2018-07-10, 19:26
Medlem
Hur fungerar det exakt när man får prova ut sin ADHD medicin? Jag vet att sköterskan sade att man måste gå till mottagningen för att få medicinen där hos dom, men måste man gå dit varje dag?
Citera
2018-07-12, 04:26
Medlem
Vet någon hur långa väntetiderna är för att börja medicinera om man redan har en diagnos sedan tidigare men slutade gå till psykiatriker? Jag fick en diagnos för 5 år sedan, och medicineras ända tills för drygt 1.5 år sedan, då jag slutade och försökte leva livet utan någon medicin. Men sedan ett tag sedan så har jag tagit slutsatsen att jag faktiskt behöver medicin för att kunna funktionera.

Så jag tänker söka in mig igen, men undrar bara hur lång tid denna process bör ta. Får jag räkna med minst 6 månader väntetid, eller går det snabbare denna gång då jag redan har min diagnos?
Citera
2018-07-12, 14:16
Medlem
Blivit ordinerad 18mg conserta på morgonen i en månad att börja med. Det har gått en vecka nu men känner inget riktigt :s min psykiatriker är på semester. Kan jag höja till 36mg på morgonen då? 18mg totalt på en dag är väl rätt lite? Inte provat nåt annat.
Citera
2018-07-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo420blazeit
Vet någon hur långa väntetiderna är för att börja medicinera om man redan har en diagnos sedan tidigare men slutade gå till psykiatriker? Jag fick en diagnos för 5 år sedan, och medicineras ända tills för drygt 1.5 år sedan, då jag slutade och försökte leva livet utan någon medicin. Men sedan ett tag sedan så har jag tagit slutsatsen att jag faktiskt behöver medicin för att kunna funktionera.

Så jag tänker söka in mig igen, men undrar bara hur lång tid denna process bör ta. Får jag räkna med minst 6 månader väntetid, eller går det snabbare denna gång då jag redan har min diagnos?

Varför slutade du?

Du kommer att få ställa dig i kö som alla andra!
Citera
2018-07-12, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oldschool-jag
Blivit ordinerad 18mg conserta på morgonen i en månad att börja med. Det har gått en vecka nu men känner inget riktigt :s min psykiatriker är på semester. Kan jag höja till 36mg på morgonen då? 18mg totalt på en dag är väl rätt lite? Inte provat nåt annat.

Ja du kan höja och när psyk är tillbaka så meddelar du och berättar om det fungerar eller inte.
Citera
2018-07-13, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Varför slutade du?

Du kommer att få ställa dig i kö som alla andra!

Jag tyckte bara inte om faktumet att jag är beroende av en medicin för att kunna studera och jobba som andra. Jag ville bevisa för mig själv att jag inte behövde den längre. Jag har gjort vissa framsteg som jag är stolt över, men det är fortfarande inte på samma nivå på andra eller i närheten av den nivån som jag var på med medicinen. Mitt liv enda sedan jag slutade har varit på stopp. Jag har inte studerat eller arbetat, för att ge mig tid för självförbättring tills jag känner mig redo. Men jag känner nu att jag inte skulle kunna göra några mer framsteg åt detta håll. Så därför tar jag beslutet att jag ska söka in mig igen för att påbörja medicineringen ännu en gång.
Citera
2018-07-13, 14:06
Medlem
Hej!

På ett ungefär, hur lång är insättningsperioden på conserta? Så jag tolkr det kan det dröja upp till två månader innan mab känner av effekten.
Citera
2018-07-13, 21:51
Medlem
flummares avatar
Jag fick bekräftat idag att läkarna tror på neuropsykiatrisk diagnos för mig. Kanske Autismspektrum + ADD + Bipolär eller Autismspektrum + ADD med affektiv dysreglering. Står i kö till en fullständig neuropsykiatrisk utredning.
Citera
2018-07-13, 21:52
Medlem
flummares avatar
Citat:
Hej!

På ett ungefär, hur lång är insättningsperioden på conserta? Så jag tolkr det kan det dröja upp till två månader innan mab känner av effekten.
När jag testat Ritalin och Elvanse har dessa haft omedelbar effekt. När jag iaktar personer i min omgivning med sådana mediciner ser jag att effekten blir som bäst först efter någon månad regelbunden användning.
Citera
2018-07-14, 14:55
Medlem
Fick diagnos på papper fyra månader sedan, började diskuterade medicin ett tag därefter och är helt ny inom "medicin området".
Blev ordinerad 18 mg Conserta på morgonen i en hel månad. Redan efter första veckan så funderade jag på om det här verkligen var allt. Möjligen kunde jag känna placebo, vet ej. Dock på dag 8 tog jag istället 36 mg och visst är det skillnad, som dag och natt. Hade ingen aning om att det kunde skilja så mycket. Frågan är varför de vill att jag käkar 18 mg i en månad? Jag är helt säker på att det just nu är rätt dos och att 18 mg är för lite, kommer de lyssna på mig?
Citera
2018-07-14, 15:18
Medlem
flummares avatar
Citat:
Fick diagnos på papper fyra månader sedan, började diskuterade medicin ett tag därefter och är helt ny inom "medicin området".
Blev ordinerad 18 mg Conserta på morgonen i en hel månad. Redan efter första veckan så funderade jag på om det här verkligen var allt. Möjligen kunde jag känna placebo, vet ej. Dock på dag 8 tog jag istället 36 mg och visst är det skillnad, som dag och natt. Hade ingen aning om att det kunde skilja så mycket. Frågan är varför de vill att jag käkar 18 mg i en månad? Jag är helt säker på att det just nu är rätt dos och att 18 mg är för lite, kommer de lyssna på mig?
Dom vill nog inte att om du får biverkningar att dom ska bli för svåra. Dom vill hålla koll på puls och blodtryck och gå uppåt sakta. Du kommer få dosen höjd men om du får jobbiga biverkningar vill dom prova en annan medicin.
Citera
2018-07-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Dom vill nog inte att om du får biverkningar att dom ska bli för svåra. Dom vill hålla koll på puls och blodtryck och gå uppåt sakta. Du kommer få dosen höjd men om du får jobbiga biverkningar vill dom prova en annan medicin.

Förstår. Du, flummare. Har du stor erfarenhet utav medicinerna? Vill hitta det absolut optimala, tänker många gånger om det finns bättre än Conserta till och med. Nu kan det här låta pundigt men är endast för medicinska doser i mitt fall för att få bukt med allt det jag lider utav utan medicin. Nu fick jag min diagnos sent inpå livet och nästan trott att det är såhär livet ska vara, många gånger undrar man ju om man är trög, dum och självkänslan fallerar.

Det har gått två timmar sedan jag dubblade mitt intag för första gången. I vanliga fall kan jag gå runt på stan och på riktigt tro att uppmärksamheten är på mig, alla tittar, dömer, och då dyker massa tankar upp i huvudet och det är så det varit jämnt. Utöver det mycket tankspriddhet, ingen sinnesro. Nu känner jag mig lugn, lite som "I do not give a fuck", kan läsa utan att vandra iväg och så.

Är det en lång process med hitta dos och så, har Du många gånger trott en dos varit rätt men sedan ändå bytt, kanske till och med hela medicinen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in