2018-07-10, 16:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå LW och JG:

Mindre än en månad (17/4) innan mordet gav sig LW, enligt loggen, ut mitt i natten för att hitta en FTF-cache. Hon lämnar minsta barnet hemma, trots att han är sjuk.

På cache-platsen dyker JG upp i den mörka timmen.

De loggar alltså att cachen är hittad kl. 05:15. Eftersom det är en FTF (First to Find) får man anta att klockslaget är exakt som det var i verkligheten, eftersom just Ftf-cacher loggas med exakta tidsangivelser. Räknar man sedan baklänges den tid som det kan ha tagit att fixa i ordning inför avresa, själva bilfärden till cachen, att lokalisera själva cachen, så är det nog runt kl. 03:00-03:30 som LW bestämmer sig för att lämna hemmet. Man kan hoppas att lillgrabbens feber inte blivit sämre

De här loggarna visar två saker:
1. Att BO dessvärre tidvis verkade ha svårt att prioritera bort sin hobby, dag som natt, kanske t.o.m. ibland på bekostnad av barnens väl och ve.
2. Att JG och hon verkade kunna umgås alldeles utmärkt på tu man hand, trots att han enligt uppgift (?) hade tagit parti för SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Undrar om den stackars pojken hemma fick nån Alvedon?
Om ni skriver sånt så kommer gloriaputsarna fram strax.
Annars kompletterar uppgifterna bilden vi tidigare haft.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-10 kl. 16:54.
Citera
2018-07-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
En nyfiken fråga? Hur vet du vad åklagaren gick in med till TR?
Det är sekretessbelagda uppgifter! 🤔
Och då tycker du att det är lämpligt att jag svarar på det?
Citera
2018-07-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det var 'Moralensväktare' som skrev om blodspår i och utanför LW:s bostad:

Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.
Citera
2018-07-10, 16:33
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke

Du kan svara på hur du fått veta detta
Citera
2018-07-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du kan svara på hur du fått veta detta
Öhhhhhh...... NEJ! Verkligen inte!
Citera
2018-07-10, 16:37
Medlem
Citat:

Kanske bättre att inte ge sken av att veta så mycket då? Då blir det liksom inga följdfrågor.
Citera
2018-07-10, 16:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå LW och JG:

Mindre än en månad (17/4) innan mordet gav sig LW, enligt loggen, ut mitt i natten för att hitta en FTF-cache. Hon lämnar minsta barnet hemma, trots att han är sjuk.

På cache-platsen dyker JG upp i den mörka timmen.

De loggar alltså att cachen är hittad kl. 05:15. Eftersom det är en FTF (First to Find) får man anta att klockslaget är exakt som det var i verkligheten, eftersom just Ftf-cacher loggas med exakta tidsangivelser. Räknar man sedan baklänges den tid som det kan ha tagit att fixa i ordning inför avresa, själva bilfärden till cachen, att lokalisera själva cachen, så är det nog runt kl. 03:00-03:30 som LW bestämmer sig för att lämna hemmet. Man kan hoppas att lillgrabbens feber inte blivit sämre

De här loggarna visar två saker:
1. Att BO dessvärre tidvis verkade ha svårt att prioritera bort sin hobby, dag som natt, kanske t.o.m. ibland på bekostnad av barnens väl och ve.
2. Att JG och hon verkade kunna umgås alldeles utmärkt på tu man hand, trots att han enligt uppgift (?) hade tagit parti för SD.
Intressanta noteringar! Det där med att barnet kunde farit illa tar jag med en nypa salt. Likaså vem som tagit parti för vem. Men att detta att ge sig av mitt i natten för en cache, det kan ju peka på ett mönster. Kan varit nått sånt på gång igen, antingen äkta eller en falsk förespegling för att få med henne. Kan hon varit på biltur i skogen o tappat sin mobil?
Citera
2018-07-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Kanske bättre att inte ge sken av att veta så mycket då? Då blir det liksom inga följdfrågor.
Sant. Men frågan kom och jag svarade i den mån jag ksn eller finner lämpligt.
Citera
2018-07-10, 16:40
Medlem
Citat:
Är det någon som har koll på var och när vittnet såg SD?
Det är en viss skillnad på 23:20, slängde sopor hos sig och 23:00 utanför LW.

Varför kommer denna uppgift 8 veckor efter händelsen? Polisen knackade ju dörr direkt.

Du skriver att SD slänger sopor hos sig 23:20 har nog missat det inlägget tidigare. Vart kommer den uppgiften ifrån?
Och det tar mindre en 10 min i gångtakt från SD bostad till LW bostad.
Citera
2018-07-10, 16:41
Medlem
flixa81s avatar
[quote=EnGodTanke|64605335]Öhhhhhh...... NEJ! Verkligen inte![/QUOTE

Nej det är ju väldigt lätt att säga A...
Du vet nog inte så mycket om B...

Finns två alternativ, antingen var du med under häktningsförhandlingen eller så har SD berättat för dig vad som lades fram
Citera
2018-07-10, 16:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jo det vet vi, namnet har publicerats i tråden.
OK, fel av mig. Jag minns att jag har sett ett namn i tråden men trodde att det var flera domare.

Citat:
Tror du ärligt att det skulle kunna röra sig om något sådant, har ju jag väldigt svårt att tro på.

Åklagaren skulle ju lätt kunna anmäla domaren för jäv i så fall och dessutom så tror inte jag att en domare som känner MGM tar ett sådant fall, så mycket cred vill jag ge till vår domarkår.

Jag tror egentligen inte att det är så men tycker att det är konstigt om åklagaren har gjort en sådan missbedömning två gånger. Då ligger det nära till hands att söka andra förklaringar än att åklagaren är klantig.

Dessutom kan jag tycka att det borde vara olika domare vid de olika tillfällena. Men det kanske det var, jag har ingen aning.
Citera
2018-07-10, 16:56
Medlem
Citat:
Givetvis försöker man få till ett sammanhängande fall att ta till domstol men hitintills så har de ju misslyckats totalt, i dagsläget så ser jag inte mycket som talar för att de kommer att lyckas men visst NFC viftar med sitt magiska trollspö och vips trillar bevisen fram som kaniner ur en trollkarls hatt, känns ju inte så troligt just nu.

Och som svar på ditt påstående att det fungera så i många inledande förundersökningar så kan jag inte komma på någon där jag läst att åklagaren två gånger försökt få till sannolika skäl och fått stryk av en tingsrätt, har du några exempel?

Jag menar inte att åklagaren åker på två bakslag utan att man tar dom första bevisen även om det finns tveksamheter med sig till TR för att få till stånd en häktning. Det för att skapa en viss arbetsro. Tänk dig själv att försöka städa och organisera hemma med småbarn som hela tiden behöver tillsyn så dom inte hittar på något nytt bus. Likheterna är dom samma polisen slipper hålla koll på vad en misstänkt hittar på för att förstöra utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in