2018-07-23, 07:45
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen sökte efter mobilen i det område den hade pejlats till, och när man fann ett föremål avslutades sökandet. Föremålet var ungefär i storlek av en mobil, och var åtminstone så intressant för utredningen att man slutade leta efter mobilen. Resten får du räkna ut själv:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Fyndet i skogen gjordes på lördagen ca kl 11.30 och LW hittades ca kl 14.30 - kanske mobilen var med henne eller i den lilla skogen? Allt synligt sök tycktes iaf avslutas.
Citera
2018-07-23, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Har följt den här tråden från början och förstod ganska snart hur det egentligen ligger till.
Varje konstig och motsägelsefull detalj som ni dryftar och finner krystade svar på, passar som hand i handske i det egentliga scenariot.
Egentligen borde jag inte ens skriva detta inlägg. Men jag gör det ändå efter flera månaders tvekan.
Anledningen är att jag vill visa dem som har iscensatt detta, att det var såpass genomskinligt. Mer omsorg om detaljerna nästa gång.
Tänk på de konstiga detaljerna:

BO försvinner. Polisen väljer fel brottsrubricering.
SÄPO får vara ifred innan den vanliga polisen får tillträde.
Hundarna tillåts leta kortvarigt och slarvigt i helt fel riktning riktning.
Högsta chefen tar semester och beordrar "inga vidare spaningsåtgärder"
Polisen går direkt ut med "Svartsjuka" som motiv.
Man publicerar bild på BO direkt. (Så ingen ska missa vem det gäller)
Kroppen hittas helt nära ett gångstråk efter fyra dagar. (Har någon egentligen sett kroppen?)
Ingen har märkt någon lukt.
Makarna D åker mycket plötsligt fram och tillbaka till USA.
Fru D lämnar sin "make"och flyttar in i ett hus där hon kan bevaka BO dygnet runt. (eller skyddar hon BO?)
Kriminalteknikerna "genomsöker" bara vissa hus. (eller packar de ihop grejorna inför flytt?)
NFC lämnar inga resultat. (finns det något material?)
Man hör två personer tala men inget skrik.
Skriket har hörts av endast två personer.
Efter ett tag hittas ett inspelat larmsamtal.
Naturligtvis kan en utredning som från dag 1, inför öppen ridå,skötts så utomordentligt klantigt och inkompetent inte leda till att en mördare hittas. (finns det en mördare?)
Högsta ledningen förklarar sig i media mycket nöjda med "resultatet".

Lägg till: UW's jobb, ingen husrannsakan hos UW,

Beakta även att personerna genom sin hobby kan röra sig fritt i terrängen utan att det verkar konstigt. De är även attackdykare och piloter. Har också ett gemensamt förflutet på garnisonen i Linköping.

De bor i likadana hus bredvid varandra och som genom ett trollslag kan fru D flytta in i ett som lägligt står tomt. (Finns det ngn bror?)

Ja mina vänner, vi får väl se om Flashback är så anonymt som påstås, eller om jag snart får besök av diskreta kostymer med hörsnäcka.
Du kan ju börja med att förklara Dina två första meningar...
Har svårt att tro att några hörsnäckor skulle komma hem till Dig!
Citera
2018-07-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
HD har, som jag förstått det, ingen bror. HD:s syster (POS) bor i Örebro. Jag förstår dock inte alls varför detta har någon betydelse i fallet.
Skribenten tjackarismyg verkar se ngt mysko med att HD flyttar in nära LW. Det har sagts att lägenheten tillhörde hennes bror och att det var därför. Kanske finns det en naturlig förklaring? En svåger eller annan person hon kallat bror? Vet ngn?
Citera
2018-07-23, 08:19
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Skribenten tjackarismyg verkar se ngt mysko med att HD flyttar in nära LW. Det har sagts att lägenheten tillhörde hennes bror och att det var därför. Kanske finns det en naturlig förklaring? En svåger eller annan person hon kallat bror? Vet ngn?

Jag har kontrollerat igen och HD har endast en syster (PO ska initialerna vara) som bor i Örebro. Kan HD ha kallat någon annan närstående för ”bror”, som du säger? Svårt att veta.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-07-23 kl. 08:22. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-23, 08:25
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tyvärr hittar jag inte bilden men det va tre mobiler på bilden, spelar
väl ingen större roll men så va det.

Jag hittade den, du får rulla ner en bit.

https://www.instagram.com/softpocahontas/?hl=sv

Tack så mycket för att du letade fram bilden
När man skrollar igenom bilderna blir man ledsen och tänker att en dag när vi har dött finns bara en bunt bilder på en hemsida kvar som påminner om våra liv.
Citera
2018-07-23, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Du får gärna förklara mer hur det "egentligen ligger till" , som du skriver. Låter som om du anar en konspiration. HDs bror är väl enkel att kolla om han finns. Vet ngn? Vilka är det som har ett gemensamt förflutet på Linköpings garnison? Källa?
Det kanske inte finns någon bror (som nog framkommit i tråden tidigare). HD ville nog bo där barnen känner sig hemma, har sin skola och kan gå mellan föräldrarna som dom vill.
Den sista frågan Du ställer till postaren skulle jag också vilja ha svar på!
Citera
2018-07-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
SD bor kvar i deras f.d gemensamma hus. Han köpte ut henne.
Hon flyttade längs gatan till sin brors lägenhet.
Detta är från trådarna, men även sånt jag fått återberättat

Skribenten EnGodTanke har skrivit att HD flyttade till sin brors
lägenhet i området. Men den uppgiften verkar ju inte stämma,
eftersom Cloudecrystalbeams uppgifter visar på att HD enbart
har en syster. Så vem H kallade "bror" verkar oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag har kontrollerat igen och HD har endast en syster (PO ska initialerna vara) som bor i Örebro. Kan HD ha kallat någon annan närstående för ”bror”, som du säger? Svårt att veta.
Citera
2018-07-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tyvärr hittar jag inte bilden men det va tre mobiler på bilden, spelar
väl ingen större roll men så va det.

Jag hittade den, du får rulla ner en bit.

https://www.instagram.com/softpocahontas/?hl=sv
Mycket fina bilder! Verkar snöat in på mat och... fötter!
Citera
2018-07-23, 08:43
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Kanske var det denna artikel du åsyftade?

Citat ur NA den 9/7:

https://www.na.se/logga-in/nya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-grejer-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa

"Nu har polisen fått några av de efterlängtade svaren från Nationellt forensiskt center (NFC) om mordet på Lena Wesström.
– Vi jobbar på och kämpar vidare med utredningen, säger Mikael Nyqvist, spaningsledare i mordfallet."

"Det har börjat komma vissa svar. Det återstår fortfarande väldigt mycket. Vi har långt ifrån fått alla svar [vi väntar på, säger Mikael Nyqvist"

"Det finns fortfarande undersökningar kvar att göra. Det [i]kommer hela tiden fram nya grejer [/I]som vi måste kolla upp. Vi har hävt några av avspärrningarna men några av dem är kvar. Två av husen i bostadsområdet har tidigare varit avspärrade. På ett av husen har nu avspärrningen hävts."
Tack för det sommarljum.
Det var detta jag kanske läste in för mycket i. Mellan raderna anade jag en viss återhållen indignation över att inte dom första proverna förde utredningen framåt läs: gav ny häktingsgrund på sannolika skäl för SD som man får förmodat förhoppningen varit. Några glädjeskutt är det iaf inte så att en viss besvikelse går nog att tolka in.

Att det var DNA som snabbast utvinns ur biologiska spår antog jag för jag vill minnas att det i en livlig diskussion av kunniga postare (lönnrot?) i tråden framkommit att så är fallet.
Vidare kopplade jag självsvådligt dom, för ett par veckor sen, inkomna svaren från NFC i tid med Moralensväktares nedskrivning av blodspåret betydelse som hen ju postade 2018-07-10. Vilket också möjligt indikerar dom första provens icke träff på förmodade GMs DNA..

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen.

Tilläggas kan att tyvärr har Moralensväktare ännu inte svarat på hens revidering av blodspåret samt svarat på det något kryptiska (och som även här tyder på viss indikation i "Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset"ev koppling till blodspåret.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der vise.

Tror inte vi bör förväxla Moralensväktares uppgifter om blod i LWs bostad med dessa som Draifos hittade eftersom
uppgifterna undertill om blodiga kläder i SDs bostad kom redan innan SD häkting. Det får jag till att det är 2 st olika blodspår vi pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske är det här ni tänker på:
Polisen gick 31/5 via en läcka ut med att man hade hittat blodiga kläder (underförstått LW:s blod) i SD:s hus. Kläderna kördes till NFC, och SD begärdes häktad på sannolika skäl:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/

Efter häktningsförhandlingarna sade Ingvar Backman i en intervju att ingenting hade nämnts om några blodiga kläder, och detta bör kunna tolkas som att en DNA-analys nu hade visat att blodet inte var LW:s. Det var väl därför man fick nöja sig med den lägre misstankegraden.

Sammanfattningsvis tror jag att dom prover som kommit inte har kunnat binda SD till mordet på Lena Wesström liksom det inte heller gjordes med provet som kom redan vid första häkningsförhandlingen som Draifos i sitt klargörande inlägg lät oss förstå. Att gå så långt till att proverna istället visade på SDs oskuld är inte helt osannolikt men knappast troligt men det vågar jag inte spekulera i i detta nu..
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-23 kl. 09:08.
Citera
2018-07-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack för det sommarljum.
Det var detta jag kanske läste in för mycket i. Mellan raderna anade jag en viss återhållen indignation över att inte dom första proverna förde utredningen framåt läs: gav ny häktingsgrund på sannolika skäl för SD som man får förmodat förhoppningen varit. Några glädjeskutt är det iaf inte så att en viss besvikelse går nog att tolka in.

Att det var DNA som snabbast utvinns ur biologiska spår antog jag för jag vill minnas att det i en livlig diskussion av kunniga postare (lönnrot?) i tråden framkommit att så är fallet.
Vidare kopplade jag självsvådligt dom, för ett par veckor sen, inkomna svaren från NFC i tid med Moralensväktares nedskrivning av blodspåret betydelse som hen ju postade 2018-07-10. Vilket också möjligt indikerar dom första provens icke träff på förmodade GMs DNA..

Tilläggas kan att tyvärr har Moralensväktare ännu inte svarat på hens revidering av blodspåret samt svarat på det något kryptiska (och som även här tyder på viss indikation i "Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset"ev koppling till blodspåret.

Tror inte vi bör förväxla Moralensväktares uppgifter om blod i LWs bostad med dessa som Draifos hittade eftersom
uppgifterna undertill om blodiga kläder i SDs bostad kom redan innan SD häkting. Det får jag till att det är 2 st olika blodspår vi pratar om.

Sammanfattningsvis tror jag att dom prover som kommit inte har kunnat binda SD till mordet på Lena Wesström liksom det inte heller gjordes med provet som kom redan vid första häkningsförhandlingen som Draifos i sitt klargörande inlägg lät oss förstå. Att gå så långt till att proverna istället visade på SDs oskuld är inte helt osannolikt med det vågar jag inte spekulera i i detta nu..
Du behöver inte tro att proverna "inte kunde binda SD till mordet" för då hade han väl redan varit inspärrad. Och om proverna visat på SD:s oskuld vore han väl avskriven från fallet?
Citera
2018-07-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du behöver inte tro att proverna "inte kunde binda SD till mordet" för då hade han väl redan varit inspärrad. Och om proverna visat på SD:s oskuld vore han väl avskriven från fallet?
. Dom har väll bestämt vem som är den skyldiga redan. Men ingen teknisk bevisning stödjer deras teori för annars hade han garanterat suttit inlåst. Tror inte dom släpper misstanken förens dom ringat in en annan gärningsman då det är väldigt praktiskt att ha en misstänkt.. När man ska gripa någon man har bevis mot. Eftersom den personen tror att han klarar sig helt. En amatör måste lämnat några dna spår från sig. Kan knappast vara så att någon skulle klara sig undan dna utfällnimg vid ett brott av denna natur. Jsg gissar på en helt okänd gärningsman. Sånna som är svåra att hitta
Citera
2018-07-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Growe
. Dom har väll bestämt vem som är den skyldiga redan. Men ingen teknisk bevisning stödjer deras teori för annars hade han garanterat suttit inlåst. Tror inte dom släpper misstanken förens dom ringat in en annan gärningsman då det är väldigt praktiskt att ha en misstänkt.. När man ska gripa någon man har bevis mot. Eftersom den personen tror att han klarar sig helt. En amatör måste lämnat några dna spår från sig. Kan knappast vara så att någon skulle klara sig undan dna utfällnimg vid ett brott av denna natur. Jsg gissar på en helt okänd gärningsman. Sånna som är svåra att hitta
Problemet här är att SD umgåtts med LW och det är säkert svårt att avgöra exakt tid när ev DNA uppkommit.
Hittar dom DNA som uppenbart hör till själva mordet och som inte är SD:s borde han inte vara misstänkt längre. Tror inte att dom kan gå på "praktiskt"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in