Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 21:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Din lilla saga om en ev regeringsbildning.

Vad är skillnaden i den om SD får 30% mot ett SD+Afs på 30%?
Ingen.

SD behöver bli största parti. Även om de inte hamnar i regeringsposition måste man bli största parti. Det är oerhört viktigt att kunna spela på det som ”folkets val”, precis som S kommer att göra detsamma i parti och minut om de blir största parti, OAVSETT om de gör ett uselt val eller ej.

Jag tror SD har goda chanser att bli största parti alldeles oavsett. Egentligen är det dessutom inte av avgörande betydelse om de får 23% eller 26%. Sjuklövern har ju tydligt deklarerat att de inte kommer att samarbeta med SD. Under pridefestivalen deklarerade ju dessutom samtliga att de tycker att SD är ett "homofobt parti, som de inte kommer samarbeta med". Skulle AFS komma in i riksdagen blir det helt plötsligt de som blir "extremisterna" och det tror jag mycket väl kan gagna samarbetsmöjligheterna mellan övriga partier och SD. AFS kan mycket väl vara isbrytaren som behövs.
Citera
2018-08-17, 21:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ställde frågan tidigare idag men inget svar. Förmodar det beror på att svaret är Nej. Men vi provar igen.
Har Afs någon skuggbudget? Man vill en jävla massa enligt deras politiska program på hemsidan, men har de någon som helst seriös plan på finansiering?
Behöver inte vara en komplett regeringsbudget, men NÅGOT? Man är ändå riksdagsbenägna.

Behövs ingen skuggbudget i det här läget. Hur väl det än går för AFS lär knappast Gustav Kasselstrand bli statsminister efter valet

FI eller MED har heller ingen skuggbudget på detaljnivå. Inget konstigt alls. Dessa partiers uppgift efter valet om de kommer in i riksdagen är ju att agera blåslampa och skulle de bli stödparti i en regering lär de får ta till sig övriga partiers budgeterar där de möjligen har någon möjlighet att påverka. Svårare än så är det inte.
Citera
2018-08-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Bra jobbat, vad var det som fick de att ändra sig då? Fördubblat antal kvotflyktingar? Inga etniska svenskar? Att AfS behövs så att SD inte blir än mer liberaliserat? Två partier är bättre än ett? Återvandring?

Jag tror att "chockerande" många kommer att gå över när AfS faktiskt har klarat spärren och sitt i riksdagen. Tills vidare stirrar nog majoriteten sig blinda på riksdagspartierna tyvärr. Men 2,5 procent bör partiet klara detta val.

Afs återvandringspolitik var det som ändrade dem, jag jämförde den mot SDs larviga invandringspolitik, jag påtalade även att SD inte har några intentioner att hålla sin politik eftersom de saknar principer. Jag bevisade det genom att förklara deras ständiga liberalisering och hur de försöker omprofilera sig, slutsatsen är att SD är opålitligt och har varit en besvikelse och kommer fortsätta svika oss. Ett exempel jag nämnde där var hur de borrade ner huvudena i sanden under ”flyktingkrisen”, när tiden var inne att hårdna så mjuknade man.
Citera
2018-08-17, 22:02
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vi får väl se på valdagen om mina och andras inlägg haft någon effekt.

Jag skrev: Detta ska inte tolkas som en rekommendation att rösta på SD

Men de som tvekar mellan att rösta på SD och AfS tycker jag hellre ska rösta på SD.

Finns ingen bra grunddata att utgå från, så blir nog svårt att kunna se någon effekt. Men att AfS landar på över 2% känns ganska givet.
Citera
2018-08-17, 22:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Finns ingen bra grunddata att utgå från, så blir nog svårt att kunna se någon effekt. Men att AfS landar på över 2% känns ganska givet.

OK. Jag tror de får under 2%. De antisemitiska pajaserierna kommer att skada dem.
Citera
2018-08-17, 22:09
Medlem
Citat:
OK. Jag tror de får under 2%. De antisemitiska pajaserierna kommer att skada dem.

Jag tror snarare att ditt tramsande i frågan leder till muslimska stödröster.
Citera
2018-08-17, 22:12
Medlem
En röst på SD är bortkastad på ett parti vars politik suger. Som en kärnväljare är det svårt att hitta gemensamma åsikter med SDs partiprogram, vilket skitparti det har blivit. Mycket tack vare det inkompetenta fyllot Mattias Karlsson.
Citera
2018-08-17, 22:27
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Jag tror inte på samarbete, vill inte ha samarbete. Det jag säger är att när Moderaterna väljer storkoallition framför att regera med stöd av SD i majoritet, så banar det vägen för en bigslam för SD+ev AfS i valet 2022. Hur är det med folks läsförståelse egentligen? Gå tillbaka lite och läs mina tidigare kommentarer så du får kontext.

Försök att begripa att inget parti kommer få egen majoritet. Egen majoritet är extremt ovanligt i demokratier.
Hela ditt resonemang bygger på en rad olika osannolika premisser. I det högst sannolika fallet att minst en av dina premisser inte skulle vara uppfylld, får ditt förslag oerhört allvarliga konsekvenser för landet.
Citera
2018-08-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
En röst på SD är bortkastad på ett parti vars politik suger. Som en kärnväljare är det svårt att hitta gemensamma åsikter med SDs partiprogram, vilket skitparti det har blivit. Mycket tack vare det inkompetenta fyllot Mattias Karlsson.
Verkar vara många som lockas av AfS som inte har intelligensen att se igenom anpassningarna som varit nödvändiga för att få nationalismen att slå igenom som den gjort.

SD har växt sig till denna storlek helt på egen hand, genom att först vara brutalt ärliga, och sedan röra sig lite mer mot mainstream utan att rasera några grundpelare för det. Allt detta handlar givetvis om ett "spel" för att få svensken att vakna, eftersom man inte fått någon som helst hjälp av övriga partier i den kampen. Dvs att det är med goda intentioner som partiprogrammet stramats åt något, för att det senare ska kunna släppas lös mer igen.

Man kan inte välja bort dem nu när de har kommit så långt och äntligen har folket med sig i en större skala. Försök se helheten och det politiska läget som faktiskt råder. Släng inte bort en röst på ett parti i samma storlek som NMR.
Citera
2018-08-17, 22:34
Medlem
vanartads avatar
Citat:
De cirka 5000 "kärnväljarna" som röstade på SvP 2014 struntar jag i. Inlägget riktar sig till de SD-väljare som funderar på att rösta på AfS.

Varifrån har du fått att AfS kärnväljare kommer från SvP?

All diskussion blir helt meningslös om man som du startar en diskussion från uppenbart felaktiga premisser. Kontrafaktiska resonemang är fullständigt meningslösa för allt annat än rent bedrägliga syften.
Citera
2018-08-17, 22:45
Medlem
Citat:
Vilket trams. Jag stöder nationalism, men en nationalism som är befriad från rasism, och det vet du mycket väl.

Mera trams. Vad är det i: Detta ska inte tolkas som en rekommendation att rösta på SD som du inte förstod?

Det där är ju en direkt lögn. Jag har många gånger argumenterat för att etniska svanskar ska omfattas av HMF i samma utsträckning som andra folkgrupper.

Du har ju judar på loftet, så jag tycker du ska sluta gnälla över att jag skrev det.

Vad gäller antisemitismen inom AfS så är det deras eget fel att diskussionen kommit att handla om det de senaste dagarna.

Hur många tusen monomana inlägg har du skrivit om judar? Skriver jag om judar, när jag förankrar svensk folkrätt och svensk identitetspolitik i judisk, som ju anses oantastligt legitim - eller om svenskar?

Du är själv den levande förklaringen på det där klistermärket i det att du omöjliggör en normal debatt om dubbla måttstockar kring etnicitet, tribalism och folkrätt. Att utgå från universella principer och väga varje ord på guldvåg, räcker inte.

Du gör en direkt komparativ analys och kommer fram till att SD är att föredra framför AfS. Du tar mer allvarligt på ett klistermärke än en partiledare som förnekar existensen av en folkgrupp på lika villkor. Hade Jimmie sagt samma sak om judar och därmed "löst" problemet med antisemitism genom att "få nu levande kan sägas vara judar" - då hade du INTE tigit still. Hade man oreserverat backat upp ett land där judar exkluderades från medborgarskap via DNA-test, hade du inte tigit still. Ett parti som hade inrättat en etnohierarki för folkrätt och nationalism där judar underordnades svenskar, hade du inte accepterat.

Vad säger det om dig?
Citera
2018-08-17, 22:51
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Verkar vara många som lockas av AfS som inte har intelligensen att se igenom anpassningarna som varit nödvändiga för att få nationalismen att slå igenom som den gjort.

SD har växt sig till denna storlek helt på egen hand, genom att först vara brutalt ärliga, och sedan röra sig lite mer mot mainstream utan att rasera några grundpelare för det. Allt detta handlar givetvis om ett "spel" för att få svensken att vakna, eftersom man inte fått någon som helst hjälp av övriga partier i den kampen. Dvs att det är med goda intentioner som partiprogrammet stramats åt något, för att det senare ska kunna släppas lös mer igen.

Man kan inte välja bort dem nu när de har kommit så långt och äntligen har folket med sig i en större skala. Försök se helheten och det politiska läget som faktiskt råder. Släng inte bort en röst på ett parti i samma storlek som NMR.

Fast det finns ett reellt problem med att röra sig mot mainstream som någon FB-are redan nämnt, nämligen att det lockar till sig personer som faktiskt drar åt det hållet ännu mer. Om det blir falangstrider senare som till exempel inom S så kan det mycket väl bli så att de som idag är mer nationalistiska och icke-PK byts ut och SD blir helt tandlöst.

När Åkesson säger att ingen som bor i Sverige kommer utvisas så går folk till AfS. När SD säger att man ska dubbla mängden kvotflyktingar så går folk till AfS och så vidare.
Oavsett om han menar det eller gör det för att få röster så är det i längden destruktivt för partiet för det är i viss mån viktigt att leverera det man säger.

Hur ska SD lösa integrationsfrågan som de aldrig gett ett vettigt svar på i en enda debatt. Sitter dom i hemlighet och ruvar på den själva kanske? Har dom en lösning som ingen i Sverige lyckats med på över 40 år? Tror man det, ja rösta SD igen såklart. Tror man att återvandring är en lösning så röstar man AfS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in