2018-07-21, 20:48
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har hela tiden tänkt mig att uppgifterna om ett "svartsjukedrama" kom från någon som faktiskt misstänkte SD för inblandning i LW:s försvinnande, men om det där stämmer så öppnar det för en annan möjlighet.

Poliser kan ju av ren välvilja ha knåpat ihop svartsjukestoryn just för att kunna få möjlighet att pejla mobilen (och kanske också för att få loss större resurser till sökandet). Sedan var den här stenen i rullning, och det blev en "trådsanning" inom polisen att det hade något med svartsjuka att göra. Det här gjorde sedan i sin tur att SD hamnade i fokus, eftersom det också hade visat sig att han faktiskt hade haft kontakt med LW.

Ren spekulation här alltså, men nog är det något lurt med hur svartsjuketeorin uppstod.
Kan den ursprungliga formuleringen ha varit relationsdrama som sedan media omtolkat till svartsjukedrama?
Citera
2018-07-21, 20:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Kan du utveckla? Har polisen skyllt något på blodspåret. Vad för något då?
Tack för din fråga!
Blodspåren som Moralensväktare menade var orsaken till att en privatperson hittade kroppen först 4-5 dagar senare tycker jag är en undanflykt dessutom en dålig sådan. Dessutom har Moralensväktare först påstått att man funnit blod i och utanför bostaden för att sen ändra sig till att lite, kanske från barnen, blod hittats bara i bostaden

Postat: redan 2018-05-20, 00:31"Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden
Moralensväktare reviderar undertill sitt tidigare påstående att det fanns blodspår i och utanför bostaden

Postat en och en halv månad senare 2018-07-10, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

Moralensväktares hela tidigare inlägg 2018-05-20, 00:31
Citat:
Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden, man spårade mobilen därifrån mot skogen vid vivalla så inriktning var att hon varit på väg i nord västlig riktning från bostaden och där har man finkammat området med polishundar. Så initialt har utredningen sköts enligt skolboken. Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset. Men att hänga ut dom är felaktigt.
Notera :Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset"

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
"Är det några fler än mej som i Moralensväktares som i sitt senaste inlägg 2018-07- 10 (efter att första proven kom från från NFC ?) reviderar blodspåret och ger oss en hint om att GM (kanske? ) lagt ut blodspåret för att vilseleda utredningen. Och att blodet följaktligen snarare talade mot SD som GM och det efter det där för varit så tyst.
Därför misstänker jag dom första svaren från NFC, vilka var avsedda att häkta SD på sannolika skäl, kom som en kalldusch för både Åk och utredare ?

Det blir med Moralensväktare uppgifter underligt att dom byggt rubriceringen människorov på detta lilla, intrycket iaf, jag fick var att det var avsevärd mängd blod framförallt utomhus som föranledde rubriceringen
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-21 kl. 21:24.
Citera
2018-07-21, 20:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag har läst tråden från dag 1 och enligt min läsförmåga så är blodspåret endast en trådsanning. Minns inte vem som kom uppgiften från början, men finns det någon bäring i påståendet om "blodspår"?

Refererar till inlägg här ovanför ♤
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-21 kl. 21:00.
Citera
2018-07-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag har läst tråden från dag 1 och enligt min läsförmåga så är blodspåret endast en trådsanning. Minns inte vem som kom uppgiften från början, men finns det någon bäring i påståendet om "blodspår"?

Det kan alltså handla om något mindre, gammalt blodspår från BO:s barn. Tvivlar på att något våldsamt hände i hemmet.
Citera
2018-07-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Kan den ursprungliga formuleringen ha varit relationsdrama som sedan media omtolkat till svartsjukedrama?

Media brukar vara duktiga på att "omtolka" men i det här fallet lutar jag mest åt vittneshållet och vad
som har framkommit tidigare (innan mordet). Antar också att både barnen och andra vittnen sett och
hört betydligt mer än vi kanske tror här.
MGM kan ha velat både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2018-07-21, 21:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack för din fråga!
Blodspåren som Moralensväktare menade var orsaken till att en privatperson hittade kroppen först 4-5 dagar senare tycker jag är en undanflykt dessutom en dålig sådan. Dessutom har Moralensväktare först påstått att man funnit blod i och utanför bostaden för att sen ändra sig till att lite, kanske från barnen, blod hittats bara i bostaden

Postat: redan 2018-05-20, 00:31"Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden
Moralensväktare reviderar undertill sitt tidigare påstående att det fanns blodspår i och utanför bostaden

Postat en och en halv månad senare 2018-07-10, 16:33

Moralensväktares hela tidigare inlägg 2018-05-20, 00:31

Notera :Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset"

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
"Är det några fler än mej som i Moralensväktares som i sitt senaste inlägg 2018-07- 10 (efter att första proven kom från från NFC ?) reviderar blodspåret och ger oss en hint om att GM (kanske? ) lagt ut blodspåret för att vilseleda utredningen. Och att blodet följaktligen snarare talade mot SD som GM och det efter det där för varit så tyst.
Därför misstänker jag dom första svaren från NFC, vilka var avsedda att häkta SD på sannolika skäl, kom som en kalldusch för både Åk och utredare ?

Det blir med Moralensväktare uppgifter underligt att dom byggt rubriceringen människorov på detta lilla, intrycket iaf, jag fick var att det var avsevärd mängd blod framförallt utomhus som föranledde rubriceringen

Var skriver MoralensVäktare att blodspåren var anledningen till att kroppen hittades 4 dagar senare?

Det har ju framgått tydligt att anledningen var att de gjorde sökningen åt fel håll, nordväst mot Vivallaskogen.
Citera
2018-07-21, 21:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det kan alltså handla om något mindre, gammalt blodspår från BO:s barn. Tvivlar på att något våldsamt hände i hemmet.
Nåt gammalt blodspår från BOs barn som bla, föranledde rubriceringen människorov (kidnappning)
Därför blir dom andra uppgifterna som låg till grund för rubriceringen änmer intressanta, läs UW vars uppgifter, som fler av oss redan tidigare varit inne på, starkt bidragit till att utredningen redan från början vilseletts.

Citat:
Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.
Citera
2018-07-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Refererar till inlägg här ovanför ♤
Det är alltså "Moralens Väktare" som har spridit denna (o)sanning. Ingenstans har jag läst någon bekräftelse på att det är sant eller på något sätt bekräftat.
Citera
2018-07-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Gillar din inledande ansats här, med en uppmaning till fokus på brottet. Men sedan vänder du plötsligt helt om, och börjar i stället snacka om att vi skall fortsätta att slänga ut namn och granska männen, typ "Vem har psykopatblick eller något liknande SDs grejer?".

Är det inte bättre att först reda ut vilka objektiva omständigheter som föreligger, och sedan utifrån detta fundera över vem gärningsmannen kan vara?

Den fråga som kanske först behöver redas ut är väl vad polisen fann i Vivallaskogen.

Med tanke på att flera användare (LimeTime, Flixa81 och Moralensväktare) har källor med insyn i utredningen borde väl den här frågan inte vara alltför svår att reda ut en gång för alla.

Jag tycker vi verkar kört fast där.
Sedan är det folk som inte har SD som huvudmisstänkt. Jamen då måste vi ju gräva någon annanstans. Det bara idisslas samma saker och tjafs.
Vänd oss i en ny riktning, ni som inte tror på SD som GM och som slänger ut andra initialer osv.

Fokusera grävandet till de andra männen tills vi får ny info.
Citera
2018-07-21, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
LW och SD(HD kände varandra innan geocaching kom in i deras liv som en hobby.

SD och LW hade en relation, vet ej hur länge den pågick.
HD har varit sjukskriven för utbrändhet och det var under denna tid SD drof sig till LW mer än som kompis. När HD var frisk och dom började hitta tillbaka till varandra, varvid relationen till LW tog en ny vändning. Jag vet inte hur eller vem som är drivande i otroheten, bara spekulationer. Om jag skulle känna LW och hon pratade ut, så är det naturligt att framställa sig i bättre dager och få sympati, likaså om SD skulle säga nått. "Det är den andra som vill, jag vill avsluta..."

LW kan omöjligt känt sig rädd för SD, då tänker jag EFTER misshandeln. Dom träffades mest med andra på cacher, men även ensamma vid FTF-jakter om jag läst loggarna rätt.

Helt naturligt att HD sätter stopp för SD att ha mer/djupare kontakt med LW efter avslöjandet. Som säkert påtvingades efter polisanmälan ("Varför får du brev från polisen?", "Varför har LW polisanmält dig för misshandel?").
När detta uppdagas skapar SD ett eget nick på geocaching, men loggar fortfarande under deras gemensamma mick. Dom försöker lappa ihop deras relation och förtroende för varandra.
Under vintern 2018 så fungerar det inte, SD flyttar ut. Fortfarande med intentionen att hitta tillbaka till varandra. Dom gör massa saker gemensamt fortfarande och agerar som ett par. Dom bokar bl.a. en resa till USA tillsammans.

LW har dejtat efter detta och gått vidare med relationer.

Får inte ihop det logiskt att SD skulle söka upp henne den där kvällen och oavsett anledning till besök att det ska eskalera till ett mord bakom ett plank.
Det finns ingen logik att LW ska vara efterhängsen och hota SD med någon som skulle förstöra SD och HD:s försök att hitta tillbaka till varandra. LW hade en annan relation på gång.
Kvar är då att SD känner att han vill ha kvar henne inom räckhåll och kunna sätta på henne efter behov, och då blivit arg när hon inte vill längre.
Men detta känns så långsökt vad gäller modus, tid, plats och händelseförlopp.

Vet du när i tid HD var sjuk?

Samt när i tid SD och HD skulle lappa ihopa förhållandet?

Du beskriver oxå att HD satte stopp för att ha djupare kontakt med LW.

Kan de ändå haft de och fortsatt sitt förhållande och HD visste om de.
Därav flyttar HD och tar ut skilsmässa.

Citerat av ditt inlägg det fetande

Det finns ingen logik att LW ska vara efterhängsen och hota SD med någon som skulle förstöra SD och HD:s försök att hitta tillbaka till varandra. LW hade en annan relation på gång.

Vet du vem LW hade den relationen med och va SD tyckte om de?
Kan SD varit efterhängsen till LW?
Citera
2018-07-21, 22:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Var skriver MoralensVäktare att blodspåren var anledningen till att kroppen hittades 4 dagar senare?

Det har ju framgått tydligt att anledningen var att de gjorde sökningen åt fel håll, nordväst mot Vivallaskogen.

Egentligen skulle jag inte öda tid att svara för att börjar du bli sådär envist tjatig igen och inte vill förstå eler så har dU inte följt med i vad dom olika rubriseringarna han för innebörd.
Han skriver självklart inte att blodspåren gjorde att kroppen först hittades 4-5 dagar senare men lite slutledningsförmåga kanske du har kvar så man slipper förklara varenda detalj för dig ?

Eftersom bla, blodspåren låg till grund för rubriceringen människorov som i som i sin tur innebar att eftersöket tog sig annan form i närområdet än om rubriceringen vore "försvunnen person" och då enligt Mats Ruba hundsöksavd, chef med säkerhet hittat Lenas kropp.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-21 kl. 22:37.
Citera
2018-07-21, 22:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Är det inte ganska stor skillnad på spår och blodspårhund? Nu har kanske inte Örebro någon blodspårhund?
Är det inte skillnad på spåra en som går (torra avtryck) och en som blöder?
Ovanstående är spekulation!

Jag tycker det är konstigt oavsett vad, att dom inte ens verkar provat?!

Jag saknar kunskap rörande detta. Det enda jag vet är det som SonyaStolt berättat här i tråden. Det är bäst du frågar hen. Ämnet är intressant, hur kunde polisen missa liket som låg så pass nära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in