2017-05-30, 12:33
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
För en del känns det faktiskt dessvärre konstigt, som om att dom blir något av en annan personlighet - det brukar dock vara en övergående känsla och åsikt - snarare så har jag sett folk rörda till tårar för att dom äntligen fungerar som dom önskat så länge.

Oigenkännbar kan du nog bli, till viss del - men kolli? Knappast - snarare tvärt om. Mer skärpt och "med i gemet" än någonsin.

Medicin har tyvärr inte hjälpt särskilt mycket för mig, men så stämmer jag heller inte in på den klassiska symptombilden för ad*H*d - utan jag identifierar mig mer med en annan sjukdom som kallas SCT - Sluggish Cognitive Tempo.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT

Stimulanter (knaerk!), dom mediciner med dom HÖGA effektsiffrorna, har inte alls samma goda effekt på personer med min störning.

Så självfallet är jag därmed ytterligt avundsjuk på er hyperaktiva som jag med egna ögon har kunnat se sådana dramatiska förbättringar hos...

Toppen då ska jag verkligen ge detta en chans. Vore så jävla skönt att få bättre fokus och disciplin.

Synd att höra för din del, hoppas verkligen forskningen går framåt och att det snart dyker upp en lämplig medicin för dig!
Citera
2017-05-30, 13:42
Medlem
Jag plågas av en mycket svår rastlöshet och hyperaktivitet. Har det med adhd att göra?
Citera
2017-05-30, 13:42
Medlem
Vilken medicin är starkast: elevanse, concerta eller ritalin?
Citera
2017-05-31, 12:26
Avslutad
Ni med ADHD + depression vad har ni provat för antidepressiva? Har det även fått ordning på sömnproblem?
Citera
2017-05-31, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wether
Vilken medicin är starkast: elevanse, concerta eller ritalin?

70 mg Ritalin torde vara "starkare" än 70 mg Elvanse. Varför? Jo 70 mg Elvanse motsvarar ungefär 20 mg dexamfetamin. Men varför undrar du vilken medicin som är starkast hela tiden? Vem som helst fattar väl att det främst beror på hur stor dos man intar per tillfälle.
Citera
2017-05-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturkultur
70 mg Ritalin torde vara "starkare" än 70 mg Elvanse. Varför? Jo 70 mg Elvanse motsvarar ungefär 20 mg dexamfetamin. Men varför undrar du vilken medicin som är starkast hela tiden? Vem som helst fattar väl att det främst beror på hur stor dos man intar per tillfälle.

Är du efterbliven eller? Det är underförstått att jag menar samma dos. Men med vissa människor måste man tydligen vara övertydlig med
Citera
2017-05-31, 19:12
Medlem
Finns det folk här som kombinerar morfin (smärtstillande ) med ADHD medicin? Då menar jag naturligtvis med recept.
Citera
2017-06-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wether
Är du efterbliven eller? Det är underförstått att jag menar samma dos. Men med vissa människor måste man tydligen vara övertydlig med

Jag har redan svarat när du ställde exakt samma fråga gällande "starkast medicin" (för att använda ditt vokabulär) för inte så länge sedan. Tror även att någon annan klargjorde exakt vad jag menade. Du borde nog tagga ner lite om du förväntar dig att få seriösa svar på dina frågor fortsättningsvis.
Citera
2017-06-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Ni med ADHD + depression vad har ni provat för antidepressiva? Har det även fått ordning på sömnproblem?
Vet inte om jag har "depression" per se, men har absolut haft en del "deprresiva episoder" i mitt liv av o till. Testat Benzo som sömnpiller, klart det hjälper inget snack, som läkaren en gång sa "klart att antidepressiva hjälper mot deprresion, men ett benzomissbruk är inget man vill ha". Ligger mycket i det. Problemet att börja ta något, MOT något, leder till en hel fadderulla liksom.

Ju mindre man tar, desto bättre. Att ta benzo eller andra sömnpiller, för att motverka tex att du tagit Elvanse och är vaken, eller bara allmänt, alltså man hamnar i ett helt "system" av piller hit o dit. Keep it stupid simple som uttrycket låter. Kroppen är fett komplex och man ska minimera antalet onaturliga substanser man trycker i sig... Försök klara dig utan om du kan. Jag upplever att jag tar det IBLAND då jag verkligen behöver sova om man fuckat dygnet tex eller är orolig pga nåt som händer/ska hända eller whatnot.

Men till vardags försöler jag acceptera att jag sover sämre liksom, att knapra piller för o sova varje dag är inget att rekommendera. Blir ett beroende hur man än vrider o vänder på det, dessutom är man ju fortf påverkad när man vaknar. Svårt o hitta bra balans. Men återigen, jag har inte något av detta på recept utan köpt och självmedicinerat enbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Du ger mycket bra förklaringar. Lider av samtliga problem som du radar upp. Är fan 100% säker på att jag har det. Gjorde ett internettest nyss på 18 frågor och fick 100% sannolikhet att jag har det, haha.

Är det värt att gå igenom en utredning för att få medicin tycker du? Hjälper den dig mycket?
Har funderat mkt fram o tbx om det hjälpt eller ej. Long story short så, ja, den har hjälpt. Helt klart.

Om vi säger såhär: vad har du att förlora på att gå på en utredning?
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Oj vad hög effekt. Känns det inte konstigt då? Typ som att du inte är dig själv?
Villa symtom upplever du som mest lättande att de lindrats?
Ska nämligen påbörja min utredning om 2 veckor men vill inte ha nån medicin som gör mig till ett oigenkännbart jävla kolli
Överanalysera inte. Gillar du det inte så ta det inte. Inte svårare än så Upplever att jag är något "stelare" än annars, men det är priset man får betala av att inte vara lika lost. Hellre stel o uppmärksam än totalt lost och lite mer "skön"/avslappnad. Gäller att lära sig gilla läget o anpassa sig.
Citera
2017-06-02, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Vet inte om jag har "depression" per se, men har absolut haft en del "deprresiva episoder" i mitt liv av o till. Testat Benzo som sömnpiller, klart det hjälper inget snack, som läkaren en gång sa "klart att antidepressiva hjälper mot deprresion, men ett benzomissbruk är inget man vill ha". Ligger mycket i det. Problemet att börja ta något, MOT något, leder till en hel fadderulla liksom.

Ju mindre man tar, desto bättre. Att ta benzo eller andra sömnpiller, för att motverka tex att du tagit Elvanse och är vaken, eller bara allmänt, alltså man hamnar i ett helt "system" av piller hit o dit. Keep it stupid simple som uttrycket låter. Kroppen är fett komplex och man ska minimera antalet onaturliga substanser man trycker i sig... Försök klara dig utan om du kan. Jag upplever att jag tar det IBLAND då jag verkligen behöver sova om man fuckat dygnet tex eller är orolig pga nåt som händer/ska hända eller whatnot.

Men till vardags försöler jag acceptera att jag sover sämre liksom, att knapra piller för o sova varje dag är inget att rekommendera. Blir ett beroende hur man än vrider o vänder på det, dessutom är man ju fortf påverkad när man vaknar. Svårt o hitta bra balans. Men återigen, jag har inte något av detta på recept utan köpt och självmedicinerat enbart.

Sömnpiller är dock mer eller mindre befriade från biverkningar med tanke på resultat. Medicin eller inte så har jag märkt att jag får svårare och svårare att sova med åldern samtidigt som jag vaknar upp av minsta lilla ljud.

Har man diagnoser så ser jag det inte som något att diskutera annars kan man likväl ta bort dom helt och enbart sitta i ring och sjunga we shall overcome...
Citera
2017-06-11, 20:12
Medlem
Är det bara psykläkare som får skriva ut adhd mediciner?
Citera
2017-06-11, 20:26
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2010
Är det bara psykläkare som får skriva ut adhd mediciner?

Ja.

Sen är det inte alla psykiatriska läkare som får skriva ut det ens - det krävs licens, man ska ma o ha som specialité att behandla personer med ADHD.

Den här frågan ställs ofta, och är ett bevis på att vi hade behövt någon sorts FAQ som är fäst i första posten - då hade det blivit enklare för alla att få information och hänvisa till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in