2018-08-04, 17:00
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag sa att universum KAN vara evigt.

Big bang är (enligt teorin) vårt observerbara universums början. Det kan också vara vårt universums ”omstart” om vårt universum är cykliskt.

Vem ser till att omstarterna sker, och som håller igång, upprätthåller, hela klabbet?
Citera
2018-08-04, 17:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Den sammanlagda effekten blir medvetandet. Om medvetandet vore skilt från hjärnan skulle inte till exempel personlighetsförändringar ske när den fysiska hjärnan skadas.

Belägg för att ”själen” existerar, tack.

Läs och lär:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medvetandet

"Vad 'medvetande' och 'medveten person' egentligen är för något tillhör tillvarons största gåtor och verkar inte logiskt kunna föras tillbaka på hittills kända vetenskapliga principer."

Så hur kommer du fram till ditt flum om "den sammanlagda effekten"?

HJÄRNSKADOR = SKADOR PÅ VÅR BIOLOGISKA TRANSFORMATOR!

Det enda som personlighetsförändringar pga hjärnskador bevisar, är att det existerar en ömsesidig påverkan mellan hjärnan och sinnet/psyket. Under inga förhållanden kan det tas som bevis för att hjärnan skulle vara ursprung till själva medvetandet (själens energi) och förmågan till att uppleva förnimmelser, känslor, tankar, etc.

Det är lika ologiskt att tro att medvetandet och minnena genereras av hjärnan, bara för att personligheten förändras pga hjärnskador och minnesförluster, som att tro att själva TV-programmet produceras inne i TV-apparaten, bara för att bild och ljus störs pga av skador i TV:n.

Tankarna är som signalen som går till TV:n och skapar bilden och medvetandet är det som genererar tankarna.

På samma sätt som radioapparaten inte skapar radioprogrammet, utan är bara en transformator som omvandlar de strålformiga radiovågorna till fysiska ljudvågor, så skapar inte heller den fysiska hjärnan medvetandefunktionen, utan är precis som radioapparaten bara en transformator för de strålformiga medvetandeenergierna, som genereras av själen, vårt medvetna Jag!

Om kopplingarna inne i hjärnan inte längre fungerar som de ska, så är det ju bara naturligt att vi själar inte längre kan kommunicera optimalt med omvärlden, att vår personlighet förändras, på samma sätt som när transistorerna i radioapparaten har pajat, så kan inte radion längre på samma sätt som tidigare, omvandla och vidarebefordra radiovågorna som den tar emot.

Hjärnan har alltså därmed förlorat sin kapacitet att motta och/eller vidarebefordra tankarna som produceras i sinnet, i vår subtila astralkropp!

Det finns många studier som påvisar att hjärttransplantationer påverkar ens personlighet. Enligt Illustrerad Vetenskap, så ska personligheten sitta i hjärtat, inte i hjärnan:

http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/personligheten-sitter-i-hjartat
http://www.morgenster.org/heart.htm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2216869.ab
http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1237998/Heart-transplant-patient-gets-craving-food-eaten-organ-donor.html

HJÄRNAN LEDER MEDVETANDET !!!

Hjärnan, med dess neurologiska system, leder medvetandet, precis som en elektrisk tråd leder elektricitet. Tråden och glödlampan skapar inte elektricitet, lika lite som hjärnan skapar medvetande, de endast leder det!

Okej?

Själen är ett andligt ting, så vad skulle du godta som andlig källa kring själen/anden?
Citera
2018-08-04, 17:12
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är inget svar på frågan. Frågan var ju var gränsen går för vilken person som lever vidare. Om du får en ny njure av en donator, är det du som har fått en njure eller donatorn som fått en ny kropp, med tillhörande hjärna, som lever vidare? Vad händer om du får en ny tumme eller en ny hornhinna? Vad händer om donatorn är en kvinna? Blir du en kvinna då? Börjar du leva donatorns liv och kastar bort ditt gamla? Flyttar du hem till donatorns familj? Får du donatorns minne med organet?

Organ-donatorerna dör (specifikt de som donerar sin hjärna), medan de som tar emot organen, exempelvis hjärnmottagarna, lever givetvis vidare!

Busenkelt!
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-08-04 kl. 17:17.
Citera
2018-08-04, 17:14
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Big bang var början på vårt universum, precis som din födelse var början på ditt liv. Kul att se att du äntligen tagit till dig teorin om big bang.

Mitt liv/medvetandet fanns i en annan sorts köttkostym (i min föregående livstid, energin är ju evig, vi dör aldrig) innan jag injicerades i mamma nu i min senaste reinkarnation!
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-08-04 kl. 17:17.
Citera
2018-08-04, 17:24
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Organ-donatorerna dör (specifikt de som donerar sin hjärna), medan de som tar emot organen, exempelvis hjärnmottagarna, lever givetvis vidare!

Busenkelt!

Du svarar fortfarande inte på var gränsen går. Är det personen med njuren som donerar en njure till dig eller är det du som donerar alla andra organ till personen med njuren? Om du donerar allt utom din hjärna till någon annan, är det du eller den andra personen som lever vidare?
Citera
2018-08-04, 17:30
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Mitt liv/medvetandet fanns i en annan sorts köttkostym (i min föregående livstid, energin är ju evig, vi dör aldrig) innan jag injicerades i mamma nu i min senaste reinkarnation!

Även om vi aldrig dör betyder det inte att du någonsin kommer att få någon annan köttkostym än din egen. Du har din egen köttkostym och den har du för evigt, så ta hand om den så att du slipper lida. Alla andra köttkostymer tillhör någon annan.
Citera
2018-08-04, 17:45
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
"Vad 'medvetande' och 'medveten person' egentligen är för något tillhör tillvarons största gåtor och verkar inte logiskt kunna föras tillbaka på hittills kända vetenskapliga principer."

Alltså ljuger du när du påstår att du vet. Varför ljuger du? Är det inte dålig karma att ljuga?
Citera
2018-08-04, 18:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vem ser till att omstarterna sker, och som håller igång, upprätthåller, hela klabbet?
Det vet jag inte.
Citera
2018-08-04, 18:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det betyder inte att den är skild från hjärnan.

Citat:
Så hur kommer du fram till ditt flum om "den sammanlagda effekten"?
Enkel slutledning, vi vet att verksamhet i hjärnan sker. Alla dessa kopplingar, sparade minnen osv, kan vara det som vi kalkar för ”medvetandet”.

Citat:
Det enda som personlighetsförändringar pga hjärnskador bevisar, är att det existerar en ömsesidig påverkan mellan hjärnan och sinnet/psyket. Under inga förhållanden kan det tas som bevis för att hjärnan skulle vara ursprung till själva medvetandet (själens energi) och förmågan till att uppleva förnimmelser, känslor, tankar, etc.
Det är inte heller något bevis för att ”själen” finns, det verkar som den är en produkt av hjärnan.

Citat:
Det är lika ologiskt att tro att medvetandet och minnena genereras av hjärnan, bara för att personligheten förändras pga hjärnskador och minnesförluster, som att tro att själva TV-programmet produceras inne i TV-apparaten, bara för att bild och ljus störs pga av skador i TV:n.

Tankarna är som signalen som går till TV:n och skapar bilden och medvetandet är det som genererar tankarna.
Falsk analogi, vi vet att sändningarna sker utanför TV:n. Vi vet ingenting om att hjärnan skulle ta upp någon ”sändning”.

Citat:
På samma sätt som radioapparaten inte skapar radioprogrammet, utan är bara en transformator som omvandlar de strålformiga radiovågorna till fysiska ljudvågor, så skapar inte heller den fysiska hjärnan medvetandefunktionen, utan är precis som radioapparaten bara en transformator för de strålformiga medvetandeenergierna, som genereras av själen, vårt medvetna Jag!
Falsk analogi igen, se ovan.

Citat:
Om kopplingarna inne i hjärnan inte längre fungerar som de ska, så är det ju bara naturligt att vi själar inte längre kan kommunicera optimalt med omvärlden, att vår personlighet förändras, på samma sätt som när transistorerna i radioapparaten har pajat, så kan inte radion längre på samma sätt som tidigare, omvandla och vidarebefordra radiovågorna som den tar emot.
En annan förklaring är att hjärnan producerar ”jaget”.

Citat:
Hjärnan har alltså därmed förlorat sin kapacitet att motta och/eller vidarebefordra tankarna som produceras i sinnet, i vår subtila astralkropp!
Belägg för att ”vår subtila astralkropp” existerar, tack.

Citat:
Det finns många studier som påvisar att hjärttransplantationer påverkar ens personlighet. Enligt Illustrerad Vetenskap, så ska personligheten sitta i hjärtat, inte i hjärnan:
Självklart kan en stor operation påverka personligheten. Får man ett ben amputerat så ändras ju livet drastiskt, för de flesta åtminstone.

Citat:
Hjärnan, med dess neurologiska system, leder medvetandet, precis som en elektrisk tråd leder elektricitet. Tråden och glödlampan skapar inte elektricitet, lika lite som hjärnan skapar medvetande, de endast leder det!
Bevisa det, tack.

Citat:
Själen är ett andligt ting, så vad skulle du godta som andlig källa kring själen/anden?
Hur undersöker man om andliga ting existerar? Utöver att blint lita på troendes påståenden?
Citera
2018-08-04, 18:37
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Beror helt och hållet på vad du skulle godta som en källa när det kommer till andliga ting?

Bhagavad-gita?

Inget som är skrivet av människan är någon godtagbar källa när det kommer till gudomliga ting. Att du dyrkar Bhagavad-Gita gör dig till en dyrkare av beläten, inte bättre än någon som dyrkar en gudabild i sten.
Citera
2018-08-05, 10:37
Medlem
Otanjas avatar
Jag går i gymnasiet och gör grupparbete med mig själv om osynligheter. Har hittills sett tre små infantila prickar och en allt större sammanhållande cirkel runt dom. De syns sporadiskt. Jag har också skymtat en svag kontur av en kvadrat. All (o)vetenskap är som magi.
Citera
2018-08-10, 22:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Du svarar fortfarande inte på var gränsen går. Är det personen med njuren som donerar en njure till dig eller är det du som donerar alla andra organ till personen med njuren? Om du donerar allt utom din hjärna till någon annan, är det du eller den andra personen som lever vidare?

Personen med njuren donerar njuren till mig.

Angående geléklumpen i skallen, den som doneras en ny hjärna lever givetvis vidare, medan hjärn-donatorn (hjärnan är också bara ett organ, en grunka) dör sedan dennes hjärta också slutat slå.
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-08-10 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in