Citat:
Ursprungligen postat av
Expohunter
I brist på andra definitioner, så gav jag dem det epitetet, men det stämmer att de är mer reaktionära om man nu vill märka ord.
Reaktionära nationalister och identitärer är troligtvis det närmaste man kommer i definitionsväg utan att skriva en halv uppsats. Precis vad jag kallat mig själv på Twitter i många år.
Förutom att "reaktionär" är ett enbart negativt laddat ord (kommunism, fascism, diktatur m.fl. ord har mer positiv laddning, tillsammans med sin negativa laddning, än "reaktionär") så är det inte riktigt korrekt att kalla AfS för reaktionärt. Alla som reagerar mot dagens sjuka samhälle är väl i någon mån "reaktionära" men reaktionär innefattar även ofta att man vill tillbaka till något gammalt, något som har varit tidigare.
AfS nöjer sig inte med att backa bandet till ett Sverige utan mångkultur, ett Sverige som det var för 50 år sedan. AfS vill skapa ett nytt och bättre Sverige, så bra som det någonsin kan bli och så bra som det hade kunnat vara idag om vi aldrig hade drabbats av globalisternas kulturmarxism och massinvandring. AfS är alltså inte inne på några "konservativa" fantasier om att återskapa det gamla ståndssamhället med cylinderhattar, mustaschvax och punschverandor.