2018-07-10, 18:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Fast det var väl människorov från början.
Ok, isf har jag missuppfattat saken. Kollar man i NA:s lilla sammanfattningsruta står där:
Citat:
17 maj
Vid lunchtid på torsdagen går polisen ut med information om Lenas försvinnande och att en förundersökning gällande människorov har inletts.
Citera
2018-07-10, 18:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Jag tog det från första inlägget i denna tråd, men det är från 17/5.
Läser man lite mera så framkommer det att det initialt VAR försvunnen person, och sedan rubricerades det som människorov.

Då kan man ju fundera lite till:

Ett klagomål som kom även från polisen själv var just rubriceringen.

Hade det varit försvunnen person skulle insatser kommit till på ett annat sätt.

Det låter lite paradoxalt tycker jag.
Citera
2018-07-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Diskuterades LW's misshandelsanmälan från 2016/2017 i samband med detta?

Inte vad jag vet men den kom upp i utredningen samma dag genom inre spanning.
Citera
2018-07-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så människorov var summan av förhör tidigt på morgonen, med UW och i LWs bostad?

Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.
Citera
2018-07-10, 18:42
Medlem
Contants avatar
Jag undrar en sak...

Ponera att jag skulle skaffa ett konto här på FB, två dagar efter att LW hittas död. Sen gör jag dryga 600 inlägg i enbart denna tråd, fram tills i dag.
Kommer polisen då kolla upp min IP-adress? Eller skulle det vara av totalt ointresse att veta vem jag är för detta specifika fall?
Citera
2018-07-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.

Har förstått att det var flera indikationer på att LW inte försvunnit självmant. Det jag reagerade på var att du skrev "Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.". Strax efter skriver du att förhör hölls med UW i LWs bostad. Det måste således ha skett på tisdagsmorgonen. För polisen hämtar väl inte folk till förhör och åker till en brottsplats för att samtala?

Så först var det ett försvinnande men genom UWs förhör blir det människorov? Då är det alltså UWs utsaga som ligger till grund för att man inriktat sig på SD?
Citera
2018-07-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contant
Jag undrar en sak...

Ponera att jag skulle skaffa ett konto här på FB, två dagar efter att LW hittas död. Sen gör jag dryga 600 inlägg i enbart denna tråd, fram tills i dag.
Kommer polisen då kolla upp min IP-adress? Eller skulle det vara av totalt ointresse att veta vem jag är för detta specifika fall?

Man kan ha flera konton här.
Citera
2018-07-10, 18:49
Medlem
Contants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Man kan ha flera konton här.

Jo, det förstår även jag. Men det var ju inte riktigt min fråga.
Citera
2018-07-10, 18:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag undrar en sak...

Citat:
Inte om FB lever upp till:
Citat:
All information som lagras är konfidentiell och ingen tredje part har tillgång till denna. Vi lagrar inte din ip-adress och hämtar inte heller in någon övrig information som kan användas för att identifiera dig som person. Du är alltid anonym, och forumet sparar så lite som möjligt.
Citera
2018-07-10, 18:56
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jag undrar en sak...

Kan jag aldrig tro att de skulle göra men om du uttryckligen säger att du ska döda Per Persson i någon annan tråd och Per Persson dödas 2 dar senare och får en egen tråd där du skriver så kanske de skulle bli liiite intresserade. 😝
Senast redigerad av Cocinella 2018-07-10 kl. 19:01.
Citera
2018-07-10, 19:03
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare

Rubriceringen människorov tycks ovanlig. Fann ingen ny statistik. Något tydde på att LW kunde ha blivit bortförd, därför rubricerades hennes ärende så. Övriga personer som försvinner lämnar just inte dessa avtryck som LW hade gjort.
Jag har svårt att se att resurserna för människorov ligger lägre än vid försvinnanden. Med hänsyn tagen till barn, svaga och äldre som försvinner. Ett försvinnande för annans hand bedömer jag som lika akut. Eller har dessa händelser en godare utgång, statistiskt ett bättre utfall?
Citera
2018-07-10, 19:05
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Skulle t ex den personen/erna stå under "lupp" och vara digitalt övervakade, så lär det synas var de är aktiva. Då är det nog inga problem att härleda till vilka inlägg som är gjorda av t ex en mördare. Vi lämnar ju avtryck överallt och i denna tråd får vi exakta datum- och tidsangivelser när våra inlägg sänds iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in