2018-08-10, 18:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Dumheter! Det är just Sd i OU som denna tråd handlar om, ifall du glömt det. Jag har för flera veckor sedan sagt, utifrån vad jag hör om folks åsikter och attityder, att Sd kommer att börja dala i OU fram till valet och där få max 18 %. Detta skrev jag ungefär när de låg som högst, visar det sig nu.

Är du så desperat att du ska börja med historierevisionsm nu? Gå tillbaka och läs vad jag skrivit. Min motivering till varför jag får rätt bjuder jag på som tröstpris.

Det är just delen där du säger att "SD kommer att få max 18% i valet" som kommer att bli synnerligen intressant... Du lär få justera "ditt öra mot marken" när valresultatet väl är klart. Om 29 dagar vet vi.

P.S. Litar du verkligen på Sifo och Inizio?

Edit: Aha... nu fick vi en tydlig förklaring. Du skrev i inlägget för en stund sedan: "FI kommer kanske in, i vart fall får vi bättre än förra valet..." Du tillhör eller sympatiserar alltså starkt med Feministiskt Initiativ (Fi) eftersom du så tydligt skriver "vi"? Det förklarar precis ALLT nonsens du skrivit i tidigare inlägg. Lycka till med dina 16-18% i valet för SD...
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-10 kl. 18:48. Anledning: Edit
2018-08-10, 18:29
Medlem
Dra åt helvete vilket jävla skit-institut Sifo är. Där redovisas alltså SD ha 16,8%, jämfört med Sentio och YouGov som ger SD över 25%. Det är alltså mer än 8 procent-enheters skillnad. Sjukt löjligt ju. Anledningen är så klart väldigt uppenbar:

Citat:
Ca 1 200 av intervjuerna är gjorda med telefon, resten genom en webbpanel.

Telefonintervjuerna ges ett större värde (viktas högre) än webbintervjuerna, så att 90 procent av totalresultatet baseras på telefonintervjuerna och 10 procent baseras på webbintervjuerna.

90% av totalresultatet baseras på telefonintervjuerna. Eftersom det fortfarande råder en skäms-effekt är inte alla villiga att säga rätt ut, när de t ex går på stan, är på jobbet osv att de röstar SD. Således säger de något annat parti och resultatet blir så här missvisande.
2018-08-10, 18:34
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Två av tre. En förändring på 0,1 procentenheter räknas inte. Det är en ren slumpmässig fluktuation.

Övriga två opinionsinstitut visar dock på en minskning som nog kan stämma. Dock tror jag att vädret påverkat mer än vad dina två öron mot marken snappat upp.

Den här sommaren har varit onormalt het och rentav skrämmande klimatmässigt, vilket har gynnat Miljöpartiet. På samma sätt har det ju missgynnat SD, som ju valt en klimatskeptisk linje, vilket är helt i otakt med tiden just nu.

SVD och SIFO tror likadant, dvs att Miljöpartiet gynnats av denna sommars extremväder:

När det gäller SD:s tapp så får man inte glömma att detta tapp ju skett från rekordhöga nivåer. Jämför man dagens siffror med t.ex aprils siffror, så ligger SD högre idag än då.

En svårighet i sammanhanget är också hur AfS påverkar siffrorna. De flesta opinionsinstitut verkar dock inte snappa upp någon större förändring här, men många opinionsinstitut har alltid lite svårt att mäta siffror på högerkanten på ett bra sätt.

Jag tror ändå media spär på att alla är så rädd för klimatet, det är klart att det är katastrof med alla bränder som varit men det är väl snarare att Sverige i jämförelse är så skonat från naturkatastrofer jämfört med nästan alla andra länder i hela världen.

De värst drabbade länderna har haft ett helvetiskt klimat i alla tider, innan industrialiseringen. Det pratar ingen om. Förra sommarens kalla väder var enligt experterna bara "väder" medan nu måste vi lämna planeten redan nästa år, typ. Det är klart forskarna får en saftig ersättning för att spä på tjatet om klimatförändringarna.

Sen att folket går med på det, att betala 16 kr för bensin är ju så tragiskt så det inte är sant. Folket kommer sen förstå att de är lurade men det dröjer nog ett tag till.
Senast redigerad av catforwardpower 2018-08-10 kl. 18:37.
2018-08-10, 18:38
Medlem
Studsbolls avatar
Så Sifo vill cementera sitt dåliga anssende som de arbetat hårt för att uppnå. Vad smidigt för dem att resultatet är exakt det som beställaren önskat. Att de fortsatt att köra all in på telefon är ingen slump; de vet utmärkt väl att de ökar chansen till ett önskat resultat. Sifo är ett propagandaorgan, de arbetar inte med OU. Men nu när facit är nära kan man bara luta sig tillbaka och småle.
2018-08-10, 18:41
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Dra åt helvete vilket jävla skit-institut Sifo är. Där redovisas alltså SD ha 16,8%, jämfört med Sentio och YouGov som ger SD över 25%. Det är alltså mer än 8 procent-enheters skillnad. Sjukt löjligt ju. Anledningen är så klart väldigt uppenbar:

90% av totalresultatet baseras på telefonintervjuerna. Eftersom det fortfarande råder en skäms-effekt är inte alla villiga att säga rätt ut, när de t ex går på stan, är på jobbet osv att de röstar SD. Således säger de något annat parti och resultatet blir så här missvisande.
ja de är skitinstitut, ni minns väl inför förra valet då flera OU gav SD runt 5-6% Rena vansinnet, men att de inte lärt sig. Tragiskt.
2018-08-10, 18:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det är väl förmodligen AfS som gnager på SDs siffror. Tror knappast några SDare går över till MP.

Inte direkt. Men du får väga in att SD är klimatskeptiska. Så det som kan ha hänt är följande:

SD --> sjuklövern utom MP --> MP

Sen kan vissa ha gått till AfS, men det är ett svårmätt parti så det är svårt att veta.
2018-08-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Du verkar också bli bönhörd. MP ökar och sd backar.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/mp-okar-och-sd-backar-i-ny-matning/

Vad ska man säga förutom att den här mätningen är skrattretande. Det enda trovärdiga är att S har minska, resten är rent trams som lär visa sig efter valet.

Citat:
Socialdemokraterna: från 26,1 till 25,8

Vänsterpartiet: från 9,8 till 9,2

Miljöpartiet: från 4,0 till 5,6

Moderaterna: från 20,6 till 20,3

Centerpartiet: från 10,8 till 10,3

Liberalerna: från 4,6 till 6,0

Kristdemokraterna: från 2,4 till 3,3

Sverigedemokraterna: från 18,5 till 16,8

Resultatet för Miljöpartiet är det enda resultat som är statistiskt säkerställt.
2018-08-10, 18:45
Medlem
Nu är det ju i september valet avgörs så man ska väl inte ta denna undersökning på allvar. Men nog känns det som att SD tagit ut segern lite i förskott samt att sommarens skogsbränder och klimatförnekelserna satt sina spår till slut. Nog känns det som att även folket till slut vaknat upp och insett faran med Sd vid makten.
2018-08-10, 18:47
Medlem
volvo 240s avatar
Och det gastas ju om att man inte får göra bränderna etc till politik, och vad gör MP.. Ja just det..
2018-08-10, 18:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Onekligen mycket bra siffror inför upploppet - även om de verkar ganska ”snälla”!

Säkert inser även de ansvariga för M de reeiia konsekvenserna av läget - och byter p-ledare...

Du är ju en mer optimistisk person gällande opinionssiffrorna för Sverigedemokraterna än mig som är lite mer försiktig och vill bli positivt överraskad. Men jag hoppas du har rätt om du säger exempelvis 28% och jag säger 24%
2018-08-10, 18:52
Medlem
8711s avatar
Återigen ska man inte ta institut som Inizio och Sifo på allvar då dom har en agenda. Nu vill man ha den här bilden av bränderna och miljöfrågorna och då lägger man inte resultaten därav som man tror att verkligheten ser ut. Jag tror inte Sifo har något underlag för SD:s siffror överhuvudtaget då man inte får det när man ringer runt som en dåre från 1800-talet.

SD ökade kraftigt i två månader, en del mätningar kommer visa en lägre siffra innan det ökar igen. Det är en hel månad kvar till valet och dom flesta institut kommer släppa flera mätningar varav det hinner vända uppåt igen inför valet.

Just nu vill media och instituten ha denna bild, det har väl varit övertydligt dom senaste veckorna?
2018-08-10, 18:53
Medlem
M Nordströms avatar
Svaret är inte långt ifrån, den 9 september vet vi, när vallokalerna stängt kl 20:00 så kommer Valu som är en förhandsvisning över hur många röster respektive parti fått. Hur pålitlig är Valu apropå det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in