Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 19:49
  #5389
Medlem
Hej! Jag undrar hur man ska skriva under "utbildning" i sitt CV. Om man tagit examen för 20 år sedan men har de senaste 10 åren läst flera kurser genom jobbet, ska man skriva kurserna eller utbildningen man läst först? Och när man rangordnar kurserna, ska man börja med kursen man senast läst?
Citera
2018-09-23, 21:00
  #5390
Medlem
Schnyggves avatar
Tänkte för första gången på flera år snickra ihop ett personligt brev igen, men har en liten fundering...

Jag har vart sjuk i flera år (primär Addison) men har sedan ett drygt år fått diagnos och mår bra, så länge jag tar min medicin som jag ska, vilket jag gör. Således har jag en lucka på typ 4 år i CV´t....det är ju ingen konstig lucka i sig. Sjukdomen kommer smygande och tar c.a 3-3,5 år på sig att utvecklas, och ofta upptäcks den mycket sent, som i mitt fall. Så jag blir aldrig frisk, men ska enligt uppgift och som det känns nu, kunna fungera högst normalt. Det senaste håret har jag förberett en företagsstart, som är redo att sjösättas mycket snart...så jag tänkte söka ett extrajobb.

Frågeställningen är: Hur förklarar jag detta kort och kärnfullt i PB´t? Jag menar sjukdomshistorian är ju lite invecklad, så jag vill ju sas. förklara kort, för att eventuellt fördjupa på en eventuell intervju...
Jag utgår ju ifrån att en arbetsgivare vill veta varför sista post i CV´t är från 2014...och detta med frisk, fast inte osv...överanalyserar jag? Jag vill ju förklara mig, utan att dom tror att det är något typ av psykfall/ krångelpelle som söker....

Hoppas på lite hastig återkoppling, då jag tänkte skriva ikväll...(ute i god tid som vanligt


Sjukdomen i sig är extremt ovanlig, så ingen jävel vet vad det är, och det är heller inte superlätt att förklara bara sådär, det gör ju sitt till med , tänker jag...
__________________
Senast redigerad av Schnyggve 2018-09-23 kl. 21:04.
Citera
2018-10-04, 17:29
  #5391
Medlem
Depors avatar
Hur länge tycker ni man ska behöva jobba på ett jobb för att skriva med det på sitt CV? Exempelvis om jag har haft ett kortare uppdrag på bara någon vecka för ett företag, kan man ta med det på sitt CV?
Citera
2018-10-05, 18:58
  #5392
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depor
Hur länge tycker ni man ska behöva jobba på ett jobb för att skriva med det på sitt CV? Exempelvis om jag har haft ett kortare uppdrag på bara någon vecka för ett företag, kan man ta med det på sitt CV?
Om erfarenheten är relevant för det jobb du söker bör du ta med den.
Citera
2018-10-08, 22:29
  #5393
Medlem
Ska man skriva in sin referens på sitt CV eller ska man bara ge ut den informationen när rekryteraren ber om den? Är ny på den här med att skriva CV och försöker att ändra den till den bättre hela tin.
Citera
2018-10-09, 14:37
  #5394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Du varken bör eller behöver tala illa om ditt nuvarande jobb. Fokusera i stället på att berätta vad som intresserar dig med jobbet du söker. Det är mycket viktigare information för din tilltänkta arbetsgivare än informationen att du inte vill stanna kvar på ditt nuvarande jobb, vilket redan är uppenbart utifrån det faktum att du söker ett nytt.
Ja, men ta gärna upp vad du ser fram emot för utvecklingsmöjligheter du får i ditt nya jobb och vad som du vill lära dig mer om ( som du inte lär dig i det gamla, men instämmer, prata inte om ditt gamla jobb för mycket). Svara ärligt, men vinkla positivt vid frågor. Typ jag har lärt mig det här o det här, men är intresserad av det Här Ni gör också och vill utvecklas.
Citera
2018-10-17, 20:55
  #5395
Medlem
Är ganska nybörjare på att den här med att skriva CV och försökt att göra det bättre. Så nu undra jag om någon har lust att ge mig lite feedback på det, vad jag kan ändra på etc. Misstänker att det är mitt CV det är fel på då jag än så länge bara fått ett svar tillbaka av över hundra jobb jag har sökt.
Citera
2018-10-17, 20:57
  #5396
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Är ganska nybörjare på att den här med att skriva CV och försökt att göra det bättre. Så nu undra jag om någon har lust att ge mig lite feedback på det, vad jag kan ändra på etc. Misstänker att det är mitt CV det är fel på då jag än så länge bara fått ett svar tillbaka av över hundra jobb jag har sökt.
Om du vill ha feedback på det du har skrivit underlättar det betydligt ifall du berättar vad du har skrivit. Vi kan förstås sitta och gissa men jag tror inte att det blir så konstruktivt.
Citera
2018-10-17, 21:22
  #5397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Om du vill ha feedback på det du har skrivit underlättar det betydligt ifall du berättar vad du har skrivit. Vi kan förstås sitta och gissa men jag tror inte att det blir så konstruktivt.


Där fick du allt till det....heh höh. Tänker naturligtvis inte posta det här där det kommer finns för all framtida. Tänkte lite mer ''privat'' över PM eller liknande.
Citera
2018-10-22, 14:43
  #5398
Medlem
Tänkte ifall någon har lust att skumma igenom mitt CV och se vad jag kan ändra på/fylla på? Det ser förmodligen inte så jättebra ut men jag har gjort ett försök iallafall. Jag tänkte lite att någon fel måste det vara eftersom jag aldrig få svar tillbaka när jag skickat in det.


Citat:
##Mitt namn ###

mobil:####| e-post: ###


ARBETSLIVSERFARENHET
2015 – 2016
Butikssäljare, dagligvaror. Netto ###
#Staden#
På Netto fick jag jag arbeta med att fylla upp varor från dagens leverans som beståd av Kolonial och frysvaror. Och emellanåt även kolla till frukt avdelningen. Jag hade också lite ansvar inne på lagret med att ta hand om dagens leverans. Satt även en hel del i kassan. Under min vistelse på Netto, utvecklade jag min förmåga att samarbeta med andra och blev mer stresstålig.

KURSER & PRAKTIK
2018-08-27 -2018-09-28
fyra veckors praktik på Frode Laursen AB
Där fick jag bland annat paketera varor och fylla på displayer.
SPRÅKKUNSKAPER
Engelska - Behärska språket flytande i tal och skrift
Citera
2018-10-22, 15:15
  #5399
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Tänkte ifall någon har lust att skumma igenom mitt CV och se vad jag kan ändra på/fylla på? Det ser förmodligen inte så jättebra ut men jag har gjort ett försök iallafall. Jag tänkte lite att någon fel måste det vara eftersom jag aldrig få svar tillbaka när jag skickat in det.
Vad sägs om detta:
ARBETSLIVSERFARENHET
2015 – 2016
Butikssäljare, dagligvaror. Netto ###
#Staden#
Mina ansvarsområden på Netto sträckte sig från traditionellt kassörsarbete till lagerarbete och påfyllning av varor. Under min tid på Netto ökade försäljningssiffrorna med X% och jag implementerade en process som ökade effektiviteten på lagret med X%. Personligen utvecklade jag min samarbetsförmåga och stresstålighet.
Lycka till!
Citera
2018-10-23, 10:35
  #5400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Tänkte ifall någon har lust att skumma igenom mitt CV och se vad jag kan ändra på/fylla på? Det ser förmodligen inte så jättebra ut men jag har gjort ett försök iallafall. Jag tänkte lite att någon fel måste det vara eftersom jag aldrig få svar tillbaka när jag skickat in det.

Brukar du återkoppla till jobben du söker? Om inte, gör det. Ökar dina chanser och visar på att du fortfarande är intresserad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback