muslimer och andra utsatta grupper. Vilket tyvärr händer ganska ofta här på Flashback.
Citat:
Du tycks sitta fast i vanföreställningen att jag använder "dubbla måttstockar" och på något sätt försvarar judar men inte svenskar. Så är det inte alls. Jag försvarar utsatta grupper. Tyvärr finns det ett judehat här på Flashback som gör judarna till en särskilt utsatt grupp. Skulle någon seriöst börja angripa svenskarna som grupp skulle jag naturligtvis reagera, inte minst eftersom jag själv är svensk.
Men jag har inte sett särskilt många inlägg av den typen under mina år på Flashback, och när så sker är det ofta uppenbara troll, alltså rasister som vill provocera svenskar att hata invandrare.
Citat:
Du gör en direkt komparativ analys och kommer fram till att SD är att föredra framför AfS. Du tar mer allvarligt på ett klistermärke än en partiledare som förnekar existensen av en folkgrupp på lika villkor. Hade Jimmie sagt samma sak om judar och därmed "löst" problemet med antisemitism genom att "få nu levande kan sägas vara judar" - då hade du INTE tigit still. Hade man oreserverat backat upp ett land där judar exkluderades från medborgarskap via DNA-test, hade du inte tigit still. Ett parti som hade inrättat en etnohierarki för folkrätt och nationalism där judar underordnades svenskar, hade du inte accepterat.
For the record, så tycker jag att Åkessons uttalande var korkat, precis som Björn Söders svammel om judar och samer var korkat. SD är i stort behov av en logisk och koherent teori om vad de menar med "svensk" och "etnicitet". Nu blir det bara fel så fort de öppnar munnen.
Att diskutera etnicitet behöver inte vara konstigt eller farligt om man:
1. Inser att etnicitet idag främst handlar om språk, sedvänjor och kultur, inte genetik.
2. Inser att enskilda människor kan ha två eller flera etniciteter, precis som många människor kan tala flera språk.
Det går alltså utmärkt för samma person att vare same bland samer och svensk bland svenskar. Etnicitet handlar om att smälta in i gruppen.
Det komiska med AfS är att de också är livrädda för att diskutera begrepp som "svensk" och "etnicitet". Frågar man om detta i AfS-tråden får man bara undanglidande svar.