2018-07-22, 23:56
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Inget konstigt, dessa personer hade tagit sina liv även utan läkemedel.

Vore mer intressant med en studie över hur många liv de räddat. Detta går naturligtvis tyvärr inte.

Imponerande att du kunde läsa igenom, granska o bedöma allt detta, samt skriva kommentar på 3 minuter Du har väl inte förutfattade meningar eller så

Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Det finns många källor till trovärdig information.

"Flera personer som har behandlats med Strattera har tagit sina liv. En av dem är Adrian, 12.
– Min sons självmord kom som en blixt från klar himmel, säger en av föräldrarna."

Fallet beskrivs på hemsidan ritalindeath.com vars grundare Lawrence Smith har prisats för sitt engagemang kring ADHD-mediciner.

2003 mottog han en utmärkelse av Priscilla Presleys organisation för mänskliga rättigheter.
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/P3pJPb/at-strattera-tog-sitt-liv

Självmord & Psykofarmaka. En rapport baserad på Socialstyrelsens Lex Maria-anmälningar för 2007.

Det här är en unik rapport om självmord och psykofarmaka. Aldrig tidigare har
uppgifter av detta slag redovisats för allmänhet och politiker i Sverige.
I 338 av de 393 självmordsfallen, 86 % av fallen, hade personerna fått behandling med
psykofarmaka inom ett år före självmordet.
http://jannel.se/suicidpsykofarmaka.pdf
Citera
2018-07-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Imponerande att du kunde läsa igenom, granska o bedöma allt detta, samt skriva kommentar på 3 minuter Du har väl inte förutfattade meningar eller så

Inväntar svar på ditt andra påstående som jag kommenterade.
Hela världen anser att det är läkemedel och du menar att det bara är knark trots att själva definitionen av läkemedel säger emot dig.
Undra vem det är som har förutfattade meningar

Vad är det jag ska granska? Ett antal människor som behandlats för psykisk ohälsa har tagit sina liv. Lejonparten mår bättre med medicinering. Ingen vet om de hade tagit sina liv i vilket fall. Finns liksom ingenting att granska.
Citera
2018-07-23, 01:37
Medlem
Honeyvoices avatar
Man kanske kan tänka att ADHDn är som en superkraft man ska lära sig kontrollera typ som Superman när han ska lära sig flyga. Han snubblar på capen och flyger in i grejor men en dag bara går det. Helt enkelt försöka att få det som jobbar mot en att jobba för en.

Såg denna…tyckte han sa en massa bra och väl förklarade saker.

https://urplay.se/program/206115-ur-samtiden-hjarnans-dag-2018-fordel-med-adhd
Citera
2018-07-28, 17:33
Medlem
Hur gjorde vården när ni fick testa vilken ADHD-medicin och styrka ni skulle ha? Till exempel: hur ofta var ni tvungna att besöka vården?
Citera
2018-07-29, 20:55
Medlem
Fick min adhd diagnos för ca 3 veckor sedan, fick ritalin utskrivet men redan på lägre doser om 30mg så får jag krampaktiga spänningar i nacken samt att jag blir väldigt trött, hur länge bör jag ge ritalinet en chans innan jag frågor om elvanse ? Alternativt en annan metylfenidat baserad medicin?
Citera
2018-07-31, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Hur gjorde vården när ni fick testa vilken ADHD-medicin och styrka ni skulle ha? Till exempel: hur ofta var ni tvungna att besöka vården?
För mig var det ganska fritt och fick styra det ganska mycket som jag själv ville. Om jag inte kände att jag behövde höja något så räckte det, annars om jag skulle höja så fick jag komma tillbaka efter en månad och utvärdera.

Citat:
Ursprungligen postat av dainton92
Fick min adhd diagnos för ca 3 veckor sedan, fick ritalin utskrivet men redan på lägre doser om 30mg så får jag krampaktiga spänningar i nacken samt att jag blir väldigt trött, hur länge bör jag ge ritalinet en chans innan jag frågor om elvanse ? Alternativt en annan metylfenidat baserad medicin?
Ge det några månader åtminstone. Om inte annat för att göra läkarna nöjda(tyvärr är det ju oftast så man får göra med många svenska läkare, istället för att direkt kunna dyka på det som är bäst för just mig)
Citera
2018-08-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
För mig var det ganska fritt och fick styra det ganska mycket som jag själv ville. Om jag inte kände att jag behövde höja något så räckte det, annars om jag skulle höja så fick jag komma tillbaka efter en månad och utvärdera.

Ge det några månader åtminstone. Om inte annat för att göra läkarna nöjda(tyvärr är det ju oftast så man får göra med många svenska läkare, istället för att direkt kunna dyka på det som är bäst för just mig)

Okej, tack för svaret
Citera
2018-08-02, 07:06
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran

Du verkar ha erfarenhet så citerar dig(om det är lugnt)

Fick äntligen Elvanse utskrivet för min ADD/ångestproblematik och ätit några veckor.
Fungerar suveränt för impuls/koncentration och på grund av det lindras min ångest. Har varit sjukt att kunna styra upp livet och komma tillbaka med jobb...MEN går ju inte att sova, tar en liten dos på morgonen och när den går ur på kvällen så kommer ju ångesten som ett brev på posten. Kan ju inte ta en till då sover jag inte alls istället
Prövat alla de där Theralen/Propavan/Lerfigan utan hjälp.

Har du några tips förutom benso och Z-analogier?

Sammanfattning
Har ångest och ADD och Elvanse fungerar skitbra tills jag går och lägger mig. När Elvanse går ut kommer ångest och ingen sömn och med Elvanse ingen sömn men ingen ångest.
Citera
2018-08-02, 17:00
Medlem
Igår började jag med ADHD medicin för första gången i mitt liv. Jag äter 18 mg Concerta, men jag känner ingenting. Varför?
Citera
2018-08-03, 03:18
Medlem
Citat:
Igår började jag med ADHD medicin för första gången i mitt liv. Jag äter 18 mg Concerta, men jag känner ingenting. Varför?

Ingen?
Citera
2018-08-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ingen?

De är nog för att det är för låg dos, min läkare så att dom brukar räkna 1mg per kg kroppsvikt
Citera
2018-08-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Du verkar ha erfarenhet så citerar dig(om det är lugnt)

Fick äntligen Elvanse utskrivet för min ADD/ångestproblematik och ätit några veckor.
Fungerar suveränt för impuls/koncentration och på grund av det lindras min ångest. Har varit sjukt att kunna styra upp livet och komma tillbaka med jobb...MEN går ju inte att sova, tar en liten dos på morgonen och när den går ur på kvällen så kommer ju ångesten som ett brev på posten. Kan ju inte ta en till då sover jag inte alls istället
Prövat alla de där Theralen/Propavan/Lerfigan utan hjälp.

Har du några tips förutom benso och Z-analogier?

Sammanfattning
Har ångest och ADD och Elvanse fungerar skitbra tills jag går och lägger mig. När Elvanse går ut kommer ångest och ingen sömn och med Elvanse ingen sömn men ingen ångest.
Ja det är lurigt det där med sådana mediciner. Antingen så kan du be om att få testa melatonin, det har jag hört fungerar bra för många.

När ungefär på dagen tar du din Elvanse och när går den ur kroppen samt när går du och lägger dig?

Om jag har en dag där jag jobbar 8-17 så kanske jag tar min elvanse runt 06 och då går den ur ungefär vid 18-19 tiden och så brukar jag lägga mig runt 22-24.

Däremot så har jag inte haft riktigt sådana problem som du har, däremot så kan man ju få mer ångest av CS-medel och har hört det nämnas att det är bättre att ta hand om ångestbiten separat om man har sådana problem(t.ex antidepp, ssri och liknande... eller bara terapi om det behövs). Vad jag har förstått det som så kan CS-medel maskera eventuella depressioner och därför snarare göra saken värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in