Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Kul med svar på ett inlägg jag skrev för sexton år sedan, men ...
Människan HAR ju lyckats med att korsa arter till fertila nya arter. Exempel i högen, som jag givetvis googlat fram - för jag är ingen evolutionsbiolog, men om jag kan googla det, så kan nog även andra göra det:
- Rågvete - en steril avkomma utsätts för ett gift så den blir fertil. Fusk, kanske, men om vi människor klarar det vore det underligt om det inte förekommit i naturen.
https://www.genteknik.se/genetik-och-genteknik/genmodifierade-organismer-gmo/vaxter/vaxtforadling/
Ett generellt begrepp är hybridisering. Ett antal exempel finns här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybrid_(biologi)
Så, jag håller med den yngre Ruskigbuss från 2005 - i naturen, så väl som i våra laboratorier, så går det utmärkt att ändra på egenskaper - och till och med - korsa arter med varandra - så att dessa blir fertila nya arter.
Alltså är detta argument mot evolutionen tämligen meningslöst.
Hej, jo jag såg att ditt inlägg har några år på nacken, men jag såg också att du är moderator fortfarande...
Jo, genmanipulation är en ganska ny vetenskap. Dessutom tror jag att den är inte helt riskfri.
Huruvida genmanipulation skulle ha ägt rum i naturen finns det dock inga uppgifter om, endast spekulationer.
Jo jag vet att man har manipulerat t.ex. arvsmassan på flugan så att den fått 4 vingar istället gör 2.
Det har visat sig att fluga var inte livsduglig, främst för att den kunde inte flyga.
Evolutionstankemässigt så finns det inte någonting som är rätt eller fel. Allt går ut på att bli en vinnare.
Man kan studera t.ex. vilda djur, som björnar, lejon osv. De vill sprida sina gener och kan därför döda t.ex. lejonungarna och jaga bort eller döda ungarnas far, för att para sig med honan.
Om människan har utvecklats t.ex från andra djurarter så borde samma vara tillämpbar även för människan, inget behov av rått/fel eller moral. Är det så?
Om jag skulle tränga mig i ditt hem, jaga bort dig, döda dina barn och våldta din fru - ur evolutionistisk synpunkt så vore detta inte omoraliskt eller fel. Människan har begåvats med förmåga att känna skillnaden mellan rätt och fel. Vi har även förmågan att tänka på framtiden. Djuren lever i nuet.
Vi har moraliska värderingar som inte går hand i hand med evolutionstanken. Vi hjälper de som är svaga, sjuka, fattiga. Vi visar medkänsla rent generellt. Tyvärr finns det ju undantag t.ex. mördare, tjuvar och våldtäktsmän. Men vad gör samhället då? Vi tillämpar lagar och moral och straffar och låser in ogärningsmän.
Ok. Det var några tankar...