2010-06-23, 19:40
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Som du ser så är The Daily Telegraph riktigt duktiga på att strunta i det sista s:et, men till och med svenskarna är bättre än skribenterna på The Sun. Inte illa pinkat, va?

Resultat 1 - 10 av ungefär 59 från thesun.co.uk för "back to basic"
Resultat 1 - 10 av ungefär 173 från thesun.co.uk för "back to basics"

Resultat 1 - 10 av ungefär 107 från telegraph.co.uk för "back to basic"
Resultat 1 - 10 av ungefär 2,230 från telegraph.co.uk för "back to basics"

Resultat 1 - 10 av ungefär 19,100 svenska sidor för "back to basic".
Resultat 1 - 10 av ungefär 61,200 svenska sidor för "back to basics".
Släng ett snabbt öga på träffarna innan du raljerar, så slipper du göra bort dig nästa gång. Om man upprepar dina sökningar ser man att engelska skribenter mycket riktigt använder de tre orden "back to basic" i meningar som till exempel:
  • "back to basic safety"
  • "back to basic community policing"
  • "back to basic principles"

Men jag syftade på det fasta uttrycket "back to basics" som alltså inte heter "back to basic", trots att svensken gärna säger så.

Är du för dum för att se skillnaden eller måste jag förklara ytterligare?
Citera
2010-06-23, 20:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Släng ett snabbt öga på träffarna innan du raljerar, så slipper du göra bort dig nästa gång. Om man upprepar dina sökningar ser man att engelska skribenter mycket riktigt använder de tre orden "back to basic" i meningar som till exempel:
  • "back to basic safety"
  • "back to basic community policing"
  • "back to basic principles"

Men jag syftade på det fasta uttrycket "back to basics" som alltså inte heter "back to basic", trots att svensken gärna säger så.

Är du för dum för att se skillnaden eller måste jag förklara ytterligare?
Haha, tog du så illa upp över att jag tycker att det är skitnödigt att irritera sig på att fotbollskommentatorer inte uttalar alla spelares namn helt korrekt att du kände dig tvungen att bumpa en gammal tråd för att få "ge igen"? Ta en e-kaka och var stolt över dig själv så kanske man slipper fler gamla trådar som bumpas bara för att du ska försöka återta din stolthet...
Citera
2010-06-23, 20:51
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Haha, tog du så illa upp över att jag tycker att det är skitnödigt att irritera sig på att fotbollskommentatorer inte uttalar alla spelares namn helt korrekt att du kände dig tvungen att bumpa en gammal tråd för att få "ge igen"? Ta en e-kaka och var stolt över dig själv så kanske man slipper fler gamla trådar som bumpas bara för att du ska försöka återta din stolthet...

Jaså, var det du? Tja, eftersom du verkar spendera all din vakna tid genom att spamma på Flashback så är det väl inte så konstigt att våra vägar korsas i olika trådar.

Jag såg en liknande tråd i språkforumet och länkade därför till denna tråd - en tråd som levde så sent som i februari, vilket gör att den knappast klassas som "gammal". Väl här såg jag ditt synnerligen korkade inlägg som jag kände mig tvungen att rätta.

Hade du något att tillföra i ämnet? Vill du fortsätta käbbla så kanske du kan göra det via pm.
Citera
2011-10-02, 12:41
Medlem
timpanis avatar
*i mina gamla hoods - heter in my old hood på engelska
Citera
2013-08-13, 18:36
Medlem
timpanis avatar
*att shit-chatta - heter to chitchat på engelska och har inget med skit att göra.
Citera
2018-08-12, 02:15
Medlem
Varför säger och skriver svenskar aircondition?

När det ska vara air conditioning, air conditioner eller air conditioned? Testa själv och sök på dessa termer på Blocket eller Bytbil. Så varför är det bara svenskar som kallar AC aircondition?

https://www.google.se/search?q=aircondition&oq=aircondition&aqs=chrome.. 69i57j69i61j69i60l2&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2018-08-12, 02:18
Medlem
Flytt-lasses avatar
Ska väl låta lite märkvärdigt, men säger man inte aircond?
Eller luftkonditionering men blir lite långt.
Citera
2018-08-12, 02:21
Medlem
Visste inte att man sade det. Jag säger antingen AC:n eller Luftkonditioneringen. Aldrig säger jag Air Condition.
Citera
2018-08-12, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytt-lasse
Ska väl låta lite märkvärdigt, men säger man inte aircond?
Eller luftkonditionering men blir lite långt.
Jag får aldrig träff på air conditioning, men aircondition har jag både hört och fått använda som sökterm, men bara i Sverige. Förkortningen airco har jag hört i utlandet. Grejen är alltså att aircondition är fel, men används av svenskar med dåliga kunskaper i engelskan.
Citera
2018-08-12, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Visste inte att man sade det. Jag säger antingen AC:n eller Luftkonditioneringen. Aldrig säger jag Air Condition.
Följ länken, aircondition (ett ord, fel ord) används i svenskan.
Citera
2018-08-12, 03:04
Medlem
Sooks avatar
På svenska heter det aircondition då vi inte särskriver i vårt avlånga land. På engelska heter det air condition.
Citera
2018-08-12, 03:06
Medlem
Flytt-lasses avatar
Air conditioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in