2018-06-18, 17:55
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Kan man ha CV i sitt personliga brev? Underlättar inte det för de företaget som läser det?
Nej, det är enklare om det är två olika papper. Inget hindrar dig dock från att ta upp sånt som står i ditt CV i ditt personliga brev.
Citera
2018-06-18, 18:28
Medlem
Hej! Jag ska på en arbetsintervju om en vecka och jag funderar på om jag ska ha med mig ett CV eller meritlista att ge till rekryteraren, vad tror ni? Ser det "bra ut" att ha med det kanske?

För att söka jobbet fick man registrera en användare på en sida och det enda jag gjorde där var att registrera mig och söka och sen ringde de jävlar i mig upp och frågade om jag var intresserad.

Slentriansökte bara då men nu är jag faktist jävligt sugen på jobbet så behöver lite tips.
Citera
2018-06-18, 23:45
Medlem
Ingen här som har haft jobb på typ Trygghansa eller något annat med försäkringar och som kan dela med sig vad de vill höra i sitt personliga brev? Hur man ska skriva liksom
Citera
2018-06-20, 13:48
Medlem
Jag använder mig av gratis programmet OpenOffice för att skriva personligt brev. Är det OK att skicka dessa till arbetsgivare? Kan dom öppna dessa filer?

Tack på förhand
Citera
2018-06-20, 15:10
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Jag använder mig av gratis programmet OpenOffice för att skriva personligt brev. Är det OK att skicka dessa till arbetsgivare? Kan dom öppna dessa filer?

Tack på förhand
Exportera dokumenten till PDF-format så maximerar du chansen för att mottagaren kan tillgodogöra sig dem.
Citera
2018-06-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Exportera dokumenten till PDF-format så maximerar du chansen för att mottagaren kan tillgodogöra sig dem.
Tack så mycket!
Citera
2018-07-11, 09:20
Medlem
Jag funderar på att byta jobb, och är lite osäker på hur man ska formulera sig när man fortfarande är anställd.

"För närvarande jobbar jag på...". Man vill ju inte snacka skit om det nuvarande företaget, men man måste ju ändå ha någon förklaring till varför man vill byta firma. Det är i samma kommun, inom bygg.

Finns säkert något inlägg tidigare, men orkar inte bläddra igenom hela tråden.
Citera
2018-07-11, 09:26
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Goethe
Jag funderar på att byta jobb, och är lite osäker på hur man ska formulera sig när man fortfarande är anställd.

"För närvarande jobbar jag på...". Man vill ju inte snacka skit om det nuvarande företaget, men man måste ju ändå ha någon förklaring till varför man vill byta firma. Det är i samma kommun, inom bygg.

Finns säkert något inlägg tidigare, men orkar inte bläddra igenom hela tråden.
Du varken bör eller behöver tala illa om ditt nuvarande jobb. Fokusera i stället på att berätta vad som intresserar dig med jobbet du söker. Det är mycket viktigare information för din tilltänkta arbetsgivare än informationen att du inte vill stanna kvar på ditt nuvarande jobb, vilket redan är uppenbart utifrån det faktum att du söker ett nytt.
Citera
2018-07-11, 09:32
Medlem
Citat:
Du varken bör eller behöver tala illa om ditt nuvarande jobb. Fokusera i stället på att berätta vad som intresserar dig med jobbet du söker. Det är mycket viktigare information för din tilltänkta arbetsgivare än informationen att du inte vill stanna kvar på ditt nuvarande jobb, vilket redan är uppenbart utifrån det faktum att du söker ett nytt.

Ja det är sant, men frågan kommer garanterat komma på eventuell intervju eller på telefon. Firmorna känner till varandra, dock inte konkurrenter direkt.

Tänkte att det kan vara bra att ha förberett sig med ett smidigt svar.
Citera
2018-07-11, 09:37
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Goethe
Ja det är sant, men frågan kommer garanterat komma på eventuell intervju eller på telefon. Firmorna känner till varandra, dock inte konkurrenter direkt.

Tänkte att det kan vara bra att ha förberett sig med ett smidigt svar.
Tala aldrig någonsin illa om ett tidigare jobb. Det gäller särskilt i den här situationen där du vet att arbetsgivarna kan tänkas prata med varandra.

Jag har varit på många anställningsintervjuer och har hittills aldrig fått frågan vad det är jag inte gillar med mitt nuvarande jobb. Om jag mot förmodan skulle få den skulle jag svara att jag trivs jättebra med det jag gör, men att jag känner att tiden är mogen för en förändring och att jag är nyfiken på parametrarna x, y och z (vilka samtliga, som av en slump, råkar ha med jobbet jag söker att göra).
Citera
2018-07-11, 11:29
Medlem
Citat:
Tala aldrig någonsin illa om ett tidigare jobb. Det gäller särskilt i den här situationen där du vet att arbetsgivarna kan tänkas prata med varandra.

Jag har varit på många anställningsintervjuer och har hittills aldrig fått frågan vad det är jag inte gillar med mitt nuvarande jobb. Om jag mot förmodan skulle få den skulle jag svara att jag trivs jättebra med det jag gör, men att jag känner att tiden är mogen för en förändring och att jag är nyfiken på parametrarna x, y och z (vilka samtliga, som av en slump, råkar ha med jobbet jag söker att göra).

Nej det är ju det jag menar. Jag skulle aldrig snacka skit om företaget.

Bra synpunkter, och jag tackar ödmjukast!
Citera
2018-07-14, 23:21
Medlem
noll.con.trolls avatar
HJÄLP, kan jag skriva detta i mitt personliga brev?

Nu har jag sökt 20-30 jobb, ganska säker på att jag kommer få ett inom ett par månader, inte särskilt desperat.

Just ikväll känner jag mig lite crazy, och undrar därför: kan jag klistra in nedanstående text i mitt personliga brev när jag söker en specifik tjänst? Jag gillar att driva lite med folk, men är detta att gå för långt?

"Bla bla bla om mina erfarenheter och hur duktig jag är. Osv osv.

(Måste dock erkänna att jag är en liten smula pretentiös som person, eftersom ni tog upp den egenskapen som mindre önskvärd i annonsen. Jag påminner väl lite om Petra Mede på självförtroendefronten, men det hoppas jag att ni kan leva med. Försök se det som ett roligt karaktärsdrag, eller varför inte en medfödd gåva; att vara så väl medveten om sin egen stjärnstatus är ju ändå få förunnat! Det behöver inte betyda att man tycker att man är bättre än någon annan – möjligen snyggare – men vi har ju alla våra olika gåvor och talanger här i livet, eller hur? Min råkar vara en fantastisk utstrålning och vinnande personlighet. Det är väl inte olagligt?)"

Kommer någon ta illa vid sig? Kan jag skriva såhär utan att bli svartlistad hos samtliga arbetsgivare?

Tror ni att jag kommer få jobbet som opretentiös receptionist???

Frågorna är så många, dagen är så kort.

Hjälp mig.
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-07-14 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in