Citat:
Ursprungligen postat av
sommarljum
Kanske var det denna artikel du åsyftade?
Citat ur NA den 9/7:
https://www.na.se/logga-in/nya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-grejer-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa
"Nu har polisen fått några av de efterlängtade svaren från Nationellt forensiskt center (NFC) om mordet på Lena Wesström.
– Vi jobbar på och kämpar vidare med utredningen, säger Mikael Nyqvist, spaningsledare i mordfallet."
"Det har
börjat komma vissa svar. Det återstår
fortfarande väldigt mycket. Vi har
långt ifrån fått alla svar [vi väntar på, säger Mikael Nyqvist"
"Det finns
fortfarande undersökningar kvar att göra. Det [i]
kommer hela tiden fram nya grejer [/I]som vi måste kolla upp. Vi har hävt några av avspärrningarna men några av dem är kvar. Två av husen i bostadsområdet har tidigare varit avspärrade. På ett av husen har nu avspärrningen hävts."
Tack för det sommarljum.
Det var detta jag kanske läste in för mycket i. Mellan raderna anade jag en viss återhållen indignation över att inte dom första proverna förde utredningen framåt läs: gav ny häktingsgrund på sannolika skäl för SD som man får förmodat förhoppningen varit. Några glädjeskutt är det iaf inte så att en viss besvikelse går nog att tolka in.
Att det var DNA som snabbast utvinns ur biologiska spår antog jag för jag vill minnas att det i en livlig diskussion av kunniga postare (lönnrot?) i tråden framkommit att så är fallet.
Vidare kopplade jag självsvådligt dom, för ett par veckor sen, inkomna svaren från NFC i tid med Moralensväktares nedskrivning av blodspåret betydelse som hen ju postade 2018-07-10. Vilket också möjligt indikerar dom första provens icke träff på förmodade GMs DNA..
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen.
Tilläggas kan att tyvärr har Moralensväktare
ännu inte svarat på hens revidering av blodspåret samt svarat på det något kryptiska (och som även här tyder på viss indikation i "Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset"ev koppling till blodspåret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der vise.
Tror inte vi bör förväxla Moralensväktares uppgifter om
blod i LWs bostad med dessa som Draifos hittade eftersom
uppgifterna undertill om
blodiga kläder i SDs bostad kom redan innan SD häkting. Det får jag till att det är 2 st olika blodspår vi pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det kanske är det här ni tänker på:
Polisen gick 31/5 via en läcka ut med att man hade hittat blodiga kläder (underförstått LW:s blod) i SD:s hus. Kläderna kördes till NFC, och SD begärdes häktad på sannolika skäl:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/
Efter häktningsförhandlingarna sade Ingvar Backman i en intervju att ingenting hade nämnts om några blodiga kläder, och detta bör kunna tolkas som att en DNA-analys nu hade visat att blodet inte var LW:s. Det var väl därför man fick nöja sig med den lägre misstankegraden.
Sammanfattningsvis tror jag att dom prover som kommit inte har kunnat binda SD till mordet på Lena Wesström liksom det inte heller gjordes med provet som kom redan vid första häkningsförhandlingen som Draifos i sitt klargörande inlägg lät oss förstå. Att gå så långt till att proverna istället visade på SDs oskuld är inte helt osannolikt men knappast troligt men det vågar jag inte spekulera i i detta nu..