2018-08-14, 14:30
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att det är bättre, eller i alla fall lika bra, som argumentet det ska ställas mot.

men om 2 motstående argument är lika bra, så har minst ett av de ett logikfel

om försvar och åklagare har lika bra argument kan inte domaren döma
Citera
2018-08-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
men om 2 motstående argument är lika bra, så har minst ett av de ett logikfel

om försvar och åklagare har lika bra argument kan inte domaren döma
Jo, i en domstol kommer det troligtvis bli en fällande dom. Där, hoppas jag i alla fall, ska det ju vara ganska klara bevis, innan någon fälls.
I en domstol skulle troligtvis Gud bli dömd till att inte existera.
Citera
2018-08-14, 14:40
Medlem
Citat:
de upptäcker själv sanningen i 8-9 års åldern när de ser pappa bakom tomtemasken..
Så de som aldrig ser tomten, utan klapparna bara ligger där, de tror på tomten livet ut?
Ja, kanske ....
Citera
2018-08-14, 14:41
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jo, i en domstol kommer det troligtvis bli en fällande dom. Där, hoppas jag i alla fall, ska det ju vara ganska klara bevis, innan någon fälls.
I en domstol skulle troligtvis Gud bli dömd till att inte existera.

om domaren/juryn/nämnden är ateistisk, ja
Citera
2018-08-14, 14:45
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Så de som aldrig ser tomten, utan klapparna bara ligger där, de tror på tomten livet ut?
Ja, kanske ....

kanske ja,
eller så antar de att klapparna kommit till av sig själv och utvecklats..
Citera
2018-08-14, 14:47
Medlem
Citat:
om domaren/juryn/nämnden är ateistisk, ja
Om domaren gör sitt jobb så ska inte det ha med saken att göra.
Citera
2018-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
de upptäcker själv sanningen i 8-9 års åldern när de ser pappa bakom tomtemasken..
Aha, precis som när man upptäcker sanningen när man inser att det finns otaliga totalt olika religioner och att ingen av dessa har mer belägg för att vara sann än någon annan.

Frågan är varför de flesta växer ifrån att tro på tomten men inte på Gud, när bägge dessa varelser är precis lika ologiska och uppenbart påhittade av människan?
Citera
2018-08-14, 14:52
Medlem
Citat:
kanske ja,
eller så antar de att klapparna kommit till av sig själv och utvecklats..
Varför skulle de ha utvecklats?
Och varför skulle de ha kommit dit av sig självt?
Det tror nog ingen (över 5 år).
Barn tappar ofta tron på tomten eftersom de inser hur omöjligt det är, och att vuxna slutar säga att tomten finns, när barn blivit stor nog. Med Gud så slutar inte vuxna säga detta.
Citera
2018-08-14, 14:52
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Om domaren gör sitt jobb så ska inte det ha med saken att göra.

jo,
eftersom lag/konstitution/värdegrund etc skiljer sig mellan länder och kulturer blir utslagen olika, när domaren gör sitt jobb
Citera
2018-08-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Aha, precis som när man upptäcker sanningen när man inser att det finns otaliga totalt olika religioner och att ingen av dessa har mer belägg för att vara sann än någon annan.

Frågan är varför de flesta växer ifrån att tro på tomten men inte på Gud, när bägge dessa varelser är precis lika ologiska och uppenbart påhittade av människan?
Den ena ger svar på alla frågor, samt ett löfte om efterlivet. Det är psykologiskt. Vi människor (rent generellt) gillar inte att inte veta saker, och vi gillar inte tanken på att vi ska dö. Därför uppfanns gudar.
Tror jag.
Citera
2018-08-14, 14:59
Medlem
Citat:
jo,
eftersom lag/konstitution/värdegrund etc skiljer sig mellan länder och kulturer blir utslagen olika, när domaren gör sitt jobb
Ja, så kan det vara. Men en rättvis och opartisk domare var det jag menade.
Ett rättssystem som bygger på tro ger jag inte mycket för. Tänk att komma undan med ”det var inte jag, det var Satan”, när jag är anklgad för mord.
Citera
2018-08-14, 15:00
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda

ja,
det är frågan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in