Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 23:26
  #5377
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
HJÄLP, kan jag skriva detta i mitt personliga brev?
Action speaks louder than words heter det på engelska. Med det menas är att du kan babbla på i det oändliga om hur bra du är utan att någon blir det minsta imponerad, så länge ditt CV inte ger intrycket att du har den erfarenhet som krävs. Hela ditt citat framstår som fullständigt onödigt, och det får dig dessutom att framstå som någon man definitivt inte vill kalla på intervju.
Citera
2018-07-15, 00:41
  #5378
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Action speaks louder than words heter det på engelska. Med det menas är att du kan babbla på i det oändliga om hur bra du är utan att någon blir det minsta imponerad, så länge ditt CV inte ger intrycket att du har den erfarenhet som krävs. Hela ditt citat framstår som fullständigt onödigt, och det får dig dessutom att framstå som någon man definitivt inte vill kalla på intervju.

Tack! Då var det ju bra att jag inte skickade det

Nä det var mest som en kul grej. För jag är lite pretentiös av mig, men har aldrig känt att jag inte skulle kunna jobba som receptionist pga det. Tycker snarare det kan vara en fördel i den rollen. Kostymnissar överlag är ju rätt pretentiösa tycker jag. Riktiga smilfinkar allihopa.
Citera
2018-07-26, 19:59
  #5379
Medlem
Är nödvändigtvis att skriva på sitt CV att man slutade jobba på det förra jobbet pga den avdelningen man jobbade på gick i "konkurs"? Eller räcker bara att skriva som vanligt, vad man arbetade med där osv och inget med varför man inte jobbar kvar där?

Dum fråga kanske, men ja
Citera
2018-08-06, 22:49
  #5380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Är nödvändigtvis att skriva på sitt CV att man slutade jobba på det förra jobbet pga den avdelningen man jobbade på gick i "konkurs"? Eller räcker bara att skriva som vanligt, vad man arbetade med där osv och inget med varför man inte jobbar kvar där?

Dum fråga kanske, men ja

Undvik att inta en försvarsställning.
Citera
2018-08-14, 15:45
  #5381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohelig
Undvik att inta en försvarsställning.
Men många ska ju hela tiden fråga om sånt, varför man slutade där osv. Så jag har med funderat då om man ska skriva med det. Men det kanske man inte ska göra då.
Citera
2018-08-14, 15:54
  #5382
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Men många ska ju hela tiden fråga om sånt, varför man slutade där osv. Så jag har med funderat då om man ska skriva med det. Men det kanske man inte ska göra då.
Du kan vänta med att besvara den frågan till den ställs. Som redan har antytts ser det lite märkligt ut när någon går i försvarsställning redan i sitt CV.
Citera
2018-08-14, 15:56
  #5383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Du kan vänta med att besvara den frågan till den ställs. Som redan har antytts ser det lite märkligt ut när någon går i försvarsställning redan i sitt CV.
Jo iofs. Men som jag som inte har nån arbetserfarenhet mer än lite på ett ställe bara så undrar de nog vad jag gjort annars. Har varit sjukskriven o bara pluggat annars. Frågan är hur man ska skriva då?
Citera
2018-08-14, 16:01
  #5384
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Jo iofs. Men som jag som inte har nån arbetserfarenhet mer än lite på ett ställe bara så undrar de nog vad jag gjort annars. Har varit sjukskriven o bara pluggat annars. Frågan är hur man ska skriva då?
Nu vet jag inte riktigt hur ditt CV ser ut; mitt är en lista över anställningar jag har haft och det skulle se jättekonstigt ut om det plötsligt kom en kommentar om varför jag slutade på ett av ställena. Ditt kanske har plats för lite mer utförliga beskrivningar av dina anställningar och omständigheterna kring deras början och avslut. Om du bara är konsekvent och behandlar alla punkter i ditt CV likadant ser jag inget problem med det, men det ser udda ut ifall just den här punkten förses med information du inte har gett i andra punkter.
Citera
2018-08-14, 16:09
  #5385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nu vet jag inte riktigt hur ditt CV ser ut; mitt är en lista över anställningar jag har haft och det skulle se jättekonstigt ut om det plötsligt kom en kommentar om varför jag slutade på ett av ställena. Ditt kanske har plats för lite mer utförliga beskrivningar av dina anställningar och omständigheterna kring deras början och avslut. Om du bara är konsekvent och behandlar alla punkter i ditt CV likadant ser jag inget problem med det, men det ser udda ut ifall just den här punkten förses med information du inte har gett i andra punkter.

Ja jag har ju inte så mycket att skriva där. Nej jag skippar att skriva det i fortsättningen. Det kan de ju fråga om som du säger om de vill veta. Men det känns som många arbetsgivare bara struntar i en om man inte jobbat en massa innan. Lite tråkigt. Eller så kanske jag skulle prova att göra om mitt cv och personligt brev. Har inte lagt ner så jättemycket tid på det egentligen. Så visst kan det vara därför med.
Citera
2018-09-06, 14:36
  #5386
Medlem
KneKhis avatar
Om man varit anställd hos ett företag och jobbat hemifrån utan betalning hur skriver man det på bästa sätt i sitt CV? Vilken typ av anställningsform?
Citera
2018-09-07, 17:50
  #5387
Medlem
Hur ska man skriva ett CV ifall man knappt har något Arbetslivserfarenhet? Det jag har gjort va praktik på en livsmedelsaffär i 6 månader innan jag tog tag i mina studier igen. Är det lönt att skriva in det på sitt CV?
Citera
2018-09-17, 09:36
  #5388
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Hur ska man skriva ett CV ifall man knappt har något Arbetslivserfarenhet? Det jag har gjort va praktik på en livsmedelsaffär i 6 månader innan jag tog tag i mina studier igen. Är det lönt att skriva in det på sitt CV?

Naturligtvis. Det är erfarenhet av att interagera med andra på en arbetsplats, komma i tid osv.

Skriv kortfattat om vad du lärde dig under praktiken. T.ex "Under praktiken utvecklade jag min förmåga att samarbeta med andra och blev mer stresstålig".
__________________
Senast redigerad av Duerf 2018-09-17 kl. 09:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback