2018-08-15, 21:08
  #73789
Medlem
Om SD gjort rätt vägval eller inte när partiet så långt det är möjligt slätat ut sitt budskap inför det kommande valet är inte lätt att svara på.

Måste dock tyvärr konstatera att vinden gått ur seglet i min bekantskapskrets. Flera som under våren aktivt uttalade att de sökte förändring i politiken verkar nu vackla. Kanske beror det på den vackra torra sommaren. Kanske beror det på den ihållande högkonjunkturen.

Men löftet om en förändring i politiken verkar nu inte SD längre stå för i sin jakt på mittenväljaren.

Vad hvilja Sverigedemokraterna?
2018-08-15, 21:08
  #73790
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Har läst igenom tråden från tiden innan valet och jämfört med alla OI och sett trenderna. Det är skrämmande likt nu.

Det gjordes dessutom en egen undersökning i tråden precis innan valet som var nästan exakt som valresultatet. Det gjordes en liknande föe någon månad sedan och då låg SD på över 25%.

Man kan säga vad man vill om oss här inne, våra kukstorlekar och politiska läggningar, men jag tror de flesta av oss är relativt realistiska och ligger nära det kommande valresultatet. Det är helt jag övertygad om.
Bra att det kommer fram. Har oroat mig ett tag över folks glömska gällande det här. Så tackatt du kollade upp och bekräftade vad jag sa. Hade jag inte vart blind så hade jag gjort det själv men tar alldeles för många timmar att bde hitta rätt tid och rätt inlägg. Så bra jobbat!
2018-08-15, 21:11
  #73791
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Hur stor spridning tror du att den har fått bland de som inte är sds kärnväljare?

Jag har själv inte sett den. Ser ingen anledning, kommer ändå aldrig rösta på sossarna. Och om jag skulle rösta på dem i alla fall i en okänd framtid så är det ju för den politik de vill driva då, inte för vad de gjorde när farfar var liten.

Nästan en halv miljon har sett den nu:

https://www.youtube.com/watch?v=W56ZKUVECWs

498 854 visningar

Det är förstås en övervikt av SD-väljare bland dem som sett den, men det är ju bland dessa man hittar de före detta sossar som gått till SD och nu tar anstöt av filmen och vänder i dörren.

Jag tror dock inte att dessa väljare går tillbaka till S. Förmodligen finns de bland soffliggarna just nu. Vart de tar vägen på valdagen återstår att se. AfS hade säkert kunnat locka en del, men deras övningar med antisemitiska klistermärken har nog gjort dem mindre populära de senaste dagarna.
2018-08-15, 21:16
  #73792
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SD:s fortsatta kräftgång beror säkert på spotta-på-folhemmet-filmen. Precis som jag förutsåg tidigare i tråden.

SD har minskat ungefär lika mycket hos de tre senaste opinionsundersökningarna/opinionsinstituten, och minskningen efter att filmen släpptes är i stort sett lika stor som minskningen innan filmen släpptes (Inizio) så det kan inte vara filmen det beror på.

Det är något annat.
2018-08-15, 21:17
  #73793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Inkompetensfaktorn måste du ju räkna på snittet av mätningar sista månaden in mot valet. Kan inte cherrypicka Aug 2014 o sen räkna fram underskattning på det.
Med den logiken får du inte cherrypicka Denoskop aug 2018 heller. Du måste vänta tills alla mätningar fram till valet är inne.

At hitta på godtyckliga räkneregler för rörliga mål är poänglöst. Ibland är förändringar sista veckorna marginella, ibiand händer massor. Vad ger det att slå ut ett 5 veckors medel på FP 2002, KD 1998, NyD 1991 eller FP 1985? Kan du garantera att SD inte kommer att tappa lika snabbt som M 2002? Nej, du kan bara anta.
2018-08-15, 21:20
  #73794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SD:s fortsatta kräftgång beror säkert på spotta-på-folhemmet-filmen. Precis som jag förutsåg tidigare i tråden.
Nej den beror på säsongsmässig variation. SD går alltid ned i alla OU under augusti sedan flera år.
2018-08-15, 21:24
  #73795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nästan en halv miljon har sett den nu:

https://www.youtube.com/watch?v=W56ZKUVECWs

498 854 visningar

Det är förstås en övervikt av SD-väljare bland dem som sett den, men det är ju bland dessa man hittar de före detta sossar som gått till SD och nu tar anstöt av filmen och vänder i dörren.

Jag tror dock inte att dessa väljare går tillbaka till S. Förmodligen finns de bland soffliggarna just nu. Vart de tar vägen på valdagen återstår att se. AfS hade säkert kunnat locka en del, men deras övningar med antisemitiska klistermärken har nog gjort dem mindre populära de senaste dagarna.
Jag har av misstag klickat på den kanske 10 ggr och sett nästan hela filmen en gång. Vanligt att folk gör så. Kanske den setts av 50 000 = 1/5 mandat
/Politiknörd
2018-08-15, 21:28
  #73796
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jag har av misstag klickat på den kanske 10 ggr och sett nästan hela filmen en gång. Vanligt att folk gör så. Kanske den setts av 50 000 = 1/5 mandat
/Politiknörd
Det krävs mer än ett kort kikande för att räknas som en visning.
2018-08-15, 21:34
  #73797
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jag har av misstag klickat på den kanske 10 ggr och sett nästan hela filmen en gång. Vanligt att folk gör så. Kanske den setts av 50 000 = 1/5 mandat
/Politiknörd

Det funkar inte så.

Dels måste man se filmen en viss tid innan det räknas. Och dels finns det en gräns för hur många visningar som räknas från samma IP-adress under en viss tidsperiod. Annars är det ju enkelt att bluffa.
2018-08-15, 21:38
  #73798
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SD:s fortsatta kräftgång beror säkert på spotta-på-folhemmet-filmen. Precis som jag förutsåg tidigare i tråden.

Tror du? Nja, jag tror nog snarare att Jimmie Åkessons relativa frånvaro under sommarens skogsbränder och torkan spelat en negativ roll. Iallafall känner jag så personligen. Att Bieler åkte dit och jobbade räknas inte. Givetvis behövde han inte synas på plats (det behövde nog bara regeringsrepresentant, typ FM samt ÖB) men han kunde väl ha varit lite mer engagerad. Även torkan har varit svår för många. Även om detta är mer väder än klimat så tror jag att några är lite fundersamma över SDs ganska passiva inställning till detta under sommaren. Det kan ha påverkat marginellt negativt.
2018-08-15, 21:41
  #73799
Medlem
Studsbolls avatar
Ett väntat resultat i senaste Demoskräp; SD minskar och C och MP ökar, precis som beställaren Expressen hade hoppats. Mycket jidder i analysen om varmt väder som förklaring till MP-ökningen och C skulle såklart öka för att de är motpolen till SD. Men snart är det dags för facit och allmän förnedring för agendamedia.
2018-08-15, 21:45
  #73800
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Med den logiken får du inte cherrypicka Denoskop aug 2018 heller. Du måste vänta tills alla mätningar fram till valet är inne.

At hitta på godtyckliga räkneregler för rörliga mål är poänglöst. Ibland är förändringar sista veckorna marginella, ibiand händer massor. Vad ger det att slå ut ett 5 veckors medel på FP 2002, KD 1998, NyD 1991 eller FP 1985? Kan du garantera att SD inte kommer att tappa lika snabbt som M 2002? Nej, du kan bara anta.
Ja ,man kan ju undra varför du är så intresserad av svaret. Du är frivillig att tro vad du vill, vem hindrar dig. Om du nu tror som du gör, varför blir du så störd över att andra, de flesta rationella i det här forumet inte delar din syn. Det är märkligt som du resonerar. Vad säger att s inte får 100 procent eller 1 procent. Vad säger att i princip vad som helst. Fråga dig vad är troligt att detta eller detta sker, till att börja med. Om inte så finns inget skäl att anta att så sker. Du har någon sorts bakvänd antikausal logik. Hur snurrig som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in