2018-07-31, 16:31
  #72589
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sedan skriver artikelförfattarna (bägge från Göteborgs universitet) följande som alla bör fundera på:

Opinionsundersökningar inte bara mäter vad folk röstar på. De även påverkar vad folk röstar på.
Jag tror att en väg att gå är att röstberättigade skattebetalare öser galla över statliga och kommunala verk samt de ansvariga politiker som är involverade i brukandet av SIFO.

Slöseri med skattemedel då SIFO ständigt misslyckas eller missbruk av skattemedel för att påverka valet.

Kanske något som alternativ media kunde göra skattebetalare medvetna om?
2018-07-31, 16:39
  #72590
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sedan skriver artikelförfattarna (bägge från Göteborgs universitet) följande som alla bör fundera på:

Opinionsundersökningar inte bara mäter vad folk röstar på. De även påverkar vad folk röstar på.

(Min fetning)

De pratar alltså om en bandwagon effekt om SD får höga opinionssiffror? Och tvärtom, ingen bandwagon effekt om instituten ger låga siffror? Hmm... intressant. Då bekräftar ju dessa två adjunkter vid Göteborgs Universitet att opinionsinstituten med sina mätningar inte bara mäter vad folk tänker rösta på utan lika mycket påverkar folk vad de röstar på..

Det har ju varit en del skriverier och minst sagt delade meningar tidigare i tråden om just denna effekt överhuvudtaget existerar. I universitetsvärlden verkar den uppenbarligen göra det. I så fall blir det ännu mer intressant varför så många opinionsinstitut genom åren har underskattat SD så grovt och vid flertal tillfällen - när man jämför med facit (valresultaten).

Vill man mäta opinionen eller lika mycket eller hellre påverka den? Alla får dra sina egna slutsatser...
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-31 kl. 16:57.
2018-07-31, 17:40
  #72591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Gängrelaterade mord och skjutningar har fått lämna plats för Svenska mord. För att kunna skriva om de Svenska mördarna så har Expressen långt bakåt i tid. Ett fall i dagens blaska hände för 9 år sedan.

Fast detta har lite att göra med att saker tappar nyhetsvärde om det sker samma sak gång på gång. Ibland är det tråkigt, men det är också sant. Av den anledningen får första andra och eventuellt tredje skjutningen stora rubriker på framsidan, men den 45:e skjutningen får bara en liten notis. Detta gäller det mesta.

Sedan spelar det säkert också roll att SD skulle vinna fler röster om de skrev stort om det varje gång det skedde en skjutning, men tror inte det är den primära anledningen till att de inte gör det längre.
2018-07-31, 17:45
  #72592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
För att nå dessa siffror krävs en mer spektakulär händelse, t.ex. Eritrea-negerns kniv-bravader sommaren 2015 på IKEA i Västerås, eller Akilovs i Stockholm.

Tror det krävs något i stil med Lastbils-Akilov snarare än Eritrea-negerns kniv-bravader. Jag är själv inte så säker på att SD blir största parti som vissa andra här inne är. En sak är dock säkert - det kommer bli ett riktigt spännande val i år, antagligen även en spännande fortsättning med politiskt kaos.
2018-07-31, 17:54
  #72593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
När tror ni det kommer? De vill ha maximalt genomslag i opinionen. Sist kan det nästan varit för nära valet? kanske 1 vecka innan är lagom för att maximalt förstöra för SD? Men om MSM med SVT och SR i spetsen vet att det är bluff och kommer genomskådas kanske det är bäst att släppa det dagen innan så några går på att det är sant.

Att rota igenom Jimmie Åkessons sopor kanske är svårare nu när han antagligen har ett bra skydd av SÄPO. De har nog utvecklat ett bra samarbete och har många supportrar i SÄPO.

Grejen är dock, att precis som i fallet med Trump så kommer skandaler inte bita överhuvudtaget. Detta för att många röstar på SD inte enbart för att de gillar SDs politik, utan för att de är så otroligt trötta på nuvarande politiker och den förda politik. Då spelar det liksom ingen som helst roll vad för skit de gräver fram om SD, för det kommer ju inte göra de andra partierna bättre. Vi hade moderaterna, sedan hade vi socialdemokraterna. Och väldigt många inklusive jag upplever att absolut ingenting har blivit bättre.
2018-07-31, 18:28
  #72594
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Grejen är dock, att precis som i fallet med Trump så kommer skandaler inte bita överhuvudtaget. Detta för att många röstar på SD inte enbart för att de gillar SDs politik, utan för att de är så otroligt trötta på nuvarande politiker och den förda politik. Då spelar det liksom ingen som helst roll vad för skit de gräver fram om SD, för det kommer ju inte göra de andra partierna bättre. Vi hade moderaterna, sedan hade vi socialdemokraterna. Och väldigt många inklusive jag upplever att absolut ingenting har blivit bättre.

Nej kanske inte, (SD har ju ökat i opinionen under vissa skandaler som t.ex. "järnrörsskandalen", ja inte den riktiga när en afrikan slog ihjäl folk med järnrör som någon nämnde utan den fejkade när de gick runt med ställningsrör på stan) men media tror och hoppas det, och de planerar säkert för när de skall släppa den. Om bara Expo släpper den utan att media hakar på så kanske de har lärt sig det du skriver. Vi får se.
2018-07-31, 18:49
  #72595
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Fast detta har lite att göra med att saker tappar nyhetsvärde om det sker samma sak gång på gång. Ibland är det tråkigt, men det är också sant. Av den anledningen får första andra och eventuellt tredje skjutningen stora rubriker på framsidan, men den 45:e skjutningen får bara en liten notis. Detta gäller det mesta.

Sedan spelar det säkert också roll att SD skulle vinna fler röster om de skrev stort om det varje gång det skedde en skjutning, men tror inte det är den primära anledningen till att de inte gör det längre.
Vanliga människors förtroende för MSM sjunker sakta med säkert.

Med tanke på hur situationen på så kort tid har förvärrats så tycker man att den 45'e skjutningen borde trigga en nyhetsredaktion till ytterligare undersökande journalistik, grilla politiker, finna den/de ansvariga, ett objektivt sökande efter orsakerna, osv.

Mängden i sig borde vara en riktigt kioskvältare.

Detsamma gäller alla sexualbrott, den stora ökningen borde i sig vara en kioskvältare.

En objektiv och sanningssökande nyhetsredaktion borde föra en detaljerad statistik över "den nya brottsligheten" och vecka för vecka redovisa den region för region.

Istället så är det Pernilla Wahlgrens sexliv som gäller......MSM i ett nötskal.
2018-07-31, 19:01
  #72596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tror det krävs något i stil med Lastbils-Akilov snarare än Eritrea-negerns kniv-bravader. Jag är själv inte så säker på att SD blir största parti som vissa andra här inne är. En sak är dock säkert - det kommer bli ett riktigt spännande val i år, antagligen även en spännande fortsättning med politiskt kaos.

Skulle absolut tro det finns ett samband mellan SD:s och V:s uppgångar i OM!
Man är ju båda partier som oftast hålls utanför uppgörelser mellan de övriga.

Det vore säkert bäst för SD med att V snor massor med S-röster och hamnar på 11-12 %.
Skulle kraftigt försvåra samarbete mellan sossar och L+C.
2018-07-31, 19:02
  #72597
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
När tror ni det kommer? De vill ha maximalt genomslag i opinionen. Sist kan det nästan varit för nära valet? kanske 1 vecka innan är lagom för att maximalt förstöra för SD? Men om MSM med SVT och SR i spetsen vet att det är bluff och kommer genomskådas kanske det är bäst att släppa det dagen innan så några går på att det är sant.

Att rota igenom Jimmie Åkessons sopor kanske är svårare nu när han antagligen har ett bra skydd av SÄPO. De har nog utvecklat ett bra samarbete och har många supportrar i SÄPO.

Jag tror (hoppas?) att MSM börjar att dra öronen åt sig?

MP/V lierade MSM har kanske börjat att inse att Åkesson med SD är på väg att bli en rejäl maktfaktor i Sverige?
En maktfaktor som inom kort kan komma att stänga subventions och bidragskranen, införa lagstiftning som gör det lättare för enskild att ta en tidning till domstol för cirkulerade osanningar, vilket i sin tur ställer högre krav på massmedias professionalism.
En blaska som inte går runt för egen maskin får helt enkelt stänga.

Med SD vid rodret så tror jag även att medialandskapet kraftigt kommer att förändras. Det skulle inte förvåna mig om Sverige i sådana fall skulle få se typ "FOX Sverige" som snabbt kommer att få sin publik.
Nej, jag är inte någon beundrare av FOX men det skulle vara bra att få ett starkt mediehus som är högerorienterat och som kan "balansera" SVT, TV4, etc.
2018-07-31, 19:14
  #72598
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror (hoppas?) att MSM börjar att dra öronen åt sig?

MP/V lierade MSM har kanske börjat att inse att Åkesson med SD är på väg att bli en rejäl maktfaktor i Sverige?
En maktfaktor som inom kort kan komma att stänga subventions och bidragskranen, införa lagstiftning som gör det lättare för enskild att ta en tidning till domstol för cirkulerade osanningar, vilket i sin tur ställer högre krav på massmedias professionalism.
En blaska som inte går runt för egen maskin får helt enkelt stänga.

Med SD vid rodret så tror jag även att medialandskapet kraftigt kommer att förändras. Det skulle inte förvåna mig om Sverige i sådana fall skulle få se typ "FOX Sverige" som snabbt kommer att få sin publik.
Nej, jag är inte någon beundrare av FOX men det skulle vara bra att få ett starkt mediehus som är högerorienterat och som kan "balansera" SVT, TV4, etc.

Men den liberala median i USA kämpar fortfarande mot Trump trots fallande läsar/tittarsiffror.
2018-07-31, 19:32
  #72599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Med tanke på hur situationen på så kort tid har förvärrats så tycker man att den 45'e skjutningen borde trigga en nyhetsredaktion till ytterligare undersökande journalistik, grilla politiker, finna den/de ansvariga, ett objektivt sökande efter orsakerna, osv.

Mängden i sig borde vara en riktigt kioskvältare.

Det markerade håller jag med om att journalisterna borde vara intresserade av att gå närmare med. Ibland har ju det där kulturella fenomenet i Afghanistan (glömt namnet) kommit upp, men vet faktiskt inte om det varit i MSM eller alternativ media.
2018-07-31, 19:42
  #72600
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Grejen är dock, att precis som i fallet med Trump så kommer skandaler inte bita överhuvudtaget. Detta för att många röstar på SD inte enbart för att de gillar SDs politik, utan för att de är så otroligt trötta på nuvarande politiker och den förda politik. Då spelar det liksom ingen som helst roll vad för skit de gräver fram om SD, för det kommer ju inte göra de andra partierna bättre. Vi hade moderaterna, sedan hade vi socialdemokraterna. Och väldigt många inklusive jag upplever att absolut ingenting har blivit bättre.

Det är det där sms:et från SJ att tåget är inställt, och därmed den länge emotsedda resan inställd, eller den konkreta lukten av brandrök över nejden som avgör för enskilda människor hur rösten faller. Varken enskilda stora händelser eller skandaler åt ena eller andra hållet.

Besvikelser, små vardagliga besvikelser, avgör val. Inte vrede. Vad media må skapa är flyktigt och kort, det dör som en stormvind i öknen bort, så att säga.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-07-31 kl. 19:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in